Mies ei kuuntele...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kirjoitan tänne lähinnä siitä syystä, että mua harmittaa kun mies ei tunnu yhtään kuuntelevan minua eikä ottavan minun ajatuksiani huomioon tässä asiassa... En todellakaan ole täällä haukkuakseni miestä maanrakoon, lähinnä kai kaipaan vain tasoittavia näkökulmia sekä ajatuksia, miten voisin ilmaista itseäni selkeämmin.

Olemme siis avioliitossa oleva pariskunta, jolla on kolme yhteistä lasta. Odotan parhaillaan neljättäni. Minä olen tällä hetkellä lasten kanssa kotona ja mies työelämässä. Tämä järjestely on tehty yhteisymmärryksessä sekä molempien yhteisestä toiveesta. Molemmat ollaan oltu tähän tyytyväisiä ja arvostetaan toinen toisemme panosta.

Tällä hetkellä mies tekee n. 9-10 tunnin työpäiviä + tunnin työmatkat lisäksi. Joskus tekee hieman pidempään töitä, joskus harvoin hieman lyhyempää päivää. Tänään mies kuitenkin kertoi, että on vakavissaan alkanut suunnitella (ja suunnitellut jo pidemmän aikaa) yritystoiminnan käynnistämistä. En tarkemmin nyt halua kertoa, millaisesta yritystoiminnasta on kysymys ettei meitä tunnisteta, sillä haluan kuitenkin pitää tilanteemme toistaiseksi yksityisenä jos ymmärrätte mitä tarkoitan. Mies kertoi jo neuvotelleensa erinäisistä järjestelyistä, mm. maksupuoli, hankinnat, jne.

Käytännössä tämä tarkoittaisi miehelle suurempia ansioita - mutta perheen kannalta myös yhteinen aika vähenisi merkittävästi. Käytännössä miehen päivästä ainakin 14 tuntia kuluisi töiden merkeissä puhumattakaan siitä, että hän olisi tavallaan jatkuvasti töissä puhelimensa välityksellä.

Yritystoiminta käynnistyisi pian vauvan syntymän jälkeen. Käytännössä minä olisin entistä enemmän yksin lasten kanssa, ja sekös tässä rasssaa. Kysymyshän ei ole siitä ettenkö pärjäisi - kyllä mä pärjään, mutta kysymys on siitä, että kaipaan nytkin joinain pitkinä päivinä miestä kotiin. Kaipaahan nuo lapsetkin isäänsä.

Sanoin miehelle, että eikö ajankohtaa voisi jotenkin lykätä. En haluaisi, että koko vauvanhoitokuvioita "sysätään" pelkästään mulle - koska niinhän vääjäämättä käy, jos mies pian vauvan syntymän jälkeen tuon toimintansa aloittaa. Mies ei kuitenkaan kuuntele.

Onnistuessaan oma yritystoiminta voi kuitenkin tuoda tulevaisuudessa teille vapautta. Riippuu tietysti alasta ja siitä, olisiko tulossa joskus työntekijöitä. Olisin sijassasi toiveikas ja jännittyneen innostunut. Yrittäminen voi tuoda onnistuessaan paljon iloa elämäänne.

[QUOTE="Kukka";29008652]Onnistuessaan oma yritystoiminta voi kuitenkin tuoda tulevaisuudessa teille vapautta. Riippuu tietysti alasta ja siitä, olisiko tulossa joskus työntekijöitä. Olisin sijassasi toiveikas ja jännittyneen innostunut. Yrittäminen voi tuoda onnistuessaan paljon iloa elämäänne.[/QUOTE]

Ja hirvittävästi ylimääräistä huolehdittavaa joka tapauksessa. Jos yritystoiminta menee loistavasti, mitä se ei koskaan alussa tee, niin silloin sitä vapauttakin voi tulla. En kyllä montaakaan tällaista huippufirmaa tiedä. Tj on aina töissä tai miettii työasioita, vapaallaankin.

Kummallista että mies ei ota vaimonsa mielipidettä huomioon, varsinkin kun uusi tulokas tulossa, ja meinaa suoraan kyselemättä lisätä toisenkin työ ja vastuutaakkaa.
Tärkeintä onnistumiselle on että kotoa tulee tukea ja jos sitä ei tule, niin tilanne kärjistyy ennemmin tai myöhemmin.

Mä kyllä vaatisin miestä keskustelemaan asiasta ihan ajan kanssa ja asiallisesti. Koskee koko perhettä. Raha ei korvaa sopua.

Onko yrittäjyys miehen pitkäaikainen haave? Koittaisin lähteä tästä purkamaan. Jos on, niin pyrkisin mahdollisuuksien mukaan tukemaan, ehkä kuitenkin koittaisin neuvotella yrityksen aloituksen ajankohtaa. Eniten minua kummastuttaisi, että mies on selkäsi takana (?) tuollaiset suunnitelmat ja nyt vasta ilmoittaa sinulle...
Jos yritystoiminta todella mahdollistaa perheellenne enemmän tulotasoa, onko mahdollista että palkkaisitte jonkun opiskelijan tms. auttamaan sinua kodinhoidollisissa tehtävissä ja lasten hoidossa? Eihän tämä sitä miehen läheisyyttä ja läsnäoloa tuo, mutta ainakin helpottaisi sinun taakkaa.
Onko miehellä jonkinlainen ajatus/ suunnitelma, kuinka nopeasti olisi realistisesti mahdollista työskennellä normipäiviä ja olla näinollen enemmän kotiarjessa mukana?
Ottaisin keskusteluun miehen kanssa, ymmärtääkö tämä todella mitä yrittäjyys ja siihen sitoutuminen tekee teidän perheelle, lasten isä- suhteelle, teidän parisuhteelle?

Tässäpä joitain näkökulmia. Ei ihan helppo tilanne.

Yhteistyössä