Mikä mielestäsi olisi oikeudenmukainen palkka sairaanhoitajalle ja lähihoitajalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja insinööri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Molempien palkat ovat ihan kohdallaan. Lääkäreille maksetaan liikaa. Ideaalisessa maailmassa hoitsuille maksettaisiin enemmän mutta emme elä sellaisessa.

Suurimmalta osalta näiden ammattiryhmien palkat maksetaan verovaroista, ja meillä ei ole varaa nostaa julkisen sektorin kustannuksia nykyisestä yhtään. Tälläkin hetkellä otetaan velkaa julkisen sektorin rahoittamiseksi, ja velka pitää joskus maksaa takaisin.

Jos et usko niin katso velkakelloa webbisivulta www velkakello fi

[QUOTE="mä";24629491]Just joo ja katsos kun kaikki muukin on 10-vuoden aikana kuusinkertaistunut... eli palkat laahaa TODELLA jäljessä, silloin vuosia sitten elin hyvin hoitajan palkallani, nyt se ei riitä ees välttämättömiin menoihin ja toisaalta mikään ei niin oleellisesti ole minun kulutustottumuksissani muuttunut!
Sähkölaskuni vielä 10 vuotta sitte oli 1000 mk/ 2kk, nyt se on 800€/2kk ja asun aivan samassa asunnossa, maitolitra maksaa euron, silloin ennen maksoi 3mk, kahvipaketin sai alle 10mk, nyt se maksaa liki 5€... että revi siitä!!!![/QUOTE]

Kuusinkertaistunut, jos maito maksaa nyt euron ja ennen 3 markkaa? Ei sulle vissiin ainakaan matematiikkaa ole opetettu koulussa?

Olisin tyytyväinen palkkaani jos se olisi lisineen joku 2500-2800e. Itselläni on ainakin kova vastuu ja palkka on siihen nähden todella pieni. Jossain toisessa työpaikassa olisin ehkä tyytyväinenkin siihen mitä saan.

Sairaanhoitaja työvuosien mukaan 2100-2800. Lähihoitaja 1700-2300. Lääkäreiden palkkoja voisi laskea. Ei ole mitään järkeä maksaa tuollaisista kutsumusammateista valtavaa palkkaa, koska muutenhan näihin ammatteihin hakeuduttaisiin rahan perässä. Hatunnosto kaikille hoitsuille, teette arvokasta työtä!

• Tykkää
Reactions: chrissy
[QUOTE="Vierailija";24629395]Mitäs noita nostamaan.

Jos ihminen haluaa kovapalkkaisen työn, kannattaa valita kovapalkkaiselle alalle johtava koulutus. Eikä valita lyhyttä koulutusta tai koulutusta tunnetusti huonopalkkaiselle alalle, ja sitten ruikuttaa matalasta palkasta.[/QUOTE]
Asia ei ole näin yksioikoinen. Kyse on myös siitä, kuka ne hoitajan työt jatkossa tekee, kun tälläkin hetkellä on pula osaavasta hoitohenkilökunnasta. Palkka on työn raskauteen nähden huono, eikä se houkuttele nuoria alalle.

Itse työskentelen lähihoitajana kotihoidossa ja peruspalkka 1950€ tosta tietty verot poikkeen ym maksut ni eipä siitä ihan älytön summa jää. Lisistä tulee jonkin verran lisää, vähän riippuu paljon on tehny viikonloppuja.
Lähihoitaja voi työskennelle niin monissa eri työpaikoissa ett'ä työn vaativuuden mukaan palkka tulee. Esim mun työssä vastuu on suuri. Kuljemme yksin asiakkaiden luona, lähihoitajat ottaa myös verinäytteet, ollaan vastuussa lääkehoidosta, pestään kakkapyllyjä ym. Ei ihan jokainen lähtis tällä palkalla tätä työtä tekemään!
Lähärin palkka esim kotihoidossa sais olla 2400€ ja sh 2800€

Sairaanhoitaja työvuosien mukaan 2100-2800. Lähihoitaja 1700-2300. Lääkäreiden palkkoja voisi laskea. Ei ole mitään järkeä maksaa tuollaisista kutsumusammateista valtavaa palkkaa, koska muutenhan näihin ammatteihin hakeuduttaisiin rahan perässä. Hatunnosto kaikille hoitsuille, teette arvokasta työtä!

Sairaanhoitajana voisin sanoa, että näytä se, joka vaihtaa paskavaippoja ja venyy venymistään vaan rahan perässä. Helpompiakin ammatteja on olemassa. Ja toi "kutsumusammatti"-termi joutaa unohtaa..

Sairaanhoitajana voisin sanoa, että näytä se, joka vaihtaa paskavaippoja ja venyy venymistään vaan rahan perässä. Helpompiakin ammatteja on olemassa. Ja toi "kutsumusammatti"-termi joutaa unohtaa..

No miksi sitten valitsit? No minäpä kerron. Et muuta keksinyt. Palkat on nyt aika ok, kenties oli liian alhaiset ennen korotuksia.

Julkisen sektorin lääkärin palkkoja jos lasketaan, ei saada sitäkään vähää julkiselle puolelle lekureita.

Molempien palkat ovat ihan kohdallaan. Lääkäreille maksetaan liikaa. Ideaalisessa maailmassa hoitsuille maksettaisiin enemmän mutta emme elä sellaisessa.

Suurimmalta osalta näiden ammattiryhmien palkat maksetaan verovaroista, ja meillä ei ole varaa nostaa julkisen sektorin kustannuksia nykyisestä yhtään. Tälläkin hetkellä otetaan velkaa julkisen sektorin rahoittamiseksi, ja velka pitää joskus maksaa takaisin.

Jos et usko niin katso velkakelloa webbisivulta www velkakello fi

Lääkäreille maksetaan liikaa? Nyt joudut perustelemaan väitteesi. Itse lääkärin puolisona ja työpaineita seuranneena olen erittäin vahvasti eri mieltä.

Lääkärit toki voivat valita melko hyvin työpaikkansa ja yksityisellä maksetaan enemmän kuin kunnallisella puolella ja palkka on hyvin neuvoteltavissa. Julkisella puolella palkat taas ovat järjettömän pieniä vastuun määrään nähden.

Sekin, että kunnilla ja kaupungeilla on lääkäripula, kertoo paljon. Lääkärit menevät yksityiselle, jossa he saavat pitkästä koulutuksestaan ja vastuullisesta työstään oikeudenmukaista palkkaa. Ei kukaan halua julkiseen terveydenhuoltoon töihin, ellei nyt satu olemaan kotoisin joltain pikkupaikkakunnalta ja jää sinne kunnanlääkäriksi kotiseuturakkauttaan.

Olet siis sairaanhoitaja, jolla ei ole kutsumusta ja huono palkka. Miksi sitten teet sitä, kun kerran niin helpolla saa muilla aloilla parempaa palkkaa?

Itse olen valinnut oman alani juuri hyvän palkan takia. Jos Sh:t saisi suorilta käsin valmistumisen jälkeen 3500e, niin eiköhän aika moni harkitsisi lähtöä alalle.

Eli hoitsuille ketkä hoitavat omaisianne, pitäisi maksaa huonoa palkkaa, koska hoitavat vain teidän omaisianne..Kertoo kyllä arvostuksesta myös omia sukulaisia kohtaan...

Olet siis sairaanhoitaja, jolla ei ole kutsumusta ja huono palkka. Miksi sitten teet sitä, kun kerran niin helpolla saa muilla aloilla parempaa palkkaa?

Itse olen valinnut oman alani juuri hyvän palkan takia. Jos Sh:t saisi suorilta käsin valmistumisen jälkeen 3500e, niin eiköhän aika moni harkitsisi lähtöä alalle.

Olen sairaanhoitaja, jolla on kutsumus. Vituttaa vaan suoraansanottuna tuo kutsumusala-kortti. Miksi tehdastyöläiset saavat vaarallisen työn lisää, mutta me ei? "Koska kutsumusala". Olemme päivittäin tekemissä tartuntavaarallisten eritteiden ja tautien kanssa. Mutta ei, ei lisää palkkaa, koska kutsumusammatti. Florence Nightingale on kuollut ja kuopattu, ja saisi se ideologia mennä mukana.

No mutta nykyisin sairaanhoitajat tekevät lääkärin hommia ja lähihoitajat sairaanhoitajien. Ja siitä pitääkin osata vaatia palkkaa lisää ja siitä myös saakin..

Sairaanhoitajan keskiansio vuorolisineen 2500 €/kk kuulostaa epäreilun pieneltä. Minä keltanokka-röntgenhoitajana sain saman verran ilman vuorolisiä viime kesänä, ja olettaisin sh:n koulutuksen ja työn olevan suhtkoht yhtä vaativaa kuin rh:n.

Sairaanhoitajan palkka voisi olla vaikkapa tuo 2500 €/kk plus mahdolliset lisät. Ehkä satkun tai pari enemmän oikeastaan.

Lähihoitajan peruspalkka vaikkapa 1900-2000 €/kk.

[QUOTE="vieras";24629535]Kuusinkertaistunut, jos maito maksaa nyt euron ja ennen 3 markkaa? Ei sulle vissiin ainakaan matematiikkaa ole opetettu koulussa?[/QUOTE]

Se ei olekkaan vain matematiikkaa, kun rahan arvo on eri nyt.

Olen sairaanhoitaja, jolla on kutsumus. Vituttaa vaan suoraansanottuna tuo kutsumusala-kortti. Miksi tehdastyöläiset saavat vaarallisen työn lisää, mutta me ei? "Koska kutsumusala". Olemme päivittäin tekemissä tartuntavaarallisten eritteiden ja tautien kanssa. Mutta ei, ei lisää palkkaa, koska kutsumusammatti. Florence Nightingale on kuollut ja kuopattu, ja saisi se ideologia mennä mukana.

Itsellä ei ole mitään tuota termiä vastaan. Jos sinua kaihertaa vaarallisen työnlisä, niin miksi et lähde ajamaan sellaista alalle?

Itsellä ei ole mitään tuota termiä vastaan. Jos sinua kaihertaa vaarallisen työnlisä, niin miksi et lähde ajamaan sellaista alalle?

Koska tällä alalla muutosten ajaminen on tuulimyllyjä vastaan taisteluja. Niin kauan, kun alalla on ns. "vanhoja hoitajia" mikään ei muutu. Heille on iskostettu idea, että kaikki otetaa mitä annetaan. Mikään ei saa muuttua.

Toisaalta palkkaa enemmän haluaisin arvostusta omalle työlle.. Sitä nimittäin harvoin saa.

Sain 1200- 1300€/kk, kokoaikatyöstä päiväkodissa. Koulutus lähihoitaja. Jätin hommat.

Työ on henkisesti raskasta, pienten puolella myös fyysinen kunto täytyy olla kunnossa. Aika moni lastenhoitaja on ihan kyvytön tekemään töitä pienten puolella tuossa 50 ikävuoden jälkeen.. Vastuu on suuri, ollaan siellä kumminkin vastuussa ihmisten rakkaimmista. Arvostus on ihan nolla, niinkuin tässäkin keskustelussa huomaa. Henkilökuntaa on järjestäen aivan liian vähän, jatkuvat sairaspoissaolot kertoo kyllä työn kuormittavuudesta.

Kiitti mulle riitti. Toiv. saamme jatkossa jostain hoitajia lapsillemme, nykyiset karkaa pois tai jää eläkkeelle ja nuoria ala ei vedä.

Ei ole millään lailla naurettavaa. Sairaanhoitaja on aliarvostettu ammatti ja saisivat saada siitä uurastuksesta paljon parempaa palkkaa kuin mitä nykyään saavat.

Joo, jos ensin ainakin kaupungilla ja muilla julkisilla pikkusen fixaa niitä asenteitaan ja työmotivaatiotaan. Samoin lähihoitajan opintoihin rimaa nostettava, kuka tahansa pääsee alalle ja sitten sinne meneekin suurimmaksi osaksi niitä "ku en päässy muuallekaan".

Arvostan silti hurjasti hoitotyötä ja soisin heille samantien parempaa palkkaa ja tunnustusta, mutta haluan myös takaisin ammattimaista ja mukavaa palvelua. Ehkä se parempi palkka nostaisi motivaatiota, tiedä sitten..

Joo, jos ensin ainakin kaupungilla ja muilla julkisilla pikkusen fixaa niitä asenteitaan ja työmotivaatiotaan. Samoin lähihoitajan opintoihin rimaa nostettava, kuka tahansa pääsee alalle ja sitten sinne meneekin suurimmaksi osaksi niitä "ku en päässy muuallekaan".

Arvostan silti hurjasti hoitotyötä ja soisin heille samantien parempaa palkkaa ja tunnustusta, mutta haluan myös takaisin ammattimaista ja mukavaa palvelua. Ehkä se parempi palkka nostaisi motivaatiota, tiedä sitten..

Kokemuksesta tiedän että se kaikki into ja motivaatio hukkuu nykyään jo ensimmäisinä työvuosina, koska monessa paikassa on niin huonot työolot. (huono työilmapiiri, liikaa töitä henkilökuntaan nähden, huono arvostus joka näkyy mm. hoitohenkilökunnan huonona kohteluna + jokainen tarvitsee työssään jonkun porkkanan että pysyy motivoituneena sekä kiitosta (esim. lisät palkkaan, joita hoitoalalla ei tunneta laisinkaan, vaikka kuinka hyvin työsi teet niin mitään siitä et palkaksi saa)) Kukaan tätä työtä ei tee kokopäiväisesti hyvää hyvyyttään, eikä pitäisikään. Ihan oikein että alan ihmiset vaativat työstään ja panoksestaan asianmukaisen korvauksen!

Lähihoitajaksi ei pääse kuka vaan, se ei riitä että pääsee sisään kouluun, kyllä ne epäsopivat karsiutuvat jo koulutuksen alkuvaiheessa. Koulutus on vaativa kakkosasteen koulutusohjelmaksi.

Yhteistyössä