Mies vie kaikki mun voimat ("energiasyöppö")

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "uupunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

"uupunut"

Vieras
Mies uuvuuttaa minut ihan täydellisesti, sekä henkisesti että fyysisesti.
Meillä on kaksi lasta, 1v11kk ja 4v9kk.

Mies ei osallistu juuri mihinkään, perheen muodostaa minä ja lapset ja mies on sellainen "lisäke", pääasiassa turha (jopa rasittava) sellainen.

Mies käy työssä, niin kuin minäkin. Lapset ovat päivähoidossa.
Minä kuskaan lapset hoitoon ja pois. Miehellä on harrastuksensa (liikunta ym. kavereiden tapaamiset jne) lähes entiseen tapaan eli aikaa ennen lapsia.
Minulla taas ei ole enää juuri mitään muuta kuin perheen arjen pyörittäminen ja lasten sekä kodin hoito.

Olen erittäin onnellinen kodistani ja lapsistani, mutta parisuhteen ja yhdessäolon koen erittäin rasittavana. Mies suhtautuu kaikkeen erittäin negatiivisesti ja lähtökohtana kaikkeen on peruspessimismi. Mitään ei voi toteuttaa, koska on aina sitä sun tätä estettä ja vaikka mitä.
Mies on pedantti ja ne asiat mitä hän tekee, hän tekeekin nysväämällä niitä yli kaksinkertaisen ajan mitä normaalimieheltä menisi tehdä samat asiat. Jos kaikki ei mene ihan heti "just eikä melkein" niin mies saa kauheat raivarit ja taantuu 4-vuotiaan tasolle kiukuttelussaan (huutaa, kiroaa, paiskoo tavaroita ja esiintyy yleis-aggressiivisesti).

Eniten minua risoo tuo negatiivinen puoli. Aina mies jaksaa marista ja narista sekä huomauttaa ilkeähkösti asioista. Tekevälle sattuu joo, minä kun lähes kaiken hoidan niin minä saan myös kuulla väärin tehdyistä tai huonosti tehdyistä asioista, tekemättömistä asioista (niistä voi valittaa sen sijaan että tarttuisi toimeen ja tekisi itse tai auttaisi minua).
Juuri muutama päivä sitten mies syytti minua etten hoida asioita - silti hoidan varmaan noin 80% talouden, lasten ja yhteisistä käytännön asioista.

Raivotessaan mies pelästyttää lapset ja kiukuttelee erittäin usein myös heille, kasvatus on hänen taholtaan lähes pelkästään kieltoja ja nuhteita.
Kaiken pitää säilyä "koskemattomana", kauheat kilarit jos autoon tulee pieni lika (joka putsattavissa) tai jotain vastaavaa tulee. En anna lasten tahallaan söhliä ja sotkea paikkoja, mutta otan myös huomioon että pienten lasten ollessa mukana kuvioissa niin ei kaikki voi olla viimoisen päälle steriiliä ja huutavan puhdasta, tai en jaksa joka välissä niuhottaa ja hinkata ja hieroa, tai poistaa kenkiä lapsilta autossa jne. mitä mies usein vaatii tehtäväksi (helppo sanoa kun ei niitä itse juuri kuskaa).

Olen ollut yhteydessä kaupungin perheneuvolaan, jossa kuukausien jonot ja kehotus ottaa yhteyttä seurakunnan perheasiain neuvottelukeskukseen, sielläkin syksyyn asti jonoa ja kummaltakin taholta sai sellaisen käsityksen etteivät oikein haluaisi asiakkaaksi, jotenkin edelleenohjaava suhtautuminen kummassakin paikassa (kertaalleen soitin sosiaalipäivystykseenkin pyhäiltana kun mies raivosi ja kiroili kotona lasten kuullen eikä lopettanut tai suostunut menemään ulos jäähdyttelemään pyynnöstäni huolimatta - sieltä kehoittivat olemaan yhteydessä perheneuvolaan mutta kuten sanottu, heikolla tuloksella).

Ero olisi helpotus, toisaalta ei koska joutuisimme muuttamaan ihanasta (sekä minun että lasten kannalta) ympäristöstä pois vuokralle ja myymään oman ihanan kodin ja myös eron aiheuttama lasten tapaamisoikeus isän kanssa huolestuttaa, koska kun ei nytkään hoida lapsiaan kokonaista päivää edes niin miten ihmeessä hoitaisi sitten kun olisi velvollisuus pitää lapsia sovitusti? Ja kiukkuraivon iskiessä olisivat lapset oman onnensa nojassa epätasapainoisen aikuisen kanssa... En vaan haluaisi että lapset joutuisivat sellaisia kauheuksia kokemaan.

Että mikä avuksi, kun mistään ei apua tunnu saavan ja erokin huolettaa, yllä mainittujen seikkojen takia....??

Mies ei juuri suostu puhumaan asioista, pyytelee joskus anteeksi omia mokiaan mutta toistaa ne sitten kuitenkin ihan samalla tavalla uudelleen eikä osoita pätkääkään kiinnostusta muuttamaan omaa käytöstään.

Ja lopuksi, tähän on turha kommentoida että mitäs olet lapsia tuollaisen kanssa tehnyt - tiedostan asian ja aina on helppo jälkiviisailla kun on faktat käsissä...

Jos olet halukas vielä yrittämään liiton eteen, niin kun molemmat käytte töissä, voisitteko harkita yksityistä parisuhdeterapeuttia? Se tietysti maksaa jonkun verran, mutta sinne pääsisi nopeammin.

Toisaalta sanoit, että ero olisi helpotus. Se on jo aika vahva merkki siitä, miten huonosti asiat ovat.
Tuo lapsille raivoaminen kuulostaa pahalta.

Kun kerran käyt töissä, voisitko harkita, että otat lainaa ja maksat miehelle hänen osuutensa talosta, niin teidän ei tarvitsisi muuttaa pois?

Minkä ikäisiä olette? Halusiko mies ylipäänsä vielä isäksi, jos ei kiinnosta? Ja miksi teitte toisen lapsen, jos ei osallistunut ensimmäisenkään hoitoon tai rajoittanut menojaan sen jälkeen?

Mulla tulee mieleen oma tilanne. Meillä pienet lapset ja mies on heikkohermoinen. Tarvitsee paljon unta, omaa rauhaa, harrastuksia..Pohjimmiltaan tiedän, että hän välittää ja on luotettava. Mutta kasvatuksessa tarvittasiin rauhallista, johdonmukaista aikuista...Mies on joskus täysin omissa maailmoissaan kun taas yhtäkkiä hermostuu ja käyttäytyy juuri kuten kuvailmasi mies. Hänen tunnetilat on mörkö meidän kotona. Hän haluaa mennä kahdestaan mutta perhematka on hänelle liian suuri rasitus. Ja sitten kummallista kyllä: hän rakastaa lapsia yli kaiken ja lapset rakastavat häntä yli kaiken. Hän on omilla ehdoillaan ennalta määräämättöminä hetkinä mitä ihanin ja leikkisin isä. Mutta hänen jaksamisensa on se kysymys, josta ollaan hänen suvussaankin kiinnostuneita - silloinkin kun lapset syntyivät, mies oli se johon kiinnostus kohdistui sieltä. Olen todennut että perinteistä masennusta tämä ei olekaan kuten aiemmin luulin vaan pysyvä luonne.. Hänen jaksamisensa vaan on heikkoa, ei kestä lasten ääniä ja elämää, ei kykene olemaan läsnä jatkuvasti ja kantamaan vastuuta. Paheita ei ole muuta kuin tuo itsekkyys, puolisona hän on kahdestaan ihana, silloin kun on läsnä. Mietin jatkuvasti eroa..

Kiitos vastauksestasi.
Lainaa on jo nyt yllin kyllin, sen verran että siitä kahdella maksajalla selvitään ihan ok mutta yksin tuota makseleminen on lähes toivotonta, ja sitten vielä pitäisi mies maksaa pois tästä jo maksetusta osasta... se on aika mahdoton yhtälö, olen yrittänyt laskeskella mutta ei hyvältä näytä. :(
Etenkin kun mies on viimeisen päälle niuho ja satavarmasti haluaa jokaikisen maksamansa sentin heti. Tuskinpa lasten etu häntä hetkauttaa suuntaan eikä toiseen, ikävä kyllä...
Surullisinta on juuri se etten saa häneltä mitään tukea vaan olo on sellainen että olen ihan varma että onnettomuuden sattuessa hän pelastaisi ensisijaisesti itsensä, vaikka muut pinnan alle vetämällä...

Tällaisilla palstoilla on aina helppo huudella että "jätä se", ja siksi en haluakaan antaa sinulle mitään neuvoja, paitsi että mieti mikä on parasta 1) lapsille 2) sinulle lasten äitinä.

No kyllä mä nyt silti ottaisin sen eron. Kuulostaa että elämä menee totaalisesti hukkaan tuon äijän kanssa. Jos eroat, saatat elää lähes sataprosenttista onnellisuutta jossain vaiheessa. Tuollaisen ukon kanssa tuskin ikinä.

seija, juuri tuollainen on tilanne meilläkin.
Mies voi olla mukava lapsille, jos se tapahtuu hänen ehdoilla ja hänen valitsemaan aikaan. Hän tekee kaiken "suorituksina", eli voi viedä isomman lapsen jonnekin tekemään jotain (esim. pyöräilemään tai uimaan), mutta tavanomaiset arjen elämisen taidot puuttuvat häneltä ihan täysin.
Ja hänen tunnetilansa ovat meillä juuri kuten osuvasti kuvailit "mörkö" eli muu perhe saa koko ajan olla varpaillaan, että millä tuulella isi nyt on ja tilannekin voi muuttua ihan hetkessä, vain jonkun pikkuriikkisen arkisen vastoinkäymisen myötä. Koskaan ei ota selvää onko hän tavallisella vai huonolla tuulella, oikein hyvällä tuulella hän ei ole ollenkaan. Meidän perheestä puuttuu yhdessä olemisen ja yhdessä tekemisen ilo ja sitä kaipaan itseni ja lasten takia todella paljon.
Löysin niin hyvän taulun kaupasta: "Koti on siellä missä syntyy hyviä muistoja". Tämä ei ikävä kyllä kuvaile meidän kotia juuri ollenkaan. :(

S+, olet varmaan todella oikeassa. Kyllä minä todella vahvasti harkitsen ja ajattelen eroa, lähes päivittäin se on mielessä miten mutkattomampaa ja huolettomampaa eläminen olisi ilman miehen tuomaa "harmaata pilveä".
novelle, mies ei ole ollut aina ihan tuollainen mutta näin jälkikäteen ajateltuna tietynlainen itsekkyys on ollut mukana alusta asti. Asioita ei vaan katso aina ihan samalta näkökannalta ennen lasten olemassaoloa ja omat arvotkin muokkaantuvat lasten syntymän myötä. Tai siis toisilla näköjään ei, siinä taitaa olla se suurin ongelma...

Valitettavasti en osaa auttaa, mutta aika samanlainen on omakin mieheni. Sillä erotuksella, ettei hirveästi juokse harrastuksissa tms. Kotona ollessaan ei kuitenkaan osallistu oikein mihinkään, ja kuvailemasi kaltaiset raivoamiset ovat meilläkin arkipäivää. Joskus pari päivää menee ok, sitten kaikki jatkuu taas entisellään. Välillä valittaa, kun lapset eivät tule häneltä pyytämään asioita, mutta miksi menisivät, kun koskaan eivät tiedä, milloin on se hetki, että isiä uskaltaa häiritä.

Mä olen (monistakin syistä) ajatellut vielä jaksaa, mutta en tiedä, kuinka kauan.

Miehesi kuulostaa samankaltaiselta kuin minun isäni. Vanhempani erosivat kun olin alakouluikäinen ja se oli helpotus koko perheelle. Jouduimme kyllä sitten sisaruksien kanssa käymään isän luona joka toinen viikonloppu, mutta tapaamiset sujuivat pääsääntöisesti ihan hyvin. Isä pystyi yllättävän hyvin asettumaan vastuullisen, läsnäolevan aikuisen rooliin tapaamisviikonloppujen ajaksi. Vanhempien avioero oli hyvä juttu meidän koko perheelle, vaikka sen vuoksi äidin taloudellinen tilanne romahti ja jouduimme muuttamaan ihanasta omakotitalosta pienempään asuntoon.

Sillä erolla että meillä miehen aivot on ihan oikeasti tutkittukin ja todettu välittäjäaineiden paha puutos joka aiheuttaa tuollaisen käytöksen. Jos jaksaa syödä lääkkeensä, menee ihan kivasti ja pystyy ihan vaan olemaan lapsen kanssa ja jopa tyhjentämään tiskikoneen (!!!). Ja sitten kun ei syö niin se on helvetti irti. Ja silloin kun itseltä voimat loppuvat hänen kiukutteluunsa, tulee mieleen että eikö voisi jotain onnettomuutta tapahtua että hän pääsisi pois tästä maailmasta ja lapsellekin jäisi hyviä muistoja isästään... Kauheita ajatuksia mutta kun ei vaan meinaa välillä jaksaa. Rakastan häntä paljon, mutta en todellakaan rakasta tuota hänen kiukutteluaan, karjumistaan, sitä ettei ole jaksanut lääkkeitään ottaa. Ja tiedän kyllä miksi hän ei niitä lääkkeitä ota, ei hän itse erota tilassaan muutosta, todella harvat ihmiset (varsinkaan miehistä) pystyvät erottamaan, enpä tajunnut itsekään mitä eräät minipillerit minulle tekivät ennen kuin mies ilmoitti että joko lopetan niiden syönnin tai hän lähtee litomaan. Vasta jälkeenpäin miettitynä tajusin että ne tekivät minusta todellakin zombien joka teki kyllä mitä piti mutta ei ollut ollenkaan läsnä, muistoja tuosta ajasta ei oikeastaan edes ole kun se tunne puuttui.

Mutta eipä sitä voi tuollaisen ihmisen kanssa muuta kuin joko toivoa että hän itse aktiivisesti hoitaa itseään tai sitten sitä onnettomuutta ellei pala itse niin loppuun että ottaa sen eron pelastaakseen itsensä. :(

Kamala tunnustaa mutta minullakin on käynyt tuo onnettomumuus tai muu vastaava mielessä... se olisi "helppo" tapa päästä miehestä eroon. Sitten aina muistan että se onnettomuus voi kohdata minutkin... Mitä lapsilleni sitten tapahtuu?!
Tulee huono omatunto kun mietin että mies joutaisi pois "autuaammille metsästysmaille" täältä kiukuttelemasta... Tuossahan tuo taas möllöttää mitään sanomatta. Itse olen lapset tänään taas töiden jälkeen hoitanut ja mies suvaitsi tulla töistä kotiin vasta kun olin toista nukuttamassa...
Tätä hän tekee koskaan mitään minulle ilmoittamatta. Hän tulee ja menee oman mielensä mukaan.
ÖRK. Miksi ylipäätään tulee...

Yksi nopea ja varma tapa päästä eteenpäin asiassa on tehdä itse lastensuojeluilmoitus. Miehesi raivoaa lasten nähden, se on jo syy siihen. Sekä tietenkin epätasapainoisuus ym. ongelmat. Sosiaalitoimessa käsitellään asiat viikottain ja teidät kutsutaan selvityskäynnille. Saatte varmasti ja nopeasti apua sitä kautta. Eikä tarvitse tosiaankaan pelätä että lapset otettaisiin huostaan tms, sillä siihen ei ole perustetta teidän tapauksessa.

Tästäkin pesästä löytyy raivona karjuva luolamies, jos ei mee niinku herra ajattelee. Mitkähän pillerit tuon raivoamisen lopettas... Hänessä ei tietenkään ole mitään vikaa...muissa vain. Huudan minäkin, mutta ei oravat sen takia puista tipahtele. Aapeelle ei oikeistaan muita neuvoja ole kuin kuuntele myös päätäsi sydämen lisäksi.

Ok.
Olenkin itse jo päättänyt että jos lapset joutuvat vielä ikävään tilanteeseen kotonaan miehen takia, niin teen lastensuojeluilmoituksen. Olin hilkulla tehdä sen kun soitin sos.päivystäjälle sen yhden kerran.
Hän kyllä kysyi haluanko sen tehdä mutta samassa sanoi ettei hänen tarvitse sitä kuulemansa perusteella vielä ammattinsa puolesta tehdä, vaikka ei tietenkään tapahtuman kaltaista asiaa lasten kohdalla pitänyt hyväksyttävänäkään.

Meillä samantyyppinen isi kuin aloittajan kuvailema. Minä pyytelin parisuhdeterapiaan, varasin aikaa perheneuvolaan jne, ja mies oli sitä mieltä että kyseessä on vain naisten liittouma miespuolista vastaan ja että hän ei tee mitään väärin. Kaikki vika oli minussa, ja minä en siivonnut tarpeeksi ja pitänyt lapsille niin hyvää kuria että leikkisivät ääneti eivätkä aiheuttaisi sotkua ollenkaan.

Lopulta minä itkin ja raivosin että en kestä enää tämmöistä, että en halua pelätä joka ilta että millähän tuulella hän sattuu tulemaan kotiin, enkä paeta lasten kanssa pihalle kun toinen on niin äkeä että kohtelee lapsia kovakouraisesti ja suorastaan vi**uilee heille (alle kouluikäisiä). Sanoin itkien että nyt jos mies ei suostu antamaan minulle taukoa vähintään kuukaudeksi muuttamalla muualle, niin tämä saattaa päättyä siihen että jonain päivänä kun hän astuu kynnyksen yli, minä ammun hänet.

Mies säikähti, ja suostui muuttamaan muualle. Lopetti valittamisen ja niuhottamisen joka pikkuasiasta, välillä jopa vei roskat tai laittoi tiskit koneeseen. Ei juossut niin tiuhaan omissa harrastuksissaan ja kyseli jopa että miten meni päivä minulla ja lapsilla, miten jaksan. Asunto järjestyi, ja minä olen nyt onnellinen yksinhuoltaja kaupungin vuokrakämpässä. Lapset voivat hyvin ja meidän kodissamme syntyy niitä onnellisia muistoja. Lapsetkin puhuvat että onpas kiva kun voi leikkiä rauhassa eikä isi juokse yhtäkkiä keskelle huutamaan meille.

Mies ei halua muuttaa takaisin, vaikka tilanne on parempi. Hän ei selvästikään kaivannut lapsiperhe-elämää, eikä kaipaa viettää aikaa lasten kanssa. Harrastukset ja oma aika on tärkeämpää.
Minä en halua pakottaa toista viettämään perhe-elämää meidän kanssamme. Ehkäpä vielä jonain päivänä löytyy jostain mies joka huolii valmiin paketin ja oikeasti nauttisi seurastamme. En etsi, mutta en pahastuisi jos sellainen tulisi jostain vastaan.

Muistathan että omakotitalo ei ole onnen tae. Kivoja vuokrakolmioita löytyy kyllä. :)

Olin samassa tilanteessa myös, ja kävin läpi just ihan samoja asioita kuin ap. Vuodenvaihteessa erottiin, enkä IKINÄ vaihtaisi takaisin entiseen elämään. Ihan kuin elämään olisi tullut valo ja ilo ja vaikka mitä sen jälkeen, kun mies muutti pois. Mun olisi pitänyt erota jo kolme vuotta sitten, heti kun aloin tajuta, missä ansassa olen. Mutta eihän sitä heti osaa tehdä sellaista elämänmuutosta. Esikoinen (7 v.) on nyt alkanut kertoa, miten sitä pelotti elää meidän kanssa, kun isä oli vihainen ja isällä ja äidillä aina riitaa. Harmittaa senkin takia ihan hirveästi, etten osannut tehdä ratkaisua aiemmin. Tiedät varmaan ap itsekin, mikä on teille (sulle ja lapsille) oikea ratkaisu, eikö?

voi että mä olen onnellinen, kun ei ole miestä enää sohvalla makaamassa ja marisemassa joka asiasta, puhumassa rumia, osallistumatta mihinkään. MÄ NIIN NAUTIN KUN SAAN OLLA LASTEN KANSSA NELJÄSTÄÄN !!!!!! Tekosyitä kaikki vaan, asiat nimittäin lutviintuu aina usko pois!

Alkuperäinen kirjoittaja yh-äiti kolmelle;26451060:
voi että mä olen onnellinen, kun ei ole miestä enää sohvalla makaamassa ja marisemassa joka asiasta, puhumassa rumia, osallistumatta mihinkään. MÄ NIIN NAUTIN KUN SAAN OLLA LASTEN KANSSA NELJÄSTÄÄN !!!!!! Tekosyitä kaikki vaan, asiat nimittäin lutviintuu aina usko pois!

Ai-van! Jos joku perheessä ei osaa sopeutua siihen, miten "ryhmässä" käyttäydytään, hänen täytyy valitettavasti lähteä. Miksi mies saisi olla se, joka terrorisoi kaikkia muita?

Yhteistyössä