Mielipiteeni on muuttunut keskusteltuani töihinmenosta kaverini kanssa. Mitä te ajattelette?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaiutin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kaiutin

Aktiivinen jäsen
20.12.2009
3 240
1
36
Myönnän nyt yksisilmäisyyteni asian suhteen. Olen aina ajatellut, että ihmisten ei pidä maata kotona työttömänä, jos työtä on tarjolla. Kotihoidontuella eläviä vanhempia tai suurperheen äitejä, joiden kotonaolo mahdollistaa perheen lasten turvallisen kasvun ja kehityksen sekä arjen toimivuuden isän palkan riittäessä elämiseen en ole kuitenkaan koskaan pitänyt minään pummeina, vaan arvostan kotona olevien äitien työtä.

No, tämä kaverini on siis seuraavanlaisessa tilanteessa:

Hän on kolmen lapsen yksinhuoltaja, ja lapset ovat 3, 7 ja 8-vuotiaita. Kotihoidontuoen päätyttyä hän on etsinyt aktiivisesti työtä siinä onnistumatta, koska hänen oman alansa työllisyystilanne on todella heikko tällä hetkellä. No, nyt hänelle avautui mahdollisuus päästä työhön erääseen paikkaan, jossa palkkauksessa noudatetaan yksityisten sosiaalialojen TES:a ja hänen palkkaluokkansa sijoittuisi ryhmään G24, mikä nollatyövuosilla (siltä alalta) ja täällä Pirkanmaan seudulla on n. 2100 euroa.

Äkkiseltään voisi ajatella, että kyseessä on lottovoitto. No, sitten laskeskelimme seuraavaa: hän toki menettää luonnollisesti lapsikorotetun työmarkkinatukensa, mikä on seurausta työllistymisestä. Lisäksi hän menettää asumistukensa siten, että KELAN laskurin mukaan saa tukea nykyiseen asuntoonsa enää kymppejä tulevilla tuloillaan, ja lähes kuudensadan euron asumistuki siis putoaa lähes nolliin. Työpaikka sijaitsee noin puolen tunnin bussimatkan päässä, ja seutulipun hinnaksi tulee 79 euroa kuukaudessa. Lisäksi eskarilaisen iltapäivähoito sekä kolmivuotiaan kokopäivähoidon kustannukset lankeavat luonnollisesti maksettaviksi. Tästä sitten kynän ja paperin kanssa laskimme, että jos kaverini ottaa vastaan tarjotun kokopäivätyön, hänen taloudellinen nettohyötynsä verrattuna tähän työttömän tilanteeseen tulee kaikkien työnteosta aiheutuvien kustannusten ja tukien lakkaamisen jälkeen olemaan noin 150 euroa kuukaudessa.

Olin jotenkin järkyttynyt siitä, että todellisuus on tämä. Olin ajatellut, että tukien kanssa pelaaminen ja työn kannattamattomuus koskee vain pätkätyöläisiä tai osa-aikaisia, joiden tukien katkeamisesta aiheutuvat härdellit mitätöivät työstä saadun hyödyn. Nyt kuitenkin laskimme, että tilanne koskettaa kokopäivätyötä tekevää yksinhuoltajaa. Joku on pahasti pielessä. Itse en voi syyttää häntä siitä, että hän ei ole innokas tekemään 8-tuntista päivää 150 eurolla kuukaudessa. Itsekään en tekisi! Sellainen raha ei elämänlaatua niin paljon lisää, että olisin valmis laittamaan lapseni hoitoon ja tavallaan menettämään "tuntuman" kotielämään ja lasten arkeen, jos nyt ymmärrätte mitä tarkoitan.

On tietysti ylevää muistuttaa, että henkilökohtainen eläkekertymä ja valtiontalous kohenevat jokaisen työtätekevän ja veroja maksavan toimesta, mutta jos arkielämä on tässä ja nyt, lapset ovat vielä tarvitsevia ja arki kaipaa vakautta, en vaihtaisi sitä kyllä myöskään 150 euroon. Sillä rahalla ei pysty ostamaan mitään sellaista vastineeksi (elämänlaatua, mitä se sitten ikinä onkaan) joka edes osittain korvaisi menetettyä "vapaa-aikaa" lasten kanssa.

Mitä itse tekisitte? Onneksi en ole vastaavassa tilanteessa, koska painaahan siinä tietysti itsetuntoon ja identiteettiin liittyvät asiat (työtön vs. työssäkäyvä, pummiluuseri vs. itse elantonsa hankkiva ja menestyvä jne.) mutta kyllä ihmistä halvalla viedään. Mielipiteitä?

Minä en tee työtä vain saadakseni palkkaa, vaan myös jotta voin paremmin (sosiaaliset suhteet, normaali arki, tietynlainen siältö elämässä). Minä menisin ehdottomasti töihin tuossa tilanteessa, vaikka en sillä rikastumaan pääisikään.
Eli kyllä, edelleenkin olen sitä mieltä, että on outoa että aikuinen ihminen on niin laiska, ettei viitsi mennä töihin mikäli sillä ei tienaa rutkasti enemmän, kun työttömänä sohvalla makoillessa.

Lapsi ekaa vuotta koulussa, mikä on lapselle ehkä hänen elämänsä vaativin vaihe. Tuossa tilanteessa olisi varmasti kaikille parasta lykätä töihin menoa vuodella. Onhan työttömiä muitakin. Miksi juuri sen, jota tarvitaan eniten kotona, pitäisi mennä töihin.

[QUOTE="vieras";28952973]Lapsi ekaa vuotta koulussa, mikä on lapselle ehkä hänen elämänsä vaativin vaihe. Tuossa tilanteessa olisi varmasti kaikille parasta lykätä töihin menoa vuodella. Onhan työttömiä muitakin. Miksi juuri sen, jota tarvitaan eniten kotona, pitäisi mennä töihin.[/QUOTE]

Minäkin olen taipuvainen ajattelemaan näin.

[QUOTE="vieras";28952973]Lapsi ekaa vuotta koulussa, mikä on lapselle ehkä hänen elämänsä vaativin vaihe. Tuossa tilanteessa olisi varmasti kaikille parasta lykätä töihin menoa vuodella. [/QUOTE]

Sitten olisi suotavaa ilmoittaa myös toivoimatoimistoon, että ei ole työmarkkinoiden käytettävissä.

Jos on kerran aktiivisesti etsinyt töitä niin miksi ihmeessä ei ottaisi työtä vastaan.

Sitten olisi suotavaa ilmoittaa myös toivoimatoimistoon, että ei ole työmarkkinoiden käytettävissä.

Jos on kerran aktiivisesti etsinyt töitä niin miksi ihmeessä ei ottaisi työtä vastaan.

Tietysti henkilön kuuluu olla työvoimatoimiston kirjoilla, koska hän haluaa töihin. Siitä huolimaat henkilö on kuitenkin hyvin tarpeellinen myös kotonaan. Kaikille parasta olisi palkata sinne töihin joku sellainen, jolle työpaikka olisi oikeasti lottovoitto. Joku sellainen, jolla ei ole kotona mitään tekemistä ja pää sekoaa, jos ei pääse töihin. Se olisi myös yhteiskunnalle edullisin vaihtoehto.

• Tykkää
Reactions: Spukka
[QUOTE="vieras";28952998]Missä kaupungissa noilla tuloilla jaettuna neljälle hengelle maksamaan mitään päivähoidosta?[/QUOTE]

Missä EI?

Palkkatulojen lisäksi päivähoitomaksuissa huomioidaan mm. lasten tulot, elatusavut/-tuet.

Kyllä vaan on lottovoitto, jos ilman työkokemusta saa tänä aikana työtä ja 2100 euron kuukausipalkan! Valitettavaa todellisuutta on, että taloudellinen hyöty tossa tilanteessa on pieni. Silti kannustaisin ystävää ottamaan työn vastaan. Työkokemus on arvokasta ja jatkossa voi auttaa parempiin tuloihin.

Luonnollisestikin kaikki menettävät työttömyyskorvauksen työllistyessään. Kaikki maksavat työmatkoista ja jos on lapsia, lastenhoidosta. Mikä esim. sinun oma tilanteesi on? Äkkiseltään en muista riittääkö 79€/kk vähennysoikeusteen verotuksessa, mutta jos vuosiraja ylittyy, rahan saa takaisin. Isompi on jo koulussa ja pian keskimmäinenkin. Todellakin kannattaa ottaa työ vastaan, JOS sen saa. Ensi vuonna ei välttämättä ole tilaisuutta.

• Tykkää
Reactions: Spukka ja erinys
Ehei, 150e on mikä hällä jää käteen menojen jälkeen. Ei muuta kuin asumiskustannuksia pienemmäksi, hintavertailua kaupassa jne. perusjuttuja jos haluaa että palkasta jää enemmän yli. Omia valintoja.

Mäkin voisin laskea että mä teen ympäripyöreitä päiviä 5 eurolla jos pistän joka kk tuulemaan sen 2500e miinus verot, lainat, ruokakulut, kaasu, vakuutukset, vastikkeet, päivähoitomaksut, harrastukset.

[QUOTE="vieras";28953094]Haluaa, mutta miettii, onko siinä järkeä tässä tilanteessa. Normaalia ajattelevan ihmisen käytöstä. Vaikka haluaisi mitä, niin järki pitää olla mukana. Eihän esim. lapsiakaan hankita (tai ei ainakaan pitäisi hankkia) pelkän halun perusteella, jos heille ei voi tarjota turvallista kotia.[/QUOTE]
Jatkan vielä, että varmasti työpaikan vastaanottaminen on ap:lle kannattavaa pitemmän päälle. Vaikka hyödyt nyt tuntuvat pieniltä, niin lapset kasvavat ja tilanne helpottuu.

Hyvä kirjoitus. Jos kotielämä tyydyttää sellaisenaan äitiä, ei kannata mennä töihin. Jos taas kokee työn tekemisen lisäävän omaa hyvinvointia,niin kannattaa mennä töihin. Useimmiten työssä käyminen lisää hyvinvointia,vaikka rahaa niin tulisikaan.

Myönnän nyt yksisilmäisyyteni asian suhteen. Olen aina ajatellut, että ihmisten ei pidä maata kotona työttömänä, jos työtä on tarjolla. Kotihoidontuella eläviä vanhempia tai suurperheen äitejä, joiden kotonaolo mahdollistaa perheen lasten turvallisen kasvun ja kehityksen sekä arjen toimivuuden isän palkan riittäessä elämiseen en ole kuitenkaan koskaan pitänyt minään pummeina, vaan arvostan kotona olevien äitien työtä.

No, tämä kaverini on siis seuraavanlaisessa tilanteessa:

Hän on kolmen lapsen yksinhuoltaja, ja lapset ovat 3, 7 ja 8-vuotiaita. Kotihoidontuoen päätyttyä hän on etsinyt aktiivisesti työtä siinä onnistumatta, koska hänen oman alansa työllisyystilanne on todella heikko tällä hetkellä. No, nyt hänelle avautui mahdollisuus päästä työhön erääseen paikkaan, jossa palkkauksessa noudatetaan yksityisten sosiaalialojen TES:a ja hänen palkkaluokkansa sijoittuisi ryhmään G24, mikä nollatyövuosilla (siltä alalta) ja täällä Pirkanmaan seudulla on n. 2100 euroa.

Äkkiseltään voisi ajatella, että kyseessä on lottovoitto. No, sitten laskeskelimme seuraavaa: hän toki menettää luonnollisesti lapsikorotetun työmarkkinatukensa, mikä on seurausta työllistymisestä. Lisäksi hän menettää asumistukensa siten, että KELAN laskurin mukaan saa tukea nykyiseen asuntoonsa enää kymppejä tulevilla tuloillaan, ja lähes kuudensadan euron asumistuki siis putoaa lähes nolliin. Työpaikka sijaitsee noin puolen tunnin bussimatkan päässä, ja seutulipun hinnaksi tulee 79 euroa kuukaudessa. Lisäksi eskarilaisen iltapäivähoito sekä kolmivuotiaan kokopäivähoidon kustannukset lankeavat luonnollisesti maksettaviksi. Tästä sitten kynän ja paperin kanssa laskimme, että jos kaverini ottaa vastaan tarjotun kokopäivätyön, hänen taloudellinen nettohyötynsä verrattuna tähän työttömän tilanteeseen tulee kaikkien työnteosta aiheutuvien kustannusten ja tukien lakkaamisen jälkeen olemaan noin 150 euroa kuukaudessa.

Olin jotenkin järkyttynyt siitä, että todellisuus on tämä. Olin ajatellut, että tukien kanssa pelaaminen ja työn kannattamattomuus koskee vain pätkätyöläisiä tai osa-aikaisia, joiden tukien katkeamisesta aiheutuvat härdellit mitätöivät työstä saadun hyödyn. Nyt kuitenkin laskimme, että tilanne koskettaa kokopäivätyötä tekevää yksinhuoltajaa. Joku on pahasti pielessä. Itse en voi syyttää häntä siitä, että hän ei ole innokas tekemään 8-tuntista päivää 150 eurolla kuukaudessa. Itsekään en tekisi! Sellainen raha ei elämänlaatua niin paljon lisää, että olisin valmis laittamaan lapseni hoitoon ja tavallaan menettämään "tuntuman" kotielämään ja lasten arkeen, jos nyt ymmärrätte mitä tarkoitan.

On tietysti ylevää muistuttaa, että henkilökohtainen eläkekertymä ja valtiontalous kohenevat jokaisen työtätekevän ja veroja maksavan toimesta, mutta jos arkielämä on tässä ja nyt, lapset ovat vielä tarvitsevia ja arki kaipaa vakautta, en vaihtaisi sitä kyllä myöskään 150 euroon. Sillä rahalla ei pysty ostamaan mitään sellaista vastineeksi (elämänlaatua, mitä se sitten ikinä onkaan) joka edes osittain korvaisi menetettyä "vapaa-aikaa" lasten kanssa.

Mitä itse tekisitte? Onneksi en ole vastaavassa tilanteessa, koska painaahan siinä tietysti itsetuntoon ja identiteettiin liittyvät asiat (työtön vs. työssäkäyvä, pummiluuseri vs. itse elantonsa hankkiva ja menestyvä jne.) mutta kyllä ihmistä halvalla viedään. Mielipiteitä?

Eihän hän 150 eurolla niitä töitä tee, vaan 2100 eurolla. En kertakaikkiaan ymmärrä tällaista ajattelua. Ja jos sitä työkokemusta ei kyseiseltä alalta ole, totta kai silloin aloitetaan pienellä palkalla!

Sitä paitsi vaikka palkka olisi parempi, ihan samalla tavalla hän menettää sen "vapaa-ajan" lasten kanssa. Mikä olisi sitten riittävä "korvaus" tuolle menetykselle? Voi hyvänen aika sentään, oikeasti. Kyllä lähtökohtana pitäisi olla se, että ihminen pyrkii elättämään itsensä eikä elä tuilla. Ymmärtäisin ongelman, jos tuosta työstä jäisi käteen vähemmän kuin nykytilanteessa, mutta näinhän ei ole.

Ei se palkkaluokka ja kokemus kerry jos ei niitä töitä tee. Plus että karenssia taitaa tulla jos kieltäytyy työstä?

Miks musta myös tuntuu että asumistukea pitäis saada enempi noin pienillä tuloilla kun perhe on noinki iso? Ainaski muutaman satasen?

Ap:n kaverin kannattaa ottaa huomioon, että yksityisellä yleensä palkka kasvaa kokemuksen myötä ja työtehtävissä voi yletä parempi palkkaisiin hommiin. Tuohon päälle vielä edut, saisiko ystäväsi lounareita, työsuhdepuhelinta tai työsuhdeläppäriä? Ja onhan jo se 150e:kin iso kasvu tuloihin, ei ne palkankorotukset kerralla ole sen kummempia.

Tuon ikäiset lapset pärjäävät hyvin ilman, että äiti on kotona. Muutaman vuoden päästä jopa oikein arvostavat, että heidänkin äitinsä käy töissä. Johtopäätökseni on että tukia maksetaan ehdottomasti liikaa kyllä.

Tartun tuohon et miten Porhon mielestä 3-v pärjää hyvin ilman että äiti on kotona?
150 euroa on aika pieni raha siitä että kolmivuotiaalla on pitkät päiväkotipäivät.
Itsekin voisin tuosa tilanteessa kuitenkin työn ottaa, nykyään työpaikkoja ei noin vain tipahtele.Mutta ymmärrän kyllä että mietityttää.

[QUOTE="vieras";28953232]Tartun tuohon et miten Porhon mielestä 3-v pärjää hyvin ilman että äiti on kotona?
150 euroa on aika pieni raha siitä että kolmivuotiaalla on pitkät päiväkotipäivät.
Itsekin voisin tuosa tilanteessa kuitenkin työn ottaa, nykyään työpaikkoja ei noin vain tipahtele.Mutta ymmärrän kyllä että mietityttää.[/QUOTE]

No se kolmivuotiaan pitkä päiväkotipäivä ei edelleenkään muutu miksikään, vaikka palkka olisi nelinkertainen.