Mies tukisti lasta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kumpi on
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itse en hyväksy minkäänlaista lapsen fyysistä kuristusta. Kiukuttelu on vain tapa saada vanhempien huomio, väärätapa, mutta huomionhakua kuitenkin. Lapselle puhutaan ja jos ei puhe auta niin sitten jätetään kiukuttelemaan ihan itsekseen eikä huomioida kiukuttelevaa lasta. Vaan vasta silloin, kun on rauhoittunut.

Kerran miehen kanssa puhuttiin lapsen kurituksesta ja oltiin asioista samaa mieltä. Pöyristyin, kun mies sanoi näin; Jos kerrankin erehdyt lasta satuttamaan tahallisesti niin lennät niska-perse-otteella ovesta pihalle.
Meinasin ensin loukkaantua, mutta sitten tajusin, että minähän tekisin miehelle ihan samallalailla ja olen tyytyväinen tähän miehen lauseeseen, meidän perheessä ei fyysistä kuritusta sallita, missään muodossa ja sitä ei anteeksi anneta.

Aapeelle sanon, että jos ette ole miehen kanssa ennen puhuneet lapsen kurituksesta ja siitä mikä on salittua ja mikä ei, niin nyt on aika puhua ja jos ei mene kalloon niin potkisin miehen pihalle.

Me ollaan myös miehen kanssa paljon puhuttu lapsen myötä kasvattamisesta ja tavoista. Molemmilla piiskatausta ja kumpikaan ei sitä hyvällä muista. Metsään on jo menty jos mukulaa ei saa tottelemaan ilman tukistusta tms satuttamista. Meilllä on tosi jukuri ja haastava 5v jonka kanssa on menty pitkä ja kivinen tie kasvatuksessa. Mutta se kantaa jo hedelmää eikä oo turvauduttu fyysiseen kuritukseen vaikka monta kertaa varmasti ois ollu helpompaa vaa ottaa tukasta ja pakottaa laps sen kautta.

[QUOTE="Mie";28606300]Et oo tosissas..[/QUOTE]

Näitä ääliöämmiä riittää. Täytyy osata arvioida tilanteen vakavuus ja millä tasolla lapsi kuvittelee olevansa kun on tilanne päällä ja tuomio sen mukaan.

Ei nyt ihan mahdottomaksi saa päästä tilanne heittäytymään, sillä vapaa kasvatus ei vaan toimi. Ellette nyt sitten manneperhe ole, jossa riehutaan missä ja miten sattuu.

Kuinkahan moni näistä tukistamisen kannattajista nostaisi syytteen jos oma puoliso tai joku muu tehostaisi käskyään nappaamalla hiuksista kiinni. Ihan yhtä väärin tämäkin on kuin lapsen tukistaminen tai luunapit.

Ette voi oikeasti olla tosissanne!

Minä sain penikkana sisaruksieni kanssa tuppivyöstä, ja risusta persuksille, jos en vanhempien antamia sääntöjä noudattanut, tai jos muutoin käyttäydyin epä-asiallisesti. Sain jopa itse sen risun metsästä hakea, ja jollei risu ollut sopiva, jouduin hakemaan uuden niin monta kertaa että se kelpasi vanhemmille!

..Ja ei, minulle ei ole jäänyt traumoja, enkä koe millään tavalla tulleeni väärin kohdelluksi! Päin vastoin; olen erittäin kiitollinen vanhemmilleni, että pitivät minulle kuria ja järjestystä! Minusta ja sisaruksistani ei kukaan käytä alkoholia, ei tupakoi, eikä harrasta rikollisuuksia. Osaamme käyttäytyä, pärjäämme omillamme, ja olemme käyneet koulumme hyvin!

Hienoa, että sulla ei jäänyt traumoja. Mä suhtaudun fyysiseen rankaisemiseen erittäin kielteisesti. Ehkä jossain tapauksessa joku tukkapölly voikin olla paikallaan, mutta en luota siihen, etteivätkö vanhemmat olisi käyttämättä sitä myös vääristä syistä, väärissä tilanteissa. Kiukun sokaisemana, kostoksi lapselle, nolatakseen lapsen, väsyneenä kun ei jaksa keksiä muita keinoja. Itse olin todella kiltti ja "helppo" lapsi, sain tukkapöllyä ihan pikkujutuista, koska äiti ei jaksanut. Itkin jostain syystä pelosta, äiti tukisti että olisin hiljaa, koska ei jaksanut kuunnella tai lohduttaa. Toimihan se, en mä sille paljon itkeskellyt tai pyytänyt lohtua. Masennukseen sairastuin jo pienenä lapsena. En koskaan saanut "kunnolla" selkääni, niin että olisi tullut fyysisiä vammoja, eikä tukistaminen ja sormelle näpsiminen johtanut fyysisesti rankempaan pahoinpitelyyn koskaan.

Jos yleinen asenne on se, että fyysinen rankaiseminen on ok, sillä kaikki mielenterveystapaukset ja muuten vaan itsehillinnän puutteestä kärsivät oikeuttavat kohtuuttoman ja aiheettoman väkivallan.

Aapeelle: oikeammassa et voi enää olla!!! (ei toimi lainaus nyt)

Näitä juttuja saa lukea palstalta vähän väliä. Ihmeen tyynesti jotkut suhtautuu lapseen kohdistuvaan väkivaltaan! KYLLÄ, tukistaminenkin on väkivaltaa!

Ihan samanlailla kunnioittaen lasta tulee kohdella, kuin aikuistakin.
Ei kai aikuistakaan kaveria napata tukasta kiinni ja pölläytetä, kun tulee erimielisyyksiä?

Mitä tällä tukistamisella lapselle opetetaan - että on ihan normaalia käyttää väkivaltaa, kun tilanne ei mene halutulla tavalla?
-Sanoisin että äärimmäistä laiskuutta, ja kyvyttömyyttä vanhemmilta! Lapset pois tollasilta!

Väkivalta; oli se sitten luunappi, tukkapölly tms. Se on väärin, ja rangaistava teko!

Pakko vielä tuoda esiin tää Sunlight saunasaippua. Tästä joskus oli keskustelua täällä, ja moni suosi suun pesemistä saippualla:O Mikä hitto teitä oikein vaivaa ihmiset!!!? Ettehän te kaveriltakaan suuta pese, jos hän kiroilee? tai en kyllä mee enää takuuseen tostakaan

Hävetkää tukistelijat ja nipistelijät, PTHYI!

Kyllä "kiukuttelevat" aikuisetkin tulee poliisisetä ottamaan kiinni ja ihan "väkivalloin" viedään putkaan ja tarvittaessa vankilaankin. Siellä voi sitten toiset tyypit antaa selkään jos ei osaa niitä vankilan kirjoittamattomia lakeja noudattaa.

Aloittajalle: En tiedä ovatko pelkosi aiheellisia, vai ei. Saattaa nimittäin olla, että omien lapsuuden traumojesi takia "ylitulkitset "miehen käytöstä. Tämä siis liittyen siihen, että sanoit pelkääväsi miestä.

Sitten siihen lapsen tukistamiseen. Olennaista tässä on mielestäni se, että tunteeko mies tehneensä väärin, vai ei. Voi olla, että mies kokee sisimmässään tehneensä väärin, mutta ei halua myöntää sitä sinulle. Jos hän kuitenkin on täysin sitä mieltä, että oikein toimi, niin silloin alakaisin kyllä vakavasti miettimään hänen mahdollisuuksia toimia enää perheessä täysivaltaisena jäsenenä...

Mä olen järkyttynyt tästä fyysisen kurituksen puolustajien määrästä. Kai kaikki ymmärrätte, että se on suomessa ihan yhtä laitonta kuin se vaimon hakkaaminen? Johan siitä on oikeudessa tapauksia, jossa ihan tukistamisella tai selkäsaunalla on vanhemmat saanut tuomion ja maksaneet korvauksia lapselle. Ihan oikein.

Mun mielestä se on paljon pahempi asia lyödä tai tukistaa lasta kuin lyödä sitä vaimoa. Sillä vaimolla sentään on mahdollisuus lähteä tai lyödä takaisin. Se lapsi on täysin puolustuskyvytön vanhempiaan vastaan. Jossain mennään pahasti metsään, jos lastaan ei pysty kasvattamaan muulla tavoin kun turvautumalla fyysiseen väkivaltaan. Jäähyt, etuuksien pois ottamiset ja arestit on ihan toimivia ja laillisia rangaistuksia. Paljon pidempään ne usein lasta harmittaa ja saa miettimään kuin se selkäsauna tai tukkapölly.

Minua on lapsena tukistettu ja olen saanut selkääni. Ei siitä traumoja jäänyt, mutta omalle lapselleni en ikinä sellaista tekisi. Pidän todella raukkamaisena aikuista, jonka täytyy turvautua fyysiseen väkivaltaan pientä puolustus kyvytöntä lasta vastaan.

Rajattomuus on eri asia kuin tukistamatta jättäminen. Jos nykytilanteesta tehtäisiin tutkimus, niin veikkaisin että ne joita tukistetaan käyttäytyvät huonommin.

Se on sun veikkaus, moni vois veikata toisin. Itsekään en lapsiani ole koskaan tukistanut tai muutenkaan fyysisesti kurittanut, mutta mieluummin pieni tukistus jos omat muut keinot ei jollakin riitä, kuin kurittamattomuus ja luovuttaminen.

Ihmeen herkkänahkaista porukkaa. Ei mua haittais enkä siitä kärsis jos mies vaikka tukistaskin mua jos saisin jonkin ihme kohtauksen.
Mut mä oonkin sellanen intohimonen ja tarviin myös sitä fyysisyyttä paljon. Esim. nuorempana tykkäsin painia oikein kunnolla serkkupoikien kans, nykyään tykkään rasittaa itteni esim. tanssimalla.
Joku luunappi tai tukistus ei mun mielestä tuota kipua kuin itikan piston verran.

[QUOTE="Vieras";28607432]Ihmeen herkkänahkaista porukkaa. Ei mua haittais enkä siitä kärsis jos mies vaikka tukistaskin mua jos saisin jonkin ihme kohtauksen.
Mut mä oonkin sellanen intohimonen ja tarviin myös sitä fyysisyyttä paljon. Esim. nuorempana tykkäsin painia oikein kunnolla serkkupoikien kans, nykyään tykkään rasittaa itteni esim. tanssimalla.
Joku luunappi tai tukistus ei mun mielestä tuota kipua kuin itikan piston verran.[/QUOTE]

mutta lapselle se on hieman eriasia. Lapselle se sattuu enemmän ja kokoerokin on huomattava.

Kai ymmärrät eron tukistamisella ja hiuksista repimisellä? Kerro, että ymmärrät. Olen huolestunut.

Mitäh. Nämähän ovat _kirjaimellisesti_ sama asia. En sitten tiedä tukistettiinko sua vain perskarvoista tms, mutta mun sanakirjan mukaan tukistaminen tarkoittaa hiuksien nykimistä sellaisella voimalla että se tuntuu vähintään epämiellyttävältä.

[QUOTE="Vieras";28607432] Joku luunappi tai tukistus ei mun mielestä tuota kipua kuin itikan piston verran.[/QUOTE]

Kyse ei ole kivun määrästä. Kyse on siitä, että en halua elää parisuhteessa, jossa ongelmat ratkaistaan fyysisellä väkivallalla. Jos tukistaminen tai luunappi tapahtuu riitatilanteessa ja se tehdään tarkoituksena 'rangaista' puolisoa tai antaa hänelle opetus tai tuottaa hänelle kipua vaikkakin vähäistä, niin silloin kyse on siitä, että ihminen ei osaa ratkaista riitoja muulla kuin väkivallalla, tällaista toimintaa ei pidä tukea tai hyväksyä.

Kyllä minäkin painimisesta tykkäsin nuorempana. Hieman fyysisempi seksikin on mukavaa. Enkä pistä ollenkaan pahakseni leikkimielistä läpsäisyä takapuolelle. Nämä ovat aivan eriasioita, kuin toiseen käsiksi käyminen (vaikkakin vähäinen) riidan keskellä.

[QUOTE="vieras";28607467]No mitottaa sen voimakkuuden lapsen mukaan.
Ei tietenkään tartte täysillä tehä.[/QUOTE]

No jättää kokonaan tukistamatta. Näi fiksu aikuinen tekee.

Olen tässä lueskellut noita vastauksia ja olen entistä varmempi kannastani. Se, että pitää käydä lapseen fyysisesti käsiksi on merkki aikuisen osaamattomuudesta ja auktoriteetin puutteesta tai suoranaisesta laiskuudesta. Ei jakseta nähdä vaivaa, että kasvattaisi, kasvattamisen sijaan pyritään nujertamaan, jotta ei tarvitsisi kasvattaa. Väkivalta ei ole kasvattamista vaan kasvattamisen velvollisuudesta luistamista. Lapset saa tottelemaan ilman väkivaltaa, mutta se vaatii kärsivällisyyttä ja vaivaa. Pahin perintö, mitä voitte lapsillenne jättää, on väkivallan perintö.

• Tykkää
Reactions: Orion-
Onko pahoinpitelyä jos mies hakkaa aviovaimonsa maassa jossa se on sallittua? Taikka tekee lapselleen ympärileikkauksen?

Pointti?

Ettei sillä onko joku asia jossakin laissa jossakin päin maailmaa kielletty ole mitään tekemistä sen asian kanssa, onko se totuudessa oikein vai väärin?

Siinäpä sitä polytotuuksiin uskovilla riittää ihmettelemistä. Ollako Kansainvälinen oikein monikulttuurinen, Eurooppalainen, Suomalainen vai ihan rajata itseensä peräti, että miltäs musta nyt tuntuu? Eli ajatella omilla aivoillaan?
Ja moittia muita siitä, että joko tekevät niin tai eivät?

Sivupointti, kun joku tossa paskamaista puhui, niin jääneekö tässä nyt sitten Suomi ja Ruotsi ainoiksi oikeassa oleviksi? Että ei se nyt ihan Intia, Venäjä-linjaa ole, vaan paljon laajemminkin. Mutta voihan sitä ajatella että me täällä Suomi-Ruotsissa ollaan älykkäämpiä kuin muut, se on tavallaan hyvin Vihreä ajatus, mutta voihan siitä Persujakin syyttää, niin ei tarvi peiliin katsoa.

Itse asiaan: ihmisiä on niin erilaisia (kutsutaan luonne-eroiksi), ettei noista omista lapsuudenkokemuksista voi paljon johtopäätöstä vetää, ehkä se joillakin toimi ja joillakin ei. Joku olis ansainnu, muttei saanu ja joku ei olis ansainnu, mutta sai. Jne.

Olen tässä lueskellut noita vastauksia ja olen entistä varmempi kannastani. Se, että pitää käydä lapseen fyysisesti käsiksi on merkki aikuisen osaamattomuudesta ja auktoriteetin puutteesta tai suoranaisesta laiskuudesta. Ei jakseta nähdä vaivaa, että kasvattaisi, kasvattamisen sijaan pyritään nujertamaan, jotta ei tarvitsisi kasvattaa. Väkivalta ei ole kasvattamista vaan kasvattamisen velvollisuudesta luistamista. Lapset saa tottelemaan ilman väkivaltaa, mutta se vaatii kärsivällisyyttä ja vaivaa. Pahin perintö, mitä voitte lapsillenne jättää, on väkivallan perintö.

Minä olisin varovainen kasvatuksessa, että mitä koetetaan tarkoittaa, kun puhutaan väkivallasta. Pidätkö samana asiana lapsen tukistamista ja esimerkiksi jos joku pahoinpitelee kadulla sairaalakuntoon? Miten erottelet nämä kaksi, jos lapsi kysyy?

Väkijoukossa voi usein tönäistä vahingossa/huomaamattaan vastaantulevaa. Jos tönäisy on väkivaltaa niin mitä se pään irti hakkaaminen on?

olisinko halunnut vanhempieni eroavan koska äitini minua muutaman kerran tukisti? En todellakaan eikä traumoja jäänyt muutenkaan :) Jättäisinkö mieheni vaivaisen tukkapöllyn takia? No en. Olisi aika korkea hinta.

Yhteistyössä