Alkuperäinen kirjoittaja ap:Alkuperäinen kirjoittaja Orion:Minkälaiseen tutkimustietoon perustuu se, että sikainfluenssa on poikkeuksellisen vaarallinen?
Miten ne voi laskea, että raskaana olevat sairastuu neljä kertaa useammin ja kolmannes joutuu sairaalahoitoon, kun mitään testejä ei tehdä eikä näin ollen voida tautia vahvistaa?
Otettiinko huomioon muita tekijöitä, kuten sairastuneen perussairaudet, lääkitykset, hygienia, ravitsemus ja sen puutteet, stressi, tupakointi, ym.?
Kuitenkin on sanottu, että sikaflunssa voi mennä ohi ihan tavallisena flunssanakin (joten osa meistäkin on voinut jo aivan tietämättään sairastaa koko nöfnöfin).
Se, tai tarkemmin sen jälkitaudit, on poikkeuksellisen vaarallisia RASKAANA OLEVILLE. Me ei puhuta nyt väestöstä yleensä, vaan pienestä hyvin tietystä ryhmästä. Muita ihmisiä koskeva tieto ei kiinnosta mua.
Tilastot on laskettu sen mukaan, että on tarkasteltu mikä osuus väestöstä on raskaana ja se sitten suhteutetaan sairastuneiden määrään. Näin huomataan, että raskaana olevia on tilastollisesti enemmän kuin pitäisi olla. Tästä voi siis päätellä, että siihen sairastuu raskaana oleva herkemmin kuin muut. Samalla kaavalla lasketaan sairaalahoitoa vaatineiden osuus. Ja aivan varmasti sairaalahoidossa olevat testataan.
Se on ihan samantekevää meneekö itse nöfnöf ohi pelkällä nuhalla jos se vaarallinen tekijä on JÄLKITAUDIT. Mä en sitä itse tautia pelkää vaan nimen omaan sitä seuraavaa keuhkokuumetta johon ei näytä edes sairaalan tehohoito, jopa ajoissa aloitettu, auttavan.
Toki jokaisella on ihan oma yksilöllinen riskinsä sairastua siihen tautiin. Viittaan siis noihin sun luettelemiin seikkoihin, mutta joskus täytyy myös ottaa huomioon yleistykset. Ja yleiskäsitys tuntuu tällä hetkellä olevan, että sikainfluenssan jälkitaudit voivat olla kohtalokkaampia raskaana oleville kuin muille.
Niin siis voihan se olla, että raskaana oleva sairastuu herkemmin, joutuu hieman useammin sairaalahoitoon, ja ne jälkitaudit on kohtalokkaampia raskaana oleville...
Mutta ne ei voi laskea sitä, kuinka todennäköistä on 1. sairastua, 2. joutua sairaalahoitoon, 3. saada vaarallinen jälkitauti, kun sairastuneiden lukumäärästä ei oo haisuakaan. Ne tietää ainoastaan niistä, jotka on sinne sairaalahoitoon joutunu (jos edes niistäkään...jos ei muita tekijöitä huomioida.) Ja nuo muut tekijät on ihan olennaisia. Todellaki on ihan eri asia, jos huonolla ravitsemuksella oleva stressierkki sairastuu (vaikka oliskin perusterve), verrattuna sellaiseen joka syö monipuolisesti, ja on tasaisen terve niin fyysisesti kuin psyykkisestikin.