Mies ehdottomasti kieltää ottamasta sikainfluenssarokotetta (raskaana)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Keskusteltiin eilen mieheni kanssa asiasta ihan perusteellisesti. Mietittiin, että jos pahin mahdollinen vaihtoehto toteutuu, kumpi on vaikeampi kestää. Se, että minä kuolen vai vauva syntyy vaikeasti vammaisena. Mies oli ehdottomasti sitä mieltä, että kestää vielä sen jos mä kuolen, mutta ei kestä vammaista lasta. Mä jotenkin loukkaannuin tästä ihan hirveesti, itseni puolesta sekä syntyvän lapsen puolesta. Jäi muuten keskustelu sitten siihen enkä vieläkään osaa päättää otanko rokotteen vai en :|

Alkuperäinen kirjoittaja clivia:
Mä en todellakaan ottais raskaana ollessa minkäänlaista sikarokotetta kunnei niiden vaikutuksista ole mitään tietoa.

Sä olet sitten valmis ottamaan sen riskin, että kuolet? Ja kenties vauva siinä mukana? 2 kuolemaa on pienempi paha kuin kenties vammainen lapsi?

No johan pomppas! Vaikea neuvoa tuon rokotteen suhteen, mutta itse olisin loukkaantunut tuosta kommentista. Ehkä vastaus on, että tee niin kuin parhaaksi näet, koet ja tunnet.

Ihan v*tun helppo tulla tänne aukomaan että en ottais jos olisin raskaana... MUTTA KUN ETTE OLE RASKAANA NIIN ETTE JOUDU TÄTÄ OIKEASTI MIETTIMÄÄN! Voisi olla pikkasen toinen ääni kellossa, jos oma henki olisi oikeasti vaarassa... Aion ottaa rokotteen, koska mulla on kolme muutakin lasta ja ne tarvii mua elossa.

No, itse olen töissä paikassa, jossa tapaan paljon ihmisiä. Ja vieläpä sairaitakin ihmisiä. En tiedä vielä mitä teen rokotuksen suhteen. Onko pahempi rokottaa vai jättää rokottamatta? Meillä mies on sitä mieltä, että ehdottomasti rokotan itseni. Vielä kun on yksi lapsi entuudestaankin. Entä jos sairastuukin ja käy huonosti? Entä jos rokote ei olisikaan ollut niin paha loppujen lopuksi?

No, kunhan rokotteet ensin Suomeen tulevat ja aletaan rokottaa, sitten täytyy se lopullinen päätös tehdä. Itse toivoisin kunnon faktatietoa rokotteesta, että osaisin ratkaisun tehdä. Tosin luulen rokotteen ottavani lopulta, jos kerta ammattilaiset sitä suosittelevat.

Entäs jos uskoisi ammattilaisen mielipiteeseen? Onneksi en ole enää raskaana, kovasti huoletti kesällä tuo tauti. Itse olisin ottanut rokotteen. Entä jos olisin sairastunut raskausaikana tai synnytyksen jälkeen ja sairastuttanut vauvanikin. Olisin mieluusti luovuttanut vastuun tästä niille, jotka asiasta enemmän tietävät. Rokotukset annetaan hyöty-haitta perusteella, jos siitä on enemmän hytöyä sitä suositellaan. Tämän takia esim. tuberkuloosirokote lopetettiin (en olisi antanut laittaa sitä esikoiselle mutta ei onneksi tarvinnut enää itse päättää). Siinä hyöty alkoi jäädä pienemmäksi kuin mahdollisien haittavaikutusten riski.

Alkuperäinen kirjoittaja joo taas:
Ihan v*tun helppo tulla tänne aukomaan että en ottais jos olisin raskaana... MUTTA KUN ETTE OLE RASKAANA NIIN ETTE JOUDU TÄTÄ OIKEASTI MIETTIMÄÄN! Voisi olla pikkasen toinen ääni kellossa, jos oma henki olisi oikeasti vaarassa... Aion ottaa rokotteen, koska mulla on kolme muutakin lasta ja ne tarvii mua elossa.

Olen raskaana enkä aijo ottaa rokotetta ja ihan sen takia että en pidä possunuhaa vaarallisena vaikka olenkin raskaana.

Alkuperäinen kirjoittaja dd:

Olen raskaana enkä aijo ottaa rokotetta ja ihan sen takia että en pidä possunuhaa vaarallisena vaikka olenkin raskaana.

Sä yksinkertaisesti vaan pidät itseäsi parempana asiantuntijana taudin vaarallisuudesta kuin alan ammattilaiset? Ehkä mä oon tyhmä, mutta tässä asiassa mä luotan niihin.

Täälläkin raskaana, rv 24+0 ja en missään nimessä ota rokotetta jos tauti pysyy samanlaisena, eli paljon heikompana kuin kaikki median maalaamat kauhukuvat.
Sikainfluenssa ei tällä hetkellä ole mikään todellinen uhka, ei edes raskaana olevalle vaan vaarallisempaa on vaikka hypätä aamulla auton rattiin sillä liikenneturman mahdollisuus on paljon isompi kuin kuolema kyseiseen tautiin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja dd:

Sä yksinkertaisesti vaan pidät itseäsi parempana asiantuntijana taudin vaarallisuudesta kuin alan ammattilaiset? Ehkä mä oon tyhmä, mutta tässä asiassa mä luotan niihin.

No siihen ei nyt vaan ole kovin montaa kuollut ja suurimmalla osalla on ollut muitakin vaivoja samalla.

Minä olen raskaana rv. 9+6. Neuvolassa ei vielä ole rokotteesta ollut mitään puhetta. Mutta olen ajatellut että en varmaan rokotetta ota. Ne haitat mitä siitä voi olla ei kuitenkaan vielä näy, niitä ei voida tietää.
Toisaalta Suomessa tapauksia on niin vähän ja minä en ole lähdössä ulkomaille eikä kukaan muukaan läheinen lähiaikoina. Koetan vältellä suuria julkisia paikkoja enkä kuluttele aikaa kauppakeskuksissa huvin vuoksi. Hoidan ne asiat mitkä hoitaisin muutenkin. :)
Jos olisi varmaa että se tauti minuun iskee niin saattaisin ottaakin rokotteen mutta varmistaakseni sen ettei se tule jos ehkä mahdollisesti olisi tulossa ja aiheuttamalla tuolla varmistuksella sikiölle mahdollisesti haittaa... Enpä taida.

Ja mies ja 2 lasta on ennestään.

Täällä Itä-Suoessa on nyt paikallisia esiintymiä, joten kyllä tuntuu taas paljon todellisemmalta tuo tauti :( Yksi lapsi on sairaalahoidossa... JOten varmaan otan rokotteen kun sitä saa, kun näin lähellä jo on...

Mä en todellakaan ottais raskaana ollessa minkäänlaista sikarokotetta kunnei niiden vaikutuksista ole mitään tietoa.

Sä olet sitten valmis ottamaan sen riskin, että kuolet? Ja kenties vauva siinä mukana? 2 kuolemaa on pienempi paha kuin kenties vammainen lapsi?

Suomessa kuolee joka vuosi ihmisiä influenssaan,tää paljon kohuttu possunuha ei ole yhtään sen vaarallisempi.Mielummin sairastaisin sen kuin että ottaisin rokotuksen jonka haittavaikutuksista ei ole mitään tietoa.

Mutta kun ihan oikeasti raskaana oleva voi kuolla auto-onnettomuudessa, kaatua ja saada kovan verenvuodon, synnytyksessä tai sen jälkeen kuolla ihan ilman tuota tautiakin.
Jos sitä nyt olisi liikkeellä niin että puolet suomalaisista siihen olisi sairastunut, kouluja ja päiväkoteja suljettu sen vuoksi jne. niin sitten varmaan harkitsisin vähän pidempään asiaa. Mutta kun se vielä toistaiseksi on tosi harvinainen Suomessa.

Suomessa kuolee joka vuosi ihmisiä influenssaan,tää paljon kohuttu possunuha ei ole yhtään sen vaarallisempi.Mielummin sairastaisin sen kuin että ottaisin rokotuksen jonka haittavaikutuksista ei ole mitään tietoa.

No mutta kun sen on todettu olevan vaarallisempi just raskaana oleville :headwall: Mutta sairasta sä vaan ja kukin tehköön niin kuin parhaaksi näkee...

Alkuperäinen kirjoittaja kannatan rokotetta:
Ne suosittelee neuvolassa rokotetta Hki:ssä ainakin.

Mutta neuvolakin vain suosittelee sitä. Ei heilläkään ole mitään faktatietoa antaa siitä mitä haittaa rokotteesta voi sikiölle olla. Minusta se riski on vain liian suuri otettavaksi kun tuo tauti ei vielä ole Suomessakaan kovin laajalle levinnyt.
Ja vaikka sairastuisikin niin eihän sekään ole varma kuolema.

Alkuperäinen kirjoittaja Menni:
Mutta kun ihan oikeasti raskaana oleva voi kuolla auto-onnettomuudessa, kaatua ja saada kovan verenvuodon, synnytyksessä tai sen jälkeen kuolla ihan ilman tuota tautiakin.
Jos sitä nyt olisi liikkeellä niin että puolet suomalaisista siihen olisi sairastunut, kouluja ja päiväkoteja suljettu sen vuoksi jne. niin sitten varmaan harkitsisin vähän pidempään asiaa. Mutta kun se vielä toistaiseksi on tosi harvinainen Suomessa.

Se on myöhäistä sitten kun se aalto iskee, kun rokotuksen suoja tulee vasta pari viikkoa piston jälkkeen, että mietipä tarkaaan...

Alkuperäinen kirjoittaja otan kyllä:

No mutta kun sen on todettu olevan vaarallisempi just raskaana oleville :headwall: Mutta sairasta sä vaan ja kukin tehköön niin kuin parhaaksi näkee...

Toki kaikki tekee kuten parhaaksi näkee,mä myös kuulun riskiryhmään mutta katson että siitä huolimatta selviydyn possunuhasta jos sellaisen satun saamaan.Se kun ei ole lainkaan varmaa että koko nuhaa edes tulee.

Yhteistyössä