Mies ehdotti sitten avioehtoa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja älytöntä:
jos mies maksaa kaiken niin miksi sinulla pitäisi olla oikeus puoleen? Tuota minä en ymmärrä.

siksi että hän on hoitanut miehen lapsia ,miehen kotia, tehnyt ruuat siivoukset eli olllut täyshoito miehellä. maksaa aika paljon nämä asiat jos ulkopuoliselta ottaa.

Toki nainenkin ois voinut tienata ja mies hoitaa silloin kotia ja lapsia mutta silloin ei olis mies niin varoissaan. olisko silloin koko firma toiminnassa jos vaimo ei olis mahdollistanut sitä hoitamalla muut asiat miehen puolesta

Firman osalta ymmärrän avioehdon hyvin, koska se on hänen työnsä tulos, vaikka kuinka auttaisit kotona. Kodin osalta on vähän kinkkisempi kysymys - etenkin kun se otetaan esille vasta nyt. Se olisi pitänyt sopia siinä vaiheessa kun taloa ostetaan. Miksi ylipäätään talo ostettiin puoliksi, jos mies vain sitä maksaa? Jos asiasta olisi sovittu silloin, tilanne olisi mielestäni toinen. Mutta miksi mies ottaa sen puheeksi juuri nyt? Ainakaan en suostuisi siihen, että sinulle jäisi erotilanteessa velkaa ja asunto menisi enemmän miehelle. Silloin myös velka pitäisi siirtää miehen nimiin. Muutenkin alkaa tuntua kohtuuttomalta keskustella tästä tässä vaiheessa.

Tehkää kuitenkin kaikkenne, että tästä ei tule riitaa, ja ettei tämä aloita ketjua joka pahimmassa tapauksessa johtaa vuosien päästä avioeroon. Nämä on tosi herkkiä asioita jotka voi laukaista isoja ongelmia... nyt siis kieli keskelle suuta... (vaikka syy olisikin miehessä...)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Näin siis olen ajatellut mutta nyt vikan vuorokauden olen miettinyt olenko jotenkin kohtuuton tässä?

Vielä vastaan tähän, että et ole kohtuuton. Sinä hoidat lapsia & kotia ja avioliiton henki on juuri tuo, miten olet asian käsittänyt. Jos esim. ero tulisi, niin pystyisitkö osuuksillasi hankkimaan uuden kodin tms. Raha-asiat valitettavasti heijastuvat osaltaan huoltajuusratkaisuihinkin -ainakin, jos niitä sulassa sovussa mietitään. Itselläni näistä on käytännön kokemusta (tosin vain omalta osaltani).

Alkuperäinen kirjoittaja EllaDonna:
En hyväksyisi. Sinä olet kantanut, synnyttänyt ja hoitanut teidän lapsianne. Eli tehnyt sillä alueella paljon suuremman työn. Kyllä minun mielestäni tuossa tilanteessa talo on ihan puoliksi sinun.

Ihan mielenkiinnosta jos saan kysyä, niin millaiset lainanlyhennykset noin isossa lainassa on? Ja tuntuuko sen "kantaminen" raskaalta? Itse harkitsen isoa lainaa ja siksi kiinnostaa =)

Lyhenetään vajaat 20 000 vuodessa.

Haluaisin vielä sanoa että se oli mies joka halusi tämän asunnon ja näin suuret lainat sille. Tiesi hyvin että joutuu pistämään rahaansa taloon paljon. Sanoin että mulle kävisi vaikka vuokra-asunto.

Alkuperäinen kirjoittaja jestas:
tietysti lainasta olisi vaan 40% sitten sinun....älä nyt siihen suostu, että lainasta puolet on sinun ja sitten eron sattuessa saat 40%

Ei lainasta ole puolet ap:n vaan koko laina. Siis jos mies päättäisi, ettei halua maksaa niin ap:n pitää maksaa kaikki jäljelläoleva laina yksin. Tai toisin päin.

Alkuperäinen kirjoittaja Aniit:
Olet ihan oikeutetusti hölmistynyt. En ymmärtäs minäkään jos olisin vastaavassa tilanteessa.

Aivan. Samalla kummallisella tyylillä jos alkaisit omaa asiaasi touhottamaan, saisi mies maksaa sinulle palkkaa lasten- ja kodinhoidosta menetetyiltä työvuosilta ja edelleenkin. Ethän sinä piika ole, joka joutuu eron tullessa puille paljaille. Pidä puolesi ja älä allekirjoita lappua tuollaisenaan.

Itse myös kotiäitinä huollan lapset ja kodin ja mies elättää perheen. Se on tämänhetkinen tilanne ja yhteinen sopimus. Aikanaan sitten palaan töihin ja osallistun kuluihin paremmin ja jaamme kotityöt eri tavalla. Eikö se näin kuulu avioliitossa mennäkin, tilanteen mukaan? Kummastuttaa, jos äidin pitäisi pienillä hoitorahoilla maksaa oma osansa ja laskunsa. Eihän se olisi edes mahdollista. Järki käteen ja miehelle erityisesti sinne ap.

Ja toisekseen, miksi asia on nyt yhtäkkiä otettu esille? Pistää miettimään..

Alkuperäinen kirjoittaja sanna:
Olemme olleet naimisissa 5v ja kolmatta lasta ootellaan. Mies on yksityisyrittäjä ja käytännössä perheen elättäjä koska olen ollut raskaana ja äitiyslomalla monta vuotta melkein. Itse olen korkeasti koulutettu opettaja jolla on ollut vain pätkätöitä. Työtilanne on ollut huono ja olen ollut monesti työtön. Eli suoraan sanottuna ei ole osallistunut perheen elättämiseen, hyvä kun olen omat laskuni maksanut.

Sovimme jo alussa että teemme avioehdon joka sulkee pois mieheni yrityksen, siitä saadut voitot ym. jos ero tulee. Samoin perintömme. Tämä oli mulle ok totta kai.

Nyt mieheni ehdottikin eilen että mitäs jos laitetaan sopimukseen myös erilaista jakoa omistamamme okt kohdalla. Omistamme talon puoliksi, talolainassa on kummankin nimet. Puolisoni kuitenkin maksaa lyhennykset ja talon rempat koska mulla ei ole rahaa. Nyt mieheni ehdotti että eron sattuessa talon arvo menisi 60%/40% hänen hyväkseen koska hän on käytännössä maksanut tämän talon. Vanhempani ovat kuitenkin talossa olleet takaajina, ovat vieläkin, mutta minä en ole osallistunut talon kustanuksiin. Silti eron sattuessa lainassa olisi minun nimeni ja laina on suuri (400 000).

Olin ihan hölmistynyt. Suottako? Olen hoitanut lapsiamme kotona ja kotityöt mieheni tehdessä pitkää päivää ja mielestäni myös mahdollitanut näin hänen uransa nousukiitoa. Hän on töissä palljon,

En oikein tiedä mitä ajatella. Tuntuu että avioliiton henki on minulle kuitenkin se että elämä on yhteinen ja varsinkin talomme jossa on minullakin tärkeitä muotoja. Olenko ihan kamala ihminen jos en suostu tähän sopimukseen talon osalta? Minulle on ok että mies ostaa vaikka mökin, veneen tms. ja laittaa omiin nimiinsä mutta talon suhteen olen eri mieltä että se kuuluisi jotenkin enemmän hänelle.

Olisiko kommentteja tähän? Olenko jotenkin epäreilu nyt hänelle? Jännää että tuntuu minusta että hän on epäreilu nyt.
Mieheso on ihan oikeassa. Samaa mieltä olisit itsekin kun yksin olisit maksanut taloa ja mies kotona ilman tuloja ja osallistumista maksuun.

Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä:
Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
Sinä kannat vastuun kodista ja lapsista, hänen lapsista joten olet todellakin oikeutettu siihen asunnon puolikkaaseen ja mun mielestä myös siihen firman rahoihin! Aika vedätystä koittaa. Älä allekirjota kokopaperia. Ajatteleppa että jaatte nyt elämänne ja sinulla ei ole tuloja tuosta teidän valitsemasta elämäntavasta johtuen ja eron jälkeen SINÄ olet ilman mitään ja hän porskuttaa firman rahoilla,,,nou wei! Pidä puolesi!

Mitä sä nyt horiset? Ei ap:lla ero nyt ole tulossa. Siksi että hän on nyt lasten pienenä ollessa ollut muutaman vuoden kotona hänelle kuuluisi myös tulevaisuudessa miehen firman rahat?

Kuten itse sanoit, et ole osallistunut perheen kuluihin ja silti olisit saamassa 40 % talosta. Ei huono kauppa, mielestäni. Harva hoitaa muutaman vuoden töillä (=tässä tapauksessa kotona olemisella) moiset tulot.

No en tarkottannu että nyt on ero tulossa vaan jos tulee. Ero vartenhan ehto tehdään ei mistään muusta syystä. Ilman ehtoa osituksessa katotaan sen hetkiset omaisuudet ja velat ei mitään tulevaisuuksia. Eron tullessa katotaan sen hetkinen tilanne osituksessa.
osituksen ulkopuolelle jää omaisuus, joka on avioehdon mukaan poissuljettu

Alkuperäinen kirjoittaja oikeus tapahtukoon:
Olemme olleet naimisissa 5v ja kolmatta lasta ootellaan. Mies on yksityisyrittäjä ja käytännössä perheen elättäjä koska olen ollut raskaana ja äitiyslomalla monta vuotta melkein. Itse olen korkeasti koulutettu opettaja jolla on ollut vain pätkätöitä. Työtilanne on ollut huono ja olen ollut monesti työtön. Eli suoraan sanottuna ei ole osallistunut perheen elättämiseen, hyvä kun olen omat laskuni maksanut.

Sovimme jo alussa että teemme avioehdon joka sulkee pois mieheni yrityksen, siitä saadut voitot ym. jos ero tulee. Samoin perintömme. Tämä oli mulle ok totta kai.

Nyt mieheni ehdottikin eilen että mitäs jos laitetaan sopimukseen myös erilaista jakoa omistamamme okt kohdalla. Omistamme talon puoliksi, talolainassa on kummankin nimet. Puolisoni kuitenkin maksaa lyhennykset ja talon rempat koska mulla ei ole rahaa. Nyt mieheni ehdotti että eron sattuessa talon arvo menisi 60%/40% hänen hyväkseen koska hän on käytännössä maksanut tämän talon. Vanhempani ovat kuitenkin talossa olleet takaajina, ovat vieläkin, mutta minä en ole osallistunut talon kustanuksiin. Silti eron sattuessa lainassa olisi minun nimeni ja laina on suuri (400 000).

Olin ihan hölmistynyt. Suottako? Olen hoitanut lapsiamme kotona ja kotityöt mieheni tehdessä pitkää päivää ja mielestäni myös mahdollitanut näin hänen uransa nousukiitoa. Hän on töissä palljon,

En oikein tiedä mitä ajatella. Tuntuu että avioliiton henki on minulle kuitenkin se että elämä on yhteinen ja varsinkin talomme jossa on minullakin tärkeitä muotoja. Olenko ihan kamala ihminen jos en suostu tähän sopimukseen talon osalta? Minulle on ok että mies ostaa vaikka mökin, veneen tms. ja laittaa omiin nimiinsä mutta talon suhteen olen eri mieltä että se kuuluisi jotenkin enemmän hänelle.

Olisiko kommentteja tähän? Olenko jotenkin epäreilu nyt hänelle? Jännää että tuntuu minusta että hän on epäreilu nyt.
Mieheso on ihan oikeassa. Samaa mieltä olisit itsekin kun yksin olisit maksanut taloa ja mies kotona ilman tuloja ja osallistumista maksuun.

Laina pois vaimon nimiltä, sekä takaukset pois vaimon vanhemmilta. Maksakoon ukko lainaansa, pitäköön talonsa.

Vaadi hyvitys vuosista jotka oot ollut kotona lasten takia, sen laki sallii.
Siinä reilua peliä.

muistakaa myös se, että ap:N eläke on paljon pienempi koska tulot ovat pitkään olleet pienet, sen takia että huolehtii lapsista. Eli ap (eron tullessa) kärsii asiasta vielä mammanakin. Senkin takia tuon taloasian pitäisi jotain kompensoida, eli kyllä sen pitää olla 50/50 omistus, varsinkin kun/jos velkakin on puoliksi,

Että raha on se mikä merkitsee? Mun mielestä lapsen kasvatus on kyllä tärkeämpää kuin mikään rahallinen palkka...Mut jos se noin tärkeää miehelle on ni ottakoon sit isomman osuuden talosta. Ihmeellinen ukko..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
töitä vierastavat kotiäidit ovat tietysti sun puolellas, haet oikeutta juuri oikealta palstalta :D

ja jotku ei tajua sitten millään: 5 vuodessa 3 lasta, ei siinä paljon töitä tehdä. Ap:llä on aikaa tehdä töitä vielä 30 vuotta, että ehtii osansa ihan hyvin tehdä. Miten kuvittelet että yrittäjämies vois hoitaa töitään jos myös kotityöt ja lapsenhoito menis tasan 50/50.

Alkuperäinen kirjoittaja oikeus tapahtukoon:

En olisi. Nimenomaan talon kohdalla on mielestäni avioliiton henki se että puoliksi menee.

joo eroa äkkiä niin pääset osingoihin käsiksi

Mulla on avioehto (kumpikin halusi sitä). Joten kommentit ovat siis eri värisin lasen värittäytyneitä.

En suostuisi siihen, että minulla olisi 50% lainasta vastuullani, mutta 40% omaisuudestani. Pitkään kotonaolevan pitää saada toiselta kyllä tässä tilanteessa esim apua vapaaehtoiseen eläkevakuutukseen. Lisäksi kannattaa arvottaa kotihoidon ja kotitöiden arvo mukaan avioehtoon.

Mutta sitä en pidä mitenkään erikoisena että toisella aviopuolisoista on isompi omaisuus.

Avioehto ei ole avioeron valmistelua.

mun miehellä on varakkaat vanhemmat ja hän on ainoo perijä. mies tienaa kohtalaisesti ja koko asuntolaina on hänen nimissään. asunto taas on molempien nimissä niinkun autokin.
olen ollut lapsienkanssa kotona ja nyt teen 2xviikossa töitä.

meillä ei ole avioehtoa.

kuitenkin,jos avioero tulee en ole viemässä tästä asunnosta puolia koska se ei mulle kuulu. olen maksanut vaan vastiketta ja mies kustantaa oikeestaan kaiken muun,lainasta ruokaan.
tietty mä käyn myös kaupassa "omilla" rahoilla ettei ny ihan kaikki miehen pussista mene.
mä vaatetan lapset ja miehenkin..
mä kokkaan kotona ja siivoan.
perintöönhän en ees pääse käsiksi,se on henkilökohtainen. ainoastaan siinä muodossa jos perintörahoilla ostaa kiinteää omaisuutta yhteisiin nimiin se voi sitäkautta siirtyä mulle.

mä en ees tarvis erossa (jota nyt ei toivottavasti ikinä tule..) mitään. mies on auttanu mua mun talousongelmissa sillon aikanaan ja se riittää. harva mies maksaa naisensa velat pyytämättä mitään takasin.

mullakin yksityisyrittäjämies ja mä olen hoitanut 5-vuotta lapset kotona.

sano sille miehellesi, että perhekin on eräänlainen yritys, jota sä hoidat. jos ei olis perhettä, sinäkin olisit tienaamassa ja maksanut oman osuutes.

aika raukkamaista NYT alkaa tuollaista ehdottelemaan. :( onko sillä jotain mielessä?

mä olisin raivostunut..

Minä en maksa ruokaa mutta maksan kustannuksia lasten osalta ja kotonamme käy siivooja koska selkäni on pilalla, luultavasti raskauksista johtuen. Maksan siis siivoojan. Osallistun siis kyllä mutta jos miehellä on tulot nettona 5000 ja minulla 1100 (olen kotona juuri nyt) niin paha se on mennä kaikkia menoja puolittamaan.

Mieheni spekuloi sillä että jos hän myy firmansa ja ostaa niillä rahoilla meille seuraavan talon (haaveileen hienoista taloista) niin pitäisikö se sitten laittaa vain hänen nimiinsä jotta eron sattuessa ei hän joutuisi maksamaan minulle firmasta saatua voittoa (käsittää siis asian niin että firma on kaikilla tavoin ulkona osituksesta). Periaatteessa minulla ei ole tätä mitään vastaan mutta onhan tilanne aika hassu kohdaltani jos erossa minulle ei jää käteen mitään. Miten aloitan elämäni uudelleen rahattomana kun en ole voinut töissäkään tienata pesämunaa? Tämä kaivertaa minua että teen sopimuksen joka jättää minut täysin tyhjän päälle. Mielestäni on kuitenkin asioita joita ei voi arvuuttaa rahassa joita minä olen esimerkiksi tehnyt kuten antanut hänelle lapsia ja hoitanut niitä parhaani mukaan plus ottanut yleensäkin päävastuun lapsista jättäen näin oman urani puolitiehen. Minulla on toki ollut omiakin työambitioja mutta ajattelin niitä toteuttaa kun lapset vähän kasvavat. Missään nimessä en ole mikään työtävieroksuva elätti. Sehän tässä minua kaivertaakin kun mies vähän viittaa tähän suuntaan. Ei ilmeisesti laita arvoa kotiäidille.

Alkuperäinen kirjoittaja mama x 2:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
töitä vierastavat kotiäidit ovat tietysti sun puolellas, haet oikeutta juuri oikealta palstalta :D

ööö siis mä en ainakaa ol kotiäiti vaan elätän tälle hetkellä koko perheen. jaolin ap:n kannalla

täällä kanssa ihan työsskäyvä joka usemapina kk tienaa miestään enemmän.tulis mieleenkään jaotela meidän rahoja

Yhteistyössä