Mies ei osallistu mihinkään ollenkaan.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
meillä on 4kk vauva, jonka mä hoidan käytännössä täysin yksin. Öisin mies ei herää koskaan vaikka vauva syö pullosta, eli mies voisi ruokkia ihan siinä missä minäkin. Aamulla minä herään vauvan kanssa, annan ruokaa, vaihdan vaipat, puen pävävaatteet ja leikin. Mies heräilee joskus 11 aikoihin. Minä vien vauvan nukkumaan kun sitä nukuttaa, pesen tuttipullot jne. Se olen myös minä joka huolehtii että vaipat tulee vaihdettua tasaisin väliajoin ja se olen minä joka illalla makaa vauvan vieressä sängyssä ja laulaa unilauluja että vauva nukahtaisi yöunille.
Jos mies pitää vauvaa sylissä ja sille tulee nälkä, niin hän huutaa minulle että "hei tällä on nälkä, tule ruokkimaan" ja jos en mene vaan käsken miehen hoitaa hän suuttuu ja mä olen kuulemma "laiska". Jos vauva alkaa itkeä kun mies pitää sylissä, niin hän tuo vauvan minulle ja käskee hoitaa, hän ei kuulemma jaksa kuunnella.
Lisäksi hän huitelee ihan omissa menoissaan. Päivät on golfaamassa ja illat baarissa. Mies on siis lomalla töistä.
Olen sanonut tästä, uhkaillut vaikka millä ja huutanut naama punaisena mutta mikään ei auta. Hän vaan ei halua osallistua. Ja jos jätän vauvan ja miehen kahdestaan kun lähden johonkin, pistää mies vauvan sohvalle makaamaan ja pelaa pleikkaria. Vauva sitten jokeltelee ja inisee yksinään kunnes nukahtaa.

Ja miehen kusipäisyys siis tuli sulle täytenä yllärinä? Ei mitään merkkejä ollut etukäteen? Vai oliko lasisi liian vaaleanpunaiset? Mistä noita mulkkuja äijiä löytyy ja niihin retkahtavia sinisilmäisiä naisia!?

no, en voinut tietää että mies ei hoida lasta ennen kuin lapsi tuli...ja itseasiassa vähän ihmetyttääkin, kun esimerkiksi veljensä lapsien kanssa tykkää leikkiä tosi paljon kun ollaan siellä kylässä ja jotenkin oletin että mies on varmaan tosi hyvä isä.

Juttelitteko te ollenkaan lapsen hoidosta ennen vauvan hankkimista? En nyt tarkoita mitään hoitovuorolistoja, mutta mä esimerkiksi sanoin, että haluan miehen pitävän isyysloman, koska haluan, että myös hän hoitaa ja on vauvan kanssa ja tein selväksi, että haluan, että me molemmat osallistutaan vauvan hoitoon. Entä jos sanoisit vain, että hänen täytyy nyt hoitaa syöttäminen ja vaipan vaihto, koska menet itse vaikkapa suihkuun? Voisiko mies pelätä, ettei osaa hoitaa vauvaa?

Mies luulee ettei osaa tai että hän tekisi väärin. Olet ominut vauvan.

Ja koska tilanne on jo vähän paha, niin voisitko saada se miehesi veljen puhumaan asiasta miehellesi. (Olettaen, että hän on osallistuva isä.) Vähän niinkuin että lankosi aloittaisi vaikka jostain hauskoista vaipanvaihtojutuista tms, puhuisi siis siitä kuinka hän hoiti omiaan jne.

Kyllä teillä on nyt keskustelun paikka. Täytyy myös todeta, että miehen "En jaksa kuunnella"- kitinä kuulostaa melko lapselliselta. Juu, kyllähän se totta kai rasittaa, jos vauva täyttä kurkkua itkee yhtäjaksoisesti pitkän ajan, mutta sellaista se nyt vain sattuu lasten kanssa olemaan; aina ei ole hiljaista eikä omaa rauhaa saa niin paljon kuin ennen - joissain tapauksissa ei juuri ollenkaan. Näitä asioita pitäisi pohtia vakavasti, ennen kuin lapsia alkaa tekemään. Enkä minä nyt kritisoi sinua, vaan miestä. Toki haluaisin tietää, onko nämä ongelmat ilmaantuneet aivan äkillisesti ja yllättäen, vai onko ehkä kuitenkin jotain merkkejä miehen mahdollisesta tulevasta toimintamallista ollut havaittavissa? Useinhan niitä kuitenkin on, vaikka niitä ei itse välttämättä haluaisikaan huomata.

Minun mielestäni on niin, että kun lapset kerran on yhdessä tehtykin, niin myös heistä huolehtiminen on molempien asia. Siitäkin huolimatta, että joskus on väsyneitä ja huonompia päiviä. Mitä, jos teidän vauvalla olisikin ollut koliikki? Mitä mies olisi tuossa tapauksessa tehnyt?

Voisiko olla niin, ettei mies ole vielä sisäistänyt rooliaan ja sitä, että mieskin on ihan yhtä kykeneväinen hoitamaan vauvaa kuin äitikin? Vai onko kyse jostain muusta? Itse aloittaisin nyt tilanteen ratkomisen keskustelulla ja tarvittaessa rakentavalla riitelemiselläkin. Jos miehen käytös ei tuosta mihinkään suuntaan muuttuisi, viheltäisin luultavasti pelin poikki.

en usko että mies pelkäisi ettei osaa, kun se kyllä osaa jos sitä vaan huvittaa. Mies piti isyysloman, mutta tilanne oli silloinkin hyvin samanlainen. Ja me kyllä puhuttiin tästä ennen syntymää mutta en ehkä tehnyt kovin selväksi että miehenkin on osallistuttava koska oletin sen olevan itsestäänselvyys. Nyt olen kyllä asian tehnyt selväksi, mutta ei tunnu menevän perille. Ja lasta en tosiaan ole ominut. Vien vauvan välillä miehen syliin että pitäisi sitä, mutta mies laittaa vauvan sohvalle tai lattialle ja jatkaa omia hommiaan.

Onko se sun "miehesi" 16 vai peräti 17v..?

Syitähän voi spekuloida loputtomiin mutta faktaa ei tietoon saa ellei mies puhu. Ja ellei hän puhu, sä joko sopeudut tilanteeseen ja toivot muutosta tai teet jotain muuta. Yksin kertaista joskin paskamaista : /

tyypillistä suomalaisuutta, naine valittaa ku mies ei tee mitään vaikka käy töissä illalla kotiin tullessa pitäisi vielä hoitaa kaiken kotona ku nainen valittaa, ei ihme kun suomalaiset eroaa helposti, miehet ei kestä valittavaa naista, lopettakaa se valitus ni miehetki viihtyy paremmi ja osallistuu.

tyypillistä suomalaisuutta, naine valittaa ku mies ei tee mitään vaikka käy töissä illalla kotiin tullessa pitäisi vielä hoitaa kaiken kotona ku nainen valittaa, ei ihme kun suomalaiset eroaa helposti, miehet ei kestä valittavaa naista, lopettakaa se valitus ni miehetki viihtyy paremmi ja osallistuu.

lue teksti kunnolla, niin huomaat että mies ei käy töissä tällähetkellä vaan on lomalla.

[QUOTE="aapee";24833131]lue teksti kunnolla, niin huomaat että mies ei käy töissä tällähetkellä vaan on lomalla.[/QUOTE]
Jos on lomalla töistä, niin ehkä haluaa ladata akkuja, että jaksaa tehdä töitä, et uskokkaan, kuinka rankkaa työssäkäynti onkaan. ;)

no kyllä myös lomalla on kuitenkin lapset hoidettava ja lomallahan sitä aikaa lapsen kanssa olemiseen nimenomaan olisi. Kotihommia voin hyvin tehdäkin enemmän, mutta lastenhoito on kyllä yhtälailla molempien hommaa, oli sitten lomaa tai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Isä;24833199:
Jos on lomalla töistä, niin ehkä haluaa ladata akkuja, että jaksaa tehdä töitä, et uskokkaan, kuinka rankkaa työssäkäynti onkaan. ;)
Varsin perusteellisesti tuntuu akkunsa ladanneen, sillä virtamäärällä pitäisi pienen kaupungin sähköissä kuukauden. Me muut osallistumme lastemme hoitoon lomalla sekä työviikonkin aikana.

Alkuperäinen kirjoittaja Isä;24833322:
Toivottavasti et ole kenenkään äitikään...

et sitten parempaa keksinyt? Kyllä, mä ole äiti ja ylpeä siitä. Olen myös ollut työelämässä ihan tarpeeksi tietääkseni että yksikään työ ei ole niin rankkaa että siitä palautuakseen pitäisi lomailla kuukausitolkulla niin että sen loman aikana ei jaksaisi edes olla lastensa kanssa. Sinä puolestasi taidat kommentistasi päätellen harrastaa juurikin tätä lomailun muotoa.

[QUOTE="aapee";24833406]ulkotyöt? me asutaan kyllä kerrostalossa:D ei meillä ole ulkotöitä.[/QUOTE]
No ehkei teillä ole, mutta mä teen työkseni ulkotöitä, puiden kaatoa, raivaamista, sekä talvisin lumitöitä, käsin. : /

Yhteistyössä