Mikä kukka/kasvi tämä on, joka kasvaa mun pihalla ja onko näiden kukkien istutusväli riittävä? *kuvat on*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Eli mikä tämä on? Tuleeko sihen kukka vai onko vain joku lehtikasvi?

Tätä kysyin jo aiemmin, mutten saanut vastausta, oisko joku nyt paikalla joka osais sanoa että mikä tämä on?

Ja sitten tässä kasvaa tietääkseni nyt sitten Pioni ja 3 kuuliljaa...onko istutusväli ok vai onko liian lähekkäin, eli miten isoja noista tulee? Ja onko nää monivuotisia vai kaksivuotisia vai mitä?

Tässä ois sitten mansikkaa...riittääkö tämä tila näille, vai vieläkö ne kasvaa suuremmiksi? Ja tuo vissiin lisääntyy jotenkin, mutte miten? Meinaan että kyllä mulle isompikin mansikkasato kelpais :)

Ja osaisko joku vielä sanoa, että mitä nuo pikkuiset 2-lehtiset kasvit on, mitä tuo maa on täynnä...niitä näkyy joka puolella mm. tuossa kuvassa, jossa on kuuliljat ja Pioni.

Alkuperäinen kirjoittaja HoitoonVaan:
Must toi toka näyttää ihan pihlajan taimelle?

Niin näyttää, mutta kuulemma se on joku pensas...näin siis siinä viime ketjussa väitettiin.

En tiedä miten lujaa pihlaja kasvaa, mutta tuo on kasvanut kyllä aika kovaa vauhtia, ollakseen puu :/ :saint:

1. Näyttäis vähän gladioluksen lehdiltä (sipulikukka). Jos on tulee isot kellomaist kukat myöhemmin.
2. Pihlajan varmaan tunnistat ;) Alla näyttäis olevan arovuokkoja (valkoiset kukat).
3. Pionin paikkaa ei saa siirtää, se ei tykkää siirrosta. Kuunlijoista tulee isohkoja vuosien aikana, voi jakaa ja siirtä eri paikkoihin kasvamaan. Kaikki on monivuotisia.
4. Mansikasta pitää syksyllä leikata rönsyt pois (muuten ei tule kunnolla marjoja seuraavana kesänä). Ne emäpuskasta lähtevät ekat rönsyt voi istuttaa ja laajentaa näin mansikkatarhaa. Samassa varressa olevat loput rönsyt pois.

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja HoitoonVaan:
Must toi toka näyttää ihan pihlajan taimelle?

Niin näyttää, mutta kuulemma se on joku pensas...näin siis siinä viime ketjussa väitettiin.

En tiedä miten lujaa pihlaja kasvaa, mutta tuo on kasvanut kyllä aika kovaa vauhtia, ollakseen puu :/ :saint:

Niin juu siinä näkyy tollanen tosi vihree taimi vieressä. Enpä osaa sanoa, mulla on kans piha täynnä kasveja joista vain osan tiedän: mulla on tuijia, hemlokkia, pihtaa, jotain japaninblaablaasyreeniä, tapionpöytiä, vaahteraa, tammea, kuusta, koivua, vuorimäntyä, alppiruusuja ja noin 50 kasvia joita en tunne. :/

Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
1. Näyttäis vähän gladioluksen lehdiltä (sipulikukka). Jos on tulee isot kellomaist kukat myöhemmin.
2. Pihlajan varmaan tunnistat ;) Alla näyttäis olevan arovuokkoja (valkoiset kukat).
3. Pionin paikkaa ei saa siirtää, se ei tykkää siirrosta. Kuunlijoista tulee isohkoja vuosien aikana, voi jakaa ja siirtä eri paikkoihin kasvamaan. Kaikki on monivuotisia.
4. Mansikasta pitää syksyllä leikata rönsyt pois (muuten ei tule kunnolla marjoja seuraavana kesänä). Ne emäpuskasta lähtevät ekat rönsyt voi istuttaa ja laajentaa näin mansikkatarhaa. Samassa varressa olevat loput rönsyt pois.

Kiitos.

Pionin paikan jo vaihdoin, eli istutin sen tuohon jossa se nyt on. En sitten tiedä tykkäskö se siitä vai ei, mutta kasvaa kyllä kovaan tahtiin uudessa paikassa.

Voi ei...toivottavasti mun manikoista tulee nyt edes jotian...niistä kun ei olla mitään rönsyjä poistettu syksyllä :|

Alkuperäinen kirjoittaja :D:
toi pihlajan näköinen näyttää pihlaja-angervolta.. pensas.

Ok...nyt se on aidassa ihan kiinni...mihin se pitäis laittaa, että mahtuis kasvamaan? Ja kun se nyt tosiaan on ihan minikokoinen, niin kauanko kestää kasvaa isoksi? Vai onko toi joku viallinen yksilö kun on noin pieni, ettei edes kasva isoksi?

Tuo pihlajan näköinen taimi on varmaan pihlajaangervo, joka on pensas. Tulee sellanen sireenimäinen valkoinen kukkaterttu. Leviää sitten kun kulovalkea, eli jos et halua, että se valtaa koko perennapenkkisi tai pihamaasi, siirrä / hävitä se. Aitapensaana mainio. Tulee varmaan about 150cm korkea ja tiheä. Uusi alku voi pilkistää muuten sitten useammankin metrin päästä emopensasta...

Alkuperäinen kirjoittaja mantelisuklaa:
Tuo pihlajan näköinen taimi on varmaan pihlajaangervo, joka on pensas. Tulee sellanen sireenimäinen valkoinen kukkaterttu. Leviää sitten kun kulovalkea, eli jos et halua, että se valtaa koko perennapenkkisi tai pihamaasi, siirrä / hävitä se. Aitapensaana mainio. Tulee varmaan about 150cm korkea ja tiheä. Uusi alku voi pilkistää muuten sitten useammankin metrin päästä emopensasta...

Hmmm...kyllä mulle aita kelpais, mutta kestää varmaan aikasta monta vuotta että tuo isoksi kasvaa...ja kun mulla on vaan tuo yksi niin ei siitä vissiin aitaa rakenneta :(

Mutta mistäköhän tuo on tuohon mahtanut tupsahtaa? Muualla en tuollaista ole kyllä mielestäni nähnyt :o

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mä oisin väittäny et noi ekan kuvan kasvit on ennemmin jotain liljoja, mun gladioluksissa oli ainakin ihan erilaiset lehdet.. mut en oo mikään puutarhaosaaja.

Pitää odottaa että kukkii, katotaan jos sitten joku osais kertoa.

Mä nyt joka tapauksessa siirrän sen ja toivon että jää henkiin, niin näen mitä siitä kasvaa "isona" :)

Mulla on samainen pensas, todella iso ja leviää julmetusti. Yks pihaimmeinen tuomitsi että olis Syysleimu. Valkeita hattaramaisia pikkukukkia tekee. Leikattu ihan matalaksi taanoin ja taas on jo tosi iso. Jos pensasaitaa tarvii niin toi tosiaan leviää hirveesti, kasvattaa pienia alkuja monen metrin säteelle. Niitä kaverit käy ajoittain hakee,,,

Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Alkuperäinen kirjoittaja tanja:
Ja siis missään tapauksessa ensimmäinen ei ole gladiolus, sehän on miekkalilja, jossa ihan erilaiset lehdet.

:) :) Gladiolus eli Miekkalilja
http://fi.wikipedia.org/wiki/Miekkaliljat

Ohhoh...onpa nätti. Voiko tuota leikata maljakkoon ja onko se monivuotinen?

Eka on joku lilja. Glodioluksen lehti on kuin miekka.

Mansikat kaipaavat isomman välin - se puska tulee isoksi ja kaipaa tuuletusta etteivät mansikat homehdu. Tämä ihan käytännöstä, meikäläisen pitäisi mennä vähän harventamaan puskia. Kahdesta taimesta ei tuu isoa satoa...

Yhteistyössä