Mielestäsi typeriä sanontoja ja aforismeja, jotka eivät pidä paikkaansa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Siinähän puhutaan vitsasta, mä käsitän sen todellakin ruumiilliseksi kuritukseksi. Jos siinä ei tarkoitettaisi vitsalla pieksemistä ihan sananmukaisestikin, miksi siinä edes mainittaisiin sana vitsa? Miksi siinä ei puhuttaisi esim. opettamisesta? Kun se menee näin:
" Joka vitsaa säästää se vihaa lastaan, mutta joka häntä rakastaa se häntä ajoissa kurittaa"

No juurikin sitä hain, että ennenvanhaan rangaistus on lähinnä ollut fyysinen kuritus; minuakin on vielä risuilla piesty 90 luvulla.. Mutta että lähinnä se tarkoitus on ollut lapsen rankaiseminen: Tuon sanonnan keksimisen aikaan se yleisin rangaistus vain on ollut se selkäsauna.. Ja sanonnat helposti muokkautuu "hassuiksi" tai muuten vain tavallisista lauseista hieman lentävimmäksi :)

Kyllä monet sanonnat pitävät myös paikkansa, kuten tässäkin ketjussa mainitut "Niin makaa kuin petaa", jos kuset elämäsi, niin kuin monet tekevät eivätkä edes yritä mitään, niin sen mukaista se elämä sitten on.

Ja samaten "se koira älähtää johon kalikka kalahtaa" Kyllähän yleensä se ihminen ensimmäisenä suunsa avaa, jota joku asia koskettaa. Varsinkin kun aroista aiheista on kyse, jos vaikka joku alkaa puhumaan itsemurhista halveksivaan sävyyn, ne se ihminen ensimmäisenä murahtaa jolla vaikka joku läheinen on tehnyt itsemurhan.

• Tykkää
Reactions: Naspula
"hyvillä ihmisille sattuu hyviä asioita". Tää on niitä syntyjään parempiosaisten suosikkisanontoja... toivottavasti muistavat kertoa sen vaikka Afrikan nälkäänäkeville lapsille.

Alkuperäinen kirjoittaja Tää on paha;26034084:
"hyvillä ihmisille sattuu hyviä asioita". Tää on niitä syntyjään parempiosaisten suosikkisanontoja... toivottavasti muistavat kertoa sen vaikka Afrikan nälkäänäkeville lapsille.

Tälläkin on pintaa syvemmälle kurkatessa montakin eri merkitystä. Onkohan niin että nykyään ihmiset ovat vain liian kirjaimellisia, kun ei tarvitse ajatella asioita enempää? |O

• Tykkää
Reactions: eras, vierailija
Mä uskon tuohon, että kaikki pahuus johtuu heikkoudesta, itsekkyydestä ja/tai sairauksista. Empatiakyvyn puutekin on tietynlaista heikkoutta ja osalla pahoja tekoja tekevistä on ihan rakenteellisiakin vikoja aivoissa.

Mun mielestä monella on jäänyt ymmärtämättä näiden sanontojen ja lauseiden syvällisempi merkitys... Aina kannattaisi ajatella monta kertaa, että voi todella käsittää.

Ei näitä voi ottaa kirjaimellisesti, esimerkkinä vaikka "se joka vitsaa säästää, se lastansa vihaa" ei tarkoita että vihaat lastasi jos et piekse sitä :D vaan sitä, että jos ei lasta ragaista huonosta käytöksestä, niin se on lapselle karhunpalvelus.. Monet hyvinkin vanhoja sanontoja, ja niistä pitäisi yrittää löytää se todellinen merkitys.. Eihän kaikki voi koskaan pitää kaikkien kohdalla paikkaansa, mutta pääasiassa nää on aika osuvia! :)

Mun mielestä :)

Muuten olen samaa mieltä, mutta mielestäni hyvä kasvatus ei edellytä rankaisemista vaan lapsia voi kasvattaa jopa ilman niitäkin.

Mulla on kaksi, jotka nostavat niskakarvat pystyyn:

1) se mikä ei tapa, vahvistaa = en yleesä ole väkivaltainen, mutta meinasin tintata sukulaislikkaani, kun tämän sanoi kuultuaan ettei mulla (onneksi) ollut syöpää. Se henkinen paine, joka oli kaksi viikkoa ennenkuin sain tulokset oli yhtä helvettiä miettiessäni onko pahanlaatuinen etc. Tämä epidosi ei ainakaan mua vahvistanut.

2) kaiken se kärsii, kaiken se kestää = rakkaudesta. Just joo, vaimo/mies hakkaa puolisoaan, ja se pitäisi vain kärsiä ja kestää. Ei todellakaan!!

Kiitos, kun sain avautua.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Muuten olen samaa mieltä, mutta mielestäni hyvä kasvatus ei edellytä rankaisemista vaan lapsia voi kasvattaa jopa ilman niitäkin.

Mitä sitten teet, kun lapsi tekee jotain väärin? :O Rangaistus kuin rangaistus, vaikkei olisikaan selkäsauna. On se jäähykin tms. rangaistus.

Tästä haluan kuulla kyllä lisää! :D Miten kasvatat lapsen oppimaan että teoilla on seuraukset, jos ei rangaista vaikkapa koulukiusaamisesta? Tai naapurin Villen hiekkalapion varastamisesta.. Tai muusta vastaavasta, varmasti aina jossain vaiheessa eteen tulevasta vääränlaisesta käyttäytymisestä?

1) se mikä ei tapa, vahvistaa = en yleesä ole väkivaltainen, mutta meinasin tintata serkkuani, kun tämän sanoi kuultuaan ettei mulla (onneksi) ollut syöpää. Se henkinen paine, joka oli kaksi viikkoa ennenkuin sain tulokset oli yhtä helvettiä miettiessäni onko pahanlaatuinen etc. Tämä epidosi ei ainakaan mua vahvistanut.

2) kaiken se kärsii, kaiken se kestää = rakkaudesta. Just joo, vaimo/mies hakkaa puolisoaan, ja se pitäisi vain kärsiä ja kestää. Ei todellakaan!!

se voi ärsyttää.. Mutta eikö pitänyt paikkaansa? Etkö tunnekkin olevasi vahvempi, kun olet saanut itsesi taisteltua tuollaisenkin läpi? Vai voitko väittää, ettei muuttanut sinua mitenkään, tai että olisi nyt siitä kauheasta henkisestä paineesta selvittyäsi heikompi kuin ennen? :)

"Älä nuolaise ennen kuin tipahtaa"
Ymmärrän, mitä tällä tarkoitetaan, mutta mielestäni tuo kielikuva on kamalan ontuva. Silloinhan just pitäisi nuolaista, ennen kuin vaikka jäätelötötteröstä tipahtaa sulaa jäätelöä, koska tipahtamisen jälkeen se on mahdotonta (ellei sitten ala maasta nuolemaan jäätelöä)

"Ulkonäkö ei merkitse mitään" ja tämä lähinnä, kun puhutaan seurustelukumppanin etsimisestä. Raaka totuus on, että ulkonäköönhän sitä ensimmäisenä kiinnitetään huomiota ja ei kai kukaan ala suhteeseen ihmisen kanssa, jota ei pidä seksuaalisesti viehättävänä. Se taas on onneksi yksilöllistä, mikä itse kutakin viehättää toisessa ihmisessä, joten meillä rumemmillakin on onneksi mahdollisuuksia. Luonteen merkitystä ei pidä väheksyä, mutta se ei ole totta, ettei ulkonäkö merkkaisi mitään.

Minä taas ymmärrän tuon mikä ei tapa, vahvistaa niin, että jokaisesta vastoinkäymisestä ihminen muuttuu jollaintapaa ja parhaimmillaan vastoinkäyminen erityisesti vahvistaa sitä henkistä puolta. Olen itsekkin kohdannut elämässäni sellaisia hetkiä, että jos joku silloin olisi minulle tuon sanonut olisin varmasti päin näköä vedellyt. Tänä päivänä pystyn jo sanomaan, että nuo vastankäymiset ovat muuttaneet minua ihmisenä monellakin tavalla. Sellaisella tavalla, että en niitä vastoinkäymisiä pois vaihtaisi.

Mä uskon tuohon, että kaikki pahuus johtuu heikkoudesta, itsekkyydestä ja/tai sairauksista. Empatiakyvyn puutekin on tietynlaista heikkoutta ja osalla pahoja tekoja tekevistä on ihan rakenteellisiakin vikoja aivoissa.

Joo, mäkin uskon kyllä että itsekkyydestä ja itsekkyys voi taas johtaa empatiakyvyttömyyteen. Mutta heikkous, se on asia erikseen. Mun mielestä, ei kukaan voi puolustella omia , henkilökohtaisia pahoja tekojaan sillä että olisi heikko.
Sen ehkä ymmärtäisi, että sodassa pakotettaisiin tappamaan toisia, olisi pakko vaan koska laki määräisi, ei pystyisi tekemään muuta, sitä mä ymmärtäisin tällä heikkoudella. Ettei olisi voimaa kieltäytyä, vaikka haluaisikin.

Mutta heikkous sillä tavoin, että joku väittäisi että ei ole ihmisenä paha, ei "vaan" pystyisi vastustamaan seksuaalista viettiään lapsia kohtaan, silti ei hakisi siihen apua vapaaehtoisesti, eikö sellainen olisi jo todella paha ihminen?

Että väittäisi olevansa normaali ja että yhteiskunta on epänormaali kun ei hyväksy heitä?
Tällaisia ihmisiä oli yhdessä tv- dokkarissa, mun täytyy sanoa että harvoin olen suuttunut niin paljoin kun sitä dokkaria katsoessa.
Täytyy kyllä sanoa että jos saisin jonkun niistä äijistä käsiini, en kyllä takaisi mitä tapahtuu.

Ja missä menee sairauden ja ei- sairauden raja?
Missä määrin kaikenmaailman hullut voivat piilotella vastuutaan, olemalla hulluja? Voisinko mäkin, jos ilmoittaisin etukäteen että olen hullu ja tulen tappamaan jokaisen pedofiilin jonka näen?

1) se mikä ei tapa, vahvistaa = en yleesä ole väkivaltainen, mutta meinasin tintata sukulaislikkaani, kun tämän sanoi kuultuaan ettei mulla (onneksi) ollut syöpää. Se henkinen paine, joka oli kaksi viikkoa ennenkuin sain tulokset oli yhtä helvettiä miettiessäni onko pahanlaatuinen etc. Tämä epidosi ei ainakaan mua vahvistanut.

Mikä syöpä? Oonkohan jo tätä kysynyt?

Alkuperäinen kirjoittaja Tää on paha;26034084:

Luulen että tuon pohjalla on ajatus sanonnasta "Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan". "Niin makaa kuin petaa" sanonnalla on myös sama pohja.

Kun autat muita, niin muut auttavat sinua. Jos taas varastat ja kieroilet, niin se iskee takaisin kun tarvitset apua. Sanonnat ovat lähtöisin ajalta jolloin oli pienemmät yhteisöt ja yhteisöllisyys oli voimissaan. Nykyajan kaupunkikulttuuri on eri asia, missä höynäytettäviä löytyy koko ajan lisää.

Käsittääkseni viittaisi lapsena kotoa saatuihin oppeihin? En ole varma.. Eli jotenkin näin että jos sitä vitsaa (rangaistusta, selkäsaunaa) ei nuorena saa, niin ei sitten vanhempana osaa/ymmärrä.. ja siksi se on väännettävä nuorena.. :D

Jos joku tietää varmaksi sanoa, niin kertoo! :) Tuo vain oma "tulkinta"

"Nuorena se on vitsa väännettävä"

Olen aina luullut että tuo tarkoittaa sitä että vitsa= esim. koivun tai muun puun oksa ja tarkoittaa että jos haluaa tuon oksan vääntää johonkin käyttöön on se tehtävä oksan ollessa nuori ja taipuisa, vanha oksahan vain katkeaa taivuttaessa.

Samahan pätee oppimiseen nuorena, vanhana se ei joko onnistu tai on huomattavasti hankalampaa.

Tämä on minun tulkinta, en tiedä mikä on totuus.

"Lapsi tuo leivän tullessaan".

Sossun tuet tietty nousee lapsiluvun kasvaessa, mutta eiköhän lapsiin pala rahaa paljon enemmän kuin mitä niiden avulla tienaa.

Mä ajattelen tän niin, että vastuu kasvaa, kun lapsi tulee perheeseen. Vanhempien on pakko saada rahaa ruokkiakseen lapsi.

Mun mielestä sanonnat on hauskoja ja on kiva miettiä, mitä ne oikeesti tarkottaa.

Tiedän, mitä "anna kaikkien kukkien kukkia" -sanonta tarkottaa, mutta usein se ärsyttää aivan suunnattomasti. Olkoonkin, että ketjussa ei kysytty ärsyttäviä sanontoja.....

[QUOTE="vieras";26034898]"Nuorena se on vitsa väännettävä"

Olen aina luullut että tuo tarkoittaa sitä että vitsa= esim. koivun tai muun puun oksa ja tarkoittaa että jos haluaa tuon oksan vääntää johonkin käyttöön on se tehtävä oksan ollessa nuori ja taipuisa, vanha oksahan vain katkeaa taivuttaessa.

Samahan pätee oppimiseen nuorena, vanhana se ei joko onnistu tai on huomattavasti hankalampaa.

Tämä on minun tulkinta, en tiedä mikä on totuus.[/QUOTE]
Tätä se juuri tarkoittaa, oikein olet tulkinnut.

Ihmiselle annetaan vain niin paljon kuin jaksaa kantaa. Voi mitä soopaa.

Kaikki viittaukset ihmisen vahvuudesta vastoinköymisten yhteydessä ärsyttävät. Moni sanoo ajattelemattomasti toiselle, että miten ihmessä jaksat, minä en jaksaisi. Ihan kuin osa ihmisitä olisi jotenkin tosi vahvoja ja valmiita kohtaamaan kaikki maailman vastoinkäymiset ja osa ei. Kun on pakko niin on pakko.

Yhteistyössä