Mies ja vauva lähti, mitäs nyt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja namanda
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja huhhuh:
Ihmeen idiootteja ihmisiä täällä kun luulevat että imetys jotenkin sitoo äidin napanuoralla lapseen. Kaikki kolme olen yli vuoden ikäiseksi imettänyt, puolivuotiaaksi täysimettänyt eikä ole kyllä imetyksen takia pitänyt koskaan kieltää isältä ja vauvalta kahdenkeskistä aikaa. Pumppu ja pullo on myös keksitty ja käsinkin onnistuu. Mutta kun elämästään epävarmat äidit alkaa esittämään asioita että voisi omia miehen itselleen ja sitten vielä syyttää ap:n kaltaisia jotka oikeasti ymmärtää että lapsella on isäkin.

Miten voi täysimettää, jos vauva on isänsä kanssa toisella paikkakunnalla pari yötä?

Hmm... Jos maitoa tulee hyvin pumpulle ja isällä on mahdollisuus kuljetta valmiiksi pakastetut maidot mukanaan reissuun äidin pitäen pumpaten maidontuotantoa yllä niin periaatteess avoisi vielä onnistua. Meillä siis kun nauvola laskee täysimetykseksi tuon pullosta annetun rintamaidonkin. Mutta sen verran hankalalta kuulostaa että en tuollaiseen ihan helpolla lähtisi...

pullosta syöttäminen ei silti ole täysimetystä

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Ihmeen idiootteja ihmisiä täällä kun luulevat että imetys jotenkin sitoo äidin napanuoralla lapseen. Kaikki kolme olen yli vuoden ikäiseksi imettänyt, puolivuotiaaksi täysimettänyt eikä ole kyllä imetyksen takia pitänyt koskaan kieltää isältä ja vauvalta kahdenkeskistä aikaa. Pumppu ja pullo on myös keksitty ja käsinkin onnistuu. Mutta kun elämästään epävarmat äidit alkaa esittämään asioita että voisi omia miehen itselleen ja sitten vielä syyttää ap:n kaltaisia jotka oikeasti ymmärtää että lapsella on isäkin.

Miten voi täysimettää, jos vauva on isänsä kanssa toisella paikkakunnalla pari yötä?

Hmm... Jos maitoa tulee hyvin pumpulle ja isällä on mahdollisuus kuljetta valmiiksi pakastetut maidot mukanaan reissuun äidin pitäen pumpaten maidontuotantoa yllä niin periaatteess avoisi vielä onnistua. Meillä siis kun nauvola laskee täysimetykseksi tuon pullosta annetun rintamaidonkin. Mutta sen verran hankalalta kuulostaa että en tuollaiseen ihan helpolla lähtisi...

pullosta syöttäminen ei silti ole täysimetystä

No, meillä se lasketaan sellaiseksi. Siis kun lapsi saa ravintonsa ainoastaan rintamaidosta. Tämän mukaan olen täysimettänyt esikoista 4,5kk ja kuopusta 6kk. Muuten en varmaan olisi täysimettänyt kumpaakaan lain. :D

Jos mulla olis pari päivää aikaa, niin leffa ja m'ässyt ei olis kyllä ekana mielessä. Vaikka kyllähen siinä ajassa kerkee tietysit senkin. Leffa kestää pari tuntia ja sen verran aikaa itselle saa järjestettyä välillä muutnekin, juurikin jos mieskin on paljon kotona.

Mä käyttäsin ajan ehkä tylsästi, mutta hyödyllisesti sellaisiin hommiin jotka vaativat vähän enemmän aikaa, joita varten tarvii tilaa ja ehkä turvallisempi tehdä kun lapsi ei pyöri jaloissa (mulla 11 kk joka kävelee).

Alkun miettisin et mikä kotona arjessa useimmin ärsyttää. Miellä se on yle täydet vaatekomerot, eli veittelisi kaiken ulos, raakkaisin turhat, tullettaisin villavaatteet yms., organisoisin systeemin ihan uudestaa et sitten löytyis taas kaikki nopeasti ja olisi helpompi pitää jatkossakin kunnossa. Siinhän voi ky se laffakin pyöriä sivussa. Sit ehkä ovis tehdä sivussa listaa et mitä syysvaatteita lapselta tai viak iteltäki puuttuu, ni tietäis kerranki oikeesti mitä tarvii kirppareilta/alesta.

Sitten mulla on kaapissa verhokankaat, ne laittaisi viimeinkin verhoiksi (kaihtimilla pärjää mut niinku sisustuksellisesti kivempi). Käsivisin ostamassa tarvittavat nipsut ja nauttisin kun saa kerrankin oikein rauhassa valkata ja kierrella kauppoja et löytyy just oikeet:) Ehkä kattelin jos lytyis alesta vaik sohvatyynyä tms. uusein verhojen kaveriksi. Ikkunat pesisin myös ja tiivisteidne vaihtoakin voisi harkita, kun joku sitä tuolla ehdotti. Niin sitten vois oikeen viimesenpäälle ihalla kättensä jälkeä. Koko huone olis tuon käsittelyn jälkeen kuin uus!

Pesisin lakanat ja veisin kerrankin ulos asti kuivumaan, tuoksuu niin ihanalta!

Jos ei oo ihan tuskasen kuuma nin leiposin vielä viimeks, ni olis sitten lämpimäisiä odottamassa miestä. Olis hänelle sentään mukava yllätys kun palaa rankalta reissulta.

Voi kuulostaa tylsältä, enkä ole sinänsä mikään kodin hengetär (ehkä avaate kun näin moni homma tekemättä) mutta nauttisin siitä, että saa rauhass aja keskeytyksettä tehdä. Siitä olis sitten myös iloa pitkäksi aikaa kun arki sujuu vähän kätevämmin eikä tarvitse kiireen keskellä stressata vaatteiden etsimisestä.

Tuota noin. Sanosinko että suht outo sun ja miehes suhde jos teillä on 4kk ikäinen lapsi, oot tavannut miehes sukua (vanhemmat?) kerran. Et pääse asunnostasi lapsen kanssa mihinkään ilman toisen apua. Voi kiesus. Voiko olla tottakaan??

Onpas täällä epäempaattisia mammoja taasen! Joillakin ihmisille voi tosiaankin olla fobioita ja pelkoja jotka rajoittavat elämää. Ihana ap, että sinulla on mies, jonka kanssa jakaa vastuuta ja kertoa peloistasi. Lisäksi hän vielä ymmärtää/yrittää ymmärtää ja kuitenkin rakastaa sinua <3

Itsellänikin on joskus varsinkin nuorempana ollut monenlaisia vaikeuksia, mutta mieheni pysyi rinnallani ja psykoterapian avulla olen tänä päivänä "normaali" ihminen ja pelkoni ovat jääneet kauas taakse. Suosittelisin siis sinullekin lämpimästi ammattiauttajaa, ne eivät siellä hätkähdä mistään, ovat kuulleet monenlaisia tarinoita. Avun hakeminen ja saaminen on askel helpompaa ja pelottomampaa elämää. Ota se askel!

Tsemppiä ja vietä mukavat kaksi päivää itseäsi hemmotellen, kyllä isä ja vauva siellä reissussa pärjäävät :)

Nauti ajastasi ja tee mikä itsestä tuntuu mukavimmalta tai mitä kaipaat eniten ennen vauvan tuloa. Mulla liikunta on se juttu, kävisin pyöräilemässä, pelaamassa golffia tai salilla ym. Tai sitten kävisin kaupassa aivan rauhassa ja syömässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mari:
Onpas täällä epäempaattisia mammoja taasen! Joillakin ihmisille voi tosiaankin olla fobioita ja pelkoja jotka rajoittavat elämää. Ihana ap, että sinulla on mies, jonka kanssa jakaa vastuuta ja kertoa peloistasi. Lisäksi hän vielä ymmärtää/yrittää ymmärtää ja kuitenkin rakastaa sinua <3

Itsellänikin on joskus varsinkin nuorempana ollut monenlaisia vaikeuksia, mutta mieheni pysyi rinnallani ja psykoterapian avulla olen tänä päivänä "normaali" ihminen ja pelkoni ovat jääneet kauas taakse. Suosittelisin siis sinullekin lämpimästi ammattiauttajaa, ne eivät siellä hätkähdä mistään, ovat kuulleet monenlaisia tarinoita. Avun hakeminen ja saaminen on askel helpompaa ja pelottomampaa elämää. Ota se askel!

Tsemppiä ja vietä mukavat kaksi päivää itseäsi hemmotellen, kyllä isä ja vauva siellä reissussa pärjäävät :)

Kiitos ihanan ymmärtäväisestä vastauksesta! Käyn ammattiauttajalla miehen ja lapsen kanssa, mutta oikeastaan siellä ei perehdytä näihin ongelmiin. Oikea terapia on pyörinyt mielessä jo vuosia, mutta kun viime kesänä sitä yritin jo hankkia, ei yhdellekään yksityiselle enää päässyt.
Hienoa että sinun elämäsi on järjestynyt, ja miehesi on ollut tukenasi vaikeina aikoina!

Ja vieraalle mää: olipa ihana idea leipoa miehelle! Varmasti ilahtuu, ja minäkin saan treenata taitojani. Olen vastikään muutenkin kiinnostunut leipomisesta hurjasti. Tämänpä teenkin huomenna. (:

Alkuperäinen kirjoittaja Mari:

Samoilla linjoilla. Ei voi kuin ihmetellä, melkein kaikki naureskelevat ap:lle. Ap:lla on ilman muuta ongelmia fobioidensa kanssa, ja sen hän tiedostaa itsekin. Mutta minkä ihmeen takia lähes kaikkien pitää väheksyä, tuomita ja suorastaan pilkata? En todellakaan ymmärrä. Kyllä nainen on naiselle susi, ei voi muuta sanoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Miracles:
Alkuperäinen kirjoittaja namanda:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hyvä sylvi sun kanssas, et osaa olla yksin, et uskalla tavata miehes sukulaisia...

Ollaan vuosi oltu 24/7 yhdessä, ja siksi on vaikeaa. Ei ole kyse siitä ettenkö uskaltaisi (vaikka sitäkin jännitän kyllä), vaan siitä etten tahdo mennä sinne vieraaksi toisten suruaikaan. Tuntuu tungettelevalta tuntemattomana olla toisen vieraana tällaisella hetkellä.

Joku kysyi imetyksestä, en imetä. Siihen on omat syyt, joita en tahdo nyt alkaa vielä jauhaa, mutta sanon ettei se ollut minulle niinkään valintakysymys. Olisin halunnut imettää, mutta se ei onnistunut.
Mielestäni on kyllä ihan ok että lapsi lähti isän mukaan pariksi yöksi. Yritämme huolehtia hänestä täysin tasapuolisesti, kun miehenikin on työtön ja siis saa viettää aikaa kotona meidän kanssa. Olisi ollut lähes täysi mahdottomuus jäädä tänne lapsen kanssa, kun en pääse ulos. (asumme kolmannessa kerroksessa, hissi on olemattoman pieni ja minulla on hissikammo, ja ulko-ovellakin on portaat, joista en pääse vuanujen kanssa) Miten siis olisin käynyt kaupassa jos olisi tullut tarve? Ja olisiko pitänyt lapsen kanssa vain neljän seinän sisällä istua pari päivää?

Siis voi hyvää päivää! :headwall:

Niinpä :D Mitenköhän ko rouva meinaa päästä ulos vauvan kanssa kun mies työllistyy?

Alkuperäinen kirjoittaja mimmu:
Alkuperäinen kirjoittaja Miracles:
Alkuperäinen kirjoittaja namanda:
Hyvä sylvi sun kanssas, et osaa olla yksin, et uskalla tavata miehes sukulaisia...

Ollaan vuosi oltu 24/7 yhdessä, ja siksi on vaikeaa. Ei ole kyse siitä ettenkö uskaltaisi (vaikka sitäkin jännitän kyllä), vaan siitä etten tahdo mennä sinne vieraaksi toisten suruaikaan. Tuntuu tungettelevalta tuntemattomana olla toisen vieraana tällaisella hetkellä.

Joku kysyi imetyksestä, en imetä. Siihen on omat syyt, joita en tahdo nyt alkaa vielä jauhaa, mutta sanon ettei se ollut minulle niinkään valintakysymys. Olisin halunnut imettää, mutta se ei onnistunut.
Mielestäni on kyllä ihan ok että lapsi lähti isän mukaan pariksi yöksi. Yritämme huolehtia hänestä täysin tasapuolisesti, kun miehenikin on työtön ja siis saa viettää aikaa kotona meidän kanssa. Olisi ollut lähes täysi mahdottomuus jäädä tänne lapsen kanssa, kun en pääse ulos. (asumme kolmannessa kerroksessa, hissi on olemattoman pieni ja minulla on hissikammo, ja ulko-ovellakin on portaat, joista en pääse vuanujen kanssa) Miten siis olisin käynyt kaupassa jos olisi tullut tarve? Ja olisiko pitänyt lapsen kanssa vain neljän seinän sisällä istua pari päivää?

Siis voi hyvää päivää! :headwall:

Niinpä :D Mitenköhän ko rouva meinaa päästä ulos vauvan kanssa kun mies työllistyy?

Siis kyllä hän varmasti pääsee kun on pakko, vaikka se vaikeata onkin.

tämähän on kuin koulukiusausta, kehtaattekin, aikuiset ihmiset. :o :(

Nythän sulla on oiva tilaisuus ajella sillä hissillä ja totuttautua ajatukseen. Voit vaikka raahata ne rattaat ylös alas portaita myös niin että näät et sekin toimii. Ja laita vaikka nalle tai nukke rintareppuun ja juoksase kaupassa, sekin on nääs mahdollista.

:D Nauran tääl vedet silmissä, kiitti, päivän paras!

Alkuperäinen kirjoittaja sankaritarina :):
Kun meidän esikoinen syntyi, oli hissikuilu remontissa 4kk ja asuttiin kolmannessa kerroksessa. Mies oli viikot toisella paikkakunnalla ja meillä oli myös kaksi koiraa...siinä kyllä ei tullut mieleenkään (eikä olisi ollut mahdollistakaan) jäädä kotiin kökkimään. En mä tainnu muuta tehdä kun raahata vaunuja, vauvaa ja koiria edestakasin tuon aikaa, mutta pysyimpä ainakin touhukkaana :).

Ja linjat kuosissa, veikkaan? :D

Kiva et meillä löyty yhteinenkin mielenkiinnon kohde:-)

Ny kun muistelee, ni tos vaihees mäkin leivoin en, mut sit ku 5 kk alko könytä pystyyn uunin luukkua vasten ni se sit loppu siihen... Et kandee ehkä iso satsi et jää vähän pakaseenin, ku ei tiedä koska joutuu pitämään taukoa harrastuksesta;-)

Ihanaa ku sun mies tukee sua ja "kelpaatte" moelmmat yhtä hyvin vauvalle.. Mä täysimetin liian pitkään, sillä mun mies ei ikinä lahtis mihinkaan lasen kanssa edes puoleks päiväks, vaikka muutne hoitaakin. Et mulla on nyt ollu 11 kk miettiä et mitä tekisin jos oikeesti olis joskus es se päivä iha yksin.

Aikamoiset riipputissit...

Alkuperäinen kirjoittaja popsu:
mun mielestä ap ei todellakaan kysynyt että mitä mieltä ootte siitä että hän ei pääse ulos tai että lapsi lähti isän mukaan.
te ootte niin rasittavia

Peesi. Tämä ketju on ihan käsittämätön, mä en ole täällä nähnyt vielä yhtään ketjua jossa olisi näin käsittämättömällä tavalla hyökatty ap:n kimppuun, ilman että ap olisi mitään ihan mielettömän älytöntä edes kirjoittanut. Paljon ihmeellisempiäkin aloituksia on täällä ollut, eikä ole näin systemaattisesti lytätty. Siis ihan käsittämätöntä. :o

Jospa tämä ketju saa ap:n aivoissa pientä vipinää aikaan ja hän alkaa ajatella, että onkin mahdollista sieltä kodista lähteä ihan yksin vauvan kanssa ulos. Nää uusavuttomat joskus kaipaavat potkua takapuoleen.

Aikamoiset riipputissit...

Mulla meinasi oikeasti tulla pissa housuun, kun repesin nauramaan! :D Nyt äkkiä lantionpohjalihaksi jumppaamaan!!!

Jospa tämä ketju saa ap:n aivoissa pientä vipinää aikaan ja hän alkaa ajatella, että onkin mahdollista sieltä kodista lähteä ihan yksin vauvan kanssa ulos. Nää uusavuttomat joskus kaipaavat potkua takapuoleen.

Kyse ei varmastikaan ole uusavuttomuudesta, etkö osaa lukea?

Ap. Suosittelen psykoterapiaa, en tiedä ketään joka ei olisi siitä hyötynyt :)

Alkuperäinen kirjoittaja Suzyanne:
mun mielestä ap ei todellakaan kysynyt että mitä mieltä ootte siitä että hän ei pääse ulos tai että lapsi lähti isän mukaan.
te ootte niin rasittavia

Peesi. Tämä ketju on ihan käsittämätön, mä en ole täällä nähnyt vielä yhtään ketjua jossa olisi näin käsittämättömällä tavalla hyökatty ap:n kimppuun, ilman että ap olisi mitään ihan mielettömän älytöntä edes kirjoittanut. Paljon ihmeellisempiäkin aloituksia on täällä ollut, eikä ole näin systemaattisesti lytätty. Siis ihan käsittämätöntä. :o

No onhan se aika erikoista, jos ei kämpästä ulos pääse vauvan kanssa? Enkä ymmärrä, miksi miehen olisi pitänyt koko ajan huolehtia ap.sta, jos tämä olisi lähtenyt mukaan? Eihän mies nytkään ole ap.stä huolehtimassa.

te ootte niin rasittavia

No onhan se aika erikoista, jos ei kämpästä ulos pääse vauvan kanssa? Enkä ymmärrä, miksi miehen olisi pitänyt koko ajan huolehtia ap.sta, jos tämä olisi lähtenyt mukaan? Eihän mies nytkään ole ap.stä huolehtimassa.

ei ollut kyse siitä että miehen olisi pitänyt siellä ap:stä huolehtia vaan siitä että ikävää mennä vieraaksi ihmisille joilla suruaika. kokemuksesta tiedän

te ootte niin rasittavia

Ilmeisesti tässä kyse tuosta sosiaalisten tilanteiden pelosta tms. Eli ap pärjää hyvin yksin kotonaan mutta menee lukkoon kun joutuu vieraampien ihmisten keskelle. Sinänsä tuo kotiinjääminen on ihan perusteltua, sillä pitäähän miehen saada tuolla keskittyä rauhassa suremaan läheistensä kanssa ilman että hänen tarvitsee huolehtia vaimostaan.

Yhteistyössä