Mikä avuksi, olen nukkunut kahtena edellisenä yönä yhteensä 4,5 tuntia.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neytiri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Koitin tuolla jo perustella miksi en vielä lopeta. Vaan vasta matkan jälkeen.
Lääkitykseni takia on hyvä lopettaa imetys, mutta lääkärin ja neuvolan suosituksien mukaan kannaattaa jatkaa matkan ajan.
Siis hyväksyy yöllä tuon tissittömyyden. Viimekin yönä, mutta sitten ei saa unta ilman sitä. Ja siis meillä on oltu hyvin ihan ilman tissiä ÖISIN tuosta joulusta lähtien, joten kyllä hän osaa ilmankin sitä nukkua.
Mutta ehkä mun pitää vaan sit tarkistuttaa noi korvat, ja koittaa itse opetella nukkumaan aikasemmin. Ei varmaan korjaannu ainakaan hetkessä.
Nyt pitäisi saada valvotettua lasta ainakin puoli 12 asti, jotta käydään rokotuksessa, ja sen jälkeen vasta saisi nukahtaa. On nyt jo ihan väsynyt, mutta ei ehdi nukkua kuin vajaan tunnin jos nyt annan nukkua. Jos myöhemmin niin saattaa nukkua sen 1,5-2h Ja sillon pääsisin itsekkin nukkumaan jos saan hänet nukahtamaan vaikka rattaisiin neuvolasta kotiin. Niin ja siirrettyä sänkyyn sisään nukkumaan. Karmea operaatio mutta voisi sitä kokeilla.

Mites kun otat lapsen teidän sänkyyn, niin vaikka hän kuinka riehuisi siinä, niin pystytkö vaan laittamaan silmiä kiinni ja esittää nukkuvaa ja samalla lepäämään siinä (edellyttää tietysti, että taaperon on siinä turvallista "riehua" eikä tipu tms.) Jos taas joudut koko ajan vahtimaan, ettei lapsi tipu tms. niin voisiko väliaikainen ratkaisu olla siirtyä nukkumaan patjoille lattialle, niin lapsi saisi "rauhassa" riehua riehumisensa ja sinä voisit vaan maata vieressä ja esittää nukkuvaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Koitin tuolla jo perustella miksi en vielä lopeta. Vaan vasta matkan jälkeen.
Lääkitykseni takia on hyvä lopettaa imetys, mutta lääkärin ja neuvolan suosituksien mukaan kannaattaa jatkaa matkan ajan.
Siis hyväksyy yöllä tuon tissittömyyden. Viimekin yönä, mutta sitten ei saa unta ilman sitä. Ja siis meillä on oltu hyvin ihan ilman tissiä ÖISIN tuosta joulusta lähtien, joten kyllä hän osaa ilmankin sitä nukkua.
Mutta ehkä mun pitää vaan sit tarkistuttaa noi korvat, ja koittaa itse opetella nukkumaan aikasemmin. Ei varmaan korjaannu ainakaan hetkessä.
Nyt pitäisi saada valvotettua lasta ainakin puoli 12 asti, jotta käydään rokotuksessa, ja sen jälkeen vasta saisi nukahtaa. On nyt jo ihan väsynyt, mutta ei ehdi nukkua kuin vajaan tunnin jos nyt annan nukkua. Jos myöhemmin niin saattaa nukkua sen 1,5-2h Ja sillon pääsisin itsekkin nukkumaan jos saan hänet nukahtamaan vaikka rattaisiin neuvolasta kotiin. Niin ja siirrettyä sänkyyn sisään nukkumaan. Karmea operaatio mutta voisi sitä kokeilla.

Otat rattaat sisälle, avaat vain vähän vaatteita ja annat nukkua siinä, sitten vain itsekin lepäämään..

Alkuperäinen kirjoittaja Harmailija:
Piikkimattoa olen miettinyt muista syistä (selkä) mutta kai sitä sitten tänkin takia vois kokeilla. Ei vaan viittis taas tuhlata, jos se onkin huono. Pitää kysellä onko kellään tutulla semmosta, niin vois kokeilla.

Ne halpaversiot on muuten ihan yhtä hyviä kuin kalliitkin.. Mulla maksoi 16? ja on ollut todella hyvä. Tsemppiä sulle!!

Niin siis asutaan kerrostalon nelosessa ilman hissiä, joten rattaita en saa sisään.

Niin ja meillä tosissaan on kaksio, periaatteessa kai ne patjat olkkariin mahtuis, mutta muuta juur ei sitten mahtuiskaan. Makkarissa en rupee siirtämään runkoa veke että saan patjat lattialle. Mutta siis pinnis on sivuvaununa. Pitäsköhän se irrottaa ja pitää vaan erillään?

Niin siis asutaan kerrostalon nelosessa ilman hissiä, joten rattaita en saa sisään.

Niin ja meillä tosissaan on kaksio, periaatteessa kai ne patjat olkkariin mahtuis, mutta muuta juur ei sitten mahtuiskaan. Makkarissa en rupee siirtämään runkoa veke että saan patjat lattialle. Mutta siis pinnis on sivuvaununa. Pitäsköhän se irrottaa ja pitää vaan erillään?

Pinniksen irrottaminen voisi oikeasti auttaa ja sen siirtäminen niin kauas teidän sängystä kuin mahdollista. Meidän tyttö siirtyi itseasissa juuri tuossa iässä 1v3kk nukkumaan isosiskonsa kanssa samaan huoneeseen ja vasta silloin loppui yöheräilyt (tosin alkaakseen uudestaan nyt kun ikää on 1v10kk...huoh). Aiemmin siis nukkui meidän kanssa samassa huoneessa. Ja suurin ongelma yöheräilyssä oli just niinä aikoina, kun vielä imetin päivällä, mutta yöllä en enää. Eli sikäli varmaan tuo imetyksen lopettaminen sitten sen teidän matkan jälkeen voisi olla ihan hyväkin idea, jos yöt eivät muutoin parane.

Mutta tietysti tuo on hankalaa, kun ette saa pinnistä eri huoneeseen. Mutta ainakin sitä mahdollisimman kauaksi siirtoa kokeilisin jo heti ensi yönä.

Voimia sinulle!

Alkuperäinen kirjoittaja maranooka:
Vähän kummia vastauksia.. Ei kai kaikkien tarvitse vuosikausia valvoa, että saa luvan sanoa olevansa väsynyt? Väsymykseen ja valvomiseenkin varmaan tottuu eri tavalla jos se on jatkuvaa, tällaiset yht'äkkiset valvomiset rasittavat kyllä akuutisti ihmistä aika paljon! Ja yhdestä viiteen valvominen on kuitenkin aika paljon kerralla... :hug:

Toivottavasti on väliaikainen vaihe ap:n lapsella. Jos tilanne jatkuu pidempään, saatathan oppia nukahtamaan aikaisemmin. Itse otan päiväunia (vaikka illan lastenohjelmien aikaan) jos olen kovin univelkainen. Sekin hiukan helpottaa jaksamaan seuraavan yön valvomisia.

Mitähän se lapsesi tahtoo/tarvitsee itkullaan? Johtuisiko lapsen itku ja heräily kivusta vai jostain muusta? Äidin salapoliisitehtävä ei ihan aina ole kovin mukavaa... Jaksamista!

Tätä minäkin, pitää valvoa 10 vuotta, että saa sanoa olevansa väsy??
Siis mulla kolme lasta, 7v, 6v, ja 5kk.
Tuo kuopus nukkunut nyt viikon verran huonosti, siis kitissyt/huutanut illalla n. 02.00 asti, sen jälkeen nukkunut yhdellä syötöllä 09.00, ollut hetken hereillä ja jatkanut taas unia.. Itse herään 07.00. Eli VIIKON 5h unta, ja olen ihan poikki!!

Ikinä ennen ei ole tarvinnut valvoa, isommat nukkuneet aina hyvin, ja täysiä öitä 4kk iästä alkaen.
Miten on niin vaikea ymmärtää että ihmisten unentarve on erilainen?!

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
"tissit nukkuu yöllä, ei toimi".

:laugh: hauska.

mut siis mun vinkki ois se että lapsi olohuoneeseen pinniksen kera. onko sulla parvekevaunut? mä ite hytkyttelin joka pvä parvekevaunuis lapsen uneen, siel se nukku 2-3h. ja jos sun mies olis yhden yön vaikka lapsen kans, pääsisitsä jollekin kaverille yöks? tai vanhemmille?

Ihana kun koitatte auttaa. Mutta nyt musta alkaa tuntumaan että olenko mä vähän hankala.
Siis olohuoneeseen en tahtois siirtää, kun sit ei voi oikestikkaan tehdä mitään enää missään. Kaksiossa on tosisaan vähän hankalaa tämä. Niin ja parvekevaunuja ei ole enää, oli mutta myin pois. Ja kaiken lisäksi me kaikki ollaan semmosia kotihiiriä, että ei oikeen saada nukuttua kylässä tms. Oma sänky kullan kallis.

Mutta tuota mummoa meille muuten kokeilisin, mutta tosissaan on melko vaikeeta, kun toinen on mielenterveysongelmainen ja toinen muuten vaan lapselle jotenkin etäinen.

Ajattelin tarkistuttaa tänään ne korvat, antaa varmuudeksi yöllä jos herää sitä panadolia jos vaikka hampaat sattuu. Koska äsken kysyin tytöltä että sattuuko sua jonnekkin, kun et yöllä nukkunut. Niin näytti suuta ensin, sitten kun kysyin että sinnekkö sattuu, niin vaihtoi ja näytti monta kertaa poskea. Oisko sittenkin ne hampaat.

Meillä käytettiin yösyöttöjen jättövaiheessa laastaria ja mä sanoin aina, että tissi on nukkumassa, ja se on vähän pipi, annetaan sen nukkua niin aamulla taas saa maitoa. Ja meni läpi.

Nyt pitää rupee laittaa ruokaa, että ehditään sinne rokotuksiin. Toivottavasti tuo ei sillävälin nukahda. Pääsispä itsekkin nukkumaan iltapäivällä.

Pinniksen siirrän muuten kokeeksi pois meidän sängyn vierestä. Olin ajatellut sen helpottavan eloa jos se on siinä vieressä, niin lapsi ei tipu kuin omaan sänkyynsä jos päättää pyöriä. Mutta ehkä se sitten onkin huono. Kiitos vinkistä/vinkeistä kaikille.
Mulla kyllä lähtee järki jos näitä öitä tulee vielä muutama lisää.

ja sit se että ihan joka kiekasuun ei kannata lähtee mukaan, sanoa vaan "nyt on yö, nyt nukutaan" ja jatkaa ite vaan "nukkumista" kun ei anna sitä huomioo yöllä. ja paras konsti tässä on et pinnis erilleen omasta sängystä, niin ei pääse tökkimään.

Tiedän työn järkyytävän väsymyksen tunteen.... Itsekin iltavirkku, joten vaikka väsyttäskin, niin uni ei silti väölttämättä tule. Ei enää ihan pikkulapsia meillä, jotka valvottas, mutta minä teen jatkuvaa iltavuoroa, ja silti aamuherätys on anivarhain. Johtuen koululaisista.

Ja TÄÄ vuodenaikakin väsyttää, kohta mennään kevättalvea. Pikku nokosia päiväsaikaan? Vitamiinilisä? TOSIN MIKÄÄN EI korvaa univajetta, väsymys vie värejä elämästä. Mutta onneksi mikään elämäntilanne EI kestä ikuisesti.

Kiitos NannaIhana, Kuten sanottu, kaikkea on kokeiltu, tai ainakin tuntuu siltä. Siis en tod. anna huomioa kokoajan, vaan nimen omaan koitan teeskennellä nukkuvaa. Ja tyttö silloin rupeaa tökkimään mua. Niin ja kyllä olen käyttänyt juuri noita sanoja että "nyt on yö, nyt nukutaan" ja ehkä painottanut vielä että pää tyynyyn.

Mutta nyt syömään, ja sitten rokotukselle. Kiitos kaikille. Tulen sitten iltapäivästä katselemaan oisko joku keksinyt mikä vaivaa pientä tylleröäni.

Kiitos NannaIhana, Kuten sanottu, kaikkea on kokeiltu, tai ainakin tuntuu siltä. Siis en tod. anna huomioa kokoajan, vaan nimen omaan koitan teeskennellä nukkuvaa. Ja tyttö silloin rupeaa tökkimään mua. Niin ja kyllä olen käyttänyt juuri noita sanoja että "nyt on yö, nyt nukutaan" ja ehkä painottanut vielä että pää tyynyyn.

Mutta nyt syömään, ja sitten rokotukselle. Kiitos kaikille. Tulen sitten iltapäivästä katselemaan oisko joku keksinyt mikä vaivaa pientä tylleröäni.

joo se pinnis erilleen ja koitahan mennä yhdeks yöks ite sohvalle (ystävillä tosiaan auttanut tämä että isän kans nukkuu mutta silloin kun äiti paikalla ei nuku)

jaksamista :hug:

En kaikkia vastauksia jaksanut lukea, kun kävi niin ärsyttämään tuo toisen väsymyksen vähättely. Hirveä kilpailu kuka on nukkunut vähiten. :o :kieh:

En tosiaan osaa auttaa ongelmassasi, mutta ison :hug: voin antaa ja kertoa, että tiedän mitä se on, kun olet kuolemanväsynyt, mutta uni ei vain tule.
Olen siis samanlainen iltavirkku/aamu-uninen, eikä siinä unen saamisessa auta mitkään temput. Olen tässä vauvan kanssa viime kuukausina valvonut öitä ja ollut todella väsynyt (itkenyt joka asiaa, kun väsyttää niin paljon) mutta uni ei vain tule ennen puoltayötä, vaikka menisi jo yhdeksältä petiin pyörimään... :/

Toivottavasti kohta helpottaa! :hug:

Kiitos TeylaEmmagan ja NannaIhana, sain kuin sainkin nukuttua vähän päikkäriä tytön kanssa, ja nyt tuntuu taas että elämä voittaa.
Tosin olen varma että ensi yönä ei sitten nukuta taaskaan. :(

Käytiin siellä rokotuksissa ja kyselin mikä voisi olla, ja mitä neuvoja olisi tarjolla. Noh, kun lähdettiin sieltä olin saanut käteeni lapun siitä kuinka äidin on tärkeä viettää omaa aikaa, ja käydä jossain vertaisryhmässä jossa äidit tuntevat kiellettyjä tunteita.
Että silleen.. tais mennä neuvolan tätiltä vähän ohi mitä tarkotin.
Tarkotin oikeesti olevani väsynyt, enkä niin että olen henkisesti väsynyt ja heitän lapseni seinään kohta. En tiedä mistä se semmosen kuvan sai :/ Noh, jäipä taas sillekkin hyvä käsitys meidän elämästä.
Se kyseenalaisti kaiken, Kyseli olenko pistänyt lapsen nukkumaan omaan sänkyynsä, kyllä olen, en kai anna lapselle periksi, vaihdanko sille vaippoja yöllä ja pistänkö valoja päälle yms. no en. Olenko tarpeeksi johdonmukainen lapselle, huoh, olen. Ja sit rupes selittämään mulle siihen tyyliin, että ymmärränkö että lapsi on pieni ja että hän ei ymmärrä mitään viellä mistään.. huoh huoh huoh.. olin edellisessä lausessa kertonut kuinka tyttö ymmärtää lähes kaiken mitä hänelle sanon. Että se siitä sitten taas.
Ja mikä parasta tuo vertaisryhmä on eri kaupungissa kuin missä asun, se on keskellä viikkoa, ja siis aamupäivällä, ja sinne ei saa ottaa lapsia mukaan. Juu on mahdollista.

Ainiin ja kyn hänelle sanoin että välillä kun tyttö saa raivarin/uhmakohtauksen se ei suostu olemaan sylissä, ei rattaissa, ei missään, niin tämäpä sanoo mulle että lapsen pitää antaa tuntea jotain, ja pitää sylissä silloin kun se raivoaa. Meillä siis kun raivo alkaa niin syli ei kelpaa, ei tosissaan kelpaa missään muuallakaan olla, ja lopuksi raivotaan lattialla pää punaisena.

Eli ilmeisesti hän on sitä mieltä että olen huono äiti, hylkään lapseni kun hän tuntee jotain, ja öisin annan periksi kaiken mitä hän tahtoo, yms.

Siis enkä ainuttakaan neuvoa saanut siihen yöhön.. Kysyin voisko olla korvissa, sanoi ettei usko, kysyin että entä hampaat, niin väitti että tyttö on nyt saanut jostain sen käsityksen että yöllä valvotaan, liekö itseltäsi. Että näin meilläpäin. Tuli vaan pahempi fiilis.
Mutta toivotaan ettei kukaan muu joudu tämmöseen tilanteeseen täällä, koska ohjaus on tätä luokkaa.

1. Kauheita, ilkeitä vastauksia tuossa ekalla sivulla ainakin.

2. Mä imettäisin lapsen unille. Kumpi on tärkeempää, se, että lapsi on tissittä vai se, että kaikki saa nukuttua edes jotenkin...

Alkuperäinen kirjoittaja Äitix3:
Unettomuus on sitä, ettei saa nukuttua!!! Sinulla valvottavat lapset. Niitä kausia on jokaisessa lapsiperheessä. Ne pitää kahlata läpi ja sitten helpottaa...kunnes tulee joku uusi juttu!!! Sitähän se on lapsien kanssa!!!!

Sinähän symppis olet :-O Kyllähän ihmiseltä lähtee henki, jollei se nukuttua saa.

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
1. Kauheita, ilkeitä vastauksia tuossa ekalla sivulla ainakin.

2. Mä imettäisin lapsen unille. Kumpi on tärkeempää, se, että lapsi on tissittä vai se, että kaikki saa nukuttua edes jotenkin...

Näin mäkin tekisin ellei lasta olisi jo toistamiseen vieroitettu rinnalta, ja jos kyseessä olisi lapsi jolle ruoka maittaa päivälläkin jos yöllä on syöty.
Meillä siis ei syödä päivällä jos yöllä antaa tissiä. Tai syödään, mutta ei sitä syömiseksi voi kutsua, pala silloin toinen tällöin.

Mutta siinä oot oikeessa että tosi vähätteleviä kommentteja tuli paljon :( Olen iloinen että edes muutama tuli ja sai minut paremmalle tuulelle.

saat kaikki myötätuntoni. Miehelläni myös autisti, nyt jo aikuis-ikäinen poika ja nukkuu tosiaan vain 3-4 tuntia yössä. Myös syöminen on heikkoa. Asuu nyt tuetusti omillaan ja kerran kertoi että on ollut noin 2 vrk syömättä. Puhelimeen vastaaminen hänellä myös heikkoa, mieluimmin kontrolloi netissä tietokoneen välityksellä. Myös mieheni nukkuu kylläkin yöt huonosti ja tiedän, miten hirveää on, kun joutuu lähes joka yö valvomaan.

Alkuperäinen kirjoittaja autistin äiti;19165767:
Hei
Jaksuja sulle. Olen valvonut viimeiset 7 vuotta öisin. Meillä autisti joka ei ilmeisesti itse tarvi unta enemmän kun 3-4 tuntia yössä. Joo, tiedän uskomatonta mutta täysin totta!
Joskus tuntuu helvetiltä mutta jaksaa täytyy. Jos nukkuisin niin jäbä olis keittiössä touhuamassa omiaan, laittaa tv huutamaan, kokkailee mikrolla, käy jääkaapilla, käynnistää tietokoneet,availee ulkoovea-ikkunoita jne... eli valvonta pakko.
Mulla on kans 2 muuta lasta. vauva nukkuu hyvin, jäbä ei. En tiedä mikä auttaa, siihen jotenkin tottuu aikanaan.

Hei miten ihmeessä jaksat? Mulla on myös kolme lasta ja heistä yksi aika vaikeasti autistinen, hänen hoitonsa on hyvin haastavaa, hän on ihan ymmärtämätön. Raksatan häntä toki, mutta hän ei osaa harkita mitään tmv. kokoajan liikkeesä menee minne sdattuu...MUTTA hän nukkuu kyllä yöt! En missään nimessä jaksaisi jos hän vielä kaiken päälle valvoisi öitä. Jaksamisia teille.

Yhteistyössä