Mikä kukka/kasvi tämä on, joka kasvaa mun pihalla ja onko näiden kukkien istutusväli riittävä? *kuvat on*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Eka on joku lilja. Glodioluksen lehti on kuin miekka.

Mansikat kaipaavat isomman välin - se puska tulee isoksi ja kaipaa tuuletusta etteivät mansikat homehdu. Tämä ihan käytännöstä, meikäläisen pitäisi mennä vähän harventamaan puskia. Kahdesta taimesta ei tuu isoa satoa...

Hmmm...ei taida sitten mun piha riittää noille mansikoille :( Kun mä kaavailin tuohon vielä ruohosipuliakin ja jos pitää valita muutaman maniskan, tai ison ruohosipuolisadon väliltä niin valitsen sen sipulin.

Oisko sulla ideaa mitä tuohon mahtuisi?

Alkuperäinen kirjoittaja Rohmu:
Alkuperäinen kirjoittaja Rohmu:
Alkuperäinen kirjoittaja tanja:
Eka on lilja :)

Mun mielestä ylimmässä kuvassa on myös liljoja... tai siis vasta sen lehtiä. Tulee komeita kukkia -toivottavasti :xmas:

http://kotisivu.dnainternet.net/ilkka1/Pirkko/lilja-valkoinen1.jpg

Nää kelpaa kyllä mulle?

Miten ison välin nää sitte tarttee? Nyt ne on ihan sumpussa :/

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja mantelisuklaa:
Tuo pihlajan näköinen taimi on varmaan pihlajaangervo, joka on pensas. Tulee sellanen sireenimäinen valkoinen kukkaterttu. Leviää sitten kun kulovalkea, eli jos et halua, että se valtaa koko perennapenkkisi tai pihamaasi, siirrä / hävitä se. Aitapensaana mainio. Tulee varmaan about 150cm korkea ja tiheä. Uusi alku voi pilkistää muuten sitten useammankin metrin päästä emopensasta...

Hmmm...kyllä mulle aita kelpais, mutta kestää varmaan aikasta monta vuotta että tuo isoksi kasvaa...ja kun mulla on vaan tuo yksi niin ei siitä vissiin aitaa rakenneta :(

Mutta mistäköhän tuo on tuohon mahtanut tupsahtaa? Muualla en tuollaista ole kyllä mielestäni nähnyt :o

Ei ne kestä montaa vuotta tulla isoksi. Ja kuten sanoin, taimia saattaa tulla metrienkin päähän emokasvista, eli jollakin naapurilla on saattanut olla tuota pensasta joskus. Tekee maanalaista juurakkoa / rihmastoa ja putkahtelee millon mistäkin. Nurtsilla se tietty ei haittaa, jos saa vedettyä leikkurilla yli, mutta muuten aika ongelmallinen kasvi. Mun vanhemmilla esim. oli aitapensaana tuota ja kun joskus halusivat siitä eroon, joutivat vaihtamaan koko etupihan mullan, kun sen pensaan rihmasto oli vallannut koko nurtsin ja alkuja tosiaan oli pitkin pihaa.... :(

Joo, ekat on munkin mielestä liljoja, niissä on juuri tuollainen alku. Pioni ei välttämättä kuki pariin vuoteen siirron jälkeen, joten usein ei kannata sen paikkaa vaihtaa, mutta meillä on kyllä pihalla pionit kestäneet siirrot, kun ollaan isossa multapaakussa siirretty.

Mansikat kaipaavat isomman välin - se puska tulee isoksi ja kaipaa tuuletusta etteivät mansikat homehdu. Tämä ihan käytännöstä, meikäläisen pitäisi mennä vähän harventamaan puskia. Kahdesta taimesta ei tuu isoa satoa...

Hmmm...ei taida sitten mun piha riittää noille mansikoille :( Kun mä kaavailin tuohon vielä ruohosipuliakin ja jos pitää valita muutaman maniskan, tai ison ruohosipuolisadon väliltä niin valitsen sen sipulin.

Joo ja älä laita ihan noin kivijalan viereen kasveja. Puolimetriä on hyvä väli niin kasvien kuin talon hyväksi.

Kuinka paljon sulla on tilaa? Mansikkaa voi kasvattaa muuten ruukussakin...

Alkuperäinen kirjoittaja tsubaki:
Joo, ekat on munkin mielestä liljoja, niissä on juuri tuollainen alku. Pioni ei välttämättä kuki pariin vuoteen siirron jälkeen, joten usein ei kannata sen paikkaa vaihtaa, mutta meillä on kyllä pihalla pionit kestäneet siirrot, kun ollaan isossa multapaakussa siirretty.

Meillä oli pakko vaihtaa Pionin paikkaa koska pihaa muutetaan siirtämällä aitaa ja tällöin pioni olisi jäänyt tasan tarkkaan keskelle pihaa nököttämään, eli ei kovin kätevää :D

Mä en tuosta pionin kukasta taida edes tykätä, joten jos ei kuki, niin parempi vaan :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kuunliljat on liian lähekkäin ja ekat lienee jotain kukkivia liljoja

No voi nyt perkule sentään...MIKÄÄN ei taaskaan mene niin kun mä suunnittelin :kieh: :D

ota keskimmäinen pois. :) mun kuunliljat kasvaa halkaisijaltaan vähintään 50 cm leveiksi puskiksi mutta jos sulla sattuu oleen vaikka aurinkoinen paikka niin sitä huolta ei ole. nekun eivät tykkää auringosta. :D

Tuo pihlajan näköinen taimi on varmaan pihlajaangervo, joka on pensas. Tulee sellanen sireenimäinen valkoinen kukkaterttu. Leviää sitten kun kulovalkea, eli jos et halua, että se valtaa koko perennapenkkisi tai pihamaasi, siirrä / hävitä se. Aitapensaana mainio. Tulee varmaan about 150cm korkea ja tiheä. Uusi alku voi pilkistää muuten sitten useammankin metrin päästä emopensasta...

Meillä on kans jotain angervoa pihassa, voiko sitä leikellä mihin aikaan vuodesta? Isoja puskia ovat...

Joo ja älä laita ihan noin kivijalan viereen kasveja. Puolimetriä on hyvä väli niin kasvien kuin talon hyväksi.

Kuinka paljon sulla on tilaa? Mansikkaa voi kasvattaa muuten ruukussakin...

Puoli metriä...eihän mun pihakaan ole, kun pari metriä :o

Tuo piha on muistaakseni 5*3 m ja siinä on laattaa noin 3*3 alue, johon tulee ne hiton pihakalusteet kunhan saan pihan siihen kuntoon että ne sinne voi viedä.

Mä olen itse jatkanut pihaa 1,8m ja tarkoitus olisi siirtää aita siis kauemmas, mikäli saadaan rakennuslupa. Isännöitsijä selvittää asiaa parhaillaan.

Mutta nyt ne kasvit on siis saatava tuollaiselle postimerkin kokoiselle alueelle. Ja nämä kaikki kasvit on siis tässä pihassa olleet aiemmin aidan vieressä...sillä kukkapenkillä oli leveyttä 40 cm ja pituutta noin 3 metriä...lisäksi siinä oli 1 kuulilja ja niitä unikkojakin aika läjä. Voi olla että muutakin olen poistanut siitä, en enää muista.

Alkuperäinen kirjoittaja HoitoonVaan:

Meillä on kans jotain angervoa pihassa, voiko sitä leikellä mihin aikaan vuodesta? Isoja puskia ovat...

meneeköhän sääntö niin, että jos kukkii keväällä, leikkaus syksyllä ja toisinpäin. Oikeesti ei mitään hajua, mutta näin vois järkeillä. :D

No voi nyt perkule sentään...MIKÄÄN ei taaskaan mene niin kun mä suunnittelin :kieh: :D

ota keskimmäinen pois. :) mun kuunliljat kasvaa halkaisijaltaan vähintään 50 cm leveiksi puskiksi mutta jos sulla sattuu oleen vaikka aurinkoinen paikka niin sitä huolta ei ole. nekun eivät tykkää auringosta. :D

Tuohon ei juuri taida aurinko paistaa. Noita kuuliljoja oli ennen vajaan metrin alueella 4 kpl, joten ei vissiin kovin suuriksi nuo yksilöt sitten ole kasvaneet entisen asukkaan hoidossa.

Ensimmäisessä on lilja ja ne on kyllä vähän turhan tiiviisti, ne kun kasvaa isoiksi ja reheviksi. Kakkoskuvassa on pihlaja-angervo, joka siis kasvaa isoksi pensaaksi, joten siirrä se äkkiä pois seinänvierestä johonkin keskemmälle. Mansikkasi myös ovat liian lähekkäin ja mansikka tosiaan lisääntyy rönsyistä, niin että ensi keväänä sulla on vähintään tuplasti noita taimia. Ne kaksilehtiset ovat rikkakasveja, muistaakseni nimi ratamo.

Voi - jos tuon pensaan ( nimenomaan pihjala-angervon ) saat tapettua, niin olet etevä... ;) Ainakin itsellä kokemusta, että vaikka teet mitä ( yhden puskan päältä joku rattijuoppo ajoi ylikin ), niin siitä ei pääse eroon millään, vaikka haluaisi... :D

Sitä voi kyllä leikellä melkein milloin vain, mutta syksyllä on parempi leikata kun leikkaa samalla ne kuivuneet kukinnot pois.

Tuohon ei juuri taida aurinko paistaa. Noita kuuliljoja oli ennen vajaan metrin alueella 4 kpl, joten ei vissiin kovin suuriksi nuo yksilöt sitten ole kasvaneet entisen asukkaan hoidossa.

voi ne ollakin niin tiheessä, kasvavat vain sit "päällekkäin", mutta jos sais vapaassa tilassa kasvaa, niin olisivat tosiaan komeita, isoja puskia

Meillä oli pakko vaihtaa Pionin paikkaa koska pihaa muutetaan siirtämällä aitaa ja tällöin pioni olisi jäänyt tasan tarkkaan keskelle pihaa nököttämään, eli ei kovin kätevää :D

Mä en tuosta pionin kukasta taida edes tykätä, joten jos ei kuki, niin parempi vaan :laugh:

Pioni on mun lempikukka :D Mutta noi kuunliljat taas ei oikein ole mun suosikkeja, vaikka meillä niitä onkin, kun ovat niin helppoja

Jos mä nyt otan sen keskimmäisen kuunliljan pois ja siirrän sen jonon jatkeeksi, niin mitän mun ruusu mahtaa sanoa siihen...mä siirsin sen tuossa vissiin viikko sitten. Kestääkö se, jos siirrä sen taas?

Pioni on mun lempikukka :D Mutta noi kuunliljat taas ei oikein ole mun suosikkeja, vaikka meillä niitä onkin, kun ovat niin helppoja

Mä olen nhnyt molempia vain kuvista, eli voin antaa lopullisen tuomioni vasta kun nuo kukkii :D

Ikean teemoja lainaten - hyödynnä kuutiot. Jos se aita, mikä näkyy kuvissa on auringossa, niin laita siihen kiinnikkeet isiolle laatikoille ja pistä yrtit sinne kasvamaan. Myös ne mansikat voi kasvattaa siellä. Talveksi lasket maahan.

Jos tila on tosi rajallista.

Ikean teemoja lainaten - hyödynnä kuutiot. Jos se aita, mikä näkyy kuvissa on auringossa, niin laita siihen kiinnikkeet isiolle laatikoille ja pistä yrtit sinne kasvamaan. Myös ne mansikat voi kasvattaa siellä. Talveksi lasket maahan.

Jos tila on tosi rajallista.

Kiitos vinkeistä!!! Mutta valitettavasti aurinko paistaa aidan takaata, eikä vastakkaisella puolella ole aitaa, kuin noin 50 cm :headwall:

Mutta jos tää mun aitasuunnitelmaprojekti toteutuu niin sitten saan sinne puolellekin pitkän aidan ja saan jotain sitten siinä kasvatettua :D

Alkuperäinen kirjoittaja fruity:
Hei, "mainos" tähän väliin :attn:
Mä istutin miljoona kappaletta punatähkää ruukkuihin mukulasta, no eihän ne nyt mihinkään penkkiin mahdu :laugh: . Ison säkin ostin niitä mukuloita kun halvalla sai :headwall: .Olen nyt niitä myynyt euron kappale eteenpäin.
Kukkii heinä-elokuussa. Jos jotakuta kiinnostaa, laitapa yksäriä =)

:kieh: :kieh: :kieh: älä tule sulkemaan mun ketjua myynti-ilmoituksilla, jotka on täällä kiellettyjä :kieh: :kieh: :kieh:

Kohta moden sormi deletoi tämän ketjun ja sitten mulla tulee paha mieli!

Yhteistyössä