Onnellinen kotiäiti ja ylpee siitä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mehmä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Tumpula:
Alkuperäinen kirjoittaja bad virgin:
Eikun ihan oikeasti tarkoitin sitä,ei ap taida ymmärtää että joidenkin on käytävä töissä että tää yhteiskunta toimii,ymmärsitkö :whistle:

Eikä moni taida ymmärtää että ei kotiäitikään yleensä ole ikuisesti kotiäiti. ;)
Vaikka mä makaan perse homeessa kotona räkimässä kattoon lasten kanssa muutamia vuosia, mulle jää silti muutama vuosikymmen tehokasta työaikaa. :saint:

Nää kommentit oli tarkoitettu ap.n kärkkäiseen aloitukseen,en mä millään pahalla niitä tarkoittanut,enhän? :whistle:
Mut en mä koe itseäni huonoksi äidiksi,koska käyn töissäkin,en todellakaan!

Alkuperäinen kirjoittaja piitu pipari:
No itse asiassa oikeus perustaa perhe ON ihmisoikeus. Ihmisoikeuksiahan ovat nykyään muutkin kuin ns. perinteiset vapausoikeudet, kuten oikeus elämään, fyysiseen koskemattomuuteen, sanan- mielipiteen ja uskonnonvapauteen jne. Oikeus perheen perustamiseen löytyy ihmisoikeussopimuksista mm. KP-sopimuksesta sekä Euroopan ihmisoikeussopimuksesta. Annan mielelläni lisätietoja nimimerkki "kannanottajalle", jos häntä asia kiinnostaa.

Kiitos huomiosta. Tuon ihmisoikeuden taakse kuitenkin kätkeytyy kyky huolehtia perustamastaan perheestä. Kuuluuhan vammaisillekkin ihmisoikeudet, mutta perheen perustaminen ei kaikille ole mahdollista ja raskauden edettyä pitkälle tulee esiin mahdollinen lapsen huostaanotto. Pohjoismaisen hyvinvointivaltion sosiaalietuudethan eivät ole kansainvälisesti implementoituja eikä tämä silti riko kv-ihmisoikeuksia.

No itse asiassa oikeus perustaa perhe ON ihmisoikeus. Ihmisoikeuksiahan ovat nykyään muutkin kuin ns. perinteiset vapausoikeudet, kuten oikeus elämään, fyysiseen koskemattomuuteen, sanan- mielipiteen ja uskonnonvapauteen jne. Oikeus perheen perustamiseen löytyy ihmisoikeussopimuksista TSS-sopimuksesta, KP-sopimuksesta sekä Euroopan ihmisoikeussopimuksesta. Annan mielelläni lisätietoja nimimerkki "kannanottajalle", jos häntä asia kiinnostaa.

kiitos piitu!

ekaa lastani imetin 4kk, en jaksanu enempää, toista imetin 2kk, se oli tuskaa ja kolmatta imetin tasan kaksi kertaa ja ne kerrat oli yhtä helvettiä. ja ku nuorin oli 8kk, menin töihin. lapset mummon hoivissa ku oon töissä. ei paljoo kodinhoidon tuella elellä.
nimim. lapseni yhtä onnellisia kuin ennenkin

Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:
No itse asiassa oikeus perustaa perhe ON ihmisoikeus. Ihmisoikeuksiahan ovat nykyään muutkin kuin ns. perinteiset vapausoikeudet, kuten oikeus elämään, fyysiseen koskemattomuuteen, sanan- mielipiteen ja uskonnonvapauteen jne. Oikeus perheen perustamiseen löytyy ihmisoikeussopimuksista mm. KP-sopimuksesta sekä Euroopan ihmisoikeussopimuksesta. Annan mielelläni lisätietoja nimimerkki "kannanottajalle", jos häntä asia kiinnostaa.

Kiitos huomiosta. Tuon ihmisoikeuden taakse kuitenkin kätkeytyy kyky huolehtia perustamastaan perheestä. Kuuluuhan vammaisillekkin ihmisoikeudet, mutta perheen perustaminen ei kaikille ole mahdollista ja raskauden edettyä pitkälle tulee esiin mahdollinen lapsen huostaanotto. Pohjoismaisen hyvinvointivaltion sosiaalietuudethan eivät ole kansainvälisesti implementoituja eikä tämä silti riko kv-ihmisoikeuksia.

Taas väärin.

Nuo ihmisoikeussopimukset asettavat nimenomaan niihin sitoutuneille jäsenvaltioille (kuten Suomelle ) velvollisuuden turvata sopimusartikloissa mainitut oikeudet. Ainahan siinä ei käytännössä täysimääräisesti onnistuta, mutta siihen pyritään kuitenkin. Siksi meillä on Suomessa perustuslain tasolla turvattu mm. tietyt perustoimeentuloon liittyvät oikeudet.

Pitää muistaa, mikä on ihmisoikeussopimusten luonne. Ne asettavat lähinnä tavoitteita ja minimistandardeja, eli valtiot saavat omassa lainsäädännössään mennä niitä pidemmälle. Näinhän esimerkiksi pohjoismaissa on tehty. Idea on yksinkertaistettuna se, että jäsenvaltioiden omat kansalliset lainsäädännöt eivät saa olla ristiriidassa noiden ihmisoikeussopimusten kanssa, eivätk valtiot saa toimissaan kansalaisiaa kohtaan tai lainsäädännöllään loukata niitä. Tätä ihmisoikeussopimusten ja kansallisen lainsäädännön suhdetta on hiukan vaikea selittää tässä näin lyhyesti ei-juristille, mutta yksinkertaistaen sanottakoon vaikka näin, että nuo mainitsemani ihmisoikeussopmukset, joihin Suomi on sitoutunut, sitovat Suomea sellaisenaan ja Suomen sisäinen lainsäädäntö vastaa sisällöllisesti ihmisoikeussopimusten tavoitteita, vaikka tietyissä asioissa tarjoaakin paremman suojan kuin em. sopimukset.

Mua henk.koht. vituttaa että ne joilla on ollut helppoa imettää, tuomitsee ne ketkä ei imetä. Tai ei välttämäti tuomitse, mutta ilmaisee tavalla tai toisella niin että ovat huonompia äitejä, jotka ei rakasta lasta yhtä paljon.

Kun on lapsia, jotka ei halua syödä tissistä, jotka raivoaa ja huutaa tissillä. Sitten on äitejä, jotka on ekasta lapsesta hämmentyneitä ja voivat olla myös väsyneitä, joilla ei energia riitä pakottamaan lasta imemään tissistä.

Ja sitten on lukuisia muita syitä miksi äiti voi valita olla imettämättä.

Taas väärin.

Nuo ihmisoikeussopimukset asettavat nimenomaan niihin sitoutuneille jäsenvaltioille (kuten Suomelle ) velvollisuuden turvata sopimusartikloissa mainitut oikeudet. Ainahan siinä ei käytännössä täysimääräisesti onnistuta, mutta siihen pyritään kuitenkin. Siksi meillä on Suomessa perustuslain tasolla turvattu mm. tietyt perustoimeentuloon liittyvät oikeudet.

Edelleenkään kv-ihmisoikeudet eivät sido allekirjoittaneita valtioita turvaamaan sosiaalietuuksin perheen elättämistä vaan lapset voidaan ottaa huostaan taloudellisin perustein. Perustoimeentulo lähtee yksilön oikeudesta kuten oikeus perheen perustamiseen. Otan toki mielelläni vastaan tietoa, mitkä sopimuskohdat käsittelevät oikeudenomistajana perheyksikköä yksilön (vanhemman tai lapsen) sijasta.

Alkuperäinen kirjoittaja mehmä:
Tiedän että tästä aiheesta on täällä jauhettu kerran jos toisenkin, enkä nyt tällä halua mitään tappelua aikaiseksi, kerron vaan mielipiteeni.

Ensinnäkin minusta on todella tyhmää lopettaa imetys vain sen takia, että äiti ei jaksa/kehtaa imettää.. Tosii surullista lapsen puolesta! Vaikka en väitä etteikö korvikkeella voisi kasvaa ihan yhtä hyviä lapsia. Minun mielstäni imetys vaan on ihana lahja lapselle, ei velvollisuus äidille.

Ja toinen asia on kanssa ikuisuus kysymys, mutta minun mielestä vanhempien ei pitäisi hankkia lapsia ollenkaan, jos niitä ei ole vara elättää/ hoitaa kotona.
Ei pienen lapsen paikka ole vieraan hoidossa suurinta osaa hereillä olo ajasta..

Ja syy miksi halusin tämän mielipiteeni esille tuoda on se että tällä palstalla kun ei koskaan hyväksytä tälläisia "jyrkkiä" mielipiteitä vaan niistä joku vääntää aina hirveen tappelun. Tästä ei ole tarkoitusta sellaista tehdä. On vaan tarkoitus saada vanhemmat ajattelemaan omassa pienessä mielessä omia ratkaisujaan.. :heart:

Ap saa olla ihan mitä mieltä vaan ja kun siihen tyytyväinen niin sehän ok,mitä tuota päivittelemään toisten ratkaisuja.
Kolme lasta on ja imettänyt oon ekaa 2kk,toista 1kk ja kuopusta en ollenkaan,en ole imettämisestä tykännyt ja ei ole noissa vanhemmissa lapsissa havaittavissa että oisivat kärsineet ettei ole imetetty ja tuskin tämä viimeinenkään :D
Ite oon ollut tuon kuopuksen kans yli vuoden kotona ja nyt taas töissä ja onnellinen siitä enkä sen vuoksi etteikö ois vara olla vieläkin kotona ja lapsikinkin on tyytyväinen ollut hoitopaikassa.Musta vaan ei ole täyspäiväiseksi kotiäidiksi vuosikausiksi ja en pode siitä yhtään huonoa omaatuntoa.
Kaikki tekeköön asiat niinkuin omalla kohdalla parhaiten näkee,ei mulla käy mielessä että pitäis alkaa kotiäitejä moittimaan siitä että ovat vaan kotona...

Minnes kategoriaan mut pitäis laittaa,kun nyt oon taas kotona vajaan vuoden kestäneen työputken jälkeen?

Mä en ymmärrä että miksi ihmeessä pitäs laittaa johonkin kategoriaan? Ja muutenkin ihmetyttää tämä kotiäiti vs. työssä käyvät. Äitiyslomaa ennen olin koulussa + töissä, nyt kotona. Sitten joskus taas töissä tai koulussa ja töissä. Ihan kuin joiltakin unohtuis aina se, että ei ne kotiäiditkään aina kotona ole..

Taas väärin.

Edelleenkään kv-ihmisoikeudet eivät sido allekirjoittaneita valtioita turvaamaan sosiaalietuuksin perheen elättämistä vaan lapset voidaan ottaa huostaan taloudellisin perustein. Perustoimeentulo lähtee yksilön oikeudesta kuten oikeus perheen perustamiseen. Otan toki mielelläni vastaan tietoa, mitkä sopimuskohdat käsittelevät oikeudenomistajana perheyksikköä yksilön (vanhemman tai lapsen) sijasta.

Minusta tuntuu nyt, että puhumme tästä asiasta hiukan eri näkökulmasta käsin. Minä puhun oikeudesta perheen perustamiseen periaatteellisella tasolla, ihmisoikeutena ja tavoitteena, sinä sotket tähän kysymyksen huostaanotosta, johon laki antaa mahdollisuuden tietyissä lapsen edun turvaamiseen tähtäävissä käytännön tilanteissa. Nämä ovat kaksi eri asiaa.

Kaikella kunnioituksella sinua kohtaan (kiva että olet näistä asioista kiinnostunut! ), en nyt tässä ehdi/jaksa alkaa luennoimmaan ihmisoikeuksista tämän enempää, vaikka aihe kovasti sydäntäni lähellä onkin. Lisätietoa löydät varmasti netistä mm. googlettamalla, tai vaikkapa vierailemalla kirjastossa.

Kyllä piitu pipari ja kannanottaja puhuvat nyt hyvinkin eri asioista. Hauskaa seurattavaa! :D(tosin mä putosin kannanottajan kärryiltä ihan viimeistään tuon hänen edellisen kirjoituksensa kohdalla, mietin edelleen, että miten ihmeessä tuo liittyy asiaan...)

olen sitä mieltä, että kotona oleminen ja imettäminen ei tee kenestäkään hyvää äitiä. Lapsia voi hoitaa kotona olematta kuitenkaan koskaan läsnä. Ei se, että on kotona tarkoita, että lapsella olisi hyvä ja turvallinen olo ja varhainen vuorovaikutus toimisi. On myös äitejä, jotka eivät syystä tai toisesta voi tai halua imettää, enkä usko että naillä lapsilla olisi millään tavalla huonompi tai turvattomampi lapsuus. Kaikenlainen yleistäminen on kyllä pahasta. Hyvä äiti voi olla vaikka olisi vauvan joutunut hoitoon viemään tai ei olisi päivääkään imettänyt. Hienoa, että ap olet ylpeä kotiäitiydestäsi, mutta nämä asiat harvoin ovat noin yksiselitteisiä kuin kirjoitit.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Oikeesti taas:
Ap ei olis sullakaan sata varamsti varaa olla kotiäitinä jos ei miehes olis hyväpalkkaisessa duunissa eli niin sanotusti käyny munkki.

Se on 90% kiinni miehen tuloista pystyykö lapsia pienillä tuilla hoitamaan 3v. kotona.

Meillä mies pienipalkkainen, itse olen kotona. :)

Täytyy tähän kanssa kommentoida että monissa pienituloisissa perheissä tunnutaan hyödyntävän tuota hoitovapaata. Myös yksinhuoltajat ja opiskelijaperheet samalla kun isompituloiset sanovat että on pakko viedä lapset hoitoon.

Missä sitten lie syy? Ehkä ollaan totuttu jo valmiiksi pieniin tuloihin tai tilanne on se ettei esim. opiskelemaan paluu nostaisi tulotasoa kuitenkaan. Ehkei ole niitä isoja lainoja niskassa jne. Tiedä häntä, mutta kyllä tuo kotiin jääminen tuntuu olevan mahdollista myös ilman niitä miehen isoja tuloja.

En tosiaan sano että mieheni olisi isotuloinen, päinvastoin! Hänen tuloillaan saadaan maksettua asunto- ja autolaina, yhtiövastike, vakuutukset yms laskut. Minun tuloillani maksetaan sit ruoka, vaatteet, pesuaineet yms Ja hyvin on pärjätty! Ainoa mistä on pitänyt "luopu" on ollu tupakka ja baari-illat kerran viikossa, mutta niin minusta kuulukin tehdä kun perhe perustetaan! :)

Lähinnä mietin tuota ihmisoikeustematiikkaa siltä kannalta, että kuka/mikä on suoraan oikeutettu saamaan yhteiskunnan tuen ja millä perusteella. Olen opiskellut ympäristöoikeutta, jossa vallalla on ollu kauan perustavan laatuinen vastakkainasettelu ihmisen ja ympäristön oikeusasemasta. Perinteisesti ihmisen (perus)oikeus omaan omaisuuteensa ja sen käyttöön on ollut määräävä. Hiljattaen ympäristö on alkanut saada oikeussubjektin asemaa ja lainsäädännössä on alettu toteuttamaan ympäristön oikeutta pilaantumattomuuteensa (toisin sanoen ympäristöllä on oikeus tulla suojatuksi ihmisen ympäristöä pilaavilta toimenpiteiltä).

Samalla tavoin ryhdyin punnitsemaan yksilön ja perheen oikeussubjektiutta eli sitä, tunnustetaanko perheelle yksikkönä ihmis-/perusoikeuksia. Koska en tunne kv-ihmisoikeutta niin hyvin että pystyisin vastaamaan, tyydyin suomalaisen perusoikeussäätelyn sisältöön luottaen siihen, että pohjoismainen hyvinvointiyhteiskunta toteuttaa sosiaalisia ihmisoikeuksia parhaiten maailmassa. Esimerkiksi Suomen perustuslaki turvaa jokaisen (yksilön) oikeuden minimitoimeentuloon. Vanhemmuuden turvaaminen taloudellisesti jokaisen perusoikeutena ei taida perustuslaista ilmetä. Tähän viittasin taas huostaanotolla eli uskoisin, että pohjoismaita lukuunottamatta ihmisoikeussopimuksien allekirjoittajavaltioissa tehdään huostaanottoja taloudellisin perustein eli vanhemmalla/lapsella ei ole subjektiivista (välitöntä, yhteiskunnan kustantamaa) oikeutta vanhemmuuteen/perheeseen taloudellisten resurssien puuttuessa. Tämä on ihan ymmärrettävää lapsen kannalta; suomalaisenkin oikeusjärjestelmän lähtökohta lienee, että lapsella on lähtökohtainen/pääsääntöinen oikeus syntyä perheeseen, joka itse pystyy turvaamaan lapsen toimeentulon. Subjektiivisena oikeutena perhe/vanhemmuus perustuslaissa voisi äärimmilleen tulkittuna tarkoittaa paitsi automaattista rahatukkua raskaaksi tulevalle työttömälle tms. myös yhteiskunnan velvollisuutta etsiä puoliso/tarjota hedelmällisyyshoidot JA toinen kasvatusvanhempi lapsettomalle leskelle. Tällaista pohdintaa..

Ja syy siihen miksi tämän jutun kirjoitin on se kun tänä aamuna tuossa talonyhtiön hiekkalaatikolla juttelin naapurin äidin kanssa (heillä lapset 6kk ja 3v) Äiti kertoi kuinka rankaa heillä on kun vauva herää vieläkin öisin syömään ja esikoinenkin on niin vaativa, että se pitääv viedä johonkin hoitoon kun ei se ole normaali. Mitä minä olen tämän perheen kanssa kohta 3v tuntenut, niin minun silmään tämä lapsi on ihan normaali, leikkivä lapsi. Vai voiko tuollaiselta 3v odottaa esim että kun äiti juo kylässä kahvia ja lapsi ei halua syödä/juoda mitään, niin se haluaa mennä leikkimään kyläpaikan leluilla? Minä olisin ennemminkin huolestunut omistani jos ne vaan nyhjöttäisivät liikkumattomalla paikallaan.. Ja tämä oli esimerkki, näitä tilanteita riittäisi vaikka kolmeen ketjuun.
Ja tuo imetys: tämän perheen äiti kertoi lopettaneensa esikoisen imetyksen 5kk iässä, kun halusi viikonlopuksi kavereiden kaa juhlimaan ja sieltä tullessa lapsi oli jo niin iso että pärjäsi ilman rintaa :whistle:
Nyt hän aikoi lopettaa imetyksen, kun hän ei kehtaa imettää. On vaan niin paljon helpompaa kuulema lämmittää pullo, kun se syö siitä vielä niin paljon nopeammin..
Ja sitten se paras/pahin: hän valitteli kun ei saa lapsille hoitopaikkaa, kun nuorempi on niin pieni. Ei hänellä työpaikkaa vielä ole, mutta hän haluaisi omaa aikaa, kun lapset on hoidossa.

Tuli vaan niin pahamieli noista sen jutuista :'(

Anteeksi siis jokaiselle jota tekstilläni loukkasin ja kiitos kaikille teille jotaka asiallisesti kommentoitte!

Ja syy siihen miksi tämän jutun kirjoitin on se kun tänä aamuna tuossa talonyhtiön hiekkalaatikolla juttelin naapurin äidin kanssa (heillä lapset 6kk ja 3v) Äiti kertoi kuinka rankaa heillä on kun vauva herää vieläkin öisin syömään ja esikoinenkin on niin vaativa, että se pitääv viedä johonkin hoitoon kun ei se ole normaali. Mitä minä olen tämän perheen kanssa kohta 3v tuntenut, niin minun silmään tämä lapsi on ihan normaali, leikkivä lapsi. Vai voiko tuollaiselta 3v odottaa esim että kun äiti juo kylässä kahvia ja lapsi ei halua syödä/juoda mitään, niin se haluaa mennä leikkimään kyläpaikan leluilla? Minä olisin ennemminkin huolestunut omistani jos ne vaan nyhjöttäisivät liikkumattomalla paikallaan.. Ja tämä oli esimerkki, näitä tilanteita riittäisi vaikka kolmeen ketjuun.
Ja tuo imetys: tämän perheen äiti kertoi lopettaneensa esikoisen imetyksen 5kk iässä, kun halusi viikonlopuksi kavereiden kaa juhlimaan ja sieltä tullessa lapsi oli jo niin iso että pärjäsi ilman rintaa :whistle:
Nyt hän aikoi lopettaa imetyksen, kun hän ei kehtaa imettää. On vaan niin paljon helpompaa kuulema lämmittää pullo, kun se syö siitä vielä niin paljon nopeammin..
Ja sitten se paras/pahin: hän valitteli kun ei saa lapsille hoitopaikkaa, kun nuorempi on niin pieni. Ei hänellä työpaikkaa vielä ole, mutta hän haluaisi omaa aikaa, kun lapset on hoidossa.

Tuli vaan niin pahamieli noista sen jutuista :'(

Anteeksi siis jokaiselle jota tekstilläni loukkasin ja kiitos kaikille teille jotaka asiallisesti kommentoitte!

älä välitä
täällä on niin helppo toteuttaa omia salaisia haaveita tuntemattomana, eli haukkua joka ikinen pystyyn joka heidän mielestä sen ansaitsee.
Minutkin leimattiin, joidenkin mukaan oma mies menee huoriin tänään ja kaikki muutkin jaksavat valvoa vuorokauden jne
joten älä tosiaan välitä, meitä ihmisiä on niin moneen eri junaan.

Jokainen tekee omat ratkaisunsa lasten hoitoon laittamamisen tai kotihoidon suhteen eikä sen pitäisi kuulua pätkääkään muille. Se mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle. Tämä on tosiasia.

jotain kuntalisää? Ei nimittäin kodinhoidontuella kyllä täällä maksella koko perheen ruokia, pesuaineita ja vaatteita. Naurettava ajatus:D. En ole kyllä valmis näkemään nälkää ja myymään asuntoa sen takia, että lapsen ei tartte mennä hoitoon. Huono äiti, näinkö se siis menee????

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Minnes kategoriaan mut pitäis laittaa,kun nyt oon taas kotona vajaan vuoden kestäneen työputken jälkeen?

Mä en ymmärrä että miksi ihmeessä pitäs laittaa johonkin kategoriaan? Ja muutenkin ihmetyttää tämä kotiäiti vs. työssä käyvät. Äitiyslomaa ennen olin koulussa + töissä, nyt kotona. Sitten joskus taas töissä tai koulussa ja töissä. Ihan kuin joiltakin unohtuis aina se, että ei ne kotiäiditkään aina kotona ole..

No,ainahan näistä asioista kinastellaan täällä,kaikki ei voi olla samaa mieltä =)

Ap,sä vedit ääripäiden takia johtopäätökset kyseisistä asioista, katos meitä on moneen junaan...
En mä sen takia ole töissä etten rakastais lastani,vaan haluan myös osallistua perheen elättämiseen ja nyt tosissaan oon kotiäitinä muutaman kuukauden =)

Esikoinen meni päiväkotiin 1v5kk ja nuorin aloittaa 1v3kk. Raha ei todellakaan ole se juttu jonka takia töihin lähden vaan oma jaksamiseni. Minua ei vaan kertakaikkiaan ole luotu olemaan kotona 3v per lapsi. Vaikka voittaisin lotossa niin paljon rahaa ettei ikinä enää tarvitsisi tehdä töitä,niin silti tekisin vaikka vapaaehtoistyötä oman mielenterveyteni takia. Olen huomattavasti "huonompi" äiti kun olen ainoastaan lasteni kanssa kotona kuin että saan käydä töissä ja näin pitää itseni virkeänä. Jos se on jollekin ongelma niin se on sitten sen ongelma.

Tiedän että tästä aiheesta on täällä jauhettu kerran jos toisenkin, enkä nyt tällä halua mitään tappelua aikaiseksi, kerron vaan mielipiteeni.

Ensinnäkin minusta on todella tyhmää lopettaa imetys vain sen takia, että äiti ei jaksa/kehtaa imettää.. Tosii surullista lapsen puolesta! Vaikka en väitä etteikö korvikkeella voisi kasvaa ihan yhtä hyviä lapsia. Minun mielstäni imetys vaan on ihana lahja lapselle, ei velvollisuus äidille.

Ja toinen asia on kanssa ikuisuus kysymys, mutta minun mielestä vanhempien ei pitäisi hankkia lapsia ollenkaan, jos niitä ei ole vara elättää/ hoitaa kotona.
Ei pienen lapsen paikka ole vieraan hoidossa suurinta osaa hereillä olo ajasta..

Ja syy miksi halusin tämän mielipiteeni esille tuoda on se että tällä palstalla kun ei koskaan hyväksytä tälläisia "jyrkkiä" mielipiteitä vaan niistä joku vääntää aina hirveen tappelun. Tästä ei ole tarkoitusta sellaista tehdä. On vaan tarkoitus saada vanhemmat ajattelemaan omassa pienessä mielessä omia ratkaisujaan.. :heart:

1. Imetys on lapsen ruokkimista, ei sen kummempaa, tutteli ei vahingoita lasta millään tavalla. Lahja lapselle, josta hän hyötyy paljon enemmän, on turvallinen kasvuympäristö.

2. Läpi ihmiskunnan historian on lapset hoidettu joukolla, sata vuotta sitten lapset jätettiin peltotöiden ajaksi yksin telineeseen pirttiin tuntikausiksi, äidit tekivät töitä, eivät istuneet lapsi sylissä eli lapsenhoito yksistään ei ole realistinen vaihtoehto tämänkään päivän naiselle.

Saahan näistä vääntää. Etenkin jos aloittaa tällaisiä typeriä aloituksia, mutta voihan näihin sen yhden kerran päivässä aina vastailla.

Kunnioitan kotiäitejä jotka jaksaa olla vuodesta toiseen kotona. Mulla ei pää kestäis, rahallisesti olisin hyvin pystyny oleen kotona. Ja meillä ei ole minkäänlaista tukiverkkoa eli koko muu aika me ollaan lasten kanssa. On myös sellasia ammatteja joista et voi olla montaa vuotta pois tai joudut uudelleenkouluttautumaan. Mitäs jos jokainen meistä opettelis semmosen taidon kun toisen kunnioittaminen. Mikä sopii toiselle ei taas sovi sille toiselle. Ja tuleeko niistä lapsista sen erilaisempia, kunhan niitä rakastetaan ehdoitta, on ne hoidossa tai kotona.

Ap, kiva että sulla on huoli meidän kaikkien lapsista, mutta harmi että et voi hoitaa kuin omasi, joten anna meidän muiden olla omaa mieltämme.

Sinulla on aivan väärä tapa 'saada ihmiset miettimään omia ratkaisujaan'. Mua henk.koht. vain ärsyttää tuollainen mustavalkoinen ajattelu kuin sinulla, tuollainen 'minä olen tietenkin oikeassa, miksi kaikki muutkin ei näe sitä ja tee kuten minä'-ajattelu. Hei me jokainen ollaan oikeassa omissa päätöksissämme omasta mielestämme.

Yhteistyössä