Mietteitäni ja ajatuksia mitä palsta on tuonut mieleeni. *Älä turhaan avaa, jos ns. lässynlässyn ei kiinnosta*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja moona81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

moona81

Aktiivinen jäsen
19.01.2010
5 822
1
36
Kuopio
Olen tässä nyt jo jonkun aikaa mietiskellyt ja ajatellut ihmisten käyttäytymistä täällä palstalla. Paljon
olen lukenut monenmoisia ketjuja. Aiheita on moneen lähtöön. On iloisia, surullisia, höpsöjä, asiallisia. Mikä
onkin palsta rikkaus. Kuten myös ihmiset jotka täällä kirjoittelevat. Tuovat monenlaisia näkökulmia asioihin.

Nyt on kuitenkin alkanut harmittamaan toisinaan jopa suututtamaan aikuisten ihmisten käyttäytyminen toisinaan.
Viittaan nyt kaikenlaiseen toisten ihmisten mollaamiseen ja haukkumiseen. Kuitenkin (ainakin oletan), että suurin
osa palstalla kirjoittelivista on kuitenkin aikuisia. Joten monesti on alkanut ihmetyttämään miksi sitten käyttäydytään
niinkuin täällä toisinaan kirjoitellaan. Toisia leimataan, vähätellään ja haukutaan surutta. Miksi?

Ehkä jotkut kyselevät toisille päivän selviä asioita. Ehkä vilaus toisen elämästä nähtynä, ei ole sitä mitä se
todellisuudessa on.

Moni kuitenkin tuntuu olevan täällä palstalla sitä mieltä, että lapsista pitää kasvattaa suvaitsevia, empaattisia,
ystävällisiä ja ymmärtäväisiä persoonia. Mutta miksi sitten toisinaan aikuiset käyttäytyvät niin vasten omia kasvatusperiaatteita
vastaan. Eikö se ole hieman ristiriitaista?

Jokaisella pitää ja saa olla oma mielipiteensä asioista. Nuo mielipiteet tottakai saa tuoda esille vaikka olisikin
eri mieltä asiosta. Ei todellakaan tarvitse mielistellä. Mutta eikö sen esim eriävän mielipiteen voisi tuoda
esille asiallisesti. Eikö silloin kun jonkun teksti suututtaa äärettömästi, voisi vaikka laskea kymmeneen. Ja
sitten kirjoittaa vastauksen, jos vielä tuntee tarvetta vastata. Eikö sitä voisi lukea tekstinsä ennenkuin
painaa lähetä nappia. Silloin voisi joskus jäädä joku paha sana pois. Tai voisi huomata toisen asiallisemman
tavan tuoda mielipiteensä esille.

Tuli vain tarve kirjoittaa esiin omia ajatuksia. Nyt kun, mitä luultavimmin juuri tämä palsta on tulluyt julkisuuteen
muutamaankin otteeseen ilkeistä kirjoituksistaan.

Sanonta "Se joka leikkiin lähtee, se leikin kestäköön" on vähän heikko selitys käyttäytymiselle. Tv-sarjoissakin
se on todella pieni osa ihmisen elämää mitä siinä näytetään. Se ei luultavammin koskaan anna täyttä kuvaa kenenkään
elämästä. Joten esim sen perusteella on mielestäni väärin, että toisen koko elämä tuomitaan sen mukaan.

Niin suoraa haukkumista mihin täällä on törmännyt. Surettaa toisinaan. Jos äidistä sanotaan, ettei hänestä ole
äidiksi, tai jos teiniä haukutaan julkisesti täällä läskiksi. Onko se oikeutettu. Oli tilanne mikä tahansa.
toisille sanoilla voi olla isokin merkitys elämään. Se voi toisia oikeastikkin satuttaa. Vaikka olet tosi-tv
ohjelmassa, on sinulla ihan samanlailla tunteet kuin ihan kenellä tahansa.

Sama koskeen palstalla olevia.

Sitten saa lukea toisinaan, kuinka joku äiti tai isä tai siskon kaima on pahoittanut kovin mielen, kun esim
omalle lapselle toinen on sanonut pahasti, katsonut pahasti jne. Silti joskus samatkin ihmiset (luulisin näin ainakin)
hakkuvat vieraita ihmisiä, tuntematta heitä välttämättä, mitä värikkäämpiä ilmaisua käyttäen.

Olisiko tässä nyt itse kullekkin. Minulle myös jonkinlainen miettimisen paikka? Pitäisikö meidänkin jotka olemme
tulevalle sukupolvelle esimerkkinä. Opetella ilmaisemaan omia mielipiteitämme rakentavasti ja asiallisesti.

Netissähän jne on liiankin helppo sortaa, haukkua ja mollata toisia. Siitä harvemmin joutuu kohtaamaan kasvotusten.

Joten näin perjantain kunniaksi. Pidetään positiivinen vkonloppu :)

Kiitos jos jaksoit lukea ajatuksiani.

:hug: asiaa hyvä ap!
Useille keskustelupalstoille pitää nykyään kirjautua, että voisi kirjoittaa jotakin... miksiköhän?
Useimmiten ketjun "vääräleukaiset" viestit tulevat yhdeltä ja samalta koneelta ;)

Täydellisen samaa mieltä aloittajan kanssa. Mä olen lukenu täällä kirjoituksia aivan järkyttyneenä. kaksi aloitusta itse palstalle tehnyt. Asiallisia, omista "ongelmista" tai asioista jotka mietityttää. Molemmissa olen mieleni pahoittanut. En ymmärrä miks ihmiset täällä anonyyminä loukkaa loukkaamisen ilosta. Itse en koskaan edes eriävää mielipidettä kirjoita tavalla, joka toista loukkais, haukkuis tai vähättelis. Musta on hirveetä kuinka pahoja ihmiset on selvästi sisimmissään. Miksi? Kuka saa tyydytyksen sillä et haukkuu toisen täällä, ku toinen hakee apua tai purkaa mieltään. Mä en käsitä.

Kyllähän meitä on monenmoisia... kaikkien muumit eivät vaan ole laaksossa, ikävä kyllä :(
Lieneekö mainostajien takia palsta vielä täysin avoin kaikenmoisille kirjoittelijoille?

Veikkaan ainakin tämä julkisuus mitä palsta on lähi aikoina saanut tuonut lisää tätä palstaa esille. Niin hyvässä kuin pahassakin.

Totta etten ole missään nähnyt suoraa faktaa siitä, että tämä kyseinen palsta olisi kyseessä. Mutta veikkaan kyllä etten ole väärässäkään.

Mua kans ihmetyttää miten täällä lynkataan joskus täysin toiset äidit. Itse aloin seurata tätä palstaa kun sain tietää olevani raskaana. Monien "palstakriteerien" mukaan mun ei pitäisi lasta saadakaan ja tulen varmaan olemaan paska äiti. Joskus jutut ovat loukanneet ja saaneet hormonimyrskyn aikana itkemäänkin.
Mutta nyt kun täällä on monta kuukautta lukenut niin ajattelen että ihmiset eivät varmastikaan ole oikeasti niin täydellisiä mitä antavat olettaa enkä jaksa ottaa kaikkia juttuja tosissani. En tosielämässä tunne sellaisia palstamammoja mitä äidit täällä ovat, ja hyvä niin.

Mä en ole yllättynyt, että palstalla on niin paljon ilkeitä kommentteja. Ihmiset ovat ilkeitä ja kun on salaa mahdollisuus niin haluavat satuttaa toista. Mä en usko enkä luota ihmisiin. Eikö ole surullista?
Se, että mitä joku saa ilkeydestä on mysteeri. Olen sitä mieltä, että jos on ilkeä toisille likaa omat ajatukset ja elämä ei voi olla muuta kuin kurjaa.

Jos jätetään huomioimatta asiattomat kommentit tyyliin "haista paska vitun huora" (jotka voi ihan rauhassa sivuuttaa), niin tällä palstalla todella monet ottavat asiat henkilökohtaisesti. Mikä minusta johtaa siihen perinteiseen "tyttöjen" lässyn lässyn lää nyökyttelyperinteeseen. Miksi asiat eivät voi riidellä, vaan heti ne on henkilökohtaista? Hyvin harvoissa ketjuissa tulee mukavaa sanansäilää, jossa asioista kiistellään asioina , ei henkilökohtaisuuksina. Vai onko tämä palsta tarkoitettu keskusteluun, jos on samaa mieltä?

Ja sen olen myös oppinut, että uskomattoman monet ihmiset kysyvät täällä asioita, johon voisi nopeamminkin vastauksen ihan vaikka katsomalla sen netistä (miten ihmiset oppivat hakemaan tietoa, jos heille annetaan kaikki kultalautasella...). Luotettavuuskin vastaukseen on suurempi, kun sen itse lukee firman sivuilta, kuin keskustelupalstalta mutu-tietona.

Ihanaa, että on ap:n kaltaisia ihmisiä täällä. Olen jo pitkään miettinyt, että minussako vika, kun en todellakaan ymmärrä tätä nykyistä lynkkaus kulttuuria. Minäkin mietin palstaa luettuani, että oikeinko aikuiset ihmiset täälä kirjoittelee? Jokainen on niin hyvä omassa kasvatuksessaan sekä olossaan, ja kuitenkin viestit pursuaa rumaa käytöstä. Miten kaiksinaamainen ihminen on, että voi olla netissä toisenlainen ja oman perheen kanssa (muka) toisenlainen?

Haukkuminen ja vittuilu on väärin eikä sitä oikeuta mikään, koska ei täällä voi tietää miten pahasti joku voi loukkaantua. jne.
Mutta inhimillistä sekin on. Että jos on itsellä vaikka se maailman paskin päivä.Ukko ärsyttää,kakarat huutaa ja peilistä kattoo just sinä aamuna se "Maailman Rumin Nainen", niin sillon helposti tulee kirjotettua ilkeästi jollekin.
Sellasta se vaan on. Jotkut tekee sen suoraan haistattelemalla ja toiset hienovaraisemmin vittuilemalla tai töksäyttelemällä. Eikä sitä tosiasiaa poista mikään mahti maailmassa.Ei rekisteröitymispakko tai muu.
Aina ajoittain tälle palstalle tulee sitten näitä aloituksia kuin tämä, jotka ovat kyllä sisällöltään ihan asiaa ja oikein, mutta pian nää häviää ja meininki vaan jatkuu.

Mä toivosin, että ne kaikki heikoimmat ja särkyvimmät pysyisi vain poissa tällasilta palstoilta. Itseään vaan satuttavat.

Jos jätetään huomioimatta asiattomat kommentit tyyliin "haista paska vitun huora" (jotka voi ihan rauhassa sivuuttaa), niin tällä palstalla todella monet ottavat asiat henkilökohtaisesti. Mikä minusta johtaa siihen perinteiseen "tyttöjen" lässyn lässyn lää nyökyttelyperinteeseen. Miksi asiat eivät voi riidellä, vaan heti ne on henkilökohtaista? Hyvin harvoissa ketjuissa tulee mukavaa sanansäilää, jossa asioista kiistellään asioina , ei henkilökohtaisuuksina. Vai onko tämä palsta tarkoitettu keskusteluun, jos on samaa mieltä?

Ja sen olen myös oppinut, että uskomattoman monet ihmiset kysyvät täällä asioita, johon voisi nopeamminkin vastauksen ihan vaikka katsomalla sen netistä (miten ihmiset oppivat hakemaan tietoa, jos heille annetaan kaikki kultalautasella...). Luotettavuuskin vastaukseen on suurempi, kun sen itse lukee firman sivuilta, kuin keskustelupalstalta mutu-tietona.

Keskustelukulttuuri on huono. Ei olla totuttu keskustelemaan. Kai se lähtee kotoa, ainakin mitä koulussa huomaan, niin teinien käytös ja keskustelukulttuuri on romahtanut. Voi kohta sanoa että se puuttuu kokonaan.
Samoin on tietojen hakemisen ja moraalin kanssa. Kaikki pitäisi tuoda valmiina eteen, mitään ei viitsitä, eikä osata, vaikka antaa ohjeet mistä ja miten tieto löytyy. Ei välitetä itsestä, eikä varsinkaan kaverista.

Niin.
Ennen viestin lähettämistä olisi hyvä miettiä että voisiko sanoa kirjoittamansa kasvotusten jollekin.
Ap n kirjoitus oli ihan hyvä, mutta kyllä täällä tulee aina olemaan niitä asiattomia kommentteja.

Itselläni sen hetkinen mieliala vaikuttaa miten vastaan. En ole ylpeä kaikista kirjoituksistani, mutta suurimman osan ajasta mietin mitä näppäimistöltäni suollan. Pahoina päivinä tuo suodatin on valitettavasti vähän epäkunnossa....

Toisen arvostelu, haukkuminen ja mollaaminen on niin helvetin helppoa anonyymisti.
Kovinkaan moni ei menisi kasvotusten sanomaan samoja asoita toiselle kuin mitä sanoo tällä palstalla.

Anonyymisti voi sanoa vaikka mitä, vaikkei oikeasti olisikaan sitä mieltä asiasta, tosin tämä kummastuttaa, miksi näytellä toista mitä oikeasti on. Vaikka niitäkin löytyy pilvin pimein.

Monikohan niistäkin, jotka haukkuu Marttiinaa, satuhäät morsiamia, matkaoppaat -ohjelmassa nähtyjä perheitä menisi sanomaan näille henkilöille päin kasvoja sen mitä sanoo täällä?

Tietysti jokaisella on oikeus mielipiteeseensä ja sen saakin tuoda julki mutta joskus olisi hyvä pysähtyä miettimään miltä siitä toisesta saattaakaan tuntua.
Kääntää asia toistepäin ja miettiä miltä tuntuisi itse olla sen haukun ja arvostelun kohteena.

Oman mielipiteensä voi tuoda ilmi myös ilman sitä ivaamista, vai voiko?

Niin kuin Nalkuttava Talonmies sanoikin hienosti. Asiat saa riidellä, niin kauan kun se todellakin on asiat mitkä riitelee. Toisinaan joku voikin ottaa eriävän mielipiteen henk.kohtaisesti. Mielenkiintoistahan se olisi jos keskusteluissa pyrittäisiin tuomaan monia eri näkökulmia esiin.

Monesti ketjuun eksyy yksi tai kaksi laukomaan asiattomia kommenteja. Nämä pitäisi minunkin vain oppia sivuuttamaan. Sulkemaan silmäni niiltä.

Toisinaan taas ketjut todella menevät henk.kohtaisiksi. Toisinaan tapahtuu ns. laumahyökkäys. Yksi vastaan kaikki muut. Mikä onkin yksi asia mikä toisinaan harmittaa täällä. Silloin kun se on tosiaan henkilökohtaista. Miksi lähteä moiseen mukaan.

Itselläni ja olen huomannut usein muillakin tapaa toisinaan olla sellainen käsitys, että oma tapa/näkökulma on ainoa oikea. Ja siitä pidetään kiinni kynsin hampain. Mollaten muiden tapaa. Jokaisella saa olla oma tapansa. Mutta jokainen tavallaan. Eikös vaan :). Vähän kun avartaa mieltään, niin toisen tavastakin nähdä/ajatella asioita saattaakin löytää jotain uutta, tai ajattelun arvoista.

Mitä tulee tuohon tiedon itse etsimiseen. Myönnän minäkin, että laiskuutta on ilmassa. Ja itsekkin olen moiseen sortunut. Googlekin on edelleen olemassa. Olen muuten huomannut, nykyään aika usein kun jotain asiaa etsii googlesta. Melkein aina ensimmäisissä linkeissä on 2pluspalsta :laugh:

Ja niinkuin endie2 kirjoittikin. Pahoja päiviä sattuu kaikille. Ja silloin sortuu siihen, että kiukuttelee ulkopuolisillekin. Vaikka ei se siihen oikeuta. Ihmisiähän me vain ollaan.

Lähinnä itse olen tarkoittanut juuri tuota suoraa haukkumista ja vittuilua. Ja myös tuota että mammalauma kokoontuu ja hyökkää kuin hyenalauma yhden kimppuun.

Kaikkea ei toki tarvitse itseensä ottaa. Mutta kyllä sitä jokainen joskus mielensä pahoittaa...

Enkä mie todellakaan odota, että miun kirjoitus muuttaisi kuin taikaiskusta palstan kiltiksi ja suvaitsevaksi.

Tää nyt oli lähinnä tälläistä mietiskelyä, minkä sitten tahdoin tuoda tännekkin esille. Ehkäpä meissä jokaisessa elää se pieni palstapiru. Mutta se on omassa vallassa päästääkö sen tänne "riehumaan" vaiko antaako sen vaan mellastaa omassa pienessä mielessä.

Jokaisen varmasti kannattaisi miettiä että pystyisikö kirjoittamaan/sanomaan samat asiat oikealla nimellään, julkisesti? Itse joskus mietin sitä että entä jos joskus paljastuisi kaikkien henkilöllisyys netissä, vaikka vuosien jälkeen kun on kirjoittanut jonkun asian keskustelupalstalle. Se on aika kamala asia eikä varmasti tule koskaan olemaan mahdollista, mutta kyllä se saa ainakin miettimään että mitä sitä kirjoittaa edes nimettömänä..

Alussa olin asiallinen ja ystävällinen, mutta sitten se meni siihen, että sain suoranaista haukkumista ja vittuilua, niin taisin itsekin joutua samalle tielle. Nykyään en sitten jaksa ottaa kommentteja tosissaan, ihmisillä on paha olla kun on niin suuri vittuilemisen tarve.

Yhteistyössä