Ilman muuta rokotus mulle! Mulla on kaksi pientä lasta jotka tarvitsevat äitiään vielä pitkään. En usko rokotuksen haittavaikutuksiin mutta sanotaan että JOS niitä tulisi sikiölle niin tässä vaiheessa minun pitää äitinä ajatella ennen kaikkea elossa olevia lapsiani. Nimittäin tuo tauti on vaarallinen odottajille, tai siis ne jälkitaudit ovat. Antibiootit eivät pure jälkitautina tulevaan keuhkokuumeeseen hyvin. Me tiedämme tämän faktana. Sen sijaan emme tiedä rokotuksen riskeistä, niitä on tai ei ole. Miksi ihmeessä en luottaisi nyt siihen tietoon joka on varmaa?
Lisäksi en halua pelätä jokaista nuhaa koko talvea. Koska Suomessa ei testata sikatautia erityisesti, ei voi tietää koska se on lapsilla tai itsellä tai vierustoverilla töissä. Raskaana olevalle on tärkeää aloittaa Tamiflu-lääkitys jos possutauti on (jos siis ei ole rokotettu) todella alussa, heti oireiden tultua, mutta mistä tiedät että on kyse possutaudista juuri eikä tavisflunssasta? Entä jos saat monta flunssaa kuumeineen, syötkö aina tuon Tamiflu-kuurin?
Tamiflu on sitä paitsi ollut pitkään kielletty raskaana oleville. Eli ette siinäkään pelastu mahdollisilta riskeiltä. Jo se että tamiflu vapautetaan raskaana oleville nyt, kertoo jotain siitä kuinka kohtalokas tuo possutauti jälkitauteineen voi olla raskaana olevalle. Katsotaan tässäkin, kuten rokotteessa, riskien olevan suuresti pienempiä kuin itse taudin riskit.