Mikä ammatti on miehelläsi joka ei mitenkään voi jäädä kotiin lasta hoitamaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vierailija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä luulisin, että nykyajan naisista varsin suuri osa ei mitenkään erityisesti koe kotiäitiyttä kutsumuksekseen tai nauti siitä kotona olosta. Monet myös kaipaa töihin, kaipaa aikuiskontakteja, kaipaa vaihtelua siihen arkeen...

Itse en nauttinut hirveästi kotona olosta, se on yksinäistä, käy hermoille ja uuvun siihen jatkuvaan lapsen kanssa keskenään olemiseen. Vaikka kävimme kerhoissa, muskarissa, puistossa, tapaamassa kavereita ym ym. Kolme vuotta olisi todellakin ollut ihan liikaa.

Minusta siitä myös olisi paljon hyötyä, jos mieskin olisi enemmän kotona lasten kanssa keskenään. Olis ihan jees, jos joskus esimerkiksi yöllä huudettais myös isiä, eikä vaan äitiä. Olis ihan kivaa, että isäkin kelpais lohduttamaan, vaikka toki onkin kivaa olla lapselle tärkeä. (meillä mies oli kotona sen 5 viikkoa isäkuukautta, itse menin töihin, nyt odotetaan toista lasta ja olen kyllä yrittänyt miehen kanssa jutella, että hänkin vois jäädä kotiin ainakin puoleksi vuodeksi :) )

Kahden lapsen kanssa kotona puuhastelu kyllä varmaan on jonkin verran mielekkäämpää, kuin yhden itkuisen ja huonosti nukkuvan vauvan, joten ehkäpä tällä kertaa viihdyn itsekin kotona pidempään.

[QUOTE="Huh";29282191]Meillä nimenomaan ei ole kummallakaan mitkään hirmu isot tulot, siksi jokainen satanen on tärkeä. Meillä mies tienaa bruttona himpun vajaa 3000€, minä vähän vajaa 2000€.
Just ja just pärjätään nyt kun minä khh tuella, mutta jos pitäisi sillä minun kahdella tonnilla pärjätä, niin ei onnistuis. Meillä kuitenkin muitakin lapsia kuin vauva.

Olen niin tuskastunut tähän järjenköyhään hallitukseen!!! Toivottavasti se vielä kaatuisi ja ikinä en kokoomusta äänestä!!!!![/QUOTE]

hallituksen vikako se on että ootte pyrkineet tarpeisiinne nähden liian alhaisesti palkattuihin duuneihin?

Halusin vain kertoa, että meillä isä olisi mieluummin lasten kanssa kotona kuin palkkatyössään, ja tulee olemaankin jahka vauva on puolivuotias. Ihmisillä on erilaisia intressejä eri elämäntilanteissa.

Uskon tämän olevan kasvava "trendi", jossa naiset pitävät huolen myös urastaan ja miehet oikeudestaan pitää hoitovapaata pienten lastensa kanssa. (Ainakin omassa tuttavapiirissä huomannut.) Eikä se ole tästä lakimuutoksesta riippuvainen, vaan asenneilmapiiristä. Työpaikoilla tulee alkaa ymmärtää, että yhtälailla miehellä on oikeus jättäytyä kotiin. Äidit antavat isälle mahdollisuuden eivätkä viljele "yhden vanhemman kiintymyssyhde"-mantraansa. Ja ymmärretään, että mies on miehinen mies, vaikka olisikin kotivanhempi.

• Tykkää
Reactions: ChangoMama
Mies tienaa 6000€ ja minä reilu 2000€ (hoitoala). Eli miehellä reilusti paremmat tulot. Tekee lyhytty työpäivää joten ehtii kyllä hankkimaan lapsiin hyvät välit vapaa-ajalla. Minulla oikeasti halu jäädä lasten kanssa kotiin kun taas mies ei "jaksaisi" 24/7. On ollut hoitovapaalla hetken ja totesi kuinka rankkaa lasten kanssa on ja osaa arvostaa panostustani hoitaa lapset kotona. Maksaa mielellään elämisemme. Haluan jossain vaiheessa palata töihin kun lapset ovat vähän isompia. Jos hoitovapaita muutettaisiin olisi minun palattava aikasemmin töihin ( työnantaja en anna olla kotona ilman syytä niin että olisin kuitenkin työsuhteessa). Tai vaihtoehto on irtisanoutua jolloin ei olisi työpaikkaa mihin palata parin vuoden päästä.

[QUOTE="sally";29282336]Meillä miehellä on vuositulot 80 000 e ja myyntialalla on. Ei puhettakaan että hän jäisi kotiin lapsia hoitamaan. Se vaan on tosiasia etti niin voida tehdä.[/QUOTE]

Siis ei edes puolta vuotta? Työpaikkaa ei voi menettää (ellei ole yksityisyrittäjä), ja rahaa pystyy tuosta hyvin säästämään. Avaatko vähän lisää koska en ymmärrä.

[QUOTE="Heidi";29282339]Luuletko tosiaan, että kaikille riittää hyvinpalkattuja töitä?[/QUOTE]

en luule mutta jos rahkeet ei riitä paremminpalkattuihin niin ei kai siitä hallitusta voi syyttää

Itelleni on myös ihan selviö että äitinä haluan hoitaa lapset 3-vuotiaiksi asti kotona, ei mies ole yhtä kiinnostunut. Ketä miestä nyt ihan aidosti kiinnostaa tarpeeksi lasten hoito ennemmin kun palkkatyö? Minusta siinä pitää miettiä kutsumuksia, eikä "tasa-arvoa". Lapset siinä muuten kärsii.

Mun miestä, esimerkiksi.

No tuosta summasta säästäisi helposti. Eli tuossa ei olisi mitään taloudellista syytä miksi miehesi ei voisi jäädä khtuelle.

Usein menot on suhteutettu tuloihin. Ymmärtänet, että elintasoaan voi olla vaikea laskea? Ei mahdotonta, mutta liian vaikeaa.
Toiseksi, lääkäripula on melko valtava. Joten saattaisi olla jopa vastuutonta, että lääkäri jättää hoitamatta työnsä kalliin koulutuksen jälkeen.

Mitä tulee kotiinjäämiseen, niin se muutaman satasen kotihoidontuki on varmaan kärpäsenkakka 10 000 kuukausitulojen jälkeen, niin eiköhän sitä voi jäädä himaan hoitamaan lapsiaan ilman kotihoidontukea kolmeksi vuodeksi.

Meillä on iso asuntolaina, kaksi autoa ja aika leväperäinen elämäntyyli, minä voin olla kotona lasten kanssa kun mies tienaa noin paljon, ei olisi järkevää hänen jäädä edes kotiin.

Niin, valitsette nyt noin, mutta helposti pystyisitte kyllä puoleksi vuodeksi säästämään sen verran, että toisesta autosta luopuminen voisi olla ainoa mitä ehkä joutuisitte tekemään. Todellisuudessa pystyisitte kyllä elämään sen puoli vuotta niin että miehesi on kotihiodontuella.

Ja jää ne naiskirurgitkin äitiyslomille etc. joten tuo "kallis koulutus" argumentti ei siis oikein päde. Kesä- ja muutkin lomat pystyy kirurgikin pitämään, miksei puolen vuoden hoitovapaata?

Alkuperäinen kirjoittaja meillä;29282461:
Kaikki eivät ole valmiita luopumaan omasta elintasostaan eikä ole tarviskaan. Hyvää vanhemmuutta ei onneksi mitata sillä.

Niin niin. Mutta kysyttiin että mikä ammatti on sellainen ettei mies voi jäädä kotiin. Kirurgi ei ainakaan kuulu tuohon kategoriaan.

Yksityisyrittäjä ilman palkollisia on so far ainoa mikä siihen sopii. Isosta palkasta saa kyllä säästettyä, kun saa vähän pienemmästäkin. Meillä säästettiin keskipalkasta yli 10 000€ miehen kotihoidontuen ajaksi, siinä ajassa kun minä olin raskaana ja äitiyslomalla. Eikä tehnyt tiukkaa.

Niin, valitsette nyt noin, mutta helposti pystyisitte kyllä puoleksi vuodeksi säästämään sen verran, että toisesta autosta luopuminen voisi olla ainoa mitä ehkä joutuisitte tekemään. Todellisuudessa pystyisitte kyllä elämään sen puoli vuotta niin että miehesi on kotihiodontuella.

Ja jää ne naiskirurgitkin äitiyslomille etc. joten tuo "kallis koulutus" argumentti ei siis oikein päde. Kesä- ja muutkin lomat pystyy kirurgikin pitämään, miksei puolen vuoden hoitovapaata?

Äitiyslomalle ja vanhempainvapaalle joo. Nämähän on tulosidonnaisia. Yksikään tuntemani naiskirurgi ei ole ollut hoitovapaalla. Heillä on ollut varaa palkata hoitaja kotiin tai se huonommin tienaava mies on ollut kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä;29282477:
Äitiyslomalle ja vanhempainvapaalle joo. Nämähän on tulosidonnaisia. Yksikään tuntemani naiskirurgi ei ole ollut hoitovapaalla. Heillä on ollut varaa palkata hoitaja kotiin tai se huonommin tienaava mies on ollut kotona.

Kyse on edelleen valinnasta, ei pakosta.

Ihmiset täällä kertoo tienaavansa 2000 ja mies 3000-5000... No huh huh. Mun mies tienaa 2000-3000 ja minä tienaan 400 euroa kuussa. Olen siis opiskelija. Ja aiomme lasta... Ihmiset valittaa miten tulevat monella tonnilla toimeen... Jos mun mies tienaisi nettona edes 3000 niin olisimme jo siitä onnellisia, ja varmasti tulisi lapsikin hoidettua.

Tilastojen mukaan se äiti jää kotiin lasten kanssa useammin myös niissä perheissä, joissa naisella on parempi palkka.
Ja jotenkin säälittävän kuvan antaa kyllä tämäkin keskustelu Suomen naisista. Miten ihmeessä naiset noin sankoin joukoin ajautuvat pienipalkkaisiin ja vähäarvoisiin töihin.

• Tykkää
Reactions: rtee
Mies on yrittäjä ja hän ei voi olla töistä pois. Käytännössä koko firman toiminta seisahtuu, eli työt jäävät tekemättä myös viideltä työntekijältä ja asiakkaat eivät saa sitä mitä ovat tilanneet. Äkkiä voisi käydä niin ettei työntekijöitä enää ole ja asiakkaatkin kaikkoavat.

Eli ei ole mitään mahdollisuutta jäädä miehen kotiin. Töihin on mentävä oli tilanne mikä tahansa.

[QUOTE="...";29282542]Tilastojen mukaan se äiti jää kotiin lasten kanssa useammin myös niissä perheissä, joissa naisella on parempi palkka.
Ja jotenkin säälittävän kuvan antaa kyllä tämäkin keskustelu Suomen naisista. Miten ihmeessä naiset noin sankoin joukoin ajautuvat pienipalkkaisiin ja vähäarvoisiin töihin.[/QUOTE]

Joo, täällä vain hoetaan ettei mies voi jäädä kotiin kun sillä on parempi palkka. Oletteko yhtään miettineet, miksi miehillä on yleisesti ottaen naisia parempi palkkataso? Johtuisikohan se siitä, että naiset jäävät vuosikausiksi kotiin kotihoidon tuelle? Ja lähtisivätkö miesten ja naisten palkkaerot edes hieman tasoittumaan, jos miehetkin jäisivät välillä kotiin?

Täällä monet puhuvat omalle perheelleen sopivasta ratkaisusta. Mutta kun ne teidän perheen yksilölliset ratkaisut vaikuttavat koko yhteiskuntaan ja kaikkiin naisiin, myös lapsettomiin.

• Tykkää
Reactions: ChangoMama
[QUOTE="...";29282542]Tilastojen mukaan se äiti jää kotiin lasten kanssa useammin myös niissä perheissä, joissa naisella on parempi palkka.
Ja jotenkin säälittävän kuvan antaa kyllä tämäkin keskustelu Suomen naisista. Miten ihmeessä naiset noin sankoin joukoin ajautuvat pienipalkkaisiin ja vähäarvoisiin töihin.[/QUOTE]

Jonkun on nekin työt tehtävä. Itse rakastan työtäni. Olen lähihoitaja sairaalan osastolla. En edes haluaisi olla esimerkiksi sairaanhoitaja jonka palkka ei ole paljoa omaani parempi mutta vastuualue ja työnkuva rankempi. Monesti sairaanhoitaja juoksee pitkin osastoa kieli vyön alla, mutta minä ehdin tehdä työni rauhassa ja pitää taukoni. Myös vastuun valutan joko lääkärille tai sairaanhoitajalle. En vaihtaisi mukavaa työtä suurempaan tilinauhaan.

Yhteistyössä