Mies, miehen poika ja hänen tyttöystävä suuttuivat kun annoin kritiikkiä lahjasta.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hmmmh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos tuo ap:n kirjoitus nyt edes on totta, niin kylläpä kummallisesti tytön äiti toimi. Itse olen tottunut jo lapsuudessani siihen kirjoittamattomaan sääntöön, että lahja otetaan vastaan kiitollisena - ellei se satu olemaan ehdottomasti loukkaava ja sellaiseksi tarkoitettu. Lahja oli annettu hyvässä tarkoituksessa ja lapsillekin voi opettaa sellaista asennoitumista, että itseään voi "ohjata" olemaan ilahtunut lahjasta. Että siitä voi ajatella myötämilisesti.

Muistan lapsuudestani jonkun joulun, kun olin tosi pettynyt lahjoihini, mutta katselin niitä kaikessa rauhassa, makustelin ja yritin olla positiivnen. Ja kas kummaa - yhtäkkiä tuntuikin hyvältä omistaa juuri ne lelut ja tavarat, jotka olin saanut.
 
[QUOTE="mamma";25292672]mun mielestä muumiastiat on just pikkulapsille, 8v on jo turhan iso siihen juttuun...toki poikkeuksia löytyy mut ap:n käytös silti röyhkeää.[/QUOTE]

Heh, mikäli kyseessä olivat Arabian muumiastiat posliinista, niin en sanoisi että ne on VAIN pikkulapsille ;)
 
Mun kahdeksanvuotias kummityttöni kesällä jo ilmoitti että hän hlauaa ruveta keräämään arabian muumisarjaa, joten niitä lahjoiksi. Niitä meni nyt sitten synttäreiksi ja jouluksikin. Arvotavaraa, josta tulee aikaa myöten vain arvokkaampaa.

Kiittämättömyyttä en soisi lapsille varta vasten opetettavan tässä ylenpalttisessa maassa... Ihmisen tekee kuitenkin onnellisuuteen kykeneväksi kyky kiitollisuuteen pienestäkin, ei se että kaikki toivotut tavarat ilmestyy kaappien täytteiksi.
 
[QUOTE="mamma";25292702]tiedät varmasti sen seikan että hyasintista lähtee erittäin voimakas tuoksu ja on olemassa paljon ihmisiä jotka eivät sitä kestä. juurikin siksi kannattaa ennemmin ostaa joku muu joulukukka tai mieluummin vaikka se suklaarasia pelkästään.[/QUOTE]

Ja tiedän myös sen, että joku voi olla allerginen sille suklaalle tai vaan maidolle tai sille pähkinälle mitä siinä saattaa olla, joku saattaa saada päänsärkyä kynttilöistä ja joku saa allergiareaktiot joulutähdestä, joku ei tykkää villasukista ja jotain ahdistaa muumimukit. Jos joku HYVÄÄ HYVYYTTÄÄN haluaa toista muistaa VAPAAEHTOISESTI, niin se lahja otetaan ilolla vastaan ja nakataan antajan tietämättä vaikka roskiin jos ei miellytä! Piste.
 
  • Tykkää
Reactions: rtee ja Brummelisa
[QUOTE="Halikatti";25292697]Heh, mikäli kyseessä olivat Arabian muumiastiat posliinista, niin en sanoisi että ne on VAIN pikkulapsille ;)[/QUOTE]

arabiaa tai ei niin pikkulasten juttuja on muumit ja ehkä sitten aikuisten jotka sarjaa keräävät mutta 8v näkee vain sen että sai pikkulasten juttuja eikä ymmärrä arabian arvoa.
 
Mä oon saanu ihan helvetin turhaa tavaraa lahjaksi, mutta silti olen AINA hymyillen kiittänyt, kuuluu KÄYTÖSTAPOIHIN.

Itse vein töissä työkavereille hyasintit ja suklaata. Toinen työkaveri sit avas paketin ja totes: "Voi hitto, hyasintti! Mun mies ei voi olla ton hajun kaa ollenkaan samassa talossa!"
Tulipa tosi kiva mieli :heart:


hyasintti aiheuttaa allergisille todella voimakkaita reaktioita ja jopa migreenia hajullaan.. niitä ei todellakaan pitäisi ostaa lahjaksi... itse olen vanhainkodissa töissä ja meillä on omaisia kielletty tuomasta vanhuksiile hyasinttejä ja muita herkästi allergisoivia joulukukkia.
 
Ja tiedän myös sen, että joku voi olla allerginen sille suklaalle tai vaan maidolle tai sille pähkinälle mitä siinä saattaa olla, joku saattaa saada päänsärkyä kynttilöistä ja joku saa allergiareaktiot joulutähdestä, joku ei tykkää villasukista ja jotain ahdistaa muumimukit. Jos joku HYVÄÄ HYVYYTTÄÄN haluaa toista muistaa VAPAAEHTOISESTI, niin se lahja otetaan ilolla vastaan ja nakataan antajan tietämättä vaikka roskiin jos ei miellytä! Piste.

olet oikeassa, kannattaa siltikin miettiä mitä ostaa ihmiselle jota ei tunne tarpeeksi kunnolla tietääkseen allergiat. tuossakin taisi olla kyse vain siitä että mies ei voi olla kukan kanssa samassa asunnossa, ei siitä etteikö kaverisi olisi ilahtunut kukasta lahjana.
 
[QUOTE="mamma";25292714]olet oikeassa, kannattaa siltikin miettiä mitä ostaa ihmiselle jota ei tunne tarpeeksi kunnolla tietääkseen allergiat. tuossakin taisi olla kyse vain siitä että mies ei voi olla kukan kanssa samassa asunnossa, ei siitä etteikö kaverisi olisi ilahtunut kukasta lahjana.[/QUOTE]

Joo, mutta tarviiko se ÄÄNEEN sanoa lahjan antajalle???!!!! Sitä en tajua!
 
  • Tykkää
Reactions: Halikatti
Miehesi poika on vielä aika nuori (opiskelija?) ja lahja oli aika arvokas. Kyllä minusta pitäisi sinun osata arvostaa tuollaista. Jos tyttäresi nyrpisteli olisit voinut sinä sanoa jotain tyyliin "nämähän ovat arvostettuja esineita ja nythän meidän neidillä on jo ekat mukit kun muuttaa sitten omaan kotiin."
 
[QUOTE="mamma";25292714]olet oikeassa, kannattaa siltikin miettiä mitä ostaa ihmiselle jota ei tunne tarpeeksi kunnolla tietääkseen allergiat. tuossakin taisi olla kyse vain siitä että mies ei voi olla kukan kanssa samassa asunnossa, ei siitä etteikö kaverisi olisi ilahtunut kukasta lahjana.[/QUOTE]
Missä kohtaa se ilahtuminen näkyi jos kommentti alkaa sanoilla Hyi hitto? Vaikken olekaan antaja, niin en ymmärrä ihmisiä, jotka kiroilevat saadessaan toiselta jotakin.
 
Voi, ei mun tyttö on kait sitten tosi lapsellinen kun tykkä Muumista - taitaa harmittaa kun tonttu ei tänä vuonna tuonnut Muumimukia aattoaamuksi, kuten viime vuonna toi...

Ai, niin, mutta täyttää vasta viikon päästä 8v.
 
Tän ketjun jälkeen mulle on todella avautunut sanonta "kiittämättömyys on maailman palkka" :heart:
Tyhmyys tulee kai hyvänä kakkosena. Mun mielestä on jotakuinkin hassua ostaa vieraalla ihmiselle hyasinttia jos ei ole toiedossa onko allargioita yms. Kyseisestä kukasta kun saa hyvin moni oireita. Voihan sitä kiittää kohteliaasti kukasta (varmaan itse tekisin niin), mutta mun mielestä ei ole mitään mieltä ostaa lahjaa joka mahdollisesti samantien heitetään roskiin. Juu ja tiedän että mikä tahansa lahja voidaan heittää roskiin, mutta ymmärtänet pointin. :) Mielumin kannataa viedä ns. allergiavapaa kasvi.
 
Okei, olinpa idiootti kun halusin jotain antaa ja hyasintti on mun lemppari joulukukka. Jos se ei jotakuta miellytä, niin sen voi laittaa kiertoon. Mutta anteeks nyt kauheesti kun olin niin pässi etten ymmärrä silti tuota "HYI HITTO"- reaktiota.

p.s.kyseessä ei ole vieras ihminen vaan työkaveri 5 vuoden ajalta, ei ole tullut ikinä hyasintit puheeksi.
 
Viimeksi muokattu:
[QUOTE="hmmm";25292644]Lapsellinen lahja 8-vuotiaalle, mutta toisaalta käyttäydyit itse aika huonosti. Eihän miehen pojalla ole minkäänlaista velvollisuutta ostaa kersallesi yhtikäs mitään, hyvää hyvyttään olivat lahjan hankkineet.

Ei varmasti kannata odottaa lapsellesi enää sieltä suunnalta lahjoja, mikäli miehesi kanssa vielä olette yhdessä ensi jouluna...[/QUOTE]

What, lapsellinen? :O Mäki sain 5 muumimukia. :D Kerään niitä.
 
lukematta taas muita, ehkäpä he eivät kysyneet lahjatoivetta juuri sen vuoksi etteivät HALUA ostaa jotain muovikrääsää, leluja tms mitä tytöllä on varmasti yllin kyllin. vaan jotain kestävää ja arvokasta, jota ehkä lapsi myöhemmin oppii arvostamaan, tai sitten ei, jos sun asenne

joulun(ja lahjan antamisen/saamisen) idea on aika pitkälti hukassa jos jattelee että sukulaiset ovat jotain lahja-automaatteja, joille osotetaan kaupassa että osta toi, ja sitte he maksaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Inhimillinen tekijä;25292755:
Tyhmyys tulee kai hyvänä kakkosena. Mun mielestä on jotakuinkin hassua ostaa vieraalla ihmiselle hyasinttia jos ei ole toiedossa onko allargioita yms. Kyseisestä kukasta kun saa hyvin moni oireita. Voihan sitä kiittää kohteliaasti kukasta (varmaan itse tekisin niin), mutta mun mielestä ei ole mitään mieltä ostaa lahjaa joka mahdollisesti samantien heitetään roskiin. Juu ja tiedän että mikä tahansa lahja voidaan heittää roskiin, mutta ymmärtänet pointin. :) Mielumin kannataa viedä ns. allergiavapaa kasvi.

no tätä minä tuossa juurikin yritin sanoa :) syömiset ja kasvit kannattaa jättää väliin jos ei lahjan saajaa tunne tarpeeksi hyvin. turvallisempi vaihtoehto on ne villasukat tms.
 
Okei, olinpa idiootti kun halusin jotain antaa ja hyasintti on mun lemppari joulukukka. Jos se ei jotakuta miellytä, niin sen voi laittaa kiertoon. Mutta anteeks nyt kauheesti kun olin niin pässi etten ymmärrä silti tuota "HYI HITTO"- reaktiota.

p.s.kyseessä ei ole vieras ihminen vaan työkaveri 5 vuoden ajalta, ei ole tullut ikinä hyasintit puheeksi.

et ole idiootti, olet oikeassa että kaverisi ilmaisi asian tylysti mutta tosiaan, hyasitti sopii harvaan perheeseen :)
 
[QUOTE="mamma";25292802]no tätä minä tuossa juurikin yritin sanoa :) syömiset ja kasvit kannattaa jättää väliin jos ei lahjan saajaa tunne tarpeeksi hyvin. turvallisempi vaihtoehto on ne villasukat tms.[/QUOTE]

Hyasintti x 10 on alle 30 euroa, mutta villasukat x 10 aikas iso summa rahaa tai rahaa+aikaa.
 
[QUOTE="vieras";25292918]Hyasintti x 10 on alle 30 euroa, mutta villasukat x 10 aikas iso summa rahaa tai rahaa+aikaa.[/QUOTE]

tiedän kyllä käsityöihmisenä tuon. laitoin sen nyt vain esimerkkinä...kyllä 30 eurolla saa 10 ihmiselle lahjan hankittua ja pienemmälläkin summalla kun hiukan miettii :)
 

Yhteistyössä