Mun pihalla kasvaa joitain kasveja...onko nää rikkaruohoja vai ei? *kuvat*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja tarhuri:
Olisko sulla sitten joku naapurin täti tai muu sukulainen tai tuttu joka tulis sun kans ihmettelemään noita ihan livenä? Saisit paremmin tietoa, osasta on pelkkien kuvien perusteella hankala sanoa. Ei menis haaskuun mitään ihania vanhoja perennoja (eli monivuotisia kukkia).

Kaveri on kyllä puutarhuri, mutta se on nyt niin rakastunut ettei sillä ole aikaa mun kukille :laugh:

Mä vähän nyt epäilen että tässä on joku mummo asunut ennen ja istuttanut mummokasveja...en mä niitä halua :saint:

Semmoista se rakkaus... puutarhureillakin :) Mitkä sun mielestä ei ole mummokasveja? Millaisia siis haluaisit? ns. mummokasveissa, joita ehkä sun mielestä on nää perinteiset pihakukat niinku unikko, akaileija, pioni, palava rakkaus jna, on semmoinen hyvä puoli että ne uskollisesti kukkii vuodesta toiseen suht vähällä huollolla ja pärjää suomen ilmastossa. Istutappas siihen trendituijia ja muita moterneja hömpötyksiä niin saat aina olla huoltamassa ja kuukahtavat silti kukoistuksen sijasta. Mulle kävi niin että mitä enemmän noiden vanhojen kasvien kans touhuaa niin sitä enemmän niitä arvostaa. Onnea uudelle pihalle joka tapauksessa :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme:
Kääk...googletin pionin ja sehän on MAMMAKUKKA!!! Se on ihan hirveän näköinen :ashamed: Pitää toivoa että se ois valkoinen, eikä vaaleanpunainen...sitten sen vois säilyttää. Muutoin yritän josko sen sais anoppilan pihalle siirrettyä.

Googletitko varmasti pionin?
Ne on aivan täydellisen kauniita...

Jep...noita myydään vissiin joka kesä jossain amppelissakin tjtn. En tykkää kun noita on vain mammoilla :saint:

no ihan hukassa oot nyt

Oisko sekoittanut pelargoniaan ;)

Jep...sitä mä meinasin. Mun mielestä ne näyttää lähes samalta
:snotty:

No ei näytä,kyllä sun googles on nyt pahasti rikki.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Pioni pysyy ekaan sateeseen saakka. :D Kuten muutkin perennat eli korkeammaksi kasvavat kantsii melkein aina tukea jo alussa, jotta saa sen tuen sinne nätisti ja että se jää lehtien taa piiloon.

Mulla on ne ryhmässä, 9 puskaa. Tukevat toinen toisensa, en oo tarvinnut laitella mitään tukia erikseen. :)

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Mä liputtaisin sen puolesta, että katsoisit ihan reilusti kasvukauden yli, mitä sieltä tulee. Vasta sen jälkeen kannattaa alkaa niitä siirtelemään. Jos on vanha piha, niin siellä voi olla ihan jos vaikka mitä, kaunistakin.

Ei hän voi, kun hän haluaa sinne laatat ja sen ruokailuryhmän. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Babylonin Riippuva Puutarha:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Pioni pysyy ekaan sateeseen saakka. :D Kuten muutkin perennat eli korkeammaksi kasvavat kantsii melkein aina tukea jo alussa, jotta saa sen tuen sinne nätisti ja että se jää lehtien taa piiloon.

Mulla on ne ryhmässä, 9 puskaa. Tukevat toinen toisensa, en oo tarvinnut laitella mitään tukia erikseen. :)

No joo, jos on riittävästi tukea ympärillä muista kasveista niin sit ei tarttee.

Luonnossahan ne pisimmät pysyy just kans pystyssä, koska ovat niin tiiviisti muiden tukemana. Mut kukkapenkeissä yleensä/usein ne on siellä yksinään matalampien kanssa. Silloin pitää tukea. :)

Alkuperäinen kirjoittaja yks vaan:
Alkuperäinen kirjoittaja yks vaan:
Mikä toi on tuo toiseks viimenen?Meidän pihaa valtaa kivikkoalueilla..leviää ku kulovalkea ja siihen tulee keltaiset kukat syksyllä?

Tämmöinen löytyi kuin "keltamo", sekin muistuttaa tuota.
keltamo1.jpg

Tällä on karvoja.

Sama just ku meirän pihas!!

Ja vielä myrkyllinen..jessus.Nyt lähti kaikki pihasta jos siinä vaan onnistuus..leviää ku kulovalakia=(

Eka näyttäis joltain unikolta.

Toka näyttää pionilta (en mee vannomaan), joka on ehkä vähän liian pinnassa voidakseen hyvin.

Ok...nää ei kyllä sano mulle mitään...paitsi että on oikeita kasveja. Mun ois tarkotus vetää toi kukkapenkki alas ja jos siellä on nättejä juttuja niin ajattelin ne pelastaa. Eli pitää googlettaa toi pioni ja unikko.

juu eka on unikko, mutta noita muita en kyllä erota..

Semmoista se rakkaus... puutarhureillakin :) Mitkä sun mielestä ei ole mummokasveja? Millaisia siis haluaisit? ns. mummokasveissa, joita ehkä sun mielestä on nää perinteiset pihakukat niinku unikko, akaileija, pioni, palava rakkaus jna, on semmoinen hyvä puoli että ne uskollisesti kukkii vuodesta toiseen suht vähällä huollolla ja pärjää suomen ilmastossa. Istutappas siihen trendituijia ja muita moterneja hömpötyksiä niin saat aina olla huoltamassa ja kuukahtavat silti kukoistuksen sijasta. Mulle kävi niin että mitä enemmän noiden vanhojen kasvien kans touhuaa niin sitä enemmän niitä arvostaa. Onnea uudelle pihalle joka tapauksessa :)

Näin on! Munkin n. 100-vuotiaat pionit vaan senkuin kukoistaa. Viimeiset 10 vuotta ainakin ovat kasvaneet rikkaruohopenkissä. Nyt pitää alkaa joitakin vaan vähän jakamaan kun eivät enää mahdu oikein paikoillensa.
Noi trendikkäät uutuudet saa hirveen helpolla kasvitauteja ym. riesoja. Liljakukkoja, kirvoja ja muita.

Eka näyttäis joltain unikolta.

Toka näyttää pionilta (en mee vannomaan), joka on ehkä vähän liian pinnassa voidakseen hyvin.

Ok...nää ei kyllä sano mulle mitään...paitsi että on oikeita kasveja. Mun ois tarkotus vetää toi kukkapenkki alas ja jos siellä on nättejä juttuja niin ajattelin ne pelastaa. Eli pitää googlettaa toi pioni ja unikko.

juu eka on unikko, mutta noita muita en kyllä erota..

ja unikko leviää siementämällä.
Voit kerätä kesän aiakna siemenkodat talteenkun kypsiä ja antaa paperi pussisa kuivua auki. sen jälkeen ennen pakkasia kylvää haluamallesi paikalle talveksi saamaan kylmäkäsitteluyn

On kyl myrkyllinen

Olisko sulla sitten joku naapurin täti tai muu sukulainen tai tuttu joka tulis sun kans ihmettelemään noita ihan livenä? Saisit paremmin tietoa, osasta on pelkkien kuvien perusteella hankala sanoa. Ei menis haaskuun mitään ihania vanhoja perennoja (eli monivuotisia kukkia).

Kaveri on kyllä puutarhuri, mutta se on nyt niin rakastunut ettei sillä ole aikaa mun kukille :laugh:

Mä vähän nyt epäilen että tässä on joku mummo asunut ennen ja istuttanut mummokasveja...en mä niitä halua :saint:

No tässä on mun etupiha. Mä haluan tuollaisen siistin näköisen, eli ei mitään rönsyjuttuja tai mitään väriloistoa. Tuohon oksahäspäkkään laitan varmaan muraattia, mutta sen enempää ei rönsyjä tule. Maahan en halua kukkia.

Takapihalle mä haluaisin pienen tilan jossa vois olla ruohosipulia, persijlaa yms. ja sitten muutaman valkoisen kukan jotenkin siististi. Siis semmosta minimalistista ja siistiä :)

Mä haluaisin että mun piha näyttää myös syksyllä kivalta, enkä siis haluaisi sinne mitään lahoavia kukkia ja kasveja rumentamaan phaa. Siksi tuijat on kyllä maailman paras keksintö.

Mä en tiedä yhtäkään kukkaa nimeltä, joten en osaa sanoa mitä haluan. Jotain siistiä kuitenkin.

Pitää varmaan mennä ostamaan joku puutarhakirja.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme:
Näin on! Munkin n. 100-vuotiaat pionit vaan senkuin kukoistaa. Viimeiset 10 vuotta ainakin ovat kasvaneet rikkaruohopenkissä. Nyt pitää alkaa joitakin vaan vähän jakamaan kun eivät enää mahdu oikein paikoillensa.
Noi trendikkäät uutuudet saa hirveen helpolla kasvitauteja ym. riesoja. Liljakukkoja, kirvoja ja muita.

Vau =) Olispa mullakin tuollaisia pioneja *kade*

tuo tyyli on todella tylsä.
sori,

mitään yllätystä ei ole vaan samaa vihreää ja kiveä.

mutta tyylinsä kullaki.

kokeille vähän jotain kukkaa maahan vaikka kohotat penkin kunnolla kivillä reunustamalla... vähän väriä?

Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Osta piparminttu siihen pihalle. :laugh:

Ruohosipuli on ihana kyllä. :heart: ja kauniskin kun se kukkii. Kylvä sitä paljon, niin mäkin voin tulla hakemaan sitten. :D

Anoppi anto mulle sitä purkissa...mutta en mä tiennyt että sekin kukkii.

Yhteistyössä