Mies ehdotti sitten avioehtoa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja milli:
Miten niitä ehtoja nyt jälkikäteen ruvettais säätämään? Minusta toi ois kyl aika kummallista ja ottaisin itseeni :( En varmasti suostuisi. Kysyisin mieheltä, että eroako hän nyt tässä valmistelee.. Huoh, tsemppiä sulle äläkä anna periksi! Yhteinen koti se on ja sinun työsi teidän perheessä on todella arvokasta!

olen samaa mieltä!
ei 5v kuluttua enää muokata sääntöjä. Vai suostusitko sinä 10vuoden päästä taas tekemään uuden ehdon, kun miehesi voittaa lotossa ja ehdottaa että ne rahat ovat taas sitten hänen ja tehdäänpä taas uus avioehto...

Alkuperäinen kirjoittaja solmussa:
Laina pois vaimon nimiltä, sekä takaukset pois vaimon vanhemmilta. Maksakoon ukko lainaansa, pitäköön talonsa.

Vaadi hyvitys vuosista jotka oot ollut kotona lasten takia, sen laki sallii.
Siinä reilua peliä.

No just näin! Sulle jäis erotessa velat käteen ja siinä se.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Minä en maksa ruokaa mutta maksan kustannuksia lasten osalta ja kotonamme käy siivooja koska selkäni on pilalla, luultavasti raskauksista johtuen. Maksan siis siivoojan. Osallistun siis kyllä mutta jos miehellä on tulot nettona 5000 ja minulla 1100 (olen kotona juuri nyt) niin paha se on mennä kaikkia menoja puolittamaan.

Mieheni spekuloi sillä että jos hän myy firmansa ja ostaa niillä rahoilla meille seuraavan talon (haaveileen hienoista taloista) niin pitäisikö se sitten laittaa vain hänen nimiinsä jotta eron sattuessa ei hän joutuisi maksamaan minulle firmasta saatua voittoa (käsittää siis asian niin että firma on kaikilla tavoin ulkona osituksesta). Periaatteessa minulla ei ole tätä mitään vastaan mutta onhan tilanne aika hassu kohdaltani jos erossa minulle ei jää käteen mitään. Miten aloitan elämäni uudelleen rahattomana kun en ole voinut töissäkään tienata pesämunaa? Tämä kaivertaa minua että teen sopimuksen joka jättää minut täysin tyhjän päälle. Mielestäni on kuitenkin asioita joita ei voi arvuuttaa rahassa joita minä olen esimerkiksi tehnyt kuten antanut hänelle lapsia ja hoitanut niitä parhaani mukaan plus ottanut yleensäkin päävastuun lapsista jättäen näin oman urani puolitiehen. Minulla on toki ollut omiakin työambitioja mutta ajattelin niitä toteuttaa kun lapset vähän kasvavat. Missään nimessä en ole mikään työtävieroksuva elätti. Sehän tässä minua kaivertaakin kun mies vähän viittaa tähän suuntaan. Ei ilmeisesti laita arvoa kotiäidille.

No kuinka paljon talon arvosta on 10% ja kuinka paljon ukko on maksanut lainaa pois tällä hetkellä? Onko tarkoitus, että mies maksaa lainaa itse pois ja sinun ei tarvitse maksaa sitä vaikka omistaisitkin asunnon (eli korvausta lastenhoidosta) Oletko kotiäitinä yhteisestä tahtostanne vai pakon sanelemana vai vain omasta halustasi

Sori mutta repesin tuossa "korkeasti koulutettu opettaja" :D

Meillä miehen kanssa molemmilla omat yritykset ja omat omaisuudet. Talo on miehen, avioehtoa ei ole, mutta jos ero tulisi ei tulisi pieneen mieleenkään vaatia siitä mitään vaikka olen lasta hoitanut ja kodin kokonaan (töissä ollessakin) Mukaan lähtisi vain irtaimisto joka sitten on minun hankkimaani, siksi minun hankkimaani että kun minä olen kaiken valinnut niin olen ne sitten maksanutkin. Molemmilla omat metsät ja maat ja niihin ei toisella ole osaa kuin jos toinen kuolee, avioehtoa ei tosin ole - toimitaan niin kuin reilua on.

Älä suostu tuohon.Sinä olet "menettänyt" uran luontisi kun olet jäänyt kotiin hoitamaan lapsia.Voit kysyä mieheltä jääköhän hoitamaan lapsia että koitat saada töitä ja osallistua asumiseen ja maksaako silloin lasten päiväkotimaksut jos ei suostu.

Alkuperäinen kirjoittaja viivi:
Alkuperäinen kirjoittaja milli:
Miten niitä ehtoja nyt jälkikäteen ruvettais säätämään? Minusta toi ois kyl aika kummallista ja ottaisin itseeni :( En varmasti suostuisi. Kysyisin mieheltä, että eroako hän nyt tässä valmistelee.. Huoh, tsemppiä sulle äläkä anna periksi! Yhteinen koti se on ja sinun työsi teidän perheessä on todella arvokasta!

olen samaa mieltä!
ei 5v kuluttua enää muokata sääntöjä. Vai suostusitko sinä 10vuoden päästä taas tekemään uuden ehdon, kun miehesi voittaa lotossa ja ehdottaa että ne rahat ovat taas sitten hänen ja tehdäänpä taas uus avioehto...

Eli kun naisilla ei ollut 100 vuotta sitten oikeuksia, niin näitä lakeja ja päätöksiä ei voi muuttaa?

Jos ukko on maannut kotona tekemättä mitään 5 vuotta, niin hänellä ei ole enää koskaan velvollisuutta tehdä kotitöitä.

Suosittelen yhä keskustelemaan ja arvottamaan kotityön arvon suhteessa siihen omaisuuteen mitä mies on tänä aikana hankkinut. Mies kuitenkin on tehnyt tiettyjä päätöksiä ja ottanut riskiä yksityisyrittäjänä ja ap taas on tehnyt oman päätöksensä ryhtyä heikommin ansaitsevaksi opettajaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Meillä miehen kanssa molemmilla omat yritykset ja omat omaisuudet. Talo on miehen, avioehtoa ei ole, mutta jos ero tulisi ei tulisi pieneen mieleenkään vaatia siitä mitään vaikka olen lasta hoitanut ja kodin kokonaan (töissä ollessakin) Mukaan lähtisi vain irtaimisto joka sitten on minun hankkimaani, siksi minun hankkimaani että kun minä olen kaiken valinnut niin olen ne sitten maksanutkin. Molemmilla omat metsät ja maat ja niihin ei toisella ole osaa kuin jos toinen kuolee, avioehtoa ei tosin ole - toimitaan niin kuin reilua on.

avioerossa se reiluus kuule muuttuu..äläkä tule sanomaan ei meillä koska et voi tietää.miehesi voi nussia sun parhaan ystävän kanssa mistä saat kilarit ja koitat kostaa viemällä esim kaiken..näin se vaan on että nainen on susi ja mies on susi jos niikseen tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä:
[
Kuten itse sanoit, et ole osallistunut perheen kuluihin ja silti olisit saamassa 40 % talosta. Ei huono kauppa, mielestäni. Harva hoitaa muutaman vuoden töillä (=tässä tapauksessa kotona olemisella) moiset tulot.

Ap on hoitanut lapsia, että mies on saanut tehdä töitä. Miehelle on kertynyt eläkettäkin koko ajan, vaimolle ei.
Mielestäni vaimon kuuluu saada puolet edelleen talosta, koska lapset ovat estäneet häntä tienaamasta ja keräämästä eläkettä ja lapset ovat kuitenkin puoleksi miehenkin!!!

Mielestäni muuten avioehto on reilu, mutta ei tuon talon osalta, jos siis allekirjoitat tuon lisäyksen. Itse en suostuisi, koska sinä suostuit jo hienoon taloon minkä mies halusi, vaikka sinulle olisi vuokrakämppäkin riittänyt. Ja olet myöskin mahdollistanut hänen korkean tulotasonsa kotiinjäämiselläsi, eli älä suostu. Ja olen työssäkäyvä lapseton sekä naimaton nainen, ettei joku ala taas siitä kitisemään.

Plus sitten tietysti nuo vaimon eläkkeet ymsyms.. Jos ero tulisi, niin heikommalla vaimo tässä tapauksessa on. Lapset ovat myös miehen, kuten on useaankin otteeseen jo sanottu.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
No kuinka paljon talon arvosta on 10% ja kuinka paljon ukko on maksanut lainaa pois tällä hetkellä? Onko tarkoitus, että mies maksaa lainaa itse pois ja sinun ei tarvitse maksaa sitä vaikka omistaisitkin asunnon (eli korvausta lastenhoidosta) Oletko kotiäitinä yhteisestä tahtostanne vai pakon sanelemana vai vain omasta halustasi

En halua olla kotona vaan aion töihin heti kun tämän kolmosen voi laittaa tarhaan. Olen ollut raskauksien välillä töissä myös. Tarkoitus ainakin mun puolelta on ollut että kun pääsen ansiotyöhön niin osallistun maksuihin miten kykenen.

Talon arvo on noin 600 000 euroa. Lainaa on lyhennetty vasta kaksi vuotta. Eli mielestäni voisin päästä lyhentämään tätä ihan monien vuosien ajalta.

En tajua mitä mieheni päässä liikkuu. Hän on kyllä edellisen avioeronsa jälkeen aika tarkka siitä että eron sattuessa nainen ei vie mukanaan kohtuutonta summaa hänen rahoistaan. On kyllä ihana aviomies ja isä, en halua mustamaalata. En vain tajua täät vikaa juttua.

Tuntuu kyllä hullulle ajatus että toinen osapuoli saa erotilanteessa puolet talosta vaikke ole sitä maksanut.Olkoonkin niin että kotiäitinä lasten kanssa,niin meilläkin.
Ei ole käynyt mielessäkään että mieheni nimissä olevaa taloa anoisin itelleni jos ero tulisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:

En halua olla kotona vaan aion töihin heti kun tämän kolmosen voi laittaa tarhaan. Olen ollut raskauksien välillä töissä myös. Tarkoitus ainakin mun puolelta on ollut että kun pääsen ansiotyöhön niin osallistun maksuihin miten kykenen.

Talon arvo on noin 600 000 euroa. Lainaa on lyhennetty vasta kaksi vuotta. Eli mielestäni voisin päästä lyhentämään tätä ihan monien vuosien ajalta.

En tajua mitä mieheni päässä liikkuu. Hän on kyllä edellisen avioeronsa jälkeen aika tarkka siitä että eron sattuessa nainen ei vie mukanaan kohtuutonta summaa hänen rahoistaan. On kyllä ihana aviomies ja isä, en halua mustamaalata. En vain tajua täät vikaa juttua.

Aaaaa..... no nyt alko seljetä. 600 000 euron talo, johon "korkeasti koulutetulla opettajalla" ei ikipäivänä ois muuten mahiksi. Juu toki vaadit sen 50/50, muussa tapauksessahan menetät sen 60 000 euroa miehen maksamasta kämpästä....

Ovela nainen, kun suunnittelee eron varalle jo noin tarkkaan....

Alkuperäinen kirjoittaja Mina:
Plus sitten tietysti nuo vaimon eläkkeet ymsyms.. Jos ero tulisi, niin heikommalla vaimo tässä tapauksessa on. Lapset ovat myös miehen, kuten on useaankin otteeseen jo sanottu.

Joo vaimo parka ois tosi heikoilla, jos sais 600 000 euron talosta vaan 240 000 euroa eikä 300 000 euroa.

Siinä sitä oltais mieron tiellä 240 000 euron kanssa!

Alkuperäinen kirjoittaja s:

avioerossa se reiluus kuule muuttuu..äläkä tule sanomaan ei meillä koska et voi tietää.miehesi voi nussia sun parhaan ystävän kanssa mistä saat kilarit ja koitat kostaa viemällä esim kaiken..näin se vaan on että nainen on susi ja mies on susi jos niikseen tulee.

Ikinähän ei tiedä, mutta lisäyksenä se että talo on miehen kotitila ja kun itsekin olen vanhalta sukutilalta kotoisin niin siksi tiedän etten sitä vaatisi, niin ei vain tehdä.

Jos mies on painostanut kotiin, on kohtuutonta. Jos valinta kotiäitiydestä on oma, en näe ongelmaa.

Ei ole oma valinta! Mulla oli ura ja ammatti ennen miestä, tein väikkäriä joka kuitenkin nyt on jäissä kun ei ole lapsilta aikaa. Tarkoitus oli ihan panostaa mullakin uraan mutta lapsia oli myös tehtävä. En ole maannut kotona vaan tehnyt töitä myös raskauksien välissä (pitkiä sijaisuuksia), kirjoitin jopa tietokirjan alaltani kun olin viimeksi töissä. Eli silloin oli oma päivätyö, oli kirjatyö ja sitten vielä lapset illalla (mies tulee kotiin klo 19). En todellakaan katso olevani vailla urahaaveita, haaveilen töistä ja omasta palkasta, en halua että mies elättää.

Mutta nyt tämä tilanne viime vuosilta on nyt vain kaatunut niskaani koska minä olen ne lapset synnyttänyt ja hoitanut. Ilmeisesti tällä työllä ei ole mitään arvoa mitä voitaisiin mitata avioehtoa laadittaessa.

Yhtäkkiä huomaankin olevani todella naiivi ihminen kun en ymmärrä tätä puhetta "miehen rahoista" ja "vaimon rahoista",meillä kun jokainen euro on yhteinen.

näin meilläkin. Ja äijä äimistelee vieressä tätä ketjua ruokiksella. Kysyi viel et ihanko oikeesti jotku puolittaa ruokakulutkin
|O

:D

Ilmeisesti tällä työllä ei ole mitään arvoa mitä voitaisiin mitata avioehtoa laadittaessa.

Onhan sillä arvoa. Nythän on vaan kyse siitä että sinun mielestäsi sillä on 300 000 euron arvo, miehen mielestä 240 000 euron arvo.

Molemmissa tapauksissa pääset ihan kivoille vuosituloille kotonaolosta, kun päälle laskee vielä äitiysrahat ym.

Alkuperäinen kirjoittaja m:
Tuntuu kyllä hullulle ajatus että toinen osapuoli saa erotilanteessa puolet talosta vaikke ole sitä maksanut.Olkoonkin niin että kotiäitinä lasten kanssa,niin meilläkin.
Ei ole käynyt mielessäkään että mieheni nimissä olevaa taloa anoisin itelleni jos ero tulisi.

Entä jos sun nimi olisi suuressa asuntolainassa ja eron sattuessa se sun osuutesi menisi lainasta myös maksuun? Edelleenkään et haluaisi talosta mitään josta kuitenkin maksat lyhennyksiä?

Jos sun miehesi kaikki kaverit tekevät avioehtoja, niin hänen suhteellisuuden- ja/tai todellisuudentajunsa ei ole ihan kohdillaan.

Älä suostu tollaiseen ehtoon. Yhteinen omaisuus on yhteistä, vaikka voissa paistaisi.

no mä en ymmärrä miks ap on laittanut nimensä lainapapereihin ja ottanut lainan johon hänellä ei ole varaa??? siis 200 000 euroa lainaa omissa nimissä?? (jos siis ymmärsin oikein että 400 000 euron asunto kyseessä)

Yhteistyössä