Mies ehdotti sitten avioehtoa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sanna

Vieras
Olemme olleet naimisissa 5v ja kolmatta lasta ootellaan. Mies on yksityisyrittäjä ja käytännössä perheen elättäjä koska olen ollut raskaana ja äitiyslomalla monta vuotta melkein. Itse olen korkeasti koulutettu opettaja jolla on ollut vain pätkätöitä. Työtilanne on ollut huono ja olen ollut monesti työtön. Eli suoraan sanottuna ei ole osallistunut perheen elättämiseen, hyvä kun olen omat laskuni maksanut.

Sovimme jo alussa että teemme avioehdon joka sulkee pois mieheni yrityksen, siitä saadut voitot ym. jos ero tulee. Samoin perintömme. Tämä oli mulle ok totta kai.

Nyt mieheni ehdottikin eilen että mitäs jos laitetaan sopimukseen myös erilaista jakoa omistamamme okt kohdalla. Omistamme talon puoliksi, talolainassa on kummankin nimet. Puolisoni kuitenkin maksaa lyhennykset ja talon rempat koska mulla ei ole rahaa. Nyt mieheni ehdotti että eron sattuessa talon arvo menisi 60%/40% hänen hyväkseen koska hän on käytännössä maksanut tämän talon. Vanhempani ovat kuitenkin talossa olleet takaajina, ovat vieläkin, mutta minä en ole osallistunut talon kustanuksiin. Silti eron sattuessa lainassa olisi minun nimeni ja laina on suuri (400 000).

Olin ihan hölmistynyt. Suottako? Olen hoitanut lapsiamme kotona ja kotityöt mieheni tehdessä pitkää päivää ja mielestäni myös mahdollitanut näin hänen uransa nousukiitoa. Hän on töissä palljon,

En oikein tiedä mitä ajatella. Tuntuu että avioliiton henki on minulle kuitenkin se että elämä on yhteinen ja varsinkin talomme jossa on minullakin tärkeitä muotoja. Olenko ihan kamala ihminen jos en suostu tähän sopimukseen talon osalta? Minulle on ok että mies ostaa vaikka mökin, veneen tms. ja laittaa omiin nimiinsä mutta talon suhteen olen eri mieltä että se kuuluisi jotenkin enemmän hänelle.

Olisiko kommentteja tähän? Olenko jotenkin epäreilu nyt hänelle? Jännää että tuntuu minusta että hän on epäreilu nyt.

Sinä kannat vastuun kodista ja lapsista, hänen lapsista joten olet todellakin oikeutettu siihen asunnon puolikkaaseen ja mun mielestä myös siihen firman rahoihin! Aika vedätystä koittaa. Älä allekirjota kokopaperia. Ajatteleppa että jaatte nyt elämänne ja sinulla ei ole tuloja tuosta teidän valitsemasta elämäntavasta johtuen ja eron jälkeen SINÄ olet ilman mitään ja hän porskuttaa firman rahoilla,,,nou wei! Pidä puolesi!

No vähän oudolta kuulostaa, mutta kukaanhan palstalainen ei osaa sanoa mitä miehesi päässä liikkuu kun tämmösiä ehdottelee..

btw.. Missä päin opettajille ei löydy töitä?? Täällä pk seudulla kun palkataan epäpäteviä kun ei päteviä löydy täyttämään virkoja..

Miten niitä ehtoja nyt jälkikäteen ruvettais säätämään? Minusta toi ois kyl aika kummallista ja ottaisin itseeni :( En varmasti suostuisi. Kysyisin mieheltä, että eroako hän nyt tässä valmistelee.. Huoh, tsemppiä sulle äläkä anna periksi! Yhteinen koti se on ja sinun työsi teidän perheessä on todella arvokasta!

Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
Sinä kannat vastuun kodista ja lapsista, hänen lapsista joten olet todellakin oikeutettu siihen asunnon puolikkaaseen ja mun mielestä myös siihen firman rahoihin! Aika vedätystä koittaa. Älä allekirjota kokopaperia. Ajatteleppa että jaatte nyt elämänne ja sinulla ei ole tuloja tuosta teidän valitsemasta elämäntavasta johtuen ja eron jälkeen SINÄ olet ilman mitään ja hän porskuttaa firman rahoilla,,,nou wei! Pidä puolesi!

Mitä sä nyt horiset? Ei ap:lla ero nyt ole tulossa. Siksi että hän on nyt lasten pienenä ollessa ollut muutaman vuoden kotona hänelle kuuluisi myös tulevaisuudessa miehen firman rahat?

Kuten itse sanoit, et ole osallistunut perheen kuluihin ja silti olisit saamassa 40 % talosta. Ei huono kauppa, mielestäni. Harva hoitaa muutaman vuoden töillä (=tässä tapauksessa kotona olemisella) moiset tulot.

Alkuperäinen kirjoittaja sanna:
Omistamme talon puoliksi, talolainassa on kummankin nimet.
Silti eron sattuessa lainassa olisi minun nimeni ja laina on suuri (400 000).

Siis käsitinkö tuon oikein, että laina on tasan molempien nimissä ja omistuskin nyt? Muutoksen jälkeen laina olisi edelleen molempien nimissä, omistusoikeudet 40-60?

Firma on hänen elämäntyönsä, neljäs "lapsensa", joten siihen en halua koskea. Mutta tämä talo on kyllä mielestäni yhtä paljon minun vaikka en olisi siitä maksanut pennin vertaa. Näin siis olen ajatellut koska minä hoidan täällä lapsia ja taloustöitä, silitän hänen paitansa, pesen pyykin jne. On totta että häneltä menee paljon rahaa lainanlyhenyksiin, kunnostimme pihaa 20 000 eurolla juuri, hänen rahojaan tietenkin koska hän halusi tuota pihaa tehdä, en minä. Toisaalta tajuan että jos ero tulisi niin minä saisin ikäänkuin puoli-ilmaiseksi puolet luksustalosta. Mutta mielestäni tämä on se tapa jolla avioliitossa toimitaan. Omaisuus on yhteistä talon osalta ja se menee puoliksi jos ero tulee. Näin siis olen ajatellut mutta nyt vikan vuorokauden olen miettinyt olenko jotenkin kohtuuton tässä?

Pliis -älä tee tuollaista avioehtoa, että otat itsellesi asunnoista tms. vähemmän (yritysjuttuihin en ota kantaa). Avioliitossa kummankin täytyy osallistua elatukseen mahdollisuuksiensa mukaan ja sinähän olet hoitanut osuuttasi lastenhoidolla yms. Jos eteen tulee joskus elämässä ero ja ositus,niin siinä voit ihan vapaasti ottaa itsellesi vähemmän, jos näin haluat/näet järkeväksi. Meillä ex-miehen kanssa aikanaan oli asunto-omistukset epäsuhtaisat ja meillä ei ollut avioehtoa -itse kuitenkin kohtuullistin osuuttani ex-miehen hyväksi, koska oma taloudellinen tilanteeni sen salli. Mutta toisenlaisessa tilanteessa oltaisiin tehty varmasti toisenlainen ratkaisu.

(Ja kai miehesi tietää, että mahdollisessa erotilanteessa historiallasi hän mahdollisesti joutuisi maksamaan sinulle elatusapua.)

En hyväksyisi. Sinä olet kantanut, synnyttänyt ja hoitanut teidän lapsianne. Eli tehnyt sillä alueella paljon suuremman työn. Kyllä minun mielestäni tuossa tilanteessa talo on ihan puoliksi sinun.

Ihan mielenkiinnosta jos saan kysyä, niin millaiset lainanlyhennykset noin isossa lainassa on? Ja tuntuuko sen "kantaminen" raskaalta? Itse harkitsen isoa lainaa ja siksi kiinnostaa =)

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä:

Mitä sä nyt horiset? Ei ap:lla ero nyt ole tulossa. Siksi että hän on nyt lasten pienenä ollessa ollut muutaman vuoden kotona hänelle kuuluisi myös tulevaisuudessa miehen firman rahat?

Kuten itse sanoit, et ole osallistunut perheen kuluihin ja silti olisit saamassa 40 % talosta. Ei huono kauppa, mielestäni. Harva hoitaa muutaman vuoden töillä (=tässä tapauksessa kotona olemisella) moiset tulot.

No en tarkottannu että nyt on ero tulossa vaan jos tulee. Ero vartenhan ehto tehdään ei mistään muusta syystä. Ilman ehtoa osituksessa katotaan sen hetkiset omaisuudet ja velat ei mitään tulevaisuuksia. Eron tullessa katotaan sen hetkinen tilanne osituksessa.

Alkuperäinen kirjoittaja solmussa:
kuulostaa siltä että mies tosiaan miettii eroa. Miten suhde voi??

Kiitos voi hyvin :) Eikä mietitä eroa. Mutta tuosta avioehdosta mies kysyi jo ennen avioliittoa ettei minulla ole sitään mitään vastaan ja sanoin ettei ole tietenkään firman osalta. Miehellä on kavereita, samanhenkisiä, jotka on tehneet vaimojensa kanssa kovat avioehdot ja nyt sitten ymmärtäjiä löytyy sieltä.

Tunnen olevani ihan yksin ja onhan totta että minulla ei ole rahaa millä todistella pätevyyttäni tässä.

Open töistä - pk-seudulla asustelen ja ei ole nyt töitä. Toisaalta olen loppuraskaana joten senkään vuoksi en voisi mennä töihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä:

No en tarkottannu että nyt on ero tulossa vaan jos tulee. Ero vartenhan ehto tehdään ei mistään muusta syystä. Ilman ehtoa osituksessa katotaan sen hetkiset omaisuudet ja velat ei mitään tulevaisuuksia. Eron tullessa katotaan sen hetkinen tilanne osituksessa.

Nimenomaan. Ehto tehdään erotapausta varten. Jos eroa ei tule, se on ihan yksi lysti ja samantekevää mitä siinä lukee.

Mun mielestä on ok jos et tuohon 40-60%-ehdotukseen tahdo suostua. Sano vain nuo perustelusi, että sinä olet mahdollistanut miehen työssäkäynnin, ja eiköhän asia ole miehellekin ihan ok. Jos ei ole vaan tajunnut ajatella tuota puolta koko jutusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Helmat korvissa:

Siis käsitinkö tuon oikein, että laina on tasan molempien nimissä ja omistuskin nyt? Muutoksen jälkeen laina olisi edelleen molempien nimissä, omistusoikeudet 40-60?

Pohdin tässä samaa.

Vastaa miehellesi, että arvioidaan asiaa uudelleen, kun sun nimissä ei ole enää lainaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Helmat korvissa:

Juuri näin.

aika periaatteellinen kysymys. Totta,että saisit talosta erossa lähes ilmaiseksi puolet,mutta kuten jo sanoit perheessä kaikkin on yhteistä etenkin yhteinen koti. Puolet kuuluu sinulle,vaikket siitä maksaisikaan. Minä en suostuisi moiseen. Pitää arvostaa enemmän sitä työtä,jonka olet kotona tehnyt vuosien varrella.
muoks. ja vielä tuli mieleen,että joutuisit lainoista kuitenkin vastuuseen puolesta summasta

Yhteistyössä