Onnellinen kotiäiti ja ylpee siitä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mehmä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja saatteko:
jotain kuntalisää? Ei nimittäin kodinhoidontuella kyllä täällä maksella koko perheen ruokia, pesuaineita ja vaatteita. Naurettava ajatus:D. En ole kyllä valmis näkemään nälkää ja myymään asuntoa sen takia, että lapsen ei tartte mennä hoitoon. Huono äiti, näinkö se siis menee????

Kuntalisää täällä aletaan maksaa vasta ens vuoden alusta :) ja kyllähän me saadaan lapsenlisä kahdesta ihanasta muksusta ja kyllä sillä+ kotihoidontuella ne ruuat yms ostaa. Muihin yllättäviin menoihin esim. pyykkikone yms me säästettiin säästötilille, ennen kuin saimme lapsia! siis silloin kun minäkin olin töissä..

Alkuperäinen kirjoittaja mehmä:
Alkuperäinen kirjoittaja saatteko:
jotain kuntalisää? Ei nimittäin kodinhoidontuella kyllä täällä maksella koko perheen ruokia, pesuaineita ja vaatteita. Naurettava ajatus:D. En ole kyllä valmis näkemään nälkää ja myymään asuntoa sen takia, että lapsen ei tartte mennä hoitoon. Huono äiti, näinkö se siis menee????

Kuntalisää täällä aletaan maksaa vasta ens vuoden alusta :) ja kyllähän me saadaan lapsenlisä kahdesta ihanasta muksusta ja kyllä sillä+ kotihoidontuella ne ruuat yms ostaa. Muihin yllättäviin menoihin esim. pyykkikone yms me säästettiin säästötilille, ennen kuin saimme lapsia! siis silloin kun minäkin olin töissä..

Joo, mutta ota huomioon, että aivan oikeasti kaikilla ei ole varaa olla kotona. Eivätkä kaikki halua olla kotona.

Jokaisen oma valinta eikä se kuulu muille. Kenelläkään ei ole varaa ruveta sanomaan kenellä oikeus saada lapsia ja kenellä ei.

Alkuperäinen kirjoittaja KolmeKertaa:
1. Imetys on lapsen ruokkimista, ei sen kummempaa,

2.Läpi ihmiskunnan historian on lapset hoidettu joukolla, sata vuotta sitten lapset jätettiin peltotöiden ajaksi yksin telineeseen pirttiin tuntikausiksi, äidit tekivät töitä, eivät istuneet lapsi sylissä eli lapsenhoito yksistään ei ole realistinen vaihtoehto tämänkään päivän naiselle.

1. imetys on paljon muutakin kuin ruokkimista. imetys antaa vauvalle/lapselle parhaimman mahdollisen ravinnon, läheisyyden, sekä suojan monia sairauksia vastaan.

2. näitähän onkin hyvä verrata, koska muutkaan asiat eivät ole sadassa vuodessa muuttuneet.
päiväköti ei myöskään ole ainoa vaihtoehto "yksin hoitamiselle". tukea äitiyteen voi löytää muillakin keinoilla.

Voi juma mikä keskustelu:) Mä en kyllä koe itteäni mitenkään paremmaksi äidiksi kun olen imettänyt ja kotona olen lasten kanssa..
Mulle on aivan sama mitä muut tekee.Me hoidetaan lapsia kotona koska se on nyt mahdollista.Menevät sitten tammikuussa hoitoon ei siinä mitään sen ihmeellisempää..

Imettämisestä; kaikilla ei se vaan onnistu, vaikka kuinka paljon haluaisi. Ja mein pullolapsi on ollut paljon terveempi, kun tutun täysimetetty lapsi. Että sillai.
Kotona ollut kohta 3 vuotta lapsen kanssa ja töihin menen ens vuonna. En taloudellisista syistä, vaan siitä syystä, elämä jatkuu lapsesta huolimatta. Rakastan ja paapon varmasti saman verran, koska on vaan 10 päivää/ kk hoidossa. Viikonloput ja vanhempien lomat aina kotona.

Mun äiti oli vähävarainen eikä imettänyt mua kauaa ja silti paras äiti mitä tiedän. Niin kiltti ja herttanen, empaattinen ja muutenkin. Rakasti mua eikä multa ikinä mitään puuttunut. Viimisillä rahoillaan osti mulle leluja mitä halusin.

Kaikilla on Suomessa rahaa lapsiin. Ehkä ei ole rahaa ostaa hienointa Reimateccia tai kalleimpia leluja, mutta ei lapsi joudu alasti olemaan eikä ilman ruokaa.

Tiedän ainakin yhden äidin kuka on ollut pitkään kotona ja imettänyt kauan, mutta ei mun mielestä silti ole kovin kummoinen äiti. Röökiä vetää ketjussa ja imettikin varmaan siks et korvike olisi tullut liian kalliiksi. Kotona on siksi, että vieroksuu töitä.

Alkuperäinen kirjoittaja sekaannunpaminäkin:
Alkuperäinen kirjoittaja KolmeKertaa:
1. Imetys on lapsen ruokkimista, ei sen kummempaa,

2.Läpi ihmiskunnan historian on lapset hoidettu joukolla, sata vuotta sitten lapset jätettiin peltotöiden ajaksi yksin telineeseen pirttiin tuntikausiksi, äidit tekivät töitä, eivät istuneet lapsi sylissä eli lapsenhoito yksistään ei ole realistinen vaihtoehto tämänkään päivän naiselle.

1. imetys on paljon muutakin kuin ruokkimista. imetys antaa vauvalle/lapselle parhaimman mahdollisen ravinnon, läheisyyden, sekä suojan monia sairauksia vastaan.

2. näitähän onkin hyvä verrata, koska muutkaan asiat eivät ole sadassa vuodessa muuttuneet.
päiväköti ei myöskään ole ainoa vaihtoehto "yksin hoitamiselle". tukea äitiyteen voi löytää muillakin keinoilla.

Mä en ymmärrä et oikeestiko äidit ovat niin typeriä, että kuvittelee että lapset ei voi saada läheisyyttä kun nänni suussa?? Mä ainakin otin vauvan aivan ihooni kiinni, samankaltaiseen asentoon kun imettäessä, kun annoin pullosta maitoa. Lapsi on pysynyt normiterveenä, ei allergioita jne.

Tiedän että tästä aiheesta on täällä jauhettu kerran jos toisenkin, enkä nyt tällä halua mitään tappelua aikaiseksi, kerron vaan mielipiteeni.

Ensinnäkin minusta on todella tyhmää lopettaa imetys vain sen takia, että äiti ei jaksa/kehtaa imettää.. Tosii surullista lapsen puolesta! Vaikka en väitä etteikö korvikkeella voisi kasvaa ihan yhtä hyviä lapsia. Minun mielstäni imetys vaan on ihana lahja lapselle, ei velvollisuus äidille.

Ja toinen asia on kanssa ikuisuus kysymys, mutta minun mielestä vanhempien ei pitäisi hankkia lapsia ollenkaan, jos niitä ei ole vara elättää/ hoitaa kotona.
Ei pienen lapsen paikka ole vieraan hoidossa suurinta osaa hereillä olo ajasta..

Ja syy miksi halusin tämän mielipiteeni esille tuoda on se että tällä palstalla kun ei koskaan hyväksytä tälläisia "jyrkkiä" mielipiteitä vaan niistä joku vääntää aina hirveen tappelun. Tästä ei ole tarkoitusta sellaista tehdä. On vaan tarkoitus saada vanhemmat ajattelemaan omassa pienessä mielessä omia ratkaisujaan.. :heart:

Kiitos mielipiteestä! Se oli hauskaa luettavaa kaikessa holhoavaisuudessaan. :) Tiedoksi sulle, etten tarvinnut sun avausta pohtiakseni "pienessä mielessäni" ratkaisujani lapseni suhteen; ne on pohdittu ja hyvin onkin. :)

Mun lapsi meni hoitoon puolitoistavuotiaana ja hyvin on mennyt. Tuttu pph hoitaa samassa talossa eikä pienen päivät käy liian pitkäksi kun me miehen kanssa mennään ja tullaan töistä niin että päivät jää mahdollisimman lyhyeksi. Pph on turvallinen ja rakastava aikuinen, jostä lapseni pitää kuin hullu puurosta. :) Ei riipaise mua, että lapsellani on muitakin luotettuja aikuisia perheen ulkopuolella. Eikä, armas ap, sunkaan tarvitse yhtään tuntea surua meidän lapsen tai perheen puolesta! :D Tai siis toki saat, mutta meidän elämän tyytyväisyyden takia se on kyllä hukkaanheitettyä surua! Mutta, vielä kerran, saat todellakin tehdä kuten lystäät ajallasi ja tunteillasi.

Nyt kun tällä mielipidelinjalla ollaan niin mun mielestä taas ehdottomasti kaikkien pitää lapsia saada, jotka niitä haluavat, riippumatta siitä pystyvätkö tai haluavatko kotona heitä hoitaa lapsuuden läpi. :)

Mä oon nyt 3v ollu kotiäitinä ja voin ihan rehellisesti sanoa että jatkan opintojani nyt koska pää alkaa hajota kotona. Pointsit niille jotka kotona viihtyy vuostolkulla, mut miulle kiitos riittää! Lapset siis hus päiväkotiin, ja mie koulunpenkille! Talonrötisköä meillä ei onneksi oo maksettavana, asuntoinen vain, ja se lienee mahdollistaakin opinnot töihinmenon sijasta.
Ja mitä tohon imetysasiaan tulee.... taitaa olla aika marginaaliryhmä joka jättää imettämättä äidin "mukavuudenhalusta" johtuen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mä en ymmärrä et oikeestiko äidit ovat niin typeriä, että kuvittelee että lapset ei voi saada läheisyyttä kun nänni suussa?? Mä ainakin otin vauvan aivan ihooni kiinni, samankaltaiseen asentoon kun imettäessä, kun annoin pullosta maitoa. Lapsi on pysynyt normiterveenä, ei allergioita jne.

Niinkö siinä lukee??? Otahan silmä käteen.
Totesin tuossa vain, että imetys on paljon muutakin kuin ruokkimista, toisin kuin aiempi kirjoittaja väitti.

Ja näille "lapseni on pysynyt terveenä"-kommentoijille totean, etten sairauksien suojalla tarkoittanut pelkästään mitään lapsuusajan allergioita yms, vaan myös aikuisiän kroonisia sairauksia.

Tällä en väheksy äitejä, joilta imetys ei ole onnistunut, vaan lähinnä kummastelen niitä, joille se lähtökohtaisestikin on vain oman halun mukaan tehtävä asia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Niinkö siinä lukee??? Otahan silmä käteen.
Totesin tuossa vain, että imetys on paljon muutakin kuin ruokkimista, toisin kuin aiempi kirjoittaja väitti.

Ja näille "lapseni on pysynyt terveenä"-kommentoijille totean, etten sairauksien suojalla tarkoittanut pelkästään mitään lapsuusajan allergioita yms, vaan myös aikuisiän kroonisia sairauksia.

Tällä en väheksy äitejä, joilta imetys ei ole onnistunut, vaan lähinnä kummastelen niitä, joille se lähtökohtaisestikin on vain oman halun mukaan tehtävä asia.

No mun äiti ei imettänyt, eikä mulla ole mitään todettua allergiaa eikä kroonista sairautta.

Ja juu toi vaan kumpusi jostain alitajunnasta, kun monesti vedetään tuo läheisyyskortti esiin, kun väitellään imetys vs pulloruokinta.

Ja syy siihen miksi tämän jutun kirjoitin on se kun tänä aamuna tuossa talonyhtiön hiekkalaatikolla juttelin naapurin äidin kanssa (heillä lapset 6kk ja 3v) Äiti kertoi kuinka rankaa heillä on kun vauva herää vieläkin öisin syömään ja esikoinenkin on niin vaativa, että se pitääv viedä johonkin hoitoon kun ei se ole normaali. Mitä minä olen tämän perheen kanssa kohta 3v tuntenut, niin minun silmään tämä lapsi on ihan normaali, leikkivä lapsi. Vai voiko tuollaiselta 3v odottaa esim että kun äiti juo kylässä kahvia ja lapsi ei halua syödä/juoda mitään, niin se haluaa mennä leikkimään kyläpaikan leluilla? Minä olisin ennemminkin huolestunut omistani jos ne vaan nyhjöttäisivät liikkumattomalla paikallaan.. Ja tämä oli esimerkki, näitä tilanteita riittäisi vaikka kolmeen ketjuun.
Ja tuo imetys: tämän perheen äiti kertoi lopettaneensa esikoisen imetyksen 5kk iässä, kun halusi viikonlopuksi kavereiden kaa juhlimaan ja sieltä tullessa lapsi oli jo niin iso että pärjäsi ilman rintaa :whistle:
Nyt hän aikoi lopettaa imetyksen, kun hän ei kehtaa imettää. On vaan niin paljon helpompaa kuulema lämmittää pullo, kun se syö siitä vielä niin paljon nopeammin..
Ja sitten se paras/pahin: hän valitteli kun ei saa lapsille hoitopaikkaa, kun nuorempi on niin pieni. Ei hänellä työpaikkaa vielä ole, mutta hän haluaisi omaa aikaa, kun lapset on hoidossa.

Tuli vaan niin pahamieli noista sen jutuista :'(

Anteeksi siis jokaiselle jota tekstilläni loukkasin ja kiitos kaikille teille jotaka asiallisesti kommentoitte!

Tään jutun perusteella on ap:n kanssa täysin samaa mieltä, mutta muutoin sanoisin että sangen kapeakatseinen ajattelutapa.

Ja väitätkö ihan tosissaan, että sillä 300 eurolla syö 6 henkinen perhe kuukauden? Saati vaatteet, koulutarvikkeet, urheiluvälineet...? Vaikkakin käytettyinä ja alelaatikoista ostettuina.

Omasta mielestäni koti ja vanhemmat on paras asia lapselle. Kaikille se ei kuitenkaan ole mahdollista. Ei ehkä ole vanhempia tai vanhemmat on sairaita, eivätkä pysty lapsiaan hoitamaan. Itse olen kyllä sillä periaatteella lapseni "tehnyt", että hoidan kotona ja nautin heidän kanssaan arjen puuhailusta, niin kauan kun pystyn ja se on lapsen edun mukaista. Opin tuntemaan lapseni paljon paremmin ja lapsi oppii minut, kuin että jos olisi jollain muulla hoidossa. Ja siihen sisältyy kaikki lapsen uhmakaudet, jotka varmasti kasvattaa puolin ja toisin, haastetta löytyy. Lapsi saa minun, oman äitinsä syliä silloin, kun haluaa.
Kolme täytettyään voin ajatella lapsen hoitopaikkaan viemistä, koska aivan selvästi nyt (kohta 2v8kk) alkaa kaivata ikäistensä seuraa.
Imetykseen kommentoin niin, että kaikilta se ei vaan onnistu,vaikka kova halu ja yritys olisikin. Miksi siis pilata vauva-aikaa siihen, että pitää itseään epäonnistujana. Kyllä lapsen on mahdollista saada läheisyyttä muutenkin, kuin tissin kautta. Kuitenkin, itsekin kannatan imetystä ensisijaiseksi ravinnoksi.

Lisään vielä: Vaikka itse olen kotona viihtyvä ja mielelläni hoidan lapsia kotona, on se kuitenkin itsekästä, varsinkin jos siitä vielä otetaan rahaa muilta veronmaksajilta.

Alkuperäinen kirjoittaja SmellyCat:
Ketjua sen koommin lukematta mun mielipiteeni on et jokaisen tulisi ainakin tosissaan yrittää imetystä ja myös sitä kotonaolemista lapsen kanssa.

Eiköhän jokainen ole kuule sitä tehnytkin ja toiseksi töissäkin on joskus käytävä,se on kuule ikävä fakta :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja bad virgin:
Alkuperäinen kirjoittaja SmellyCat:
Ketjua sen koommin lukematta mun mielipiteeni on et jokaisen tulisi ainakin tosissaan yrittää imetystä ja myös sitä kotonaolemista lapsen kanssa.

Eiköhän jokainen ole kuule sitä tehnytkin ja toiseksi töissäkin on joskus käytävä,se on kuule ikävä fakta :whistle:

Ei monetkaan tosissaan yritä, luovuttavat. Sekin on ihan fakta. Eikä siellä töissä ole ainakaan kaikkien pakko kulkea. Jotkut pärjäävät vähemmälläkin kun pistää pärjäämään.

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Lisään vielä: Vaikka itse olen kotona viihtyvä ja mielelläni hoidan lapsia kotona, on se kuitenkin itsekästä, varsinkin jos siitä vielä otetaan rahaa muilta veronmaksajilta.

en tiedä, miten kotihoito on mielestäsi muuten itsekästä, mutta et kai ainakaan tosissasi väitä, että kotihoito kuluttaa päivähoitoa enemmän veronmaksajien rahoja..?

Ja surullista on että kotiäitiys kutistaa aivot eikä enää tajuta että niin monta kuin on perhettä ja ihmistä niin monta on erillaista elämän tarinaa eikä elämä ole niin yksinkertaista.Minä taas uskon että jokainen vanhempi yrittää parhaansa mukaan olla paras vanhempi lapselleen-ja tekee valinnat sen mukaan.Ulkopuolisen ei tarvitse tietää ja tajuta kaikkea,koska se on kunkin perheen yksityis asia.

Alkuperäinen kirjoittaja piina:

en tiedä, miten kotihoito on mielestäsi muuten itsekästä, mutta et kai ainakaan tosissasi väitä, että kotihoito kuluttaa päivähoitoa enemmän veronmaksajien rahoja..?

En, enkä ole koskaan väittänytkään niin, koska tiedän tosiasiat. Mutta mä ainakin olen itsekäs ja hoidan lapsiani kotona, vaikka voisin myös olla töissä ja kantaa korteni kekoon muuallakin kuin kotona. Voitaisihan me mieheni kanssa molemmat tehdä sekä työt, että hoitaa lapset tai käydä vaikka naapurin kanssa vuorotellen töissä...

Yhteistyössä