Mielipiteeni on muuttunut keskusteltuani töihinmenosta kaverini kanssa. Mitä te ajattelette?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaiutin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minun aloituspalkkani oli 2010 tuo 2100e. Yksinhuoltajana maksoin lapsen päivähoidosta 140e/kk. Tuloni ovat nousseet noin 2500 euroon kuukaudessa. Mitään asumistukia en kyllä saanut. Yksinhuoltajana kun maksaa vuokrat ja hoitomaksut ja kaiken muunkin on kyllä köyhä tuolla palkalla.

Ostaa kaiken halvimpana niin yhden kanssa pärjäsi.

Työn vastaanottamiseen en osaa ottaa kantaa.

Tänään oli Turun Sanomissa juttu jostakusta paikallisesta sossupummista. Oikein kehui miten hänellä on salainen tili missä on rahaa isompiin menoihin. Ja miten hän on ollut pari kuukautta vähän reissaamassa kun tarvitsee virkistystä, kaveri postitti toimeentulotukihakemuksen ettei sossu ala epäillä mitään. Valitteli vielä kun joutuu ihan joka kuukausi tekemään paperitöitä että saa rahaa sossusta.

Aiemmin olen ollut sitä mieltä että ihan hyvä kun Suomessa huolehditaan. Nyt munkin mielipiteeni on muuttunut, sekä tämän ketjun että varsinkin tuon jutun perusteella. :mad:

Eräs ystäväni joka on eronnut lapsensa isästä, on aina ollut minimielatustuen saaja. Exällä ei ole ollut 15 vuoteen mitään tuloja, hän elää sosiaalitoimiston tuella. Silti exän facebookissa on kivoja kuvia uudesta rotukoirasta, tehdyistä matkoista ja viimeisimmän muodin mukaisista rytkyistä. Ihmettelimme miten paljon saakaan 500 euron vuosituloilla.....

Aika erikoinen keskustelu. Mielestäni ehdottomasti ap:n ystävän kannattaa mennä töihin. Muutenkin aka erikoinen ajatusmaailma, jossa ihminen saa elantonsa ainoastaan erilaisista yhteiskunnan tuista. Itse ilen kolmen lapsen yh ja ihan sillä omalla pienellä palkallani (2100e/kk)elätän lapsiani. Asumistukea en saa, ja päivähoidosta maksan kahdesta, vanhin lapsi on jo koulussa. Työni on vuorotyötä ja toisinaan siis palkkani voi olla enemmänkin riippuen lisistä. Itse ainakin saan paljon työnteosta, minulla on mukavat työkaverit ja ihan kiva työ, lasten kanssa pärjätään ihan mukavasti vaikka palkkani ei iso olekkaan.

Järkyttävää ajattelua täällä 150 euro on iso raha. Se on lintsiliput perheelle joka ikinen kuukausi, se on 12 talvihaalaria vuodessa. Se on 1800 euroa vuodessa plus päälle vielä lomarahat 900 euroa, eli perheelle yksi lomamatka vuodessa. Se on 3 elokuvakäyntiä kuukaudessa.

Täytyy olla todella vieraantunut elämästä ja mukavuuden haluinen, jos ei tuommoista ymmärrä ja osaa laskea. Se raha on myös todellista elämänlaatua, itse ansaittua. Kun lapset kasvavat heillä tulee olemaan tarpeita, joita ei niillä tukirahoilla täytetä ja työstä kieltäytymällä työllistyykö koskaan.

Esim. mun 16-vuotias aloitti lukiossa, olen ostanut hänelle puolet lukion kirjoista ja laskimen pitkää matikkaa varten. Tämä lysti on kustantanut 580 euroa.

Minä en miettisi hetkeäkään vaan menisin töihin.

Oletteko ottaneet huomioon laskelmissanne, että työtulosta saa ansiotulovähennyksen. Mahdollisuus on myös työmatkavähennyksiin verotuksessa. Veroprosentti siis voi muuttua näiden ansiosta suotuisaan suuntaan.

Ilman muuta kannattaa mennä töihin, koska siitä saa arvokasta työkokemusta ja voi saada jalkansa oven väliin ja tulevaisuudessakin työpaikka on turvattu. Myöhemmin on sitten kertyneen työkokemuksen ansiosta helpompi saada paremmin palkattua työtä.

Miksi pitäisi huonolla palkalla tehdä töitä?Kansantalous ei ainakaan hyödy siitä pätkääkään,pikeminkin tulee yhteiskunnalle kalliimmaksi maksaa jonkun huonopalkkaisen päiväkodiit/ip hoidot plus vielä jos saa huonon palkan jälkeen asumistukea ja toimeentulotukea.Ilmainen päivähoito esim maksaa jo vähintään sen 1000 euroa/kk per muksu.Ei kansantaloutta pelasteta paska duuneilla.

Miksi pitäisi huonolla palkalla tehdä töitä?Kansantalous ei ainakaan hyödy siitä pätkääkään,pikeminkin tulee yhteiskunnalle kalliimmaksi maksaa jonkun huonopalkkaisen päiväkodiit/ip hoidot plus vielä jos saa huonon palkan jälkeen asumistukea ja toimeentulotukea.Ilmainen päivähoito esim maksaa jo vähintään sen 1000 euroa/kk per muksu.Ei kansantaloutta pelasteta paska duuneilla.

Ei se tee palkkaa huonoksi jos tuet ovat liian hyviä.

vähän OT, mutta mä teen lyhennettyä duuniviikkoa, lapsi vasta 2v7kk. kuukaudessa jää mulle käteen 1400-1500e. tästä rahasta mä maksan omat ja lapsen kulut, omat laskuni, päivähoitomaksun jne. mies maksaa vuokran ja sähkö pannaan puoliksi. ja kituutellaan. mutta mun mielenterveys voi paremmin näin, vähän töissä, välillä kotona, mulle tää toimii.

Minä en tee työtä vain saadakseni palkkaa, vaan myös jotta voin paremmin (sosiaaliset suhteet, normaali arki, tietynlainen siältö elämässä). Minä menisin ehdottomasti töihin tuossa tilanteessa, vaikka en sillä rikastumaan pääisikään.
Eli kyllä, edelleenkin olen sitä mieltä, että on outoa että aikuinen ihminen on niin laiska, ettei viitsi mennä töihin mikäli sillä ei tienaa rutkasti enemmän, kun työttömänä sohvalla makoillessa.

Minä teen työtä vain siksi, että siitä saa rahaa. Jos olisin miljonääri, en tekisi töitä. Sosiaalisia suhteita voi luoda työn ulkopuolellakin ja työn tilalle löytäisin paljon mielekkäämää sisältöä elämässäni.

Elämä on liian lyhyt tuhlattavaksi, enkä tuhlaisi sitä raatamalla niska limassa töissä, jos olisin rikas ja voisin tehdä asioita, joiden tekemisestä ja kokemisesta oikeasti nautin.

2100 ei todellakaan ole mikään nälkäpalkka! :O Paremminkin ne tuet on ylisuuret, jos tuota palkkaa pidetään nälkäpalkkana! Se, että ap:n kaveri elättää perheensä yksin tuolla palkalla ei voi olla syynä siihen, että palkkojen pitäisi olla korkeammat. Jos perheessä olisi kaksi työssä käyvää, joilla molemmilla tuo 2100 euron kuukausipalkka niin tulothan olisi ihan hyvät.

Kannattaa muistaa, että ap:n kaverin tapauksessa menot on olleet suhteessa pienemmät kun on ollut se mies vielä kuvioissa ja maksamassa oman osuutensa. Miehen lähdön jälkeen menot on pidetty ennallaan kun ei ole muutettu halvempaan asuntoon (jonka moni olisi joutunut tuossa tilanteessa tekemään). Se on kyllä ihan oma valinta, siinä voisi säästää huomattavasti ja näin ollen siitä 2100 euron palkasta jäisi "käteen" vähän enemmän.

Mä en mene töihin koska saan toimeentulotukea ja käteen jää reilu tonni kuukaudessa kun vuokra on maksettu.Mun ei rahallisesti kannata.
Työkokeiluun menen kun saan kulukorvauksen 180 kuussa joka tulee sossurahojen päälle.
1300 kuussa käteen.Ei lainkaan huonosti.
Menen töihin vasta kun on äärimmäisen pakko ja silloinkin otan vastaan jonkun parintunnin iltasiivouksen ettei tulot putoo mutta työkkäri lakkaa ahdistelemasta.
Eikä yhtään hävetä nostaa tukia.Jos valtio tän mahdollistaa ni se on sitten voi voi vittuilijoille.

[QUOTE="akka";28958689]Mä en mene töihin koska saan toimeentulotukea ja käteen jää reilu tonni kuukaudessa kun vuokra on maksettu.Mun ei rahallisesti kannata.
Työkokeiluun menen kun saan kulukorvauksen 180 kuussa joka tulee sossurahojen päälle.
Menen töihin vasta kun on äärimmäisen pakko ja silloinkin otan vastaan jonkun parintunnin iltasiivouksen ettei tulot putoo mutta työkkäri lakkaa ahdistelemasta.
Eikä yhtään hävetä nostaa tukia.Jos valtio tän mahdollistaa ni se on sitten voi voi vittuilijoille.[/QUOTE]

Tästäkin huomaa, että tukisummista päättävät ovat pahasti vieraantuneet todellisesta elämästä. Pienituloiselle työssäkäyvälle harvoin jää asumismenojen jälkeen yli tonnia kuussa käteen.

Tukien määrää pitäisi todellakin pienentää.

[QUOTE="akka";28958689]Mä en mene töihin koska saan toimeentulotukea ja käteen jää reilu tonni kuukaudessa kun vuokra on maksettu.Mun ei rahallisesti kannata.
Eikä yhtään hävetä nostaa tukia.Jos valtio tän mahdollistaa ni se on sitten voi voi vittuilijoille.[/QUOTE]

Mun mielestä jokaisen työkykyisen ja työikäisen on sen verran kannettava vastuuta, että hakee töitä/menee töihin ja hankkii töistä rahansa itselleen, eikä laiskottele veronmaksajien rahoilla. Se taas on eri asia, jos on rikas, elelee omilla rahoillaan, eikä mene töihin siksi, koska pärjää omilla rahoillansa.

[QUOTE="poikia3";28958402]Mielestäni tämmöinen työtävieroksuva asenne on se syy miksi Suomi on pulassa, ei mikään muu![/QUOTE]

Tuo on mielestäni toiseksi suurin syy. Suurin syy on miljardien syytäminen ulkomaille ja lukuisien työpaikkojen vähentäminen Suomesta. Massiivisessa, yli 300 000 työttömän joukossa on kuitenkin aika paljon niitäkin, jotka menisivät heti töihin, jos työpaikka vain löytyisi, tai joku töihin ottaisi, mutta kun ei tahdo työpaikkaa löytyä tai töihin ei oteta.