Mies väittelyssä röyhkeä, mitä tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Katariina II
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Katariina II

Vieras
Tässä on nyt sellainen ongelma, että miehen kanssa ei voi neuvotella eikä väitellä mistään. Hän on johtajatyyppi ja katsoo olevansa herra talossaan. Hän kääntää aina väittelytilanteessa pallon toiselle. Esim. jos sanon että voisitko laittaa kuppisi suoraan pesukoneeseen, älä jätä sitä pöydälle toisten korjattavaksi, hän vastaa "itsekin jätät aina kuppisi mihin sattuu". Tai jos pyytää kääntämään kylkeä kuorsauksen takia hän sanoo "itse vasta kuorsaat". Näin on aina joka asiassa, isoissakin asioissa. Kaikissa asioissa. Jos sanoo matkalla että paikassa on joku pienikin vika, hän sanoo "itsehän tänne halusit". Jne.
Kysymys kuuluu: Miten tällaisessa tilanteessa pitäisi vastata hänelle. Yleensä hermostun ja lopulta suutun ja se kai hänellä on tarkoituskin. Pitäisi löytyä jokin tapa toimia. Näitä tilanteita tulee joka päivä, milloin mistäkin asiasta.

Tässä on nyt sellainen ongelma, että miehen kanssa ei voi neuvotella eikä väitellä mistään. Hän on johtajatyyppi ja katsoo olevansa herra talossaan. Hän kääntää aina väittelytilanteessa pallon toiselle. Esim. jos sanon että voisitko laittaa kuppisi suoraan pesukoneeseen, älä jätä sitä pöydälle toisten korjattavaksi, hän vastaa "itsekin jätät aina kuppisi mihin sattuu". Tai jos pyytää kääntämään kylkeä kuorsauksen takia hän sanoo "itse vasta kuorsaat". Näin on aina joka asiassa, isoissakin asioissa. Kaikissa asioissa. Jos sanoo matkalla että paikassa on joku pienikin vika, hän sanoo "itsehän tänne halusit". Jne.
Kysymys kuuluu: Miten tällaisessa tilanteessa pitäisi vastata hänelle. Yleensä hermostun ja lopulta suutun ja se kai hänellä on tarkoituskin. Pitäisi löytyä jokin tapa toimia. Näitä tilanteita tulee joka päivä, milloin mistäkin asiasta.

Mulla ei ole neuvoja, ainoastaan ihmettelen.
Miksi alistut tuollaiseen kohteluut?

Ehkä hän ei tajua miten sinulle vastaa? Kai sekin on mahdollista.

Viimeksi muokattu:

Kieltämättä itsekin joskus ajattelen (hiljaa mielessäni) ihan samanlaisia asioita, mutta en niitä koskaan ääneen sano.

Miksikö?
No en halua vi&/% vaimolle ja loukata hänen tunteitaan, varsinkaan jos vaimo on oikeassa :)

Hmm, kaipa tuo ääneen sanominen kertoo jostain kunnioituksen puutteesta ja aikamoisesta lapsellisuudesta. Minkäikäinen uros on kyseessä?

Miten siihen pitäisi vastata?

No yksi vaihtoehto on kai niellä vastikkeet ilman provosoitumista mutta tuo johtanee jonkinlaiseen tunteiden kuolemiseen ajan kuluessa.
Toinen vaihtoehto on provosoitua ihan helvetisti ja vetää homma ns. överiksi.
Kolmas on sitten yrittää selittää miksi tuollainen käytös on epämiellyttävää.
Neljännen tiedät itsekin.

Viimeksi muokattu:
Kieltämättä itsekin joskus ajattelen (hiljaa mielessäni) ihan samanlaisia asioita, mutta en niitä koskaan ääneen sano.

Miksikö?
No en halua vi&/% vaimolle ja loukata hänen tunteitaan, varsinkaan jos vaimo on oikeassa :)

Hmm, kaipa tuo ääneen sanominen kertoo jostain kunnioituksen puutteesta ja aikamoisesta lapsellisuudesta. Minkäikäinen uros on kyseessä?

Miten siihen pitäisi vastata?

No yksi vaihtoehto on kai niellä vastikkeet ilman provosoitumista mutta tuo johtanee jonkinlaiseen tunteiden kuolemiseen ajan kuluessa.
Toinen vaihtoehto on provosoitua ihan helvetisti ja vetää homma ns. överiksi.
Kolmas on sitten yrittää selittää miksi tuollainen käytös on epämiellyttävää.
Neljännen tiedät itsekin.

Olen kokeillut kaikkea. Olen ollut välittämättä, mistä ahdistun. Olen suuttunut niin h-tisti ja siitä seuraa seiniä ravisuttava riita joka päättyy siihen että' mies huutaa kuin hinaaja ja hyppii tasakäpälää kuin 2-vuotias.
Selittäminen ei auta, hän sanoo vain että on sellainen kun on.
Neljäs vaihtoehto on mielessä joka päivä ja olen sen jo sanonut ääneenkin.
Kysymyksessä ei ole mikään pikkupoika vaan kypsä viiskymppinen mies.
Nyt ei tarvitse enää yrittää, mutta ihmettelen että onko tämä jotain miesten kieltä tai miesten tapa toimia mitä en ymmärrä.
Vai vetääkö miehet vain vänköttäjälle turpiin.
Mies on töissäkin aina syytellyt muita omista mokistaan. Nyt hän on jo sellaisessa asemassa että muut pokkuroivat.

Viimeksi muokattu:
Tässä on nyt sellainen ongelma, että miehen kanssa ei voi neuvotella eikä väitellä mistään. Hän on johtajatyyppi ja katsoo olevansa herra talossaan. Hän kääntää aina väittelytilanteessa pallon toiselle. Esim. jos sanon että voisitko laittaa kuppisi suoraan pesukoneeseen, älä jätä sitä pöydälle toisten korjattavaksi, hän vastaa "itsekin jätät aina kuppisi mihin sattuu". Tai jos pyytää kääntämään kylkeä kuorsauksen takia hän sanoo "itse vasta kuorsaat". Näin on aina joka asiassa, isoissakin asioissa. Kaikissa asioissa. Jos sanoo matkalla että paikassa on joku pienikin vika, hän sanoo "itsehän tänne halusit".

Miksi sinä muuten sitten haluat väitellä? Väittely on yksi kuluttavimmista asioista parisuhteessa. Väitelkää isoista asioista, esim. perheen tulevaisuutta koskevista asioista, elkää hyvät ihmiset väitelkö kuppien unohtelusta yms.

Näyttää siltä, että miehesi on kyllästynyt negatiivisuuteesi ja kriittisyyteesi, ja siksi laittaa stopin heti alkuunsa sanomalla "itsekkin teet niin". Tuo on selvä tapaus, usko minua.

Tee puolisollesi selväksi, että jos ollaan matkalla, kritisoida saa asioita, mutta muista, että matkala on tuplaten hauskempaa, jos ilmapiiri on positiivinen.

Olisiko niin, että olet puolisoosi pohjimmiltaan tyytymätön, siis tarkoitan johonkin hänen ulkoiseen olemukseensa liittyvään tai saatko tarpeeksi läheisyyttä parisuhteessasi?

Testaa, onko hän sinulle se oikea: kosketa hänen suutaan omilla huulillasi silloin kun olet itse erittäin hyvällä tuulella. Jos pieni suudelma tuntuu vatsanpohjassa tai varpaissa asti, silloin olet löytänyt sen oikean.

Viimeksi muokattu:
Miksi sinä muuten sitten haluat väitellä? Väittely on yksi kuluttavimmista asioista parisuhteessa. Väitelkää isoista asioista, esim. perheen tulevaisuutta koskevista asioista, elkää hyvät ihmiset väitelkö kuppien unohtelusta yms.

Näyttää siltä, että miehesi on kyllästynyt negatiivisuuteesi ja kriittisyyteesi, ja siksi laittaa stopin heti alkuunsa sanomalla "itsekkin teet niin". Tuo on selvä tapaus, usko minua.

Tee puolisollesi selväksi, että jos ollaan matkalla, kritisoida saa asioita, mutta muista, että matkala on tuplaten hauskempaa, jos ilmapiiri on positiivinen.

Olisiko niin, että olet puolisoosi pohjimmiltaan tyytymätön, siis tarkoitan johonkin hänen ulkoiseen olemukseensa liittyvään tai saatko tarpeeksi läheisyyttä parisuhteessasi?

Testaa, onko hän sinulle se oikea: kosketa hänen suutaan omilla huulillasi silloin kun olet itse erittäin hyvällä tuulella. Jos pieni suudelma tuntuu vatsanpohjassa tai varpaissa asti, silloin olet löytänyt sen oikean.

En näe että ap haluaa väitellä mistään.

Hän esittää kommentteja sellaisista asioista mitkä ärsyttää ja ainakin minun mielestäni nuo ovat ihan normaaleja asioita. Niistä pitää voida keskustella ilman pelkoa siitä että kaveri tulee silmille tai aloittaa jonkun mielenosoituksen. Jos ainoa asia mistä voi keskustella ilman pelkoa on "perheen tulevaisuuden asiat" niin aika vähissa on normikeskustelut.

Tuollainen hyökkääväisyys kertoo huonosta itsetunnosta. Ei normaali ihminen nosta meteliä jos pyydetään laittamaan kuppi koneeseen.

Muista, ei naisen välttämättä tarvitse olla nyrkin ja hellan välissä.

Ja nuo sinun huulikosketus testisi toivat hymyn naamalle. Mitä tekemistä näillä on kaverin vittumaisuuden kanssa?

Viimeksi muokattu:
Pienenä lapsena pitäisi joutua tilanteisiin, joissa vanhemmat kohtaavat yhdessä lapsen kanssa ongelmatilanteita. Pitää opetella pyytämään anteeksi, tunnustamaan, että on tehnyt väärin ja sopimaan riitatilanteet rauhanomaisesti. Jos lapsen ei tarvitse koskaan myöntää olleensa väärässä tai pyytää tekemisiään anteeksi, niin sitten syntyy juuri tuollaisia kuvatun kaltaisia ihmisiä kuten AP:n mies, joka ei koskaan myönnä olevansa väärässä, vaan vika on aina jossakin toisessa ihmisessä. On myös mahdollista, että tämä AP:n mies on ollut lapsuudenkodissaan äidin tai isän lellikki, jota joka on joko perheen ainoa lapsi tai esim. perheen ainoa poika, jota on lellitty, jolloin lapsena hän on saanut aina erityiskohtelua.

Miettikääpä nyt jokainen ihan itse, että miltä tuntuisi elää ihmisen kanssa, joka ei koskaan myönnä olevansa väärässä, vaan vika on aina puolisossa. Kyllä se syö itsetuntoa ja alkaa ärsyttämään ihan hemmetisti. Mikä oikeus miehellä on olla aina oikeassa niin, että naisen pitäisi aina alistua ja olla hiljaa.

En usko, että itse jaksaisin olla tuollaisen miehen kanssa pitkään. Kotona pitäisi saada olla rauhassa eikä niin, että miehelle ei saisi sanoa minkäänlaista negatiivista asiaa. Jos 50-v ei ole tuota vielä oppinut, niin miten hän sen muka enää aikamiehenä oppisi?

En näe että ap haluaa väitellä mistään.

Hän esittää kommentteja sellaisista asioista mitkä ärsyttää ja ainakin minun mielestäni nuo ovat ihan normaaleja asioita. Niistä pitää voida keskustella ilman pelkoa siitä että kaveri tulee silmille tai aloittaa jonkun mielenosoituksen. Jos ainoa asia mistä voi keskustella ilman pelkoa on "perheen tulevaisuuden asiat" niin aika vähissa on normikeskustelut.

Tuollainen hyökkääväisyys kertoo huonosta itsetunnosta. Ei normaali ihminen nosta meteliä jos pyydetään laittamaan kuppi koneeseen.

Muista, ei naisen välttämättä tarvitse olla nyrkin ja hellan välissä.

Ja nuo sinun huulikosketus testisi toivat hymyn naamalle. Mitä tekemistä näillä on kaverin vittumaisuuden kanssa?

Ei miehen kanssa voi keskustella isoistakaan asioista tai perheen tulevaisuudesta. Meillä on erilliset rahat eikä hän halua laittaa rahaa esim. kodin kunnostukseen. Mistään ei voi sopia yhdessä. Hän määrää, hän päättää , silloin kun hänelle sopii. Hän on kuin huono alivuokralainen, sotkuinen ja ärtynyt jolla pitää olla huushollerska. Päätöksen tehtyään hän pitää yksinpuhelun siitä miten nyt tehdään.
Hän haluaa keskustella yhdessä vain lasten asioista, koska niissä hän on vähän pihalla ja tarvitsee jonkun joka raportoi.
Ajattelin vain että jos joskus edes saisi hänelle vastattua "miesten kielellä" silloin kun hän kääntää pallon minulle, niin että hän ymmärtäisi mistä on kysymys.
Pusutesti ei toimi tässä tapauksessa, hän ottaisi sen vain nöyrtymisen merkkinä ja ego sen kun pullistuisi.
Tyypillinen esimerkki pomotuksesta jonka olisi jo alussa pitänyt laittaa minulla hälytyskellot soimaan: Kun haluaisin lähteä pois esim. juhlista (kello on jo vaikka mitä, tai mies alkaa olemaan aika kännissä tai joku muu pätevä syy, ei kiukuttelu) niin hän ei lähde, ei millään. Saa pyydellä ja pyydellä ja hän vain istuu ja istuu kun tietää etten voi nostaa kohtausta muiden läsnäollessa. Jälkeenpäin sanominen on hänen mielestään mäkätystä joka päättyy sitten siihen että hän sanoo: itsehän sinä sinne juhliin halusit.

Viimeksi muokattu:
Ei miehen kanssa voi keskustella isoistakaan asioista tai perheen tulevaisuudesta. Meillä on erilliset rahat eikä hän halua laittaa rahaa esim. kodin kunnostukseen. Mistään ei voi sopia yhdessä. Hän määrää, hän päättää , silloin kun hänelle sopii. Hän on kuin huono alivuokralainen, sotkuinen ja ärtynyt jolla pitää olla huushollerska. Päätöksen tehtyään hän pitää yksinpuhelun siitä miten nyt tehdään.
Hän haluaa keskustella yhdessä vain lasten asioista, koska niissä hän on vähän pihalla ja tarvitsee jonkun joka raportoi.
Ajattelin vain että jos joskus edes saisi hänelle vastattua "miesten kielellä" silloin kun hän kääntää pallon minulle, niin että hän ymmärtäisi mistä on kysymys.
Pusutesti ei toimi tässä tapauksessa, hän ottaisi sen vain nöyrtymisen merkkinä ja ego sen kun pullistuisi.
Tyypillinen esimerkki pomotuksesta jonka olisi jo alussa pitänyt laittaa minulla hälytyskellot soimaan: Kun haluaisin lähteä pois esim. juhlista (kello on jo vaikka mitä, tai mies alkaa olemaan aika kännissä tai joku muu pätevä syy, ei kiukuttelu) niin hän ei lähde, ei millään. Saa pyydellä ja pyydellä ja hän vain istuu ja istuu kun tietää etten voi nostaa kohtausta muiden läsnäollessa. Jälkeenpäin sanominen on hänen mielestään mäkätystä joka päättyy sitten siihen että hän sanoo: itsehän sinä sinne juhliin halusit.

Voi Jumala varjele teitä ihmisiä...........
Kerropa nyt yksikin hyvä syy miksi olet suhteessa moiseen mieheen. Kuinka voit alistua tuollaisen itsekeskeisen öykkärin matkaan, missä on itsekunnioituksesi?

Viimeksi muokattu:
Voi Jumala varjele teitä ihmisiä...........
Kerropa nyt yksikin hyvä syy miksi olet suhteessa moiseen mieheen. Kuinka voit alistua tuollaisen itsekeskeisen öykkärin matkaan, missä on itsekunnioituksesi?

Kun leikkiin lähdin ja naimisiin menin ja lapsiakin tuli, yritin vain jaksaa. Nyt on mitta täynnä enkä enää halua alistua. vieläkin mietin löytyisikö joku keino saada mies muuttumaan, mutta toivotonta on.
Tyypillistä oli kun aloin odottaa lasta ja siinä sitä ihmettelin (se oli "vahinko"), niin hän sanoi: päätä itse haluatko lapsen vai et. Hän ei hlunnut ottaa päätöksestä vastuuta.
Minä otin ja tähän asti olen sinnitellyt.

Viimeksi muokattu:
Kun leikkiin lähdin ja naimisiin menin ja lapsiakin tuli, yritin vain jaksaa. Nyt on mitta täynnä enkä enää halua alistua. vieläkin mietin löytyisikö joku keino saada mies muuttumaan, mutta toivotonta on.
Tyypillistä oli kun aloin odottaa lasta ja siinä sitä ihmettelin (se oli "vahinko"), niin hän sanoi: päätä itse haluatko lapsen vai et. Hän ei hlunnut ottaa päätöksestä vastuuta.

Ja lisää käsittämättömyyksiä. Siis mies ei edes ollut iloinen kuullessaan raskaudestasi?
Eihän tuollainen mies saisi edes yrittää lapsia, housut ylhäällä koko ikänsä.
Aivan käsittämätöntä.................................. ajattelen näin itse miehenä.
Jos minä nain naista niin kannan vastuuni, pidän lapsestani huolen ja hän on minulle rakas.......

Viimeksi muokattu:

Aika hankala tilanne. Ei tuohon kukaan tarkoituksella joudu vaan siihen tavallaan ajaudutaan kun on kiinnostunut toisesta ja haluaa aina ajatella parasta eikä alussa halua "keikuttaa venettä".

Sinun kertomasi mukaan mies ei ole koskaan oikeastaan ottanut vastuuta mistään joten en oikein jaksa uskoa että muutosta tulee (koska hänen mielestään mikään ei liene pielessä). Käytösmallit muodostuu aika nopeasti tutustumisen aikana/jälkeen. Negatiivinen reaktio palautteena ohjaa käytösmallin muodostumista suhteen alussa.

Itselläni pitkän suhteen katkaisun miettimiseen meni vuosia, mutta eron jälkeen molemmat olivat tyytyväisempiä. Tosin lapsia ei ollut kuvioissa.

Mieti pärjäätkö omillasi. Uskon että pärjäät.

Viimeksi muokattu:

Itse te naiset annatte tuollaiselle ääliölle luvan leikkiä jotakin paskan herraa!

ja plaaaaah, paaaaaaaah.....!
teitä voi neuvoa mutta, otatteko kantaa? no way.
tuutte tänne vaan valittaa että, kuinka paskan kanssa yhdessä elätte.

oma valintanne, koittakaa kestää rakastattehan sitä paskaa kuitenkin niin kovasti, että että vaan?

Viimeksi muokattu:

Sinähän siinä olet se, joka äpättää. Voihan se kuppi olla vaikka vähän vinossakin siellä apk:ssa. Ei siihen maailma kaadu. Kummaa lätkytystä...

Viimeksi muokattu:

Lähdit leikkiin, ja vaikka leikki ei ollut kivaa, jatkat silti.
Jos käännyt risteyksestä väärään suuntaan, jatkatko loputtomiin vain koska alunperin käännyit?

Ihminen päättää elämästään ihan joka päivä. Uudelleen ja uudelleen.
Jos haluat lähteä juhlista ja mies ei halua, mikset lähde? Kai se iso ihminen pääsee yksinkin kotiin? Jätä se muki siihen tiskipäydälle kunnes kasvaa hometta.

Jos olisit näillä tiedoilla valitsemassa miestä, ottaisitko tuon?
Miksi siis nyt valitset sen, joka on jo huonoksi todettu. Lapsen onnellisuus ei vaadi vanhempien yhteiseloa. Se vaatii onnellisia vanhempia.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti minäkin;10671978:
Lähdit leikkiin, ja vaikka leikki ei ollut kivaa, jatkat silti.
Jos käännyt risteyksestä väärään suuntaan, jatkatko loputtomiin vain koska alunperin käännyit?

Ihminen päättää elämästään ihan joka päivä. Uudelleen ja uudelleen.
Jos haluat lähteä juhlista ja mies ei halua, mikset lähde? Kai se iso ihminen pääsee yksinkin kotiin? Jätä se muki siihen tiskipäydälle kunnes kasvaa hometta.

Jos olisit näillä tiedoilla valitsemassa miestä, ottaisitko tuon?
Miksi siis nyt valitset sen, joka on jo huonoksi todettu. Lapsen onnellisuus ei vaadi vanhempien yhteiseloa. Se vaatii onnellisia vanhempia.

Näin asia on. En ottaisi jos olisin tiennyt sen minkä nyt tiedän. On vain niin vaikea tietää mikä risteys on se mistä pitää kääntyä, milloin on oikea hetki. Minulta puuttuu nyt navigaattori. olen toivonut niin kauan mutta vaikeammaksi vain menee. Lapset ovat jo riittävän isoja.

Jos todellakin on niin, että teet juurikin niitä samoja asioita kuin miehesi niin ei tietenkään sinulla ole oikeutta niistä valittaa. Jos teet sääntöjä niin niele ne määräilyt myös itse. Muutenhan tuo olisi melko tekopyhää käytöstä. Tätä kutsutaan tasa-arvoksi.

Viimeksi muokattu:
Mistähän johtuu tällainen ilmiö, että jostain arkistojen kätköistä kaivetaan joku ikivanha topicci?
Siitäkö, että palstalla on aktiivina jokin toinen aihe, joka halutaan vaivuttaa unholaan? Häh?

Mitäs jos lakkaisit nalkuttamasta pikkuasioista? Juhlistakin oi lähteä pois myös eri aikaan, ei avioparin tarvitse kaikkea yhdessä tehdä. Pitää antaa myös tilaa toiselle ja toisen omille tavoille (esim. mihin kuppinsa laskee)
Ihmiset ovat erilaisia ja vain hyväksymällä toinen sellaisena kuin hän on, voi parisuhde toimia. Yrittämällä muokata toista mieleisekseen tulee aina pettymään, koska vain omia tapojaan ja omaa käyttäytymistään voi muuttaa, ei toisen.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä