Mikä avuksi, olen nukkunut kahtena edellisenä yönä yhteensä 4,5 tuntia.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neytiri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä olen öisin vaan nostanu lapsen viereen ja ainakin esittäny nukkuvaa, jos se on möyhkänny niin, ettei le voinu nukkua. Mutta en pistä valoja tai nouse ylös yöllä lasten kanssa. Saanpahan edes maata, jos toinen möyhkää vieressä. Ja toisaalta lapsi saa viestin, että yöllä ei puuhailla.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kiitos Molleri, olet ainut jolta saa edes hieman apua tähän.
Kai se pitää illalla mennä aikasemmin tuonne pyörimään. Mutta ei se kauheasti tähän yliväsyneeseen jopa humalan kaltaiseen tilaan apua tuo. Mä en enää ole moneen vuoteen juonutkaan, mutta muistaakseni jotenkin tämmöseltä se tuntuu.. :(

Ole hyvä vain :) Täällä on tapana kauheesti vähätellä toisten tilannetta ja koittaa itse olla se "parempi äiti". Mua ihan sääliksi käy noita jotka kehuvat valvoneensa jo 8vuotta, omaa typeryyttään kai kun eivät oo tajunneet apua pyytää :whistle:

Josko koittaisit tänään mennä yhtäaikaa lapsen kanssa sänkyyn, ota hyvä kirja ja lue vaikka hetki. Saat ajatuksia pois ja rentoudut. Onko isää talossa? Voisitteko viikonloppuisin vaihtaa vuoroja jotta sinä saisit nukkua hieman pidempään? Entäs mummo tai ystävät?

Hei! Mitä jos yrittäisit nukkua päikkäreiden aikaan? En lukenut ihan joka vastausta, että en tiedä tuliko tähän vastaus :(

Mä nukuin pitkän aikaa silleen, että yöllä just tommosen 2-3 tuntia ja sit muksun päikkkyjen yhteydessä pari lisää... Auttaa yllättävän paljon!

Olen kahden lapsen äiti ja en kyllä todellakaan jaksaisi noin vähillä unilla. Voitko ap nukkua päivällä kun lapsi päiväunilla. Voisiko neuvolasta kysyä neuvoa miten pienen oloa voisi helpottaa öisin että saisitte nukuttua. Voimia ap:lle.

En mä ole ainakaan "Pekkaa parempi" äiti. Itse kans tosi väsyny, kunhan halusin jakaa samalla omaa problemaa. Tiedän miltä olla väsyny tuntuu. Se on kauheaa.

No anteeksi vaan ap, mutta ei sulle oikein tunnu kenenkään vastaus kelpaavan. On tässä ketjussa ikäviäkin vastauksia ollut mutta moni on yrittänyt kannustaakin. Ymmärrän ihan ehdottomasti miten hirveä olotila on, itse tuosta olen kärsinyt pitkään. Mutta jos lasta ei saa yöllä nukkumaan ja itse et mene illalla nukkumaan niin ei siinä oikein mikään auta. :/ Lapsihan nukkuu varmaan päiväunet, saisitko silloin nukuttua?

Mutta onko teillä siis tämän 1v3kk lisäksi vielä vauva talossa kun sanoit, että imetät vielä? Sitten on kyllä aika hankalaa, voisiko mies tai joku sukulainen viikonloppuna viedä lasta/lapsia pois että saisit nukuttua päivällä? Tai sitten niin että mies nousisi lapsen kanssa aamulla että sinä saat jatkaa uniasi.

Tämänkin palstalla olon ajan, jos olisit levännyt. Olo olisi virkeämpi. Saa Haukkua, mut niinhän se on. Ilmeisesti lapsesi nukkuvat nyt, koska koneella pitkiä aikoja olet.

Alkuperäinen kirjoittaja Sira:
Tämänkin palstalla olon ajan, jos olisit levännyt. Olo olisi virkeämpi. Saa Haukkua, mut niinhän se on. Ilmeisesti lapsesi nukkuvat nyt, koska koneella pitkiä aikoja olet.

No ei mun lapset kyllä nuku tällä hetkellä vaikka itse tässä istunkin... Ja ei sitä sillon viitsi nukkumaan laittaa jos lapset ovat virkeinä juuri heränny :) Täältä saa myös apua ja purkaa ongelmiaan joka sekin osaltaan voi auttaa vaikeessa tilanteessa.

Mulla tossa pahimmassa väsymysvaiheessa auttoi ainoastaan se, että nukuin aina kun vaan mahdollista. Heti kun lapset vaikutti vähänkin väsyneiltä, laitoin ne nukkumaan ja menin itsekin. Meillä on kanssa 1v3kk:n valvottajan lisäksi ollut 2kk:n ikäinen hoidettava ja olihan se olo silloin aika :x . Öisin silittelin sitä vanhempaa, jos ei nukkunut, ja itse nojasin samalla seinään silmät kiinni ja joskus nukahdinkin siihen asentoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Molleri:

Ole hyvä vain :) Täällä on tapana kauheesti vähätellä toisten tilannetta ja koittaa itse olla se "parempi äiti". Mua ihan sääliksi käy noita jotka kehuvat valvoneensa jo 8vuotta, omaa typeryyttään kai kun eivät oo tajunneet apua pyytää :whistle:

Mäkään en arvosta ihmistä, joka ei pidä terveydestään huolta. Terveydelle riittävä uni on yhtä tarkeä kuin hyvä ruokavalio ja liikunta.

Alkuperäinen kirjoittaja Molleri:
kiitos Molleri, olet ainut jolta saa edes hieman apua tähän.
Kai se pitää illalla mennä aikasemmin tuonne pyörimään. Mutta ei se kauheasti tähän yliväsyneeseen jopa humalan kaltaiseen tilaan apua tuo. Mä en enää ole moneen vuoteen juonutkaan, mutta muistaakseni jotenkin tämmöseltä se tuntuu.. :(

Josko koittaisit tänään mennä yhtäaikaa lapsen kanssa sänkyyn, ota hyvä kirja ja lue vaikka hetki. Saat ajatuksia pois ja rentoudut. Onko isää talossa? Voisitteko viikonloppuisin vaihtaa vuoroja jotta sinä saisit nukkua hieman pidempään? Entäs mummo tai ystävät?

Kiitos :)
Mä en tahdo valvoa seuraavaa 8 vuotta, vaikka se olisi jonkun mielestä kuinka normaalia. Siksi tässä apua pyydänkin.
Täytyy tänään mennä samaan aikaan sänkyyn, vaikka itse olen iltavirkku, ja silloin ei tämä aamuinen/päiväinen jättiväsymys tunnu missään. Ehkä kuitenkin saisin unta, toivottavasti.
Isä on joo kuvioissa, ja siis onkin ihana ja auttavainen. Tosin, isä on tosi herkkäuninen ja nukkuu siis perhepedissä hänkin. Väsynyt on isäkin, koska ei saa nukuttua edes sohvalla paremmin kun tyttärellämme on aika voimakkaan kuuloinen äänikin, kaiken hyvän lisäksi.
Mummo varmaan hoitaisi mielellään, mutta.. Toisella on mielialaongelmia (suuria) ja toisella sitten taas sellainen hälläväliä asenne, ja lapsi ei viihdy hänen kanssaan. Muutenkin olen tainnut tehdä lapsesta itse tälläisen.
Syyttelen itseäni, koska pelkään että lapsesta tulee kaltaiseni voimakasluonteinen ja määrätietoinen. Lisäksi lapsi ei viihdy oikein kodin ulkopuolisessa seurassa kuin jonkun vartin kerrallaan. Tämäkin varmaan ihan siitä syystä ettei ole pakotettu hyväksymäänkään muita tilanteita.

Taidan soittaa tänään neuvolaan ja kysyä.

Josko voisit pyytää mummoa teille niin lapsi saisi olla omassa kodissaan eikä tarvitsis viedä muualle? Pari tuntiakin vois auttaa kummasti kun saisit levättyä, eiköhän mummo sen hetken pysyis järjissään? Voisitteko tehdä isän kanssa viikonloppuisin niin, että toisena päivänä nukkuis toinen ja toisena toinen? Me tehdään näin (vaikkei erityisen väsyneitä ollakaan) mutta ihan vain siksi että ihminen tarvitsee unta ja mieli pysyy parempana :)

Edelleenkin, imetän taaperoa ´päivisin, ja ei ole toista lasta.

Ja toiseksi, kirjoitan tätä tässä samalla kun touhuan lapseni kanssa, osissa. Siksi tämä vastaaminen kestääkin. Ja kuten sanottu, nukkuu parhaiten ulkona, sisällä vain vaivaisia puolen tunnin päikkäreitä. Se ei haukeesti auta mun unissa ainakaan.

Ja joo vois sitä mennä sinne sänkyyn pyörimään, mutta mulle vaan usein käy niin että kun illalla vois mennä nukkumaan niin se uni on kadonnut jonnekkin, ikään kuin väsymys olisi mennyt överiksi, ja en saa unen päästä kiinni.

Ollaan tehtykkin niin, mutta jotenkin kun asunnossa on myös koira jota pitäisi ulkoiluttaa aikaisin aamulla, niin aina tulee herätettyä toinen sitten klo 8 aikaan että voisko sen verran nousta että toinen pääsee lenkille. Mutta ehkä me kokeillaan huomenna tätä. En vaan tiedä kumpi on väsyneempi, minä vai mies?

Mä kannatan, että menet illalla sinne sänkyyn, vaikkei nukuttaisikaan. :) Menet vaan makoilemaan, laitat silmät kiinni ja ajattelet kivoja asioita. Tai luet vaikka kirjaa. Jos ei uni tule, niin nouse sitten ylös. Mutta mä uskon, että lepäämisestä on apua, vaikkei itse nukkuisikaan. Mä en nyt vieläkään ole ihan saanut selville, että onko teillä lisäksi vauva vai imetätkö tätä taaperoa päivisin, mutta jos kyse on jälkimmäisestä, niin hartaasti kehotan harkitsemaan siitä päiväimetyksestäkin luopumista. Meidän nuoremmalle ei mitenkään onnistunut tuo, että öisin en olisi imettänyt, mutta päivisin olisin imettänyt. Aikani koitin, mutta yö oli ihan silkkaa huutoa ja valvomista, ja oman jaksamisen takia lopetin sen päiväimetyksenkin sitten aika pian.

Ei sussa mitään vikaa ole, mun mielestä se ei ole kasvatuksesta kiinni, että tuleeko lapsesta voimakastahtoinen ja määrätietoinen. Viihtyisikö lapsi vaikka ulkoilemassa jonkun kanssa? Silloin vieraisiin hoitajiin tottumatonkin lapsi usein viihtyy paremmin, kun ulkona on paljon katselemista. Väsyneen miehen kanssahan voisi tehdä sellaisen sopimuksen, että toinen nousee aamulla lapsen kanssa, ja toinen jää nukkumaan, ja sitten taas päivällä se, joka aamulla jäi nukkumaan, vie lapsen ulos että aamulla herännyt saa nukkua päiväunet.

Ok. nyt huomasin sun vastanneen tuohon taapero/vauva-kysymykseen. Siis imetät taaperoa päivisin. Sillä hän sen tissiasian varmaan yöllä muistaa ja haluaisi sitä silloinkin lohduksi.

kiitos taas vastauksista, hyviä ideoita tulee teiltä. Mutta siis imetän taaperoa kuten olen tuolla jo moneen otteeseen maininnut. Mutta ehkä olen kirjoittanut sen suht huomaamattomasti sitten. Niin ja en lopeta, koska olemme menossa matkalle pian ja kyseisessä paikassa on huono hygienia, joten siksi olen jatkamassa imetystä, että lapselle on ainakin yksi turvallinen neste mitä juoda.
Ja toiseksi, tämä on niin tärkeä asia lapselle, että en sitä häneltä tahtoisi riistää.

Yöllä kun herää vaatii ensimmäiseksi tissiä (joo söi huonosti eilen päivällä, niin kuin usein muutenkin, on pieniruokainen.), ja kun tajuaa etten sitä anna, hän nousee istumaan, ja nököttää siinä vaikka kuinka kauan tökkien minua, ja nipistellen minua. Jos saan hänet makuulleen, hän pyörii kuin väkkärä tai koittaa seistä päällään. Enkä siis saa tätä loppumaan. :(

kiitos taas vastauksista, hyviä ideoita tulee teiltä. Mutta siis imetän taaperoa kuten olen tuolla jo moneen otteeseen maininnut. Mutta ehkä olen kirjoittanut sen suht huomaamattomasti sitten.

Mä ainakin ymmärsin niin, että kun aloitusviestissä sanoit, ettei lapsi ole saanut tissiä yli kuukauteen, ettei hän ole saanut tissiä lainkaan yli kuukauteen. Mä väittäisin että tuo päiväimetys on suurin syy, meidän voimakastahtoinen kuopus ei olisi ikinä suostunut siihen, että päivällä imetetään ja yöllä ei. Mutta ymmärrän kyllä senkin ettet imetystä halua lopettaa.

Ja jotta ei unohtuisi. Hän siis huutaa ihan kurkku suorana tuolloin öisin, siis sellaista turhautumishuutoa. Häntä ei tuolloin saa hiljaiseksi juuri millään. Ja siis huutaa, jossei saa tissiä, huutaa jos koitan saada pysymään vaakatasossa, huutaa jos en huomaa häntä yöllä yms.

Ap, osta piikkimatto ja kun lapsi menee illalla nukkumaan, niin otat piikkimaton selkäsi alle, se rentouttaa ja nukahdat siihen ihan huomaamattasi =). itsellä tämä käytössä ja toimii.. se vain pitäisi sitten saada otettua selän alta pois, jottei selkä ole pian kuin tulessa ;)

Mainitsit, että lapsi osaa jo puhua?Kyllä mä liittäisin tuon kuitenkin siihen, että tissiä se pikkuihminen kaipaa. JOspa sille sanoo, että "tissit nukkuu yöllä, ei toimi".
Meillä 2v:n imetys loppui aivan seinään mun lääkityksen takia ja vain tunnin pahalla mielellä, kun laitoin laastarin nännien päälle ja sanoin että tissiin on tullu pipi, ei toimi enää.

kiitos taas vastauksista, hyviä ideoita tulee teiltä. Mutta siis imetän taaperoa kuten olen tuolla jo moneen otteeseen maininnut. Mutta ehkä olen kirjoittanut sen suht huomaamattomasti sitten. Niin ja en lopeta, koska olemme menossa matkalle pian ja kyseisessä paikassa on huono hygienia, joten siksi olen jatkamassa imetystä, että lapselle on ainakin yksi turvallinen neste mitä juoda.
Ja toiseksi, tämä on niin tärkeä asia lapselle, että en sitä häneltä tahtoisi riistää.

Yöllä kun herää vaatii ensimmäiseksi tissiä (joo söi huonosti eilen päivällä, niin kuin usein muutenkin, on pieniruokainen.), ja kun tajuaa etten sitä anna, hän nousee istumaan, ja nököttää siinä vaikka kuinka kauan tökkien minua, ja nipistellen minua. Jos saan hänet makuulleen, hän pyörii kuin väkkärä tai koittaa seistä päällään. Enkä siis saa tätä loppumaan. :(

Meillä oli samaa ongelmaa keskimmäisen kanssa.. Itse sorruin kyllä antamaan tissiä yölläkin, mikä ei ehkä ole se paras idea :ashamed: Näin unirauha säilyi hiukan paremmin ja pysyin itse terveenä (oma terveys ei kestäisi monen viikon valvomista).. Imetyksen lopetin n. 1v5kk iässä kerrasta poikki- tyyliin. Se on ollut meillä kahden muksun kanssa toimivin vaihtoehto myös yösyömisten lopettamiseen. :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja maranooka:

Meillä oli samaa ongelmaa keskimmäisen kanssa.. Itse sorruin kyllä antamaan tissiä yölläkin, mikä ei ehkä ole se paras idea :ashamed: Näin unirauha säilyi hiukan paremmin ja pysyin itse terveenä (oma terveys ei kestäisi monen viikon valvomista).. Imetyksen lopetin n. 1v5kk iässä kerrasta poikki- tyyliin. Se on ollut meillä kahden muksun kanssa toimivin vaihtoehto myös yösyömisten lopettamiseen. :wave:

Mäkin olen imettäny pitkään myös öisin juuri siksi, että sitten ei käytännössä tarvinnu herätä yöllä perhepedissä kun nukkui ilman paitaa. Vähän vaan havahtua kylkeä kääntämään.

Yhteistyössä