Mies valehtelee jatkuvasti, mitä tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eräs palstalainen tilittää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
+ itse asiassa ei siinä kyllä minua tai sinuakaan ajatella vaan miehen "mukavuus-sektoria". Olen oman miehen kanssa tästä vuosia vääntänyt, tuloksetta. Ei ole oikein tasa-arvoinen suhde ei jos toinen on kuin avoin kirja ja toinen kokee halua pimittää suuren osan asioistaan. Vallankäyttöä.

jotta näkisit, että on täällä muitakin samassa tilanteessa.
Ei sinun kannata tuolle yhdelle jankuttajalle asiaa valaista, jotkut eivät vaan suostu ymmärtämään, vaikkei älyunlahjoissa mitään vikaa olisikaan. Ei vaan ymmärrys ylety.

Alkuperäinen kirjoittaja viima80:
baari-illan kulku vai pankkitilin saldo?

Yleiset asiat, Työpaikan jutut (kuulen jatkuvasti toiselta työkaveriltaan asioita joista minun tulisi tietää ja olisin jopa naureskellut asialle miehen kanssa), Oman äitinsä terveydentila (saattaa kertoa vasta myöhemmin, tämä on ollut usein sairaalassa), mitähän vielä...

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
+ itse asiassa ei siinä kyllä minua tai sinuakaan ajatella vaan miehen "mukavuus-sektoria". Olen oman miehen kanssa tästä vuosia vääntänyt, tuloksetta. Ei ole oikein tasa-arvoinen suhde ei jos toinen on kuin avoin kirja ja toinen kokee halua pimittää suuren osan asioistaan. Vallankäyttöä.

Kiitos asiallisesta vastauksesta! Ilmeisesti tilannetta ymmärtää vain toinen samassa jamassa oleva. :hug:

Mä olen ihan varma, että kerran tähn jo vastasin, mutta eipä näy...
No, tuo miellyttämisen tarve on kuitenkin jo lapsuudessa opittua/opetettua ja miehesi uskoo vakaasti tekevänsä oikein, kun tekee niinkuin sinä haluat ja lähtee suorastaan "jos en tiedä, niin arvaan" linjalle ja salailu kuuluu toki asiaan, samoin kun valkoiset valheet.
Kuulostaa siis läheisriippuvuudelta ja siitä ei pääse irti, ennen kun tajuaa, että ei, se ei todellakaan ole läheisten elämän siloittelua vaan sen vaikeuttamista, kun läheiset joutuu kokoajan miettimään, miten asiat on oikeasti.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Mä olen ihan varma, että kerran tähn jo vastasin, mutta eipä näy...
No, tuo miellyttämisen tarve on kuitenkin jo lapsuudessa opittua/opetettua ja miehesi uskoo vakaasti tekevänsä oikein, kun tekee niinkuin sinä haluat ja lähtee suorastaan "jos en tiedä, niin arvaan" linjalle ja salailu kuuluu toki asiaan, samoin kun valkoiset valheet.
Kuulostaa siis läheisriippuvuudelta ja siitä ei pääse irti, ennen kun tajuaa, että ei, se ei todellakaan ole läheisten elämän siloittelua vaan sen vaikeuttamista, kun läheiset joutuu kokoajan miettimään, miten asiat on oikeasti.

No ei mies kauhean riippuvaiselta vaikuta, tiedän, koska minulla on ollut eräs tällainen suhde. Ihan tasapainoisen oloinen muuten.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

No ei mies kauhean riippuvaiselta vaikuta, tiedän, koska minulla on ollut eräs tällainen suhde. Ihan tasapainoisen oloinen muuten.

LÄheisriippuvuus on hämäävä sana, siinä kun ei ole kyse ollenkaan riippuvuudesta, vaan luulosta, että on kovinkin tarpeellinen.
Tehdään oma elämä mukavaksi elämällä niin, ettei tule ristiriitoja ja salataan ja peitellään ne ristiriidat pienillä valkoisilla valheilla, ettei vaan se suhde katkea, eli tuossa kohtaa sitten on se riippuvuus. Mutta tosiaan, kyse on paljolti tuosta omasta mukavuusalueesta; itsellä on mukavaa, kun on aina "kiva heppu" vaikka todellisuudessa aiheuttaa sillä salailulla ja peittelyllä kamalasti ristiriitoja ja ihan oikeita riitoja.

Mutta voihan se olla vaan mukavuudenhaluinen ääliökin, joka haluaa vaan helpottaa elämäänsä. Veteenpiirretty viiva sekin, että koska sitä terkee omaksi edukseen ja koska siksi, että koittaa silotella toisen tietä. Terveen itsekkyyden/itsenäisyyden ja kusipäisyyden välinen raja, kuten läheisriippuvuuden ja toisen huomioon ottamisen raja on varsin veteen piirrettyjä viivoja.