Ä
"Äiti-ihminen"
Vieras
Lapsellani on jotain vialla. Valitettavasti en voi hänen elämäänsä kovinkaan paljoa puuttua, koska hän on jo täysi-ikäinen.
Jos lähdemme kaupungille ostoksille, voi hetken aikaa "mennä hyvin". Sitten lapselleni tulee jonkinlainen ahdistuskohtaus. Happi loppuu, sydän hakkaa, pitää päästä pois kaupasta. Ei auta, että mentäisiin istumaan hetkekis vaikkapa kahvilaan. Ei. Pitää lähteä kotiin.
Jos kuitenkin kaupoissa ja ylipäätään "poissa kotoa" - retket sujuvat hyvin, niin sitten on vessaongelma. Jos käymme ruokakaupassa perjantai-iltana, hän käy ainakin kahdesti kaupassaoloaikana kaupan vessassa (vaikka kotona olisi lähtiessä käynyt). Vähänkin pitemmällä automatkalla pitää pysähtyä jokaisen huoltoaseman kohdalla, vessassa. Ja sinne pitää päästä tasan sillä minuutilla, kun tytär sanoo, että pitää päästä vessaan.
Lääkärissä on käynyt, ei kovinkaan mielellään. Sai jonkin antibioottikuurin jo jokin aika sitten eikä muutosta ole tapahtunut.
Poikaystävistä en tiedä (hän ei koskaan kerro mitään kavereistaan). Tokko hän on esim. gynekologillakaan koskaan käynyt. Tiedäne ttä hän on sen verran arka, tai oma keho on hänelle jotenkin sellainen asia, ettei hän pidä kesällä edes bikineitä, puhumattakaan sortseista ja topista.
Ja koska hän on täysi-ikäinen, en voi ensinnäkään kysyä lääkäriltä hänen diagnoosejaan, en voi raahata häntä väkisin lääkäriin ja mennä mukaan tutkimuksiin ja selittää, että hänen vaivansa vaikuttavat myös koko perheen elämään (ne pakolliset vessapysähdykset ja vessanetsimisretket tällä punaisella minuutilla).
Lapseni ei kerro, sattuuko häneen. Enkä tiedä, kokeeko hän tämän edes ongelmaksi vai kieltääköhhän täysin koko vaivan. Ei ole normaalia, että tunnin ruokakauppareissun aikana hän käy 3-5 kertaa vessasa.
Ystävättäreni kertoi, että noihin ahdistuskohtauksiin voisi kokeilla beetasalpaajaa, mutta meidän terveyskeskus ei niitä suostunut määräämään (mikälie tohtori sielläkin oli).
Neuvoja?
Jos lähdemme kaupungille ostoksille, voi hetken aikaa "mennä hyvin". Sitten lapselleni tulee jonkinlainen ahdistuskohtaus. Happi loppuu, sydän hakkaa, pitää päästä pois kaupasta. Ei auta, että mentäisiin istumaan hetkekis vaikkapa kahvilaan. Ei. Pitää lähteä kotiin.
Jos kuitenkin kaupoissa ja ylipäätään "poissa kotoa" - retket sujuvat hyvin, niin sitten on vessaongelma. Jos käymme ruokakaupassa perjantai-iltana, hän käy ainakin kahdesti kaupassaoloaikana kaupan vessassa (vaikka kotona olisi lähtiessä käynyt). Vähänkin pitemmällä automatkalla pitää pysähtyä jokaisen huoltoaseman kohdalla, vessassa. Ja sinne pitää päästä tasan sillä minuutilla, kun tytär sanoo, että pitää päästä vessaan.
Lääkärissä on käynyt, ei kovinkaan mielellään. Sai jonkin antibioottikuurin jo jokin aika sitten eikä muutosta ole tapahtunut.
Poikaystävistä en tiedä (hän ei koskaan kerro mitään kavereistaan). Tokko hän on esim. gynekologillakaan koskaan käynyt. Tiedäne ttä hän on sen verran arka, tai oma keho on hänelle jotenkin sellainen asia, ettei hän pidä kesällä edes bikineitä, puhumattakaan sortseista ja topista.
Ja koska hän on täysi-ikäinen, en voi ensinnäkään kysyä lääkäriltä hänen diagnoosejaan, en voi raahata häntä väkisin lääkäriin ja mennä mukaan tutkimuksiin ja selittää, että hänen vaivansa vaikuttavat myös koko perheen elämään (ne pakolliset vessapysähdykset ja vessanetsimisretket tällä punaisella minuutilla).
Lapseni ei kerro, sattuuko häneen. Enkä tiedä, kokeeko hän tämän edes ongelmaksi vai kieltääköhhän täysin koko vaivan. Ei ole normaalia, että tunnin ruokakauppareissun aikana hän käy 3-5 kertaa vessasa.
Ystävättäreni kertoi, että noihin ahdistuskohtauksiin voisi kokeilla beetasalpaajaa, mutta meidän terveyskeskus ei niitä suostunut määräämään (mikälie tohtori sielläkin oli).
Neuvoja?