Mies ehdottomasti kieltää ottamasta sikainfluenssarokotetta (raskaana)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Menni:
Mutta kun ihan oikeasti raskaana oleva voi kuolla auto-onnettomuudessa, kaatua ja saada kovan verenvuodon, synnytyksessä tai sen jälkeen kuolla ihan ilman tuota tautiakin.
Jos sitä nyt olisi liikkeellä niin että puolet suomalaisista siihen olisi sairastunut, kouluja ja päiväkoteja suljettu sen vuoksi jne. niin sitten varmaan harkitsisin vähän pidempään asiaa. Mutta kun se vielä toistaiseksi on tosi harvinainen Suomessa.

Kerro se lukumäärä jonka jälken possunuha ei ole mielestäsi suomessa enää harvinainen?

Eli montako tartuntaa pitää olla jottei se mielestäsi ole enää harvinainen?

Alkuperäinen kirjoittaja kannatan rokotetta:
Ne suosittelee neuvolassa rokotetta Hki:ssä ainakin.

Suosittekevat myös lapsen kehityksen kannalta kyseenalaisia lääkkeitä, esim verenpaine- ja särkylääkkeitä mutta viime kädessä päätös on onneksi äidin.
Minä suosittelisin kaikkia joilla vain kielitaito riittää niin oikeasti tutustumaan ulkomaisiin artikkeleihin yms joissa on paljon enemmän täsmä tietoa kun taas suomalainen media on keskittynyt herättämään kohua eikä antamaan taudista ja rokotteesta oikeaa kuvaa.

Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Mutta kun ihan oikeasti raskaana oleva voi kuolla auto-onnettomuudessa, kaatua ja saada kovan verenvuodon, synnytyksessä tai sen jälkeen kuolla ihan ilman tuota tautiakin.
Jos sitä nyt olisi liikkeellä niin että puolet suomalaisista siihen olisi sairastunut, kouluja ja päiväkoteja suljettu sen vuoksi jne. niin sitten varmaan harkitsisin vähän pidempään asiaa. Mutta kun se vielä toistaiseksi on tosi harvinainen Suomessa.

Kerro se lukumäärä jonka jälken possunuha ei ole mielestäsi suomessa enää harvinainen?

sitten kun niitä on ollut yli tuhat.

Alkuperäinen kirjoittaja otan kyllä:
Alkuperäinen kirjoittaja clivia:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mä en todellakaan ottais raskaana ollessa minkäänlaista sikarokotetta kunnei niiden vaikutuksista ole mitään tietoa.

Sä olet sitten valmis ottamaan sen riskin, että kuolet? Ja kenties vauva siinä mukana? 2 kuolemaa on pienempi paha kuin kenties vammainen lapsi?

Suomessa kuolee joka vuosi ihmisiä influenssaan,tää paljon kohuttu possunuha ei ole yhtään sen vaarallisempi.Mielummin sairastaisin sen kuin että ottaisin rokotuksen jonka haittavaikutuksista ei ole mitään tietoa.

No mutta kun sen on todettu olevan vaarallisempi just raskaana oleville :headwall: Mutta sairasta sä vaan ja kukin tehköön niin kuin parhaaksi näkee...

Entä jos nyt otat rokotteen, se aiheuttaa sikiölle jotain haittavaikutuksia joko raskausaikana, synnytyksen jälkeen tai vaikka vuotta myöhemmin ja pian uutisoitaisiinkin että sikainfluenssa ei ollutkaan niin vaarallinen kuin mitä puhuttiin tai jos se ei vaikka enää leviäkään suuresti ympäri maata?
Että rokotteita on annettu ehkä vähän turhaankin?

Minun mielipiteeni ( HUOM!!!! ) !!!! On kuitenkin se että jos tuo tauti pysyy noin vähäisenä kuin se nyt on niin en rupea omaa mahdollista sairastumista ja mahdollista siihen sairauteen kuolemista pelkäämään niin että antaisin itseeni pistää rokotteen joka saattaa aiheuttaa haittavaikutuksia minun syntymättömälle lapselleni!

Alkuperäinen kirjoittaja dd:

Paljos niitä on nyt?

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Aikas törkee sun miehes!!! Itekkään en varma otanko rokotetta,mutta mun mies taas sanoi,että minä tärkein!!!

Minä taas olisin varmaan loukkaantunut jos olisi laittanut minut ja syntymättömän lapsen mitenkään tärkeysjärjestykseen :D Eli minun mieheni olisi tuossa tilanteessa ollut parempi olla hiljaa ;)
Ollaan molemmat tärkeitä eikä meitä kumpaakaan halua menettää. Ei meitä mihinkään järjestykseen tarvitse laittaa :)

Mutta joo, olisin kyllä loukkaantunut jos mieheni olisi sanonut noin kuin ap:n mies.

Paljos niitä on nyt?

muutama sata.

Minun mielestäni miehelläsi olisi muutenkin aihetta muutta asennetta: lapsi voi syntyä vammaisena ilman sitä possulenssua tai rokotettakin. Tosi, en sitä kenelläkään toivo, mutta mahdollisuus on kuitenkin olemassa. Ja jos miehelläsi on tälläinen asenne, niin....

Itse en raskaana tota rokotetta ottaisi, koska koen tosta rokotteesta olevan enemmän haittaa kun hyötyä. Niinkun joku muukin sanoi, niin synnytys voi olla riski ilman mitään possulenssukin ja muutenkin ihmisiä kuolee tavalliseenkin influenssaan, mutta sitä ei kuitenkaan kukaan pitää mitenkään erityisen vaarallisena?

En lähde kommentoimaan rokotuksen ottamisen kannattavuudetsa, mutta miten miehesi voi kieltää sinua tekemästä jotain? Vaikka lapsi onkin yhteinen niin kehosi on silti sinun. Itse ainakin teen oman päätöksen, kuulun hoitohenkilökuntaan ja olen raskaana. Saan rokotteen ensimmäisten joukossa ja meinaan sen myös ottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
En lähde kommentoimaan rokotuksen ottamisen kannattavuudetsa, mutta miten miehesi voi kieltää sinua tekemästä jotain? Vaikka lapsi onkin yhteinen niin kehosi on silti sinun. Itse ainakin teen oman päätöksen, kuulun hoitohenkilökuntaan ja olen raskaana. Saan rokotteen ensimmäisten joukossa ja meinaan sen myös ottaa.

voiko hoitohenkilökunta kieltäytyä? Ymmärsin että rokote on pakollinen jos aiot töissä olla?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:

voiko hoitohenkilökunta kieltäytyä? Ymmärsin että rokote on pakollinen jos aiot töissä olla?

ei ole pakollinen.

Alkuperäinen kirjoittaja miljoonakala:
Mä taidan kallistua ottamaan sen. Juttelin ystäväni kanssa joka on lääkäri ja hänen mielipiteensä oli että raskaana olevia ei turhaan rokoteta. Että rokote kannattaa ottaa.
Mietin vielä asiaa.

En minäkään usko että turhaan rokotettaisiin. Onhan se tutkittu että raskaana olevalla on suurempi riski sairastua ja kuolla tuohon kuin muilla ja jos rokote olisi tutkitusti turvallinen myös sikiölle niin ottaisin sen. Mutta kun haittavaikutuksia ei tiedetä niin en halua sitä ottaa. Ellei siitä oikeasti tule ennen rokotusajankohtaa hirveä aalto joka tarttuu tuhansiin suomalaisiin.

Ilman muuta rokotus mulle! Mulla on kaksi pientä lasta jotka tarvitsevat äitiään vielä pitkään. En usko rokotuksen haittavaikutuksiin mutta sanotaan että JOS niitä tulisi sikiölle niin tässä vaiheessa minun pitää äitinä ajatella ennen kaikkea elossa olevia lapsiani. Nimittäin tuo tauti on vaarallinen odottajille, tai siis ne jälkitaudit ovat. Antibiootit eivät pure jälkitautina tulevaan keuhkokuumeeseen hyvin. Me tiedämme tämän faktana. Sen sijaan emme tiedä rokotuksen riskeistä, niitä on tai ei ole. Miksi ihmeessä en luottaisi nyt siihen tietoon joka on varmaa?

Lisäksi en halua pelätä jokaista nuhaa koko talvea. Koska Suomessa ei testata sikatautia erityisesti, ei voi tietää koska se on lapsilla tai itsellä tai vierustoverilla töissä. Raskaana olevalle on tärkeää aloittaa Tamiflu-lääkitys jos possutauti on (jos siis ei ole rokotettu) todella alussa, heti oireiden tultua, mutta mistä tiedät että on kyse possutaudista juuri eikä tavisflunssasta? Entä jos saat monta flunssaa kuumeineen, syötkö aina tuon Tamiflu-kuurin?

Tamiflu on sitä paitsi ollut pitkään kielletty raskaana oleville. Eli ette siinäkään pelastu mahdollisilta riskeiltä. Jo se että tamiflu vapautetaan raskaana oleville nyt, kertoo jotain siitä kuinka kohtalokas tuo possutauti jälkitauteineen voi olla raskaana olevalle. Katsotaan tässäkin, kuten rokotteessa, riskien olevan suuresti pienempiä kuin itse taudin riskit.

AP - miehesi ei tee päätöstä otatko rokotteen vaan sinä. Todella ihmettelen miehesi lausuntoja. On todennäköisempää että sinä saat vakavia komplikaatioita sikataudin jälkitautien muodossa kuin että lapsesi on vammainen. Sinun pitää miettiä tätä asiaa nyt itsesi kannalta. Riski joutua tehohoitoon tai jopa kuolla on olemassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Tinii harmaana:
Täälläkin raskaana, rv 24+0 ja en missään nimessä ota rokotetta jos tauti pysyy samanlaisena, eli paljon heikompana kuin kaikki median maalaamat kauhukuvat.
Sikainfluenssa ei tällä hetkellä ole mikään todellinen uhka, ei edes raskaana olevalle vaan vaarallisempaa on vaikka hypätä aamulla auton rattiin sillä liikenneturman mahdollisuus on paljon isompi kuin kuolema kyseiseen tautiin.

Juuri eilen ilmestyneessä Tiede-lehdessä sanottiin että uuden tutkimusen mukaan sikavirus on koko talven juttu ja ankarampi kuin taviskausivirukset. Sikavirus ja kausi-influenssavirukset voivat jyllätä yhtäaikaa samassa ihmisessä ja mahdollisesti muuntua (sikavirushan on osoittautunut tehokkaaksi muuntautujaksi) yhdessä uudenlaiseksi virussekoitukseksi.

Kuka taviskirjoittaja voi täällä sanoa ylitse asiantuntijalausuntojen että "sikainfluenssa ei ole uhka raskaana olevalle"? Ihmettelen suuresti että odottaja ei ole tietoinen enempää viruksen haitoista jälkitautien muodossa.

Mä en todellakaan ottais raskaana ollessa minkäänlaista sikarokotetta kunnei niiden vaikutuksista ole mitään tietoa.

Sä olet sitten valmis ottamaan sen riskin, että kuolet? Ja kenties vauva siinä mukana? 2 kuolemaa on pienempi paha kuin kenties vammainen lapsi?

Suomessa kuolee joka vuosi ihmisiä influenssaan,tää paljon kohuttu possunuha ei ole yhtään sen vaarallisempi.Mielummin sairastaisin sen kuin että ottaisin rokotuksen jonka haittavaikutuksista ei ole mitään tietoa.

Sinullekin vielä kommentti. Luepa viimeisin Tiede-lehti. Siinä nimenomaan todetaan että sikavirus on vaarallisempi kuin tavisinfluenssa.

Alkuperäinen kirjoittaja että silleen:

Sinullekin vielä kommentti. Luepa viimeisin Tiede-lehti. Siinä nimenomaan todetaan että sikavirus on vaarallisempi kuin tavisinfluenssa.

Muttei silti kovin vaarallinen.

"Yhdysvaltain tartuntatautivirasto CDC kertoi toukokuussa havainneensa raskaana olevilla sikainfluenssapotilailla vakavia komplikaatioita, kuten keuhkokuumetta, nestehukkaa ja ennenaikaisia synnytyksiä. Raskaus nostaa komplikaatioriskiä, koska raskauden aikana muun muassa sydän- ja verenkiertoelimistössä, hengityselimissä ja immuunijärjestelmässä tapahtuu fyysisiä muutoksia. Sikainfluenssainfektio ja kuume raskauden alkuvaiheessa altistavat myös sikiövaurioille.CDC:n mukaan on tärkeää, että raskaana oleville naisille aloitetaan sikainfluenssan estolääkitys heti influenssaa epäiltäessä."

Tulkaas nyt kommentoimaan asiantuntijatietoja te jotka sanoitte että sikainfluenssa ei ole sen kummoisempi tauti. On se kumma kun kaikista tööteistä tulee tietoa että juuri raskaana oleville tauti on vaarallinen ja sitten täällä jotkut älypäät kommentoi että juu ei se ole yhtään vaarallinen. Miten tolloja jotkut oottavat äidit voi olla? Suoraan sanottuna vastuutonta ensinnäkin olla ottamatta selvää itse tästä taudista ja toiseksi sanoa puutteellisin tiedoin silmät kirkkaana että sairastan tuon taudin mieluummin kuin otan rokotteen. Siitä vaan, mä en hirveesti luottais puolestani tuohon tamifluuhun jota sitten joudutte popsimaan ties kuinka monta kertaa..

Alkuperäinen kirjoittaja että silleen:

Muttei silti kovin vaarallinen.

Raskaana oleville on kyllä vaarallinen.

Mitenkähän kauan tuo rokote sitten tehoaa sikainfluenssaan, jos se on niin kovin muuntautumiskykyinen? Ei huvittaisi ottaa rokotetta vain saadakseen taudin sitten kuitenkin...

Jaahas, täällä sitä taas huudellaan ilman että ollaan otettu asioista itse selvää. Ollaan kuultu ja ollaan kuultu..höh.

Itse olen raskaana rv 22+ ja työskentelen terkkarina, eli nimenomaan pidän itseäni rokottamisen asiantuntijana ainakin jossain määrin. Sikainfluenssarokote on inaktivoitu rokote, eli se ei sisällä eläviä taudinaiheuttajia, jotka voisivat olla vaarallisia syntymättömälle lapselle. Suuremmaksi riskiksi näen mahdollisesti pahankin infektion jälkitauteineen kuin rokotteen. Eli todellakin itse aion rokotteen ottaa ja aion sen ottaa esikoispojallenikin. Eipähän tarvitse jossitella, SITTEN KUN tauti kunnolla jyllää.

Yhteistyössä