Mielipiteitä,mitä tekisitte tässä tilanteessa? Lapsen kaveri asuu kohta meillä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mietin tota miten Mummeliisa jaksaa niin avoimesti otta vastaan kaikki naapurin muksut. Oletin, että on asenteesta ja luonteesta kiinni, mutta... taitaa se olla vähän siitäkin, että jos itsellä on jo suuri perhe, 1 naapurin muksu menee siinä jatkona! Oletan, että isosta perheestä joku lapsista on melkein aina jossain harastuksissa ja kylässä ja sikäli väkimäärä pysyy samana.

No, meille on siunaantunut vain tuo yksi. Mielellään saa lapsen kaverit käydä meillä leikkimässä ja syömässäkin, mutta SOVITUSTI. En minä osaa olla täysin samanlainen kuin oman perheen kesken, kun yhtäkkiä onkin 2 saati 4 muksua siinä pyörimässä. Joku aina vaatii jotain huomiota. Ruuankin kanssa on usein niin, että on varattu ja tehty sellainen määrä, että riittää meidän perheelle. Jos taas joutuu valmistamaan 10 hengen annoksen joka tapauksessa, siitä ehkä liikenee helpommin yhdelle ylimääräisellekin.

Pidän,ja ennenkaikkea mun käy häntä hieman sääliksi. Kaverina tosi tärkeä meidän lapselle. Lähinnä tässä kai mietin toiminko väärin kun en käske lapsen olla välillä kotona tai rajoita sitä täällä olemista. Eli omaa toimintaa mietin,teenko väärin vai en?

Minusta jos kukaan ei kärsi teillä olemisesta, toimit juuri noin niin kauan kuin jaksat. Jos on teidän lapselle tärkeä, niin taatusti te olette myös tuolle lapselle tärkeitä. Ehkä enemmän, kuin edes itse vielä tiedostat. :)

Minä jatkaisin vanhaan tapaan muuten mutta soittaisin itse lapsen vanhemmille ja olisi varmasti hyvä idea kutsua joskus ne vanhemmatkin vaikka grilli-iltaa viettämään.

Minä yksinkertaisesti sanoisin, että nyt ei sovi tulla meille. Ei sovi tulla aamulla, ei sovi tulla yöksi, ei sovi tulla kanssamme mökille, jne.

Ja jos lapsella on huonot kotiolot, niin ilmoittaisin lastensuojeluun sekä koulun terkkarille asiasta.

Ja jos lapsella on huonot kotiolot, niin ilmoittaisin lastensuojeluun sekä koulun terkkarille asiasta.[/QUOTE]

En voi lapsen kotioloista puhua mitään kun en niistä juuri mitään tiedä.....

Mikäs siinä, mä olin lapsena aina kaverin luona, mulla oli ihan ok koti, mutta ei sisaruksia ja siksi kotona oli aikas tylsää. En tosin syöny siellä, kotona kävin syömässä ja sit vasta kylään.

Mutta jos lapsi ei saa kotona edes ruokaa, ja vanhemmat ei välitä yhtään, niin musta vois olla lastensuojelun paikka. Eikös lapsi ihan oikeasti ansaitsisi perheen jossa hoidetaan ja välitetään? Ei vaan kaverin perhettä jossa voi käydä.
Tosin nykyään tuon ikäisiä ei aina sijaisperheeseenkään laiteta vaan laitokseen joten jos ap: n hermot vaan kestää vierasta lasta jatkuvasti niin voi olla ihan yhtä hyvä/paha ratkaisu jatkaa niinikuin tähänkin asti, vaikea sanoa.

Mukava kuulla, että näinkin monelle on tosi ok lapsensa kaverit, jotka lähes asuvat heillä. :) Oma tyttärenikin on kaverinsa perheen luona hyvin paljon. Vanhempien kanssa ollaan tuttavia, eli sovitaan kyllä lasten menoista, mutta ei sen kummemmassa yhteydessä olla.

[QUOTE="vieras";24495033]No älä sinä nyt taas tule tähän luettelemaan, kuinka teillä on niin ja niin paljon kesälläkin mukuloita ja ja ja... kyllä SINÄ vaan jaksat, haluat, kykenet, viitsit... loputtomiin.[/QUOTE]

Mä taas tykkään lukea kuinka Mummeliisa jaksaa! Tuntuu et itsekin saa välillä uskoa itseensä ja luottamusta et jaksaa pienemmän porukan kanssa kun tuota tehopakkausta seuraa. En oo hirveen kauan palstalla ollut ja Mummeliisa on ehottomasti yksi niistä joille nostan hattua!!! Välittävä, mukava ja oikeudenmukainen ihminen, ainakin tän palstan perusteella.

• Tykkää
Reactions: Data
Minusta on outoa ettei ap ole jutellut kyseisen lapsen vanhemmille. Sanoo tietävänsä ulkonäöltä siinä kaikki.
Minkä vastauksen ap sitten haluaa, tee ls ilmoko? Sekö olisi apeen mieleinen vastaus?
Kyllä minusta apee saa ihan itsekin katsoa peiliin ja tehdä asialle jotain, mennä vaikka juttelemaan lapsen vanhempien kanssa ;)
Outoa että palstalla vikiset mitä tehdä ja valitat ettei muka vanhemmat välitä :O Miten voit tietää ettei välitä jos et siis ole jutellut heille.
Olisikohan nyt parasta ottaa vaikka tänään se vieras muksu mukaan ja menette hänen vanhemmille ja juttelet vähän säännöistä.

Meilläkin asuu naapurustossa muutamassa talossa perheitä joilla saa ala-koulu ikäiset ja päiväkoti ikäisetkin valvoa aina klo 22.00 ja olla ulkona leikkimässä.
(että mitähän minun pitäisi tedä?)
Samoin meillä käy eräs lapsi kylässä jolla ei juuri ole tapoja, mutta kyllä niitä on nyt tullut kun olen ollut hyvin tiukkana hänelle että tämä on meidän perheemme tapa ja tätä tapaa tulee myös kunnioittaa viraatkin tai sitten voi mennä ulos ;)
Ei joka asiaan tarvi heti haukkua vanhempia, ne ei välitä teempä ls ilmon :O
Ottakaa asioista selvää ennekuin haukutte.

No en mä aina haluaisi jonkun vieraan oleilevan meillä,vaikka kuinka olisi kaveri.Ei ole oma muksu eikä omaa perhettä joten miksi pitäisi majottaa noin vaan jatkuvasti,jos on omakin perhe?
Ole yhteydessä vanhempiin ja vedä selkeät rajat lapselle että milloin saa tulla ja milloin ei aina välttämättä tarttee mukana roikkua.

[QUOTE="vieras";24495972]En voi lapsen kotioloista puhua mitään kun en niistä juuri mitään tiedä.....[/QUOTE]

Miksi sinua ei kiinnosta tietää?[/QUOTE]

No joo,olen kyllä jutellut lasten kanssa,mutta mitenkä tuon ikäiseltä utelet ?Hän aika vähän kertoo ja lähinnä et vanhemmat on töissä. Ei kauheen halukkaasti puhu omasta perheestään.

Miksi sinua ei kiinnosta tietää?

No joo,olen kyllä jutellut lasten kanssa,mutta mitenkä tuon ikäiseltä utelet ?Hän aika vähän kertoo ja lähinnä et vanhemmat on töissä. Ei kauheen halukkaasti puhu omasta perheestään.[/QUOTE]

No juuri siitä syystä pitääkin aikuisena osata ottaa yhteys lapsen vanhempiin! Mitä jos lapselle joskus sattuu jotain kun on teidän matkassa...? Hirveän vastuun otat mielestäni.

Mutta sinällään tässä kummastuttaa vain tuo kommunikoinnin puute puolin ja toisin. Sinällään jos perhettänne ei haittaa tuon kaverin mukanaolo niin ei ole tarvetta oleskelua rajoittaa. Se näköjään kaikille osapuolille sopii. Mutta kyllä sinun kuuluu olla yhteydessä lapsen perheeseen kun tuossa mittakaavassa oleilee teillä!

Miksi sinua ei kiinnosta tietää?

No joo,olen kyllä jutellut lasten kanssa,mutta mitenkä tuon ikäiseltä utelet ?Hän aika vähän kertoo ja lähinnä et vanhemmat on töissä. Ei kauheen halukkaasti puhu omasta perheestään.[/QUOTE]

No ei kai lapsio mikään juorukello olekkaan.
Hän ei varmaan halua jutella perheestään kun haluaa leikkiä lapsesi kanssa, voi jopa kokea ahdistavana sinun kuulustelusi.
Itse ainakin muistan hyvin kun erään perheen äiti istutti minut pöytään mehulasin ja piparin kera jolloin piti kertoa kuka olen mistä tulen vanhempien nimet ja sisarukset ja mitä työtä vanhempani tekee ja osoitekin piti kertoa, joten voitte varmasti uskoa että seuraavilla kerroille tuo lapsi tuli meille ja minä en heille enään halunnut mennä kuulusteltavaksi.

[QUOTE="vieras";24496248]Mielestäni ap:n nykyinen toiminta on siinä mielessä väärin, ettei ole itse henk.kohtaisesti varmistanut lapsen vanhemmilta onko lapsen oleilu ok ja ylipäätään ilmoittanut vanhemmille missä lapsi on. Lapsihan voi sanoa kotona olevansa ihan jossain muualla...[/QUOTE]

No jos asia vanhempia häiritsee,mikseivät ota itse yhteyttä meihin? Se minua tässä kiusaakin,etteivät ole käyneet edes lastaan meiltä koskaan hakemassa tai muuten olleet yhteyksissä. Ja lapsen vanhemmat eivät todellisuudessa aina varmaan tiedäkkään missä lapsi menee,vaan olettavat hänen olevan vaan meillä. Kännykkä hänellä on mistä soittamalla saavat lapsen kiinni jos haluavat,ikävä kyllä aina eivät edes soita koko päivänä.

Minusta vaikuttaa sille, ettei lapsella ole kaikki kotona hyvin :/ Sinuna koittaisin vielä vähän udwlla lapselta kotioloista. Hän tosin voi hävetä tilannetta, eikä halua välttämättä kertoa. Tulee tästä vain muutama tietämäni tapaus mieleen :/

Siis onko tää ap totta? Että jo vuoden jatkunut ja nyt vasta tuumailet ???
Tottakai vanhemmat sopivat keskenään käykö järjestely ja onko jotain muuta asiaan liittyvää esim. just loma-aikoina...Ja ruokakuluja myös voisi kaverin vanhemmat miettiä, koska syö noinkin usein kylässä...Luulisin, että kukin lapsensa hoitaa vaikka kaverit ovatkin tärkeitä, mutta jatkuva "asuminen" pitää sopia ennalta.
Mitään ls-hommaa en tässä näe, kun ei ap tunne vanhempia eikä perheoloja.

Itse jouduin lapsena yökyläilemään paljonkin, kun omat vanhempani olivat "juhlimassa".. Muistan kuinka kateellinen olin kun toislla oli niin tiiviit ja turvalliset perheet, ja nuo hetket kun sai olla muualla toivat itsellekin niitä "turvallisia" hetkiä. Vaikka pitikin miettiä koko ajan että "ovatkohan vanhemmat kunnossa" ja "Kohta nää suuttuu kun olen täällä koko ajan, hävettää". Hyvän ystäväni äiti, joiden luona olin useasti, sitten kerran sanoi minulle että "nyt ei ole sopiva aika, ja ei tästä taaskaan sovitu että tulet". Siis ymmärrettävää että siellä hermostuttiin joskus vanhempieni puuhiin, mutta tuo lause on iskostunut aivoihini opun elämää. En ollut haluttu sielläkään. Vaikka niin asia ei tietenkään mustavalkoisesti ollut, mutta näin minä sen pienenä ihmisenä ymmärsin. Ja oli tosi raskasta.

Joten jos lapsesi ystävällä on rankkaa kotona niin ehkä tuo teillä olo on se ainoa joka tuo jotain normaaliutta/turvallisuutta hänen lapsuuteensa. Ja siitä on vanhempana todella kiitollinen. Ymmärrän että ei ole teidän tehtävä "kasvattaa" lasta, ei tietenkään, mutta jos hänen läsnäolonsa ei ole liikaa vaivaksi niin pliis antakaa hänen olla. Tämä siis jos hänen kotonaan on ongelmia. Mutta aina on ehdottomasti hyvä puhua vanhempien kanssa, jotta tietää että mistä oikeasti on kyse.

Siis onko tää ap totta? Että jo vuoden jatkunut ja nyt vasta tuumailet ???
Tottakai vanhemmat sopivat keskenään käykö järjestely ja onko jotain muuta asiaan liittyvää esim. just loma-aikoina...Ja ruokakuluja myös voisi kaverin vanhemmat miettiä, koska syö noinkin usein kylässä...Luulisin, että kukin lapsensa hoitaa vaikka kaverit ovatkin tärkeitä, mutta jatkuva "asuminen" pitää sopia ennalta.
Mitään ls-hommaa en tässä näe, kun ei ap tunne vanhempia eikä perheoloja.
Miten siis asian teen,kävelen pokkana sinne ovelle ja kysyn,onko ok,et muksunne asuu melkein meillä ja syö meillä ja niin edelleen? Siis kyllä tätä olen miettinyt mutta myös sitä että kuinka siellä toisessa päässä asiaan suhtaudutaisiin? He kyllä tietävät että lapsi syö meillä ja on meillä aina. Lapselle en asiasta haluaisi ongelmia aiheuttaa kun tuntuu et siellä vanhemmat vetävät herneen nenään ihan ihme asioista.

Pidän,ja ennenkaikkea mun käy häntä hieman sääliksi. Kaverina tosi tärkeä meidän lapselle. Lähinnä tässä kai mietin toiminko väärin kun en käske lapsen olla välillä kotona tai rajoita sitä täällä olemista. Eli omaa toimintaa mietin,teenko väärin vai en?

En usko että teet mitään väärin. Jos tilanne ei sinua haittaa, ja jos esim. raha ei ole ongelma (=ruokaa riittää), niin jatka ihmeessä. Jos lapsella on ongelmia kotona, teidän perheenne on hänelle tärkeä.

Voi olla tyypillistä suomalaista jöröttämistä, mutta minä en ainakaan puuttuisi toisen perheen elämään enkä menisi kyselemään. (Lapselta voisin varovasti udella, ehkä.) Elleivät itse kysele lapsensa perään, niin se on heidän asiansa. Aivan kummallista, että noin luopuvat omasta lapsestaan, mutta ehkä heillä on syynsä.

Voi olla, että jonain päivänä saat kuulla avioerosta tms.

Yhteistyössä