Mies suuttui, kun en suostu laittamaan 6kk ikäistä hoitoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Ensinnäkään meillä ei edes olisi hoitajaa. Siis ei sellaista, joka hoitaisi kolme lasta ja anoppi olisi tällä hetkellä ainut realistinen vaihtoehto ja tiedän, että hänkään ei tahtoisi hoitaa 5v ja 3v ikäisiä samalla kuin ois hoidettavana tuo 6kk. Valittaa usein siitäkin, että kun ottaisi noita isompia hoitoon mutta ei jaksa.

Mutta jos unohdetaan nyt se, että onko sitä hoitajaa vai ei...

Niin meidän tyttö on siis täysimetyksellä. Ei ole saanut ikinä mitään muuta kuin rintamaitoa suoraan rinnasta. Kiinteät aloitetaan tuossa reilu 6kk ikäisenä (nyt siis ikää 5kk).

Mies suunnitteli teatterimatkaa Helsinkiin. Matkoihin menisi yhteen suuntaan melkein 3h ja siellä perillä sitten tietysti useampi tunti. Eli käytännössä likimain koko päivän reissu.

Minä totesin, että me voimme mennä jonnekin, mutta reissu tehdään niin, että vauva on mukana. Ja sitten kun vauva on isompi niin voidaan hänetkin jättää hoitoon. Toisinsanoen siis joskus ensi kesänä. Ja sanoin, että minä en nauti pätkääkään tuollaisesta reissusta, kun koko ajan huolehtisin vain miten vauva pärjää ja samalla pumppaisin täysinäisiä tissejäni jossain ravintolan vessassa.

Ja kysyin, että miten mies luulee, että esim. äitinsä pärjäisi täällä, kun hän itsekään ei halua edes iltaisin yrittää rauhoittaa vauvaa jos se alkaa kitistä. Meillä siis tosi tyytyväinen vauva eikä juuri itkeskele, mutta jos on tosi väsynyt ja meinaa taistella unta vastaan niin vain äiti kelpaa. Ja itseasiassa minä olen ainut, joka vauvan on nukkumaan koskaan laittanutkaan. Meillä tosin ei nukuteta vaan viedään ainostaan sänkyyn ja käydään laittamassa tuttia ja silittelmässä tarpeen mukaan, mutta sen kaiken hoidan minä yksin. Enkä edes valita enkä ole koskaan asiasta sanonut.

Silti minunpanostukseni imettämiseen on kuitenkin ongelma kaikille muille. Tämä on tosi lyhyt aika, kun vauva on minussa kiinni ja taatusti sitä voi tehdä jotain hauskaa parisuhteen eteen vauvan ehdoillakin.

Joo kivittäkää nyt.

mulla mies onneksi ymmärtää, mutta vaikkei ole imetyttykään niin en kolmen lapsen katrasta tuosta vaan vie hoitoon kun vaippaikäisiäkin pieniä.. ei tuo meidän anoppi ainakaan selviäisi jokaisen perässä kerralla koko päivää

No käviskös vaikka sellainen että menisitte kahdestaan ulos vaikka syömään kun lapset ovat jo nukkumassa? Ja hoitaja tulisi siis teille kotiin. Varmaan vauvakin sitten nukkuu pidemmän pätkän... Näin meillä on monesti toimittu.

Mä olen sun kanssa samoilla linjoilla. Se aika kun vauva on pieni ja ihan kiinni äidissä on loppupelissä tosi lyhyt. Miehestä se voi tuntua pitkältä ja epäreilulta kun hänet on "unohdettu". Mutta niinkun sanoit niin kyllä sitä hauskaa voi tehdä parisuhteen eteen ihan sen vauvankin ehdoilla. Selität sievästi miehelle ja koitatte keksiä jotain kivaa tekemistä niin, että vauva voi olla mukana vaan ei "häiritse" :)

Mulla sama juttu ton imetyksen kanssa. meinaan 6kk täysimettää ja kukaan ei voi käsittää että miksi ihmeessä.
tulee kutsua jos ja ties mihin juhliin ja suunnilleen painostetaan että onhan se nyt lähdettävä,kun et vielä KERTAAKAAN ole ollut (vauva 4,5kk).
Minua ei edes kiinnosta mennä mihin kään juhlimaan,nautin kun saan olla vauvan kanssa ja tää on niin lyhyt aika kuitenkin!
Mutta en osaa kyll äauttaa siis,samaa kokemusta vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:
No käviskös vaikka sellainen että menisitte kahdestaan ulos vaikka syömään kun lapset ovat jo nukkumassa? Ja hoitaja tulisi siis teille kotiin. Varmaan vauvakin sitten nukkuu pidemmän pätkän... Näin meillä on monesti toimittu.

Voitais tehdäkin, mutta siinä on kaksi muttaa. Täälä ei ole mitään varteenotettavaa ruokapaikkaa ja tuskin mikän kebeb-juttu nyt oikein iskis....

Ja entäs sitten, jos se vauva heräiskin? Normaalisti siis nukkuu yönsä syömättä,mutta vauvoillahan on tapana muuttaa tapojaan, kun tietää että jotain outoa on tekeillä.

Ihmeellinen mies sulla, sori. Meillä mies kyllä ymmärsi imettämisen tärkeyden eikä tommosta ongelmaa ole ikinä ollut. Tykätään tehdä kaikkea yhdessä perheen kanssa ja kahdestaan ehditään kyllä käydä kun lapset kasvaa. Ei kyllä muutenkaan olla kovia menemään. Me aika hyvin puhalletaan miehen kans yhteen hiileen ja joskus on joutunu jollekin mies puolustelemaan minua. Onneksi ollaan aika monessa asiassa samaa mieltä.

Mulla ei kyllä tissit ole vielä muutaman tunnin jälkeen pumpattavassa kunnossa, vauva nukkuu yötkin melkeinpä heräämättä - eli sellaiset 7-8 h. Niin ja täysimetyksellä on, 3,5 kk. Eihän se vauva nyt koko ajan syö. Tai sitten olen itse ollut aikanaan niin huono äiti, että olen lypsänyt maidot vauvalle valmiiksi, jotta saamme miehen kanssa käydä syömässä jne. ihan kahdestaan, luotettavalle hoitajalle ei tarvitse koko ajan soitella.

Alkuperäinen kirjoittaja memmu:
Mä olen sun kanssa samoilla linjoilla. Se aika kun vauva on pieni ja ihan kiinni äidissä on loppupelissä tosi lyhyt. Miehestä se voi tuntua pitkältä ja epäreilulta kun hänet on "unohdettu". Mutta niinkun sanoit niin kyllä sitä hauskaa voi tehdä parisuhteen eteen ihan sen vauvankin ehdoilla. Selität sievästi miehelle ja koitatte keksiä jotain kivaa tekemistä niin, että vauva voi olla mukana vaan ei "häiritse" :)

Niin minä sanoin, että tehdään jotain, mutta vauvan ehdoilla. Oli siis suunnitellut teatteriin menoa erään ystäväpariskunnan kanssa. Sitä ihmettelin itse, että tämä ystäväni oli alkanut suunnitella sitä mieheni kanssa, kun tietää että minä en vauvaa hoitoon jätä. Pitää oikein kysyä huomenna häneltä, että miksi edes alkoi suunnitella.

Alkuperäinen kirjoittaja ViVa:
Mulla sama juttu ton imetyksen kanssa. meinaan 6kk täysimettää ja kukaan ei voi käsittää että miksi ihmeessä.
tulee kutsua jos ja ties mihin juhliin ja suunnilleen painostetaan että onhan se nyt lähdettävä,kun et vielä KERTAAKAAN ole ollut (vauva 4,5kk).
Minua ei edes kiinnosta mennä mihin kään juhlimaan,nautin kun saan olla vauvan kanssa ja tää on niin lyhyt aika kuitenkin!
Mutta en osaa kyll äauttaa siis,samaa kokemusta vaan.

Niinpä. Ja sitäpaitsi en minä sitä imetystä tuohon lopeta, mutta siirryn antamaan vähitellen myös kiinteitä. Edellinen oli kuitenkin silti ihan kiinni tississä, vaikka kiinteät aloitettiinkin 7kk ikäisenä. Mutta koska se ei ollut minulle itselleni mikään ongelma niinkuin ei ole nytkään niin en käsitä miksi siitä pitää muiden tehdä ongelma. Ehdin kyllä bilettää taas kun lapset on isompia ja olen aiemminkin jo ehtinyt juhlia. Tämä hetki on lapsia varten.

Alkuperäinen kirjoittaja nannannaa:
Mulla ei kyllä tissit ole vielä muutaman tunnin jälkeen pumpattavassa kunnossa, vauva nukkuu yötkin melkeinpä heräämättä - eli sellaiset 7-8 h. Niin ja täysimetyksellä on, 3,5 kk. Eihän se vauva nyt koko ajan syö. Tai sitten olen itse ollut aikanaan niin huono äiti, että olen lypsänyt maidot vauvalle valmiiksi, jotta saamme miehen kanssa käydä syömässä jne. ihan kahdestaan, luotettavalle hoitajalle ei tarvitse koko ajan soitella.

Meilläkään ei vauva syö öisin eikä öisin rinnat niin pakkaannukaan, koska ne on tottuneet siihen rytmiin, että yöllä ei ole tilausta ja päivällä taas on. Ja kuten huomasit tekstistäni niin reissuun menisi likimain koko päivä ja se tietäisi todellista rintojen pakkaantumista.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Ihmeellinen mies sulla, sori. Meillä mies kyllä ymmärsi imettämisen tärkeyden eikä tommosta ongelmaa ole ikinä ollut. Tykätään tehdä kaikkea yhdessä perheen kanssa ja kahdestaan ehditään kyllä käydä kun lapset kasvaa. Ei kyllä muutenkaan olla kovia menemään. Me aika hyvin puhalletaan miehen kans yhteen hiileen ja joskus on joutunu jollekin mies puolustelemaan minua. Onneksi ollaan aika monessa asiassa samaa mieltä.

No minäkin ihmettelen, kun tämä on nyt tullut esiin. Sanoinkin, että et ole ennen tälläistäjankuttanut, mutta nyt kun eräs ystäväpariskunta heittelee sinne ja tänne hoitoon omaa vauvaansa niin mies kai huomannut, että noinkin voisi tehdä. Väitti kyllä, että ei liity mitenkään siihen. Ihmettelen kuitenkin sitä, että edellisen lapsen kohdalla imetykseni ei ollut mikään ongelma koskaan.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
voi kauheeta.eikö pulloo voi opetella?

Voi kauheeta kuule ei voi. Minä tahdon imettää ja sillä siisti. Se on minun valintani ja minun ratkaisuni. En todellakaan opeta pullolle ja ala ostella korvikkeita ja pestä pulloja. Tai pumpata. Minulla on aina steriilisti pakattua maitoa rinnat täynnä, sopivan lämpöisenä ja se on kaikenlisäksi ilmaista. Ei mitään helpompaa ja kätevämpää enkätodellakaan kolmen lapsen äitinä yhden teatterikeikan takia ala tehdä elämästäni vaikeampaa.

Niin, täysimetin 5,5kk ja 1v imetys loppui, nyt odotetaan kolmatta lasta. Tyty nyt 1v2kk ja on niin äidissä kiinni kausi menossa että äiti vaan kelpaa. Jotkut sanoi että liian vähän ollu tyttö hoidossa et eihän se opi-öö me ne lapset tehtiin ja me ne hoidetaan, tyttö ollu kaks kertaa hoidossa nyt. Joku myös sanoi et se on kyl itelle aika rankkaa kun äiti vaan kelpaa-oon sit tosi outo varmaan mut ei mulle oo rankkaa, olen lasten kans kotona, ei ole pakollisia menoja että ois pakko laittaa lapset hoitoon joten ei mitään ongelmaa. Muilla näyttää olevan. Onneks mies on tässä asiassa niin ymmärtäväinen, ihana mies.

meillä mies ei onneksei edes ehdota mitään matkoja, vaikka vauva on pullolla ollut koko ajan. En vaan raski jättää hoitoon eikä mieskään, joten tehdään kahden kesken matkoja sitten kun on isompi, tai sitten tehdään perhematkoja.. jos ei raskita jättää hoitoon.

ollaan tosin pidetty yksi pitkä viikonloppu lomaa kahden. Ihan hyvin mummolla ja papalla vauvan ja tenavan kanssa meni, mutta... ja nyt kun vauva on melkein vuoden ja edelleen vierastaa,
on ollut mummolassa kaksi kertaa muutaman tunnin hoidossa muiden sisarusten kanssa, mutta auta armias kun tullaan hakemaan. Alkaa valtava parku: tänne hylkäsit minut!!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Voi kauheeta kuule ei voi. Minä tahdon imettää ja sillä siisti. Se on minun valintani ja minun ratkaisuni. En todellakaan opeta pullolle ja ala ostella korvikkeita ja pestä pulloja. Tai pumpata. Minulla on aina steriilisti pakattua maitoa rinnat täynnä, sopivan lämpöisenä ja se on kaikenlisäksi ilmaista. Ei mitään helpompaa ja kätevämpää enkätodellakaan kolmen lapsen äitinä yhden teatterikeikan takia ala tehdä elämästäni vaikeampaa.

mä en ymmärrä näitä jotka ei voi koskaan joustaa.tai ajatella miestään.sympatiat miehellesi.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Niin, täysimetin 5,5kk ja 1v imetys loppui, nyt odotetaan kolmatta lasta. Tyty nyt 1v2kk ja on niin äidissä kiinni kausi menossa että äiti vaan kelpaa. Jotkut sanoi että liian vähän ollu tyttö hoidossa et eihän se opi-öö me ne lapset tehtiin ja me ne hoidetaan, tyttö ollu kaks kertaa hoidossa nyt. Joku myös sanoi et se on kyl itelle aika rankkaa kun äiti vaan kelpaa-oon sit tosi outo varmaan mut ei mulle oo rankkaa, olen lasten kans kotona, ei ole pakollisia menoja että ois pakko laittaa lapset hoitoon joten ei mitään ongelmaa. Muilla näyttää olevan. Onneks mies on tässä asiassa niin ymmärtäväinen, ihana mies.

Joo meilläkin etenkin tuo keskimmäinen oli tosi kiinni minussa pitkään. Ja aina on kaikki hokeneet, että pitäis laittaa hoitoon, kun sitten ne ei ollenkaan opi. No voin kertoa, että meidän 5v ja 3v osaa todellakin olla hoidossa ihan hienosti ja yökylässäkin, vaikka ovatkin aloittaneet ne hommat vähän vanhempana ja harvoin ovat olleet.

Niin ja minäkin olen luullut, että mies on tässä asiassa ymmärtäväinen.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:

mä en ymmärrä näitä jotka ei voi koskaan joustaa.tai ajatella miestään.sympatiat miehellesi.

Minä ehdin ajatella miestäni monta, monta vuotta ennen esikoisen syntymää ja ehdin ajatella miestäni vielä monta vuotta, kun vauva on kasvanut isommaksi. Miksi mies ei voisi joustaa yhtä pientä aikaa, kun tuo vauva on pieni.

Ja sinä et tosiaan taida ymmärtää, että mitä tuollainen yhden päivän joustaminen tarkottaisi käytännössä täysimetetylle lapselle.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:

Pöh. Kakaramainen mies on jos ei ymmärrä.
Kaikki mulle heti -periaatteella vaan, vauvasta viis...

Mun mielestä se ei ole hyvä äiti joka alkaa antaa korviketta pienelle lapselleen vain päästäkseen viihteelle. Itsekästä.
Sn vielä ymmärrän jos on vain liian väsynyt, kipeä tms.

Yhteistyössä