Mielipiteesi siitä että isompi lapsi on osa-aikaisesti päiväkodissa kun äiti kotona vauvan kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun mielestä subjektiivinen päivähoito-oikeus on hyvä juttu, mutta virikelapsi ei koskaan saa viedä töissäkäyvän lapsen paikkaa. On mielestäni väärin, että joidenkin virikelapsien takia on työssäkäyvän perheen lähin päiväkoti täynnä, ja työssäkäyvät joutuvat kiikuttamaan lapsen pitempään matkaan.
Eri asia sitten, jos lapsi tarvitsee kuntouttavaa päivähoitoa tai vanhemmilla on mielenterveysongelmia ym., niissä tapauksissa on hyvä, että lapsi on säännöllisesti hoidossa.

Omat lapseni ovat olleet pienempänä, ennen töiden aloittamista virikehoidossa pph:lla. Mutta sovittiin aina siten, että työssäkäyvien lapset menevät ekana, eli meidän muksut oli pph:lla niinä päivinä kun sinne mahtui, eli kun oli vakipaikkalaisia pois hoidosta. Harmi että tämä pph lopetti toimintansa.

Mutta nyt kun syksyllä töitteni takia kyselin lähimmästä ryhmiksestä paikkoja lapselleni, todettiin että täyttä on, ja tiedän että siellä on ainakin 1 virikepaikkalainen. Ja täytyy sanoa, että otti jonkin verran päähän. Haluaisin että lapseni saavat olla hoidossa tuttujen kanssa ja omalla alueellamme, enkä haluaisi kuskata heitä kauemmaksi. No, oli oma virhe olla keväällä hakematta näille hoitopaikkaa, mutta kun teen epäsäännöllistä työtä, niin en uskaltanut hakea hoitopaikkaa keväällä kun en luottanut siihen että töitä riittäisi mulle nyt syksyllä. Nyt tulevana keväänä kyllä haen hoitopaikan seuraavalle vuodelle.

En tiedä sitten kuinka sitä systeemiä tulisi muuttaa. Lentäisikö virikelapsi päikystä kotihoitoon aina, kun paikalle tulisi työssäkäyvän lapsi? Ehkä se menisi niin.

[QUOTE="heppa";27228003]Tälläinen hoito-oikeus pitäisi mielestäni kieltää. Näille lapsilla voisi järjestää kerholuonteista hoitoa 2-3 päivänä viiikossa.

Kun tälläiset lapset saataisiin pois päiväkodeista ryhmät pienenisivät ja kas kummaa, jonot lyhenisivät.[/QUOTE]

Tää nyt on todella typerästi ajateltu. Jos ryhmän lapsista lähtisi vaikkapa kolmannes, niin aivan varmasti lähtisi hoitajistakin. Ei ne kunnat nyt huvikseen siellä "ylimääräisiä" hoitajia pitäisi.
Meillä vanhempi lapsi on osa-aikahoidossa, minä vauvan kanssa kotona. Silloin kun isompi on hoidossa, minun on helppo hoitaa kotityöt, käydä kaupungilla, levätä jne. Silloin kun molemmat lapset kotona, voin keskittyä täysillä lapsiin. Tämä ratkaisu sopii meille loistavasti. Ei minulla ole mitään tarvetta olla mikään kaikkensa antava supermutsi, olen paljon onnellisempi vähän itsekkäänä, ja oikein onnelliselta muukin perhe vaikuttaa.

[QUOTE="vieras";27228144]Kas kun laskettu aika on 15.2. niin mitenpä luulet, että se ulkoilu luonnistuu vastasyntyneen kanssa?[/QUOTE]

Kaksi talvivauvaa(syntyneet joulukuussa) ja loistavasti sujunu,vauvalle samallalailla lämmintä päälle,kuten sille isommalle(itselles tietty) ja ulos..Nyt la tammikuussa ja samoilla mennään sitten tämän 4. kans..Tuolloin kotona on myös isoveli vajaa 4v.+ eskarilainen ja ekaluokkalainen..
Ei sinne ulos mennä ku mittari hipoo siellä lähellä -30.. Sillon keksitään sisällä tekemistä...Järjestely kysymys ja paljo on kiinni äidin asenteessa.

En ymmärrä ja enkä tule ymmärtämään miksi lapsi/lapset hoitossa ja äiti vauvan kanssa kotona.
Meillä kolme alle kouluikäistä ja miehen kanssa käydään molemmat töissä vuorotellen. Kaikki lapset hoidetaan kotona. Ei tulisi mieleenkään viedä hoitoon. Meidänkin tuppukylässä on kaksi perhekerhoa ja isommat käyvät seurakunnan päiväkerhossa kerran viikossa. Asutaan maalla, mutta autolla pääsee. Vilkaat ja sosiaaliset lapset, mutta eivät tylsisty siitä huolimatta kotona.
Tuttuni on ollut päiväkodissa pitkään töissä ja hän, että usein säälittää ne lapset jotka sysätään hoitoon, kun vauva tulee taloon. Kärjistäen sanon, mutta näin se usein on.
Toki erityislapset tai äidin sairaus on asioita erikseen.

Kaksi talvivauvaa(syntyneet joulukuussa) ja loistavasti sujunu,vauvalle samallalailla lämmintä päälle,kuten sille isommalle(itselles tietty) ja ulos..Nyt la tammikuussa ja samoilla mennään sitten tämän 4. kans..Tuolloin kotona on myös isoveli vajaa 4v.+ eskarilainen ja ekaluokkalainen..
Ei sinne ulos mennä ku mittari hipoo siellä lähellä -30.. Sillon keksitään sisällä tekemistä...Järjestely kysymys ja paljo on kiinni äidin asenteessa.

Esikolle ei riitä kerran päiväsaikaan 5-10 minuuttia kerrallaan, vaikka sen järjestelis miten. Kylmä ilma ei vaatetuksella lämpene, enkä todellakaan veis vastasyntynyttä tai pariviikkoista pihalle 20 asteen pakkaseen, vaikka laitettais karhunvillaa ylle. :D

Eli ei mielestäni järjestelykysymys, vaan järkikysymys. :)

• Tykkää
Reactions: Nicola
Meillä 2v aloittaa alkuvuodesta päivähoidon, näin suunnitelmien mukaan 2kpl 6h päiviä viikossa vaikka itse jään vauvan kanssa kotiin. Jaksamiseni kannalta tuolla ei ole merkitystä, tykkään että helpommalla pääsisin kun kumpikin olisi kotona.

Kuitenkin omista syistään tytölle alkaa olla tärkeää päästä toisten lasten ryhmään, täällä kun se muuten on hankalaa, kerhoja isommille lapsille ei ole ja avoimessa päiväkodissakin isoimmat ovat 1,5v. Käytännössä tuota vanhemmat ovat jo päivät hoidossa ja iltaisin meillä ei ole juurikaan mahdollisuuksia tavata kavereita. Ja haluan myös lapsen "ammatti-ihmisten" silmien alle.

Tähän asti on käyty avoimessa päiväkodissa 1-2 kertaa viikossa, oltu mukana retkillään jne. Käyty uimassa 1-2kertaa viikossa. Muina päivinä sitten leikkipuistoiltu tai keksitty muuta tekemistä (metsäretkeä, kirjastoa, erilaisia lasten huvituksia ym).

[QUOTE="vieras";27228157]Jää kahdeksi viikoksi ja sen ajan tietenkin esikkokin on kotona, kuin myös mun äippäloman. Sen jälkeen vauvan tosiaan voi viedä ulos, mutta asutaan sellaisella leveysasteella, että ei täällä monesti helmikuussa lämpötila alle 20asteen laske. Katsos kun kaikki eivät asu eteläisessä Suomessa, jossa talvi muistuttaa lähinnä meidän paikkakunnan syksyä :)[/QUOTE]

Meki asutaan leveysasteella,jossa on aivan normaalia -20 ja yliki pakkaset..Silti on voinu käydä ulkoilemassa.Vai menaat sä maata koko talven sen vauvan kans sisällä,ku ei sinne ulos voi muka mennä?
Rattaissa on sen vauvan lämmin olla asian mukaset vaatteet ja suojaa rattaissa suu aukon..

[QUOTE="mmm";27228234]Sinulla onkin varmaan ollut terveet lapset. Katsos kun kaikilla ei näin ole. Ja olet itse jaksanut. Kaikki eivät jaksa.[/QUOTE]

Oli terveet lapset kyllä. Vauvalla koliikki ja seuraavalla 3kk iässä alkanut korvakierre, ei silti tarvinnut ketään ulkopuoliselle hoitoon antaa. Meillä 3 lasta 3v sisällä.

Totta, minä jaksoin, mutten kyllä kokenut mitenkään yliraskaaksi..

Toki on hyvä että saa apua, mutta moni voisi miettiä niiden lasten tekemistäkin vähän, että mihin väliin ja mihin tilanteeseen niitä hankkii. Tietysti on niitä vahinkoraskauksiakin, mutta kaikki ei kyllä ole.

No meille lupailtiin neuvolasta perhetyöntekijää avuksi, jota ei sitten saatukkaan.
Tuon puolen vuoden aikana, mitä esikoisemme nyt "kuormitti" perhepäivähoitoa, oli viikkojakin et pph:lla oli vain kolme lasta, neljä olisi saanut ottaa, ei varmaankaan viety kenenkään paikkaa.
Nyt tilanne on varmaan eri, taitaa noihin paikkoihin olla ihan jonoa, mä puhun melkeen 10.vuoden takaisesta tilanteesta?
Meille raskaus oli toivottu ja kahden lapsen kanssa olisinkin kotona pärjännyt vallan mainiosti, mutta kaksosraskaus oli täysin ylläri meidän perheelle. Esikoisemme ehti täyttää juuri kaksi kun kaksosemme syntyi, meille tuli sit kolme lasta kahdessa vuodessa.

[QUOTE="äitee";27228422]Ai helvatta, mikä kommentti. Sopisi Ken gurun kokeilla kaksosperhe-elämää sanotaanko vaikka kuukauden verran.[/QUOTE]

Minä olen kokeillut nyt 4kk ajan, ja kyllä sen saa toimimaan jos haluaa.
Meillä vanhin aloitti eskarissa nyt elokuussa (vain eskariajan 9-13) ja toinen (nyt 3,5v) jäi kokonaan kotiin kaksosten syntyessa.
Hetki meni, että saatiin arki rullaamaan (mutta onneksi kaksoset syntyi toukokuun lopussa jolloin ensin isi piti pari viikkoa isyyslomaa ja heti perään 4 vkloa kesälomaa).

Sen jälkeen tätä arkea olen pyörittänyt pääasiassa minä.

Klo 6 kaksoset herää
klo 7 3,5-vuotias herää
klo 7.30 herätämme eskarilaisen
klo 7.45 aamupala koko porukalle
Klo 8.40 lähdemme ulos koko konkkaronkka ja saatamme esikoisen eskariin
kaksoset nukahtavat tässä vaiheessa jo ensimmäisille päiväunilleen ja menemme tuon 3,5v:n kanssa puistoon.
Siitä riippuen miten hyvin vauvan nukkuvat, tulemme kotiin klo 10 ja klo 11 välissä.
Lounas viimeistään 11.15 ja pieni lepohetki tuolle 3,5-vuotiaalle (joskus jopa nukahtaakin puoleksi tunniksi).
Ja sitten klo 12.40 taas ulos hakemaan eskaria kotiin. Vauvat nukahtavat jälleen vaunuihin ja usein jäämme isompien kanssa vähäksi aikaa ulkoilemaan.
N 14 sitten tullaan välipalalle.
Välipalan jälkeen joko askarrellaan tai pelataan sisällä tai joskus lähdetään vielä ulos.
Ja alkuillasta vauvat ottavat vielä yhdet torkut

Kerran viikossa sitten viemme vielä tuon 3,5-vuotiaan seurakunnan kerhoon (kerho on 9-11, mutta me ehdimme sinne n 9.10)

Ja tämä rytmi tulee varmasti jatkuvasti muuttumaan sitä myötä kun kaksosten päivärytmi muuttuu. Mutta aivan varma olen siitä, että jotenkin se järjestellään.
Sitähän tämä pienten lasten vanhemmuus on.
En minä tätä helpoksi koskaan kuvitellutkaan.
Mutta ei tämä nyt ylitsepääsemättömän vaikeaakaan ole.

[QUOTE="vieras";27228467]Esikolle ei riitä kerran päiväsaikaan 5-10 minuuttia kerrallaan, vaikka sen järjestelis miten. Kylmä ilma ei vaatetuksella lämpene, enkä todellakaan veis vastasyntynyttä tai pariviikkoista pihalle 20 asteen pakkaseen, vaikka laitettais karhunvillaa ylle. :D

Eli ei mielestäni järjestelykysymys, vaan järkikysymys. :)[/QUOTE]

Pistäppä mittari sinne vaunuihin talvella ja kato mitä se näyttää,kun vauva on siel täysissä tamineissa makuupussissa ja viel vaunun omassa lämpöpussissa.Se lapsi tarkenee todellakin siellä.Ja tasan on järjestely kysymys,sekä asenteesta kiinni..

Mutt eipä se vaikeuta mun elämää lasten ulkoilujen suhteen talvella vauvan kans,vaikka muille ois sitte suuriki ongelma toteuttaa niiden isompien ulkoilu. Ja meillä ei mies edes aijo pitää isyyslomaa,koska sattuu just oleen lomalla kun tää 4. syntyy. Palaa töihin,kun loma loppuu ja mä alotan "oman" arjen lasten kans.
Ihmettelen suuresti,että miten saadaan ulkoilu vaikeaksi korkeuksilla jossa ne pakkaset on aivan normaali osa talvea..

Jos meille nyt olisi vauva tulossa, niin en yksinkertaisesti jaksaisi viedä poikaa päiväkotiin. Mä inhoan sitä aamuhärdelliä niin paljon. Paljon helpompaa kun saa heräillä rauhassa, eikä ole kiire mihinkään. Kamalaa kun jo nytkin on härdelli aamuisin, niin miten sitten, kun olisi vauvakin siinä vielä joka pitäisi pukea. :O

Joo ei, jos vaan mahdollista niin ihan oman mukavuuteni vuoksi en veisi vanhempaa lasta päiväkotiin. Ihan sama tosin mulle mitä muut tekee, jos joku jaksaa niin siitä vaan.

[QUOTE="...";27228470]Meki asutaan leveysasteella,jossa on aivan normaalia -20 ja yliki pakkaset..Silti on voinu käydä ulkoilemassa.Vai menaat sä maata koko talven sen vauvan kans sisällä,ku ei sinne ulos voi muka mennä?
Rattaissa on sen vauvan lämmin olla asian mukaset vaatteet ja suojaa rattaissa suu aukon..[/QUOTE]

Ensimmäinen kuukausi menee ihan varmasti sisätiloissa enimmäkseen, jos kelit on -20-30 astetta, sitten pitäis alkaa lauhtua ja voidaan enemmän olla ulkona. Tosin esikkohan ei suostunut pihalla koskaan nukkumaankaan, että jos tuleva on samanlainen, niin saapas nähdä kuinka pitkiä rupeamia siellä pihalla voidaan olla :)

Mikä se niin ärsyttää siinä, että jotkut kokevat perheelle parhaimmaksi viedä lapsi parina päivässä viikosta hoitoon? Eihän se meille mitään ilmaista lystiä ole. Ja kun se kuitenkin on vielä sallittua, niin mikä siinä niin hiertää? En veis, jos olis kamala hoitopaikka, mutta kun on pieni yksityinen eikä haluta siitä paikasta luopua, niin sama viedä parina päivässä hoitoon kun siitä kerran maksaakin.

[QUOTE="vieras";27228605]Ensimmäinen kuukausi menee ihan varmasti sisätiloissa enimmäkseen, jos kelit on -20-30 astetta, sitten pitäis alkaa lauhtua ja voidaan enemmän olla ulkona. Tosin esikkohan ei suostunut pihalla koskaan nukkumaankaan, että jos tuleva on samanlainen, niin saapas nähdä kuinka pitkiä rupeamia siellä pihalla voidaan olla :)

Mikä se niin ärsyttää siinä, että jotkut kokevat perheelle parhaimmaksi viedä lapsi parina päivässä viikosta hoitoon? Eihän se meille mitään ilmaista lystiä ole. Ja kun se kuitenkin on vielä sallittua, niin mikä siinä niin hiertää? En veis, jos olis kamala hoitopaikka, mutta kun on pieni yksityinen eikä haluta siitä paikasta luopua, niin sama viedä parina päivässä hoitoon kun siitä kerran maksaakin.[/QUOTE]

Mites sä sen isomman viet,jos mittarissa -25 ja sitä vauvaa ei muka voi viedä pihalle? Ristiriitasta,,että ei voida muka ulkoilla mutta isompi voidaan pukata päiväkotiin vauvan tullessa taloon talviaikana..

[QUOTE="vieras";27228605]Ensimmäinen kuukausi menee ihan varmasti sisätiloissa enimmäkseen, jos kelit on -20-30 astetta, sitten pitäis alkaa lauhtua ja voidaan enemmän olla ulkona. Tosin esikkohan ei suostunut pihalla koskaan nukkumaankaan, että jos tuleva on samanlainen, niin saapas nähdä kuinka pitkiä rupeamia siellä pihalla voidaan olla :)

Mikä se niin ärsyttää siinä, että jotkut kokevat perheelle parhaimmaksi viedä lapsi parina päivässä viikosta hoitoon? Eihän se meille mitään ilmaista lystiä ole. Ja kun se kuitenkin on vielä sallittua, niin mikä siinä niin hiertää? En veis, jos olis kamala hoitopaikka, mutta kun on pieni yksityinen eikä haluta siitä paikasta luopua, niin sama viedä parina päivässä hoitoon kun siitä kerran maksaakin.[/QUOTE]

Niin ja ei hierrä yhtää mikään.Ihmetyttää vaan,että arjesta tehään niin hemmetin vaikeaa kun talossa on sen vauvan lisäksi isompia lapsia..
Jopa mun lapseton veljeni sitä mieltä,että elämästä voi tehä vaikeeta niin halutessaan,ku huvikseni häneltäkin miehen lisäksi mielipidettä kysyin asiaan ulkoilu vauvan ja isomman lapsen kans talvella..

[QUOTE="äitee";27228422]Ai helvatta, mikä kommentti. Sopisi Ken gurun kokeilla kaksosperhe-elämää sanotaanko vaikka kuukauden verran.[/QUOTE]

Olen kyllä sitä mieltä että kaksosperheiden ja erityisperheiden pitääkin saada apua. Ilman muuta!

• Tykkää
Reactions: nellustiina
Niin ja ei hierrä yhtää mikään.Ihmetyttää vaan,että arjesta tehään niin hemmetin vaikeaa kun talossa on sen vauvan lisäksi isompia lapsia..
Jopa mun lapseton veljeni sitä mieltä,että elämästä voi tehä vaikeeta niin halutessaan,ku huvikseni häneltäkin miehen lisäksi mielipidettä kysyin asiaan ulkoilu vauvan ja isomman lapsen kans talvella..

Emmehän me tee siitä vaikeaa, siksihän me se esikko sinne hoitoon viedäänkin! :)

[QUOTE="vieras";27228756]Emmehän me tee siitä vaikeaa, siksihän me se esikko sinne hoitoon viedäänkin! :)[/QUOTE]

Kyllä se vaikeaa on tossa vaiheessa,kun se esikko pitää saada pois jaloista että ei tarvi mennä ulos sen ja vauvan kans.

[QUOTE="Sari";27228575]Minä olen kokeillut nyt 4kk ajan, ja kyllä sen saa toimimaan jos haluaa.
Meillä vanhin aloitti eskarissa nyt elokuussa (vain eskariajan 9-13) ja toinen (nyt 3,5v) jäi kokonaan kotiin kaksosten syntyessa.
Hetki meni, että saatiin arki rullaamaan (mutta onneksi kaksoset syntyi toukokuun lopussa jolloin ensin isi piti pari viikkoa isyyslomaa ja heti perään 4 vkloa kesälomaa).

Sen jälkeen tätä arkea olen pyörittänyt pääasiassa minä.

Klo 6 kaksoset herää
klo 7 3,5-vuotias herää
klo 7.30 herätämme eskarilaisen
klo 7.45 aamupala koko porukalle
Klo 8.40 lähdemme ulos koko konkkaronkka ja saatamme esikoisen eskariin
kaksoset nukahtavat tässä vaiheessa jo ensimmäisille päiväunilleen ja menemme tuon 3,5v:n kanssa puistoon.
Siitä riippuen miten hyvin vauvan nukkuvat, tulemme kotiin klo 10 ja klo 11 välissä.
Lounas viimeistään 11.15 ja pieni lepohetki tuolle 3,5-vuotiaalle (joskus jopa nukahtaakin puoleksi tunniksi).
Ja sitten klo 12.40 taas ulos hakemaan eskaria kotiin. Vauvat nukahtavat jälleen vaunuihin ja usein jäämme isompien kanssa vähäksi aikaa ulkoilemaan.
N 14 sitten tullaan välipalalle.
Välipalan jälkeen joko askarrellaan tai pelataan sisällä tai joskus lähdetään vielä ulos.
Ja alkuillasta vauvat ottavat vielä yhdet torkut

Kerran viikossa sitten viemme vielä tuon 3,5-vuotiaan seurakunnan kerhoon (kerho on 9-11, mutta me ehdimme sinne n 9.10)

Ja tämä rytmi tulee varmasti jatkuvasti muuttumaan sitä myötä kun kaksosten päivärytmi muuttuu. Mutta aivan varma olen siitä, että jotenkin se järjestellään.
Sitähän tämä pienten lasten vanhemmuus on.
En minä tätä helpoksi koskaan kuvitellutkaan.
Mutta ei tämä nyt ylitsepääsemättömän vaikeaakaan ole.[/QUOTE]

En sanonutkaan, etteikö siitä selviä hengissä. Henki meissäkin vielä pihisee :) Itselleni oli raskasta, koska vauvat eivät olleet samassa rytmissä eli tissittelivät silloin kun halusivat ja usein toinen oli tissillä silloin kun toinen nukkui. Tätä mentiin 1,5 vuotta eli nukuin 1,5v aikana maksimissaan 2-3 tunnin pätkiä. Ehdin iltaisin nukkumaan 23 ja kuudelta ylös. Tuossa välissä oli normi yönä 5-7 herätystä.

Monessa maassa, esim Ruotsissa, lähtökohta päivähoitoon on erilainen kuin täällä meillä. Siellä ajatellaan, että jokaisella lapsella on oikeus laadukkaaseen varhaiskasvatukseen ja tavoitteena on, että kaikki lapset on sen piirissä. Tämä takaa kaikille tasa-arvoiset lähtökohdat elämään:)

Mielestäni on järkevä idea pitää lapsi osa-aikaisesti päiväkodissa kun hän on kerran siellä jo tottunut käymään ja se on hänelle tärkeää. Ei toisen lapsen syntymän tarvi tarkoittaa vanhemman lapsen arkirutiinien rikkomista täysin. Oman lapseni päiväkodissa on paljon perheitä, joissa vauva kotona ja isommat lapset (yleensä osa-aikaisesti) päiväkodissa.

• Tykkää
Reactions: Salla07
[QUOTE="...";27228764]Kyllä se vaikeaa on tossa vaiheessa,kun se esikko pitää saada pois jaloista että ei tarvi mennä ulos sen ja vauvan kans.[/QUOTE]

Nimenomaan se olis vaikeaa, jos pitäis talvipakkasella vastasyntynyttä lähteä roudaamaan. Me teemme siitä helpompaa, kun iskä vie esikon pariksi päiväksi viikossa hoitoon. Mulle helpompaa ja esikolle mukavampaa, kun pääsee pihalle hillumaan mielin määrin. Kuvitella! :D

Meillä osa-aikaisena "hoitopaikkana" toimi seurakunnan kerho.
Kerhoa oli 2krt. viikossa ja 3. kerta oli yhteinen perhekerho.

Yhteistyössä