Mihin perustuu sukunimen vaihtaminen naimisiinmennessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hallatar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja SmellyCat:
Tuon naiseuden vedän tässä aiheessa ihan siksi koska tämä ei nykypäivänä ole todellakaan ainut asia missä naiset on alkaneet olemaan liikaa miehiä.

Ilmeisesti kaipaat siihen 60-luvun ilmapiiriin, jolloin naiset eivät saanet käydä ulkona saati ravintolassa ilman miesseuraa :D

En mä mihinkään kaipaa, meillä molemmat saa käydä erikseen reissuissa niin paljon kuin huvittaa vaikka miehen sukunimellä ollaankin. =) Ja hyvä niin.

Sivuhuomautuksena, muutamia kertoja olen törmännyt siihen ajatukseen että jos mies vaihtaa sukunimensä, taustalla täytyy olla jotain epäilyttävää. Jotain rikollista tai huonot välit sukuun, tai vähintään 10 lehtolasta eri naisten kanssa pitkin poikin Suomea.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Tigrita:
Joo, koska sitä uraa ei välttämättä onnistuisi enää uudelleen uudella nimellä luomaan ;) Ai miksei, jos on kerran hyvä siinä, mitä tekee.
Jos vaikkapa yli 10 vuoden työn heittää hukkaan ja alkaa luoda kansainvälisesti uraansa tavallaan uudestaan, se voi viedä turhan paljon aikaa perheeltä. Ongelmaa ei varmaan ole niillä, jotka menevät nuorena naimisiin, mutta jos menee naimisiin vasta 35+, niin sillä on jo vaikutusta.

Ai joo, tätä mä en nyt osannut yhtään ajatella, kun itse menin nuorena naimisiin, eikä ollut sitä uraakaan... Perskule.

En mä kyllä ymmärrä, miten sitä uraa voi heittää hukkaan, minne ne saavutukset muka häviävät nimen myötä.

Sehän ei ollut osa identiteettiäni.
Nyt päästään asian ytimeen =) Mutta ymmärrät varmaan, että niille, joille oma sukunimi ON ollut osa identiteettiä, sukunimen vaihtaminen aviopuolison sukunimeksi ei ole yhtä luontevaa kuin sinulle?

Joo, koska sitä uraa ei välttämättä onnistuisi enää uudelleen uudella nimellä luomaan ;) Ai miksei, jos on kerran hyvä siinä, mitä tekee.

Jos sitä oikeasti rupeisi harjoittamaan eloa kahdella eri sukunimellä se tulisi äärettömän hankalaksi. Kaikki virallinenpuoli pitäisi hoitaa silloisella nimellä ja kaikki epävirallinen jollain taiteilijanimellä. No jos ei ole päivääkään ollut yksityisyrittäjä niin on varmaan vaikea ymmärtää millainen habitus nimen ympärille muodostuu, oli sitten hyvä suunnittelija tai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Sivuhuomautuksena, muutamia kertoja olen törmännyt siihen ajatukseen että jos mies vaihtaa sukunimensä, taustalla täytyy olla jotain epäilyttävää. Jotain rikollista tai huonot välit sukuun, tai vähintään 10 lehtolasta eri naisten kanssa pitkin poikin Suomea.

Tai sitten naisella on niin tunnettu sukunimi, että siitä on ukolle jotakin hyötyä ;)

En ole käyttänyt sanaa enempää =)

Etpä niin, se on oma tulkintani :D Mutta jos perustelet nimenvaihtoa sillä, että se muuttaa asemasi miehen perheessä/suvussa, "sukulaisemmaksi", perusteluilta menee nähdäkseni pohja, jos kerran se ei tee pesäeroa omiin vanhempiisi ja sukuusi, eikä siis voi toimia toiseenkaan suuntaan liittämällä sinut eri suvun jäseneksi.

Jos sitä oikeasti rupeisi harjoittamaan eloa kahdella eri sukunimellä se tulisi äärettömän hankalaksi. Kaikki virallinenpuoli pitäisi hoitaa silloisella nimellä ja kaikki epävirallinen jollain taiteilijanimellä. No jos ei ole päivääkään ollut yksityisyrittäjä niin on varmaan vaikea ymmärtää millainen habitus nimen ympärille muodostuu, oli sitten hyvä suunnittelija tai ei.

Niin juu, tästä syystä se Tabermankin meni muuttamaan sukunimensä Tabermanniksi. Onnistuiko se muuten?

En mä kyllä ymmärrä, miten sitä uraa voi heittää hukkaan, minne ne saavutukset muka häviävät nimen myötä.
Ne häviää siten, että tuolla maailmalla ei kukaan tiedä, että Maija Merikallio onkin yks kaks Maija Möttönen. Kun ihmiset oppivat tuntemaan saavutuksesi Merikalliona, hei eivät osaa etsiä uusia saavutuksia Möttösen nimellä.

Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
Koko maailma tietenkin, koska se on MUN julkaisu ;)
No miten sä ajattelit hoitaa sen kertomisen? Noin ihan käytännön tasolla?

Ainahan julkaisun kylkiäisinä voi jakaa toista julkaisua missä selitetään julkaisun tekijän historiikki :whistle:

Kyllä kyllä, mitä sekin on, ettei julkaisun tekijästä tiedetä mitään!! Kyllähän noissa menestysromaaneissakin on aina kannessa pieni tiivistelmä tekijästä ja hänen tuotannostaan. Tätä voisi ihan hyvin soveltaa tiedemaailmaan. Tulisi sielläkin hoksattua, että IHMISET ovat tieteen takana, eivätkä ne julkaisutkaan synny ilman perheen ja ystävien tukea. (Älkääkä nyt kukaan väittäkö, että eläisitte pelkällä työllänne, kyllä kaikki tarvitsevat läheisiä)

Voi taivas sun kanssas :snotty:

Jos vaikkapa yli 10 vuoden työn heittää hukkaan ja alkaa luoda kansainvälisesti uraansa tavallaan uudestaan, se voi viedä turhan paljon aikaa perheeltä. Ongelmaa ei varmaan ole niillä, jotka menevät nuorena naimisiin, mutta jos menee naimisiin vasta 35+, niin sillä on jo vaikutusta.

Onneksi keittiönoita ymmärtää :) Oikeasti taiteellisen uran luominen on todella pitkä prosessi, siihen vaaditaan ties miten monet erilaiset suhteidenluontikiemurat että edes täällä Suomessa saa luotua tarpeeksi vakaan pohjan omalle liiketoiminnalle. Ja jos koko suhdehässäkkään yhtäkkiä tulet takaisin uudella sukunimellä tai alat pyörittää toimintaasi kahdella sukunimellä niin kaikki se mitä on luonut kyllä katoaa. Olisi ehkä eri asia pelata kahdella sukunimellä jos olisi Alvar Aallon kaltainen suuruus.

Ne häviää siten, että tuolla maailmalla ei kukaan tiedä, että Maija Merikallio onkin yks kaks Maija Möttönen. Kun ihmiset oppivat tuntemaan saavutuksesi Merikalliona, hei eivät osaa etsiä uusia saavutuksia Möttösen nimellä.

Laila Hirvisaari taitaa olla aika poikkeustapaus nykyisin, muutettuaan sukunimensä pitkän uran jälkeen. Samoin Anja Kaurasen muutos Snellmanniksi, mutta sitä seurasi kyllä niin voimakas julkisuuskohu, että suurin osa varmaan osasi sen jälkeen etsiä hänen saavutuksiaan uudellakin nimellä.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Lela-Pala-Tute:
En ole käyttänyt sanaa enempää =)

Etpä niin, se on oma tulkintani :D Mutta jos perustelet nimenvaihtoa sillä, että se muuttaa asemasi miehen perheessä/suvussa, "sukulaisemmaksi", perusteluilta menee nähdäkseni pohja, jos kerran se ei tee pesäeroa omiin vanhempiisi ja sukuusi, eikä siis voi toimia toiseenkaan suuntaan liittämällä sinut eri suvun jäseneksi.

Perustelin nimenvaihtoani sillä, että on helpompi toimia, kun koko perheellä on sama sukunimi. Minä, mieheni ja lapsemme ovat perheeni. Haluan sen osoittaa samalla sukunimellä, tällä kertaa se sattuu olemaan mieheni sukunimi. Hänellä oli nimelleen merkitys, minulla ei ollut omalleni.

Koko maailma tietenkin, koska se on MUN julkaisu ;)
No miten sä ajattelit hoitaa sen kertomisen? Noin ihan käytännön tasolla?

Ainahan julkaisun kylkiäisinä voi jakaa toista julkaisua missä selitetään julkaisun tekijän historiikki :whistle:

Kyllä kyllä, mitä sekin on, ettei julkaisun tekijästä tiedetä mitään!! Kyllähän noissa menestysromaaneissakin on aina kannessa pieni tiivistelmä tekijästä ja hänen tuotannostaan. Tätä voisi ihan hyvin soveltaa tiedemaailmaan. Tulisi sielläkin hoksattua, että IHMISET ovat tieteen takana, eivätkä ne julkaisutkaan synny ilman perheen ja ystävien tukea. (Älkääkä nyt kukaan väittäkö, että eläisitte pelkällä työllänne, kyllä kaikki tarvitsevat läheisiä)

Voi taivas sun kanssas :snotty:

Kieh! *valloittava virnistys*

Alkuperäinen kirjoittaja Laura:
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että missä asioissa naiset ovat sinusta alkaneet olemaan liikaa miehiä?

Tämän palstan perusteella ja ihan tuolla "ulkonakin" keskustelut on näitä:

- Minähän en kotiin jää homehtumaan lasten kanssa ja ala kotiorjaksi
- Minähän en miestä päästä varpajaisiin, mikä oikeus hällä siihen on kun ei nainenkaan oo heti synnäriltä lähdössä viettämään mitään "omia" juhlia. Mä tein kaiken työn niin miks miehen sitä pitäis juhlia?
- Minähän en mieheni sukunimeä ota, ottakoon mies minun jne.

Just näitä keskusteluja mitä täällä tulee esiin joka päivä niin pilvin pimein. Ja aina on syynä MIKSI MINUN PITÄISI kun ei mieskään. :D

Niin juu, tästä syystä se Tabermankin meni muuttamaan sukunimensä Tabermanniksi. Onnistuiko se muuten?

On hieman eri asia että lehdissä riekkuva julkisuuden henkilö lisää nimeensä pari kirjainta kuin se että joku pienemmissä piireissä liikkuva vaihtaisi sukunimensä kokonaan toiseksi.

On hieman eri asia että lehdissä riekkuva julkisuuden henkilö lisää nimeensä pari kirjainta kuin se että joku pienemmissä piireissä liikkuva vaihtaisi sukunimensä kokonaan toiseksi.

Jos ne piirit on pienet niin kai siellä äkkiä leviää tieto nimen vaihdosta

Voi kuule oliskin niin helppoa.

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Laila Hirvisaari taitaa olla aika poikkeustapaus nykyisin, muutettuaan sukunimensä pitkän uran jälkeen. Samoin Anja Kaurasen muutos Snellmanniksi, mutta sitä seurasi kyllä niin voimakas julkisuuskohu, että suurin osa varmaan osasi sen jälkeen etsiä hänen saavutuksiaan uudellakin nimellä.
Meinasinkin kirjoittaa, että Suomessa varmaan tunnettuus säilyykin kutakuinkin helposti, mutta Jose Guatemalasta tai Mubasa Nigeriasta ei välttämättä lue suomalaisia iltapäivälehtiä tai katso suomalaisia tv-kanavia.

Perustelin nimenvaihtoani sillä, että on helpompi toimia, kun koko perheellä on sama sukunimi. Minä, mieheni ja lapsemme ovat perheeni. Haluan sen osoittaa samalla sukunimellä, tällä kertaa se sattuu olemaan mieheni sukunimi. Hänellä oli nimelleen merkitys, minulla ei ollut omalleni. [/quote]

:kieh:

Minä taas olen pysynyt omassa nimessäni juuri samasta syystä: on helpompaa, kun lapsillani on nimi, jonka tunnistan esim. lääkärille aikaa odotellessa. Ja kyllä, me olemme perhe. Mieskin, vaikka hänellä on eri sukunimi. :D

Mutta sinun päätöksesi oli sinulle sopiva ja sinulle oikeilla perusteilla tehty. Nyt vain taisi käydä niin, että tämä yksittäinen esimerkki kasvoi yleistykseksi. Eikö? =)

*ja sitten vielä joku kehtaa väittää, ettei täällä voi keskustella... bollocks!*

Voi kuule oliskin niin helppoa.

Eli piirit on semmoiset, joissa tehdään toisten elämä mahdollisimman vaikeaksi ja täten pimitetään kaikki olennainen tieto, joka toisiin liittyy.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että missä asioissa naiset ovat sinusta alkaneet olemaan liikaa miehiä?

- Minähän en miestä päästä varpajaisiin, mikä oikeus hällä siihen on kun ei nainenkaan oo heti synnäriltä lähdössä viettämään mitään "omia" juhlia. Mä tein kaiken työn niin miks miehen sitä pitäis juhlia?

Just näitä keskusteluja mitä täällä tulee esiin joka päivä niin pilvin pimein. Ja aina on syynä MIKSI MINUN PITÄISI kun ei mieskään. :D

Sulla on pelottavat, alistetun naisen mielipiteet :|

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Lela-Pala-Tute:

Perustelin nimenvaihtoani sillä, että on helpompi toimia, kun koko perheellä on sama sukunimi. Minä, mieheni ja lapsemme ovat perheeni. Haluan sen osoittaa samalla sukunimellä, tällä kertaa se sattuu olemaan mieheni sukunimi. Hänellä oli nimelleen merkitys, minulla ei ollut omalleni.

:kieh:

Minä taas olen pysynyt omassa nimessäni juuri samasta syystä: on helpompaa, kun lapsillani on nimi, jonka tunnistan esim. lääkärille aikaa odotellessa. Ja kyllä, me olemme perhe. Mieskin, vaikka hänellä on eri sukunimi. :D

Mutta sinun päätöksesi oli sinulle sopiva ja sinulle oikeilla perusteilla tehty. Nyt vain taisi käydä niin, että tämä yksittäinen esimerkki kasvoi yleistykseksi. Eikö? =)

*ja sitten vielä joku kehtaa väittää, ettei täällä voi keskustella... bollocks!*[/quote]

Pitää osata perustella kantansa. Ei voi vain todeta, että no, kun mä haluuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuun.

Musta tää oli ihanan piristävä keskustelu, johon, nukkuva 9kk:seni ei olisi kyennyt. Kiitos sinulle! Aivoni toimivat pikkuisen reippaammin kuin tunti sitten.

Sulla on pelottavan alistetut mielipiteet :|

Siis miten alistetut mielipiteet? Tottahan tuo on, ihan totta. Miehillä on omat jutut ja naisilla omat jutut. Miksei tasa-arvo voi olla ja säilyä ja suhde toimia jos antaa miehen viettää ne varpajaiset tai ottaa se miehen sukunimi varsinkin jos mies niin toivoisi?

Me taas vaihdoimme yhdessä sukunimemme, koska halusimme että koko perheellä on sama sukunimi :saint: Perhe olisimme olleet erinimisinäkin.

Yhteistyössä