Mikä ammatti on miehelläsi joka ei mitenkään voi jäädä kotiin lasta hoitamaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vierailija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tällä palstallahan pyörii nimenomaan niitä matalapalkkaisia naisia eli siivoojia, lähihoitajia, kaupan kassoja yms. Siis se vähemmistö joka ylipäätään käy tai on edes joskus käynyt töissä. Loppu (valta)osa edustaa selkeästi sitä osaa naisväestöstä joka ei älyllisen kapasiteettinsa, mielenterveysongelmien tai puhtaan laiskuuden takia ikinä edes oikeisiin töihin halua saati kykene, vaativista ammateista puhumattakaan. Siksi tällä palstalla korostuu kaikenlainen hölmöläisyys ja yleinen asenne siihen että naisen pitäisi jostain käsittämättömästä syystä ja jollain uskomattomalla pillunomistajan etuoikeudella saada keskittyä kotona olemiseen ja lasten tekemiseen samalla kun mies ja/tai yhteiskunta maksavat naisen elämisen. Ja näistä saavutetuista eduista pidetään kynsin hampain kiinni.

Onneksi ajat muuttuvat ja pikku hiljaa kotona kattoon räkiminen loppuu myös näiltä.

Kaverin mies on yrittäjä, ymmärrän täysin ettei pysty mitenkään jäämään kotiin, tai menee firma nurin.

Meillä mies voisi jäädä kotiin, mutta ei oikeastaan haluaisi. Lisäksi hänellä on vakipaikka, minulla ei duunipaikkaa ollenkaan odottamassa. Ei tulla riskeeraamaan miehen vakipaikkaa, ennenkuin mullakin on. Sanokoot muut mitä sanoo, mutta se on fakta että sairaslomia ja hoitovapaita pitävät potkitaan ekana pellolle, jos yt:t tulee.

paperierihommat osaa tehdä toimistoihminen, kuten tradenomi esim. asiakassuhteitakin pystyy moni muukin hoitamaan. se vaan on niin helvetin vaikeeta palkata muita. oma napa ensin!

Ei "paperihommat" ole mikään työtehtävä. Kerro ihmeessä miten pakasta repäisty tradenomi tekee maksatukset, kun se ei pääse edes verkkopankkiin. Antaisitko sinä muka firmasi rahat eilakaislalta päiväksi vuokratulle tradenomille? Miten tämä samainen tradenomi tekisi ajojärjestelyt, kun ei edes tiedä mitä on sovittu ja kenenkin kanssa? Pitäisikö mieheni alkaa perehdyttämään sijaistaan sen päivän takia vai? No siihenhän ei edes se päivä riittäisikään. Ja mitä hyötyä mieheni olisi antaa oma kalenterinsa tälle tuuraajalle, kun ei hän merkinnöistä mitään ymmärtäisi. Kaiken tämän lisäksi tänäänkin tämän tuuraajan pitäisi myös itse ajaa Hki-Tku väli asiakkaalle iltapäivällä, eli bussikortti olisi myös löydyttävä. Kerrohan mistä näitä löytyy, kun nytkin on vaikea löytää luotettavia kuskeja ihan vakihommiin. Ja kaiken tämän lisäksi mitäs sitten kun jotain odottamatonta ja yllättävää tapahtuu? Mitä tekee tämä tradenomi kun sprintteri jättää lahdentielle ja kuski soittaa että kerro mitä nyt?

Ei se vaan oikeasti mene noin ja joka muuta väittää ei kyllä tiedä yrittämisestä mitään.

No puoli vuotta sitten vain vähemmällä ruualla ja huonomalla vaatetuksella. Ja koska puhutaan nyt vain 6kk ajasta, on vielä enemmän epäuskottavaa että isän läsnäolo klo 8-16 olisi jotenkin ratkaisevaa lapsen kehitykselle.

Älä nyt viitsi. Puoli vuotta huonolla vaatetuksella ja ruoalla. :D. Pliis.

Ja suuri osa tännekin vastanneista on kertonut syyksi miehen huomattavasti suuremmat tulot. Kuten tuhat kertaa todettu, niin niistä voi oikeasti, helposti säästää sen verran, että saa kyllä leivän päälle leikkelettäkin vaikka mies kotona olisikin.

[QUOTE="mimosa";29282690]Ei "paperihommat" ole mikään työtehtävä. Kerro ihmeessä miten pakasta repäisty tradenomi tekee maksatukset, kun se ei pääse edes verkkopankkiin. Antaisitko sinä muka firmasi rahat eilakaislalta päiväksi vuokratulle tradenomille? Miten tämä samainen tradenomi tekisi ajojärjestelyt, kun ei edes tiedä mitä on sovittu ja kenenkin kanssa? Pitäisikö mieheni alkaa perehdyttämään sijaistaan sen päivän takia vai? No siihenhän ei edes se päivä riittäisikään. Ja mitä hyötyä mieheni olisi antaa oma kalenterinsa tälle tuuraajalle, kun ei hän merkinnöistä mitään ymmärtäisi. Kaiken tämän lisäksi tänäänkin tämän tuuraajan pitäisi myös itse ajaa Hki-Tku väli asiakkaalle iltapäivällä, eli bussikortti olisi myös löydyttävä. Kerrohan mistä näitä löytyy, kun nytkin on vaikea löytää luotettavia kuskeja ihan vakihommiin. Ja kaiken tämän lisäksi mitäs sitten kun jotain odottamatonta ja yllättävää tapahtuu? Mitä tekee tämä tradenomi kun sprintteri jättää lahdentielle ja kuski soittaa että kerro mitä nyt?

Ei se vaan oikeasti mene noin ja joka muuta väittää ei kyllä tiedä yrittämisestä mitään.[/QUOTE]

Jospa sillä yrittäjällä jää sen verran aikaa että ehtii hoitaa maksatukset kun vaimo tulee töistä kotiin. Onhan hän ennenkin tehnyt 16-18h päiviä. Nyt voisi käyttää osan päivästä omien lastensa kanssa olemiseen. Mutta eihän se tietysti käy..

se vaan on niin helvetin vaikeeta palkata muita. oma napa ensin!

Mun mies on maanviljelijä. Tällä hetkellä tulot on vielä niin pienet, ettei kertakaikkiaan ole varaa palkata työntekijää, lisäksi työajat on mitä on, lähtö navettaan voi tulla mihin vuorokaudenaikaan tahansa, itse joutuu hoitamaan kaiken jos jotain menee rikki tai tulee muita ongelmia jne. Ei yksi työntekijä riittäisi, jos haluaisi olla ihan kokopäiväisesti kotona.

Eikö sitä, eikö tätä... No tules pyörittämään sitä yritystä itse kun näköjään tiedät kaiken paremmin. Se työntekijöistä kokenein ilmoittaa, että lähdenpä vuodeksi Australiaan surffaamaan... Mitäs sitten? Ei mitään tekemistä siinä etteikö työntekijä luulisi itsestään liikaa. Ja toisekseen, mitäköhän maksaa palkolliselle olla työpaikalla 12-14 tuntia kuten yrittäjä. Luuletko että palkollinen ei vaadi siihen aika kovaa palkkaa? Firman pitäisi tuottaakin jotain. Mutta se ei palkolliselle merkitse mitään, kunhan oma liksa juoksee.

Whatever, en jaksa enää kommentoida. Jokainen yrittäjän puoliso tietää mistä puhun, se riittää.

Jos työntekijöistä kokeneimmat tuntuvat noin yleisemminkin lähtevän vuodeksi Australiaan surffaamaan, niin kannattaa ehkä miettiä, kuinka näille voisi tarjota vähän enemmän. En nyt puhu pelkästään rahasta, vaan juurikin siitä vastuusta. Jos firman ainoaan kännyyn vastaa pomo yötä päivää ja ovilappuakaan ei osaa kääntää kukaan muu, voi se käskyjen odottaminen alkaa vähän turhauttaa muutaman vuoden sisällä. Toki riippuu ihmisestä tämäkin.

Ja tämä aihe toki kuuluu niihin, mistä en tiedä yhtään mitään enkä tietyssä mielessä haluakaan tietää. Toivon sydämestäni, että lapseni oppivat tuntemaan molemmat vanhempansa eikä kukaan perheestämme saa schlaagia viisikymppisenä, kun piti olla yötä päivää tavoitettavissa.

Ongelmanratkaisutaito menee tulojen edelle? Siis jos eletään kädestä suuhun jo valmiiksi ja siitä riipaistaan vielä pari sataa pois niin sehän on ruuasta ja vaatteista sekä lapsen harrastukista suoraan pois..

Ei voi kun ihmetellä, miksi olette tehneet lapsia noin tiukassa taloudellisessa tilanteessa. Järkevät vanhemmat säästävät etukäteen ja hankkivat ensin sellaisen elintason, että on varaa lapset ruokkia, ennen kun niitä alkavat rustaamaan.

• Tykkää
Reactions: ChangoMama

Ja suuri osa tännekin vastanneista on kertonut syyksi miehen huomattavasti suuremmat tulot. Kuten tuhat kertaa todettu, niin niistä voi oikeasti, helposti säästää sen verran, että saa kyllä leivän päälle leikkelettäkin vaikka mies kotona olisikin.

Kommentoin alunperin viestiin jossa perheessä on kaksi huonopalkkaista ja se isä tienaa vaikka 200€ enemmän. Kun vähistä rahoista otetaan se 200€ pois, niin se tuntuu. Mutta eipä sitä tunnu kukaan ymmärtävän kun ei ole kokemusta asiasta jolloin muutama kymppikin on ratkaiseva summa. Tosin nämä perheethän harvoin voivat nautiskella kotihoidontukea vaan menevät mahdollisimman pian töihin. Lapsi jää vailla isää ja äitiä päivisin. Varmaan ihan palikka sellaisesta lapsesta kasvaa..

Jospa sillä yrittäjällä jää sen verran aikaa että ehtii hoitaa maksatukset kun vaimo tulee töistä kotiin. Onhan hän ennenkin tehnyt 16-18h päiviä. Nyt voisi käyttää osan päivästä omien lastensa kanssa olemiseen. Mutta eihän se tietysti käy..

Joo mutta jos ymmärsit pointtini, niin tuossa nyt oli vain muutama esimerkki. En minä itsekään tiedä mitä kaikkea mieheni työpäiviensä aikana tekee ja mistä vastaa. Jos osaisin/tietäisin, niin minäkin voisin tuurata, mutta kun en voi. Ainoa vaihtoehto käytännössä on sitten se, että mies on kotona sairaan lapsen kanssa ja yrittää siinä samassa koko ajan hoitaa työasioita. Silti esimerkiksi jonkun sovitun ajon kanssa ei voi joustaa. Jos kuskit on ajossa ja ajovuoro itselle, se on pakko hoitaa. Kun jätät kerran yhden firman porukan pikkujouluajot hoitamatta, se on 100% varma homma ettei kyseinen firma enää koskaan tilaa meiltä. Näinpä se menetetty rahasumma ei ole vain "joitain satasia" kuten joku täällä esitti, vaan laskennallisesti menetettyinä kauppoina se voi olla vuosien saatossa kymmeniä tuhansia euroja.

Me ainakin ollaan niin rahanahneita, että ei haluta luopua miehen tuloista, vaikka voitaisiin sumplia ja säästää ja kitkuttaa se puoli vuotta. Voi kai tämän ihan suoraan sanoa.

• Tykkää
Reactions: ChangoMama
[QUOTE="mimosa";29282743]Joo mutta jos ymmärsit pointtini, niin tuossa nyt oli vain muutama esimerkki. En minä itsekään tiedä mitä kaikkea mieheni työpäiviensä aikana tekee ja mistä vastaa. Jos osaisin/tietäisin, niin minäkin voisin tuurata, mutta kun en voi. Ainoa vaihtoehto käytännössä on sitten se, että mies on kotona sairaan lapsen kanssa ja yrittää siinä samassa koko ajan hoitaa työasioita. Silti esimerkiksi jonkun sovitun ajon kanssa ei voi joustaa. Jos kuskit on ajossa ja ajovuoro itselle, se on pakko hoitaa. Kun jätät kerran yhden firman porukan pikkujouluajot hoitamatta, se on 100% varma homma ettei kyseinen firma enää koskaan tilaa meiltä. Näinpä se menetetty rahasumma ei ole vain "joitain satasia" kuten joku täällä esitti, vaan laskennallisesti menetettyinä kauppoina se voi olla vuosien saatossa kymmeniä tuhansia euroja.[/QUOTE]

En tiedä, mitä härveliä miehesi firmassa ajetaan, mutta jos tuuraisit häntä, sinun luonnollisesti kannattaisi pitkällä tähtäimellä hankkia härvelin ajo-oikeus, ellei sinulla ole terveydellistä estettä.

Sen jopa minäkin älyän, että pystymetsästä ei mihinkään hommaan hypätä tuuraamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ehkä:
Me ainakin ollaan niin rahanahneita, että ei haluta luopua miehen tuloista, vaikka voitaisiin sumplia ja säästää ja kitkuttaa se puoli vuotta. Voi kai tämän ihan suoraan sanoa.

Tottakai voi. Voi myös sanoa ettei kumpikaan halua jäädä kotihoidontuelle, vaan lapsi laitetaan päivähoitoon n. 1-vuotiaana.

Maatalousyrittäjä.

Meillä on siis yhteinen maatila, enkä minä jaksa tehdä yksin läheskään kaikkia töitä, kun taas mies jaksaa. Siksi minä pidän kaikki vapaat ja mies tekee työt (siis hän on töillään 12 tuntia päivässä, minä hoidan lapset, kodin, yrityksen paperityöt, yms)

Muua mies on naisvihainen. Minustakin on väärin,että nainen synnyttävänä lajipuoliskona ottaa takkiin työelämäkyskymyksissä. Toisaalta Sinkkoset ym:t kannattavat kotihoitoa, miesten ja naisten työnjako yhteiskunnassa ei toimi niin(vaikka tätä yritetään ratkaista tasa-arvopoliitikalla,hyvä suuntaus) Mutta eiköhän se ole aina näissä muutos-kysymyksissä siten, että ylärakenne muokkaa alarakenteen toimintaa..ajan kanssa. Lasten päivähoito maksaa 975e/lapsi,josta perhe maksaa0-254 euroa. Kotihoito on siten veronmaksajalle halvempi. Siksi,minusta on vittumaista lukea näitä kattoon räkimis-syytös kommentteja.

Käsittämätöntä kateutta 250€:sta kuukaudessa. Hallitus on todellakin romuttamassa hienon järjestelmän meiltä, mikä on kovin sääli.

Täysimääräisesti kotihoidontukea käyttää 17% perheistä. Eli todellakaan kaikki ei edes jää kotihoidontuelle 3 vuodeksi. Lisäksi on hyvä huomioida, että kaikki ei siis todellakaan jää "kattoon räkimään", vaan on aika tavallista tehdä myös töitä hoitovapaan ohella tai opiskella. Osa järjestää lapsen hoidon muuten itse, esim. sukulainen, hoitorinki tms. Oikeestihan kaivattaisi uusia malleja joissa ihmiset pystyisi mahdollisimman hyvin esim. sovittamaan työn ja perhe-elämän yhteen, koska kaikki elämäntilanteet ja perheet on erilaisia. Malleja jotka kannustaa työntekoon, ja auttaa kuitenkin jaksamaan sitä lapsiperhearkea. Lapset tarvitsee vanhempien aikaa, ei siihen raha liity. Lasten hyvinvointiin raha kyllä taas liittyy, jos pieni lapsi jo voi huonosti, se tulee pitkällä tähtäimellä hyvin kalliiksi.

Noh, hallitus päätti tehdä just päinvastoin.

Mun mies on maanviljelijä. Tällä hetkellä tulot on vielä niin pienet, ettei kertakaikkiaan ole varaa palkata työntekijää, lisäksi työajat on mitä on, lähtö navettaan voi tulla mihin vuorokaudenaikaan tahansa, itse joutuu hoitamaan kaiken jos jotain menee rikki tai tulee muita ongelmia jne. Ei yksi työntekijä riittäisi, jos haluaisi olla ihan kokopäiväisesti kotona.[/QUO

mä tunen taas parikin maatalouslomittajaa jotak tulevat lyhyelläki varoitusajalla töihin, maatalouyrittäjäkin saa lomittajanjos vain haluaa. Maatalouyrittäjä voii kuitenkin olla kotonaan samaan aikaan ja lapet voi ottaa mukan monenkin maatilan juttuun. Itse olen melekin maatilalla kasvanut ( Mummiolassa vietin pitkiä aikoja) ja kyllä vaan on nii että vaika setäni olivat maatalousyrittäjiä, he myäs kävivät muualla töissä. Kesäiisn sitä hommaa oli eniten, kutienkin kasvattivat possuja ja kanoja ,ja oli maata ja metsää. Kyllä sitä aikaa oli muuhunkin. Isoäiit ei paljoa maatöitä jakasnut tehdä, mutta aina löytyi tekijöitä, naapuriapu on maallaa korvaamaton =) lapsetkin pysytvät maatilalla oleman mukana

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tällä palstallahan pyörii nimenomaan niitä matalapalkkaisia naisia eli siivoojia, lähihoitajia, kaupan kassoja yms. Siis se vähemmistö joka ylipäätään käy tai on edes joskus käynyt töissä. Loppu (valta)osa edustaa selkeästi sitä osaa naisväestöstä joka ei älyllisen kapasiteettinsa, mielenterveysongelmien tai puhtaan laiskuuden takia ikinä edes oikeisiin töihin halua saati kykene, vaativista ammateista puhumattakaan. Siksi tällä palstalla korostuu kaikenlainen hölmöläisyys ja yleinen asenne siihen että naisen pitäisi jostain käsittämättömästä syystä ja jollain uskomattomalla pillunomistajan etuoikeudella saada keskittyä kotona olemiseen ja lasten tekemiseen samalla kun mies ja/tai yhteiskunta maksavat naisen elämisen. Ja näistä saavutetuista eduista pidetään kynsin hampain kiinni.

Onneksi ajat muuttuvat ja pikku hiljaa kotona kattoon räkiminen loppuu myös näiltä.

Tekisi varmasti hyvää sinullekin kokeilla sitä kattoon räkimistä kotona vauvan ja parivuotiaan kanssa puolen vuoden ajan.

mun tulot 70K€ v Vaimon 25k€ tämäkään ei olisi este mulle jäädä kotiin hoitamaan lapsia vaan se että 6kk töistä poissaolo aiheuttaisi sen että oppimani asiat unohtuisivat ja olisin työnantajalle seuraavan 2v turha työntekijä.

Yhteistyössä