Mikä avuksi, olen nukkunut kahtena edellisenä yönä yhteensä 4,5 tuntia.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neytiri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Neytiri

Aktiivinen jäsen
Taapero on siis 1v3kk ja herää yöllä aina kun saan unta. Meillä on kaksio, joten en saa häntä siirrettyä toiseen huoneeseenkaan.
Mutta siis on nukkunut ennen tosi tosi tosi hyvin yönsä ja herännyt vasta noin klo 6 aamulla.
Nyt herää noin klo 1 ja valvoo viiteen asti, ja nukkuu sen jälkeen ehkä tunnin ja sen jälkeen istuu sängyssä ja huutaa. Niin ja siis klo 1 hän herää ja tahtoisi tissiä (ei ole saanut sitä yli kuukauteen) ja kun en anna hän vain huutaa. Tajuaa kyllä ettei saa tissiä. Näyttää itsekkin että on loppu. Mutta silti huutaa, ei suostu nukkumaan, ei minun vieressäni eikä omassa sängyssään.

Tältä äidiltä alkaa olemaan panokset loppu :( Olen ihan lopussa, väsyttää niin että tuntuu ettei järki kulje. Itkettää ja ahdistaa tämä unettomuus.
Olen yrittänyt mennä aikasemmin nukkumaan, mutta en vain saa unta silloin.
Olen aina ollut iltavirkku, enkä ikinä ole pitänyt aamuherätyksistä.

Auttakaa nyt ihmeessä, mitä teen???

Unettomuus on sitä, ettei saa nukuttua!!! Sinulla valvottavat lapset. Niitä kausia on jokaisessa lapsiperheessä. Ne pitää kahlata läpi ja sitten helpottaa...kunnes tulee joku uusi juttu!!! Sitähän se on lapsien kanssa!!!!

Hmmm... kaks yötä oot nukkunut huonosti etkä jaksa?? Voin kertoo, että mä elin tollasilla yöunilla yli puoli vuotta ja silti oon edelleen hengissä :) Mut eipä tuohon varmasti auta ku aika. Välillä on kausia ku lapset nukkuu huonommin ja sit taas hetken kuluttua paremmin.

Mihin aikaan sä sitten itse käyt nukkumaan? Ei tuossa paljon kyllä varmaan muu auta kuin se, että sinä yrität mennä aikaisemmin nukkumaan. Mä olen aina ollut yökyöpeli, mutta kun lapsen valvotti riittävästi, niin kyllä mä sitten sain mentyä nukkumaan 21-22 aikaan, kun oli vaan pakko saada unta.

Onhan lapsi terve,ei korvatulehdusta, ei nuhaa tms? Varmaan ei auta kyllä kuin odottaa että touhu menee ohi. :/ Sitten kun se tissi-asia unohtuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Äitix3:
Unettomuus on sitä, ettei saa nukuttua!!! Sinulla valvottavat lapset. Niitä kausia on jokaisessa lapsiperheessä. Ne pitää kahlata läpi ja sitten helpottaa...kunnes tulee joku uusi juttu!!! Sitähän se on lapsien kanssa!!!!

Voi kiitos sinulle myötätunnosta. Tällä vastauksella teen ihan kauheesti. Ai siis en tiennyt että mua valvottaa lapsi, et oo tosissas? Ja joo kyllä tiedän että nää pitää kahlata. Mutta tiedätkö sä että jos luulit sun viestis jotenkin auttavan mua niin väärässä olet.

Jos hänelle on tulossa hampaita se saattaa vaivata. Myös korvat kannattaa tarkistuttaa,jos ei ole hampaista kyse. Anna yöksi särkylääke josko siitä olisi apua.

Alkuperäinen kirjoittaja Harmailija:
Alkuperäinen kirjoittaja Äitix3:

Voi kiitos sinulle myötätunnosta. Tällä vastauksella teen ihan kauheesti. Ai siis en tiennyt että mua valvottaa lapsi, et oo tosissas? Ja joo kyllä tiedän että nää pitää kahlata. Mutta tiedätkö sä että jos luulit sun viestis jotenkin auttavan mua niin väärässä olet.

Väsyneenä kiukuttaa...tiedän senkin!!!

No onhan toi nyt maailman loppu, jos kaksi yötä valvoo! Mä oon valvonut viimeset 8 vuotta, kun esikoinen syntyi.
Tämän sanon vaan siksi, että sulla on ihan väärä asenne. Väsymyksen voi oikeesti voittaa jos tahtoo.
Nukkuuko taapero päiväunet? Lepää itse myös silloin. Onko sinulla miestä? Pyydä häntä valvomaan ensi yö ja mene itse olohuoneeseen ja korvatulpat korviin.

Mihin aikaa menet itse nukkumaan? Jos menisit lapsen kanssa yhtäaikaa niin ehtisitkö alkuyöstä nukkua? Noita kausia tosiaan on ja se on kieltämättä rankkaa, eikä sua varmaan lohduta se että "tuo on varmaan vaan ohimenevää" :) Onko ketään joka kävis päivällä muutaman tunnin, niin saisit nukutuksi?

En pääse kirjautumaan, mutta siis olen jo puolitoista viikkoa nukkunut vähän, hyvin vähän. Mutta sepäs ei teidän mielestänne ole mitään. Hampaita on tehty varmaan kohta 3 kuukautta urakalla. Ja siis tissi on öisin jätetty pois ennen joulua. Imetän siis päivisin edelleen.
Kiukuttaa tottakai, olen kuin perseeseen ammuttu karhu, ainakin miehelle.
Siis nuhaa ei ole, ja siis en tiedä voisko olla hampaista. Rauhottuu kyllä kun sanon että kiukuttelu ei auta, että joko olet siinä äitin vieressä tai sitten menet omaan sänkyyn. Laittaa pään tyynyyn ja on nukkuvinaan. Kun itse saan silmät kiinni hän vain nipistelee tai tökkii minua silmiin.

Oletteko tosissaan sitä mieltä että olet huono äiti kun tämmösiä täällä kyselet?
Mä kyllä koliikkilapsen äitinä tiedän mimmosta on valvoa lähes puoli vuotta melkeen kokoajan. Mutta tämä ehti tässä jo olemaan parempikin välillä. Siksi tässä kyselen että olisiko neuvoja millä tästä eteenpäin.

kuten sanoinkin tossa, niin olen vain sellainen ihminen etten saa unta kun vasta lähellä puoltayötä, olen aina ollut. Ja vaikka kuinka väsyttäisi, ei onnistu. Lähinnä nyt hainkin vähän ymmärrystä ja neuvoja täältä, mitä tehdä. Ja tietoa siitä mikä tämä juttu oikein on.
Kertokoon se itkuherkkyyn jotain väsymyksestäni. Minä joka itken todella äärimmäisen harvoin, olen nyt parina päivänä purskaldellut itkuun ihan pienistäkin asioista.

Meillä samanikäinen lapsi.Aika levottomasti nukkuu mutta kun ei mene katsomaan miksi kolistelee sängyssään niin nukkuu aamuun asti.Tietenkin se haittaa unta,meilläkin kun ahtaat tilat ja makuuhuoneessa pinnasängyssä lapsi nukkuu.

No mä olen nukkunut parin kuukauden ajan sellaisia 2-5 tunnin öitä, että ihan miten vaan...
Ja siis olen raskaana ihan loppuvaiheessa ja olen kärsinyt yöllisistä supistuksista koko tuon ajan marraskuun lopusta asti.
Ja sitten kun vauva joskus syntyy niin sitten valvottaa vauva.

Että tervetuloa kerhoon vaan.

Et sinä huono äiti ole :hug: Jokainen täällä vaan koittaa kiillottaa sädekehäänsä, ja kilpailee siitä kuka on valvonut eniten :whistle: Josko edes menisit makoilemaan illalla aikaisemmin, sekin vois auttaa?

No eipä voi sanoa muuta kuin kiitosta vaan sinullekkin jooh.. Sä et taida tietää kyllä yhtään mitään siitä minkälaatuista uni on silloin kun lapsi on konkreettisesti jo olemassa.
Onnea sinulle raskaudestasi, mutta nyt ei ole kyse ihan samoista asioista. Ja tervetuloa kerhoon vaan.. hoh hoh.. kiitos, tämä lämmitti mieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja Erika:
No onhan toi nyt maailman loppu, jos kaksi yötä valvoo! Mä oon valvonut viimeset 8 vuotta, kun esikoinen syntyi.
Tämän sanon vaan siksi, että sulla on ihan väärä asenne. Väsymyksen voi oikeesti voittaa jos tahtoo.
Nukkuuko taapero päiväunet? Lepää itse myös silloin. Onko sinulla miestä? Pyydä häntä valvomaan ensi yö ja mene itse olohuoneeseen ja korvatulpat korviin.

Ja paskat, väsymystä ei voiteta eikä kenellekään ole hyväksi valvoa 8 vuotta. Jos joskus joku asia valvottaa, siihen pitää puuttua heti alkuunsa. Koko perhe kärsii siitä, jos äiti on väsynyt. Ap:n tapauksessa kärsii varmaan lapsikin väsymyksestään.

Sitä mikä lasta valvottaa on vaikea näillä tiedoilla sanoa. Onko tulossa hampaita, onko lähtenyt vasta kävelemään. Noi on onneksi ohimeneviä vaiheita ja menevät itsekseen ohi. Itse yrittäisin vauva kainalossa kuitenkin nukkua yöllä, vaikka vauva ei nukkuisikaan, mutta helpommin nukahtaa nukkuvan aikuisen viereen, kuin yksin tai jos vanhempi touhuaa yöllä jotain muuta.

kiitos Molleri, olet ainut jolta saa edes hieman apua tähän.
Kai se pitää illalla mennä aikasemmin tuonne pyörimään. Mutta ei se kauheasti tähän yliväsyneeseen jopa humalan kaltaiseen tilaan apua tuo. Mä en enää ole moneen vuoteen juonutkaan, mutta muistaakseni jotenkin tämmöseltä se tuntuu.. :(

Sympatiat sulle ap. En valitettavasti osaa auttaa yövalvomistesi kanssa, kun oma lapseni on vasta 7kk, mutta on pätkissä nukkuminen ja valvominen, viime yönäkin vauva heräsi huutamaan useita kertoja. Kyllä se valvominen väsyttää itse kutakin. Pahimmillaan itse sain pidemmäksi aikaa rytmihäiriöitä, kun synnytyksen jälkeen valvoin muutaman vuorokauden lähes putkeen. Olen vain ajatellut, että eiköhän sitä joskus saa nukkua pitkään. Mulla on toistaksesi helppoa tämän valvomisen kanssa, kun olen kotona, mutta loppukeväästä pitäisi palata töihin ja kieltämättä hirvittää, miten töissä jaksaa ja työpäivän jälkeen kotona, jos vauva kovin heräilee.

Alkuperäinen kirjoittaja jooh:
No mä olen nukkunut parin kuukauden ajan sellaisia 2-5 tunnin öitä, että ihan miten vaan...
Ja siis olen raskaana ihan loppuvaiheessa ja olen kärsinyt yöllisistä supistuksista koko tuon ajan marraskuun lopusta asti.
Ja sitten kun vauva joskus syntyy niin sitten valvottaa vauva.

Että tervetuloa kerhoon vaan.

Tämä oli kyllä huippu!
Tervetuloa kerhoon. Ap tietänee valvomisesta pikkuisen enemmän kuin sinä raskaana oleva.
Odota kun vauva syntyy. Tervetuloa sinulle kerhoon sitten!!

Hei
Jaksuja sulle. Olen valvonut viimeiset 7 vuotta öisin. Meillä autisti joka ei ilmeisesti itse tarvi unta enemmän kun 3-4 tuntia yössä. Joo, tiedän uskomatonta mutta täysin totta!
Joskus tuntuu helvetiltä mutta jaksaa täytyy. Jos nukkuisin niin jäbä olis keittiössä touhuamassa omiaan, laittaa tv huutamaan, kokkailee mikrolla, käy jääkaapilla, käynnistää tietokoneet,availee ulkoovea-ikkunoita jne... eli valvonta pakko.
Mulla on kans 2 muuta lasta. vauva nukkuu hyvin, jäbä ei. En tiedä mikä auttaa, siihen jotenkin tottuu aikanaan.

Vähän kummia vastauksia.. Ei kai kaikkien tarvitse vuosikausia valvoa, että saa luvan sanoa olevansa väsynyt? Väsymykseen ja valvomiseenkin varmaan tottuu eri tavalla jos se on jatkuvaa, tällaiset yht'äkkiset valvomiset rasittavat kyllä akuutisti ihmistä aika paljon! Ja yhdestä viiteen valvominen on kuitenkin aika paljon kerralla... :hug:

Toivottavasti on väliaikainen vaihe ap:n lapsella. Jos tilanne jatkuu pidempään, saatathan oppia nukahtamaan aikaisemmin. Itse otan päiväunia (vaikka illan lastenohjelmien aikaan) jos olen kovin univelkainen. Sekin hiukan helpottaa jaksamaan seuraavan yön valvomisia.

Mitähän se lapsesi tahtoo/tarvitsee itkullaan? Johtuisiko lapsen itku ja heräily kivusta vai jostain muusta? Äidin salapoliisitehtävä ei ihan aina ole kovin mukavaa... Jaksamista!

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja Erika:

Ja paskat, väsymystä ei voiteta eikä kenellekään ole hyväksi valvoa 8 vuotta. Jos joskus joku asia valvottaa, siihen pitää puuttua heti alkuunsa. Koko perhe kärsii siitä, jos äiti on väsynyt. Ap:n tapauksessa kärsii varmaan lapsikin väsymyksestään.

Sitä mikä lasta valvottaa on vaikea näillä tiedoilla sanoa. Onko tulossa hampaita, onko lähtenyt vasta kävelemään. Noi on onneksi ohimeneviä vaiheita ja menevät itsekseen ohi. Itse yrittäisin vauva kainalossa kuitenkin nukkua yöllä, vaikka vauva ei nukkuisikaan, mutta helpommin nukahtaa nukkuvan aikuisen viereen, kuin yksin tai jos vanhempi touhuaa yöllä jotain muuta.

Joo oon koittanut, että pakkaan sen viereeni nukkumaan, ihan kylkeen kiinni, mutta kiemuretelee siitä vähän väliä niin voimakkaasti etten pysty nukkumaan.
Lapsi on kävellyt jo 5 kk ja juossutkin jo 2, joten kävelystä ei ole kiinni. Puhettakin on tullut jo parin kuukauden ajan. Hampaita on tehty (poskihampaita) jo ainakin pari kuukautta, mutta eikai sitä särkylääkettäkään voi kauheen kauaa antaa noita öitä rauhottamaan, jos siis hampaista olisi. Ei oo ollut nuhaa, joten en usko että korvissakaan olisi mitään. Tytöllä on siis ollut kaksi korvatulehdusta koko elämänsä aikana, enkä mä jäänyt tiedottomaksi näistäkään, vaikka oli vasta 4 ja 6 kk tuolloin.
Mutta kiitos kovasti vastauksestasi. Tätä lähinnä tarkoitin itsekkin, että jos voisin tehdä asialle jotain, niin ei tarvitsisi sitten olla ihan loppuun palanut kun joskus töihin palaan.
Lapsi nukkuu päikkäreitä, mutta nykyään oikeastaan vain ulkona, asutaan kerrostalossa ja en siis saa häntä nukahtamaan parvekkeelle.
Ongelma poikineen.

Yhteistyössä