Mikä ois sopiva rangaistus 11-vuotiaalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti"

Vieras
Lapsi oli kaverilla useita tunteja. Soitin, ja käskin tulla kotiin jolloin tää alko inttään, ettei tuu kun on jutut kesken. Sanoin, että on tultava ja tää tuumas, että ok, tullaan tullaan. No, meni 5min kun lapsi soitti ja sano, että eikö hän vois mennä suoraan kaverilta harrastukseen joka siis oli alkamassa puolen tunnin päästä. Ajattelin, että samapa tuo ja annoin luvan mennä suoraan sieltä sinne. No, arvasinhan minä, ettei tällä ollu aikomustakaan mennä sinne harrastukseen. Selvitin asian ja niinhän siinä kävi, ettei tää ollu menny sinne vaan jäi kaverille siksi aikaa kun harrastus olis kestäny. Kun tää tuli kotiin mä vielä sanoin, että aion selvittää oliko hän siellä (en kertonu, että tiedän jo ettei se ollu siellä). Kysyin, että mitähän mulle mahdetaan sanoa kun kysyn oliko hän siellä niin tää kirkkain silmin valehteli ja sano, että "ne sanoo, että olin siellä".

No niin, eli miten teillä toimittais tässä tilanteessa? Mä annoin viikon kotiarestia. Onko liikaa? LIian vähän?

Entäs sit tänään: ois ollu harrastukseen meno ja tämä sit jätti menemättä koska en antanu lupaa lähteä pyörällä ilman kypärää. Mies oli sitä mieltä, että oisit antanu mennä. Miten teidän mielestä? Mä kun oon sitä mieltä, ettei harrastus voi olla kovin rakas jos on valmis jäämään kotiin sen takia, että pitäs laittaa kypärä päähän...?

Harrastus loppuis hyvin äkkiä jos ei kerran kiinnosta...

Musta kans tuntuu niin. TOinen harrastus on semmonen ilmainen liikuntakerho jossa käy kerran viikossa, se sitä ei niin kauheasti edes kiinnosta ja sinne hän sano menevänsä sillon kun jäikin kaverille.

Tänään sen sijaan oli maksullinen harrastus jossa on kulkenu tähän asti todella mielellään ja AINA halunnu sinne paitsi nyt marssi omaan huoneeseen kun sanoin, ettei lähdetä ilman kypärää. Onko kohtuutonta vaatia, että ton ikänen laittaa kypärän päähän? Voi jessus.

Minusta sinä toimit epäjohdonmukaisesti kun annoit sen lapsen jäädä kaverilleen harrastuksen alkamiseen asti kun se oli jo ollut siellä yliaikaa ja intti vielä vastaankin.

Kotiaresti ihan hyvä ja toi kestokin ihan ok.
Meillä ei pyörällä tarvii eli saa ajaa jos ei kypärää käytä.
Ja jos harrastus ei kiinnosta, niin sen saa lopettaa esim.lukukauden lopussa, ei vain siksi et yhdesti ei huvita.
Jatkoa ajatellen sanoisin lapselle et kavereille ei voi mennä jos ei sovituista asioista osaa pitää kiinni, ja selittäisin vähän vastuun ja vapauksien riippuvuutta toisistaan.

[QUOTE="vieras";26114416]Kotiaresti ihan hyvä ja toi kestokin ihan ok.
Meillä ei pyörällä tarvii eli saa ajaa jos ei kypärää käytä.
Ja jos harrastus ei kiinnosta, niin sen saa lopettaa esim.lukukauden lopussa, ei vain siksi et yhdesti ei huvita.
Jatkoa ajatellen sanoisin lapselle et kavereille ei voi mennä jos ei sovituista asioista osaa pitää kiinni, ja selittäisin vähän vastuun ja vapauksien riippuvuutta toisistaan.[/QUOTE]

Jep. Eli keskustelut kehiin, haluaako lapsi enää jatkaa harrastuksiaan vai ei. Nyt keväällähän noita ei enää montaa kertaa kuitenkaan ole, mutta entäpä sitten syksyllä?

[QUOTE="hmmm";26114194]Minusta sinä toimit epäjohdonmukaisesti kun annoit sen lapsen jäädä kaverilleen harrastuksen alkamiseen asti kun se oli jo ollut siellä yliaikaa ja intti vielä vastaankin.[/QUOTE]

Pitää selventää vähän kun en hoksannu sanoa aloitusviestissä. Eli meillähän ei ollut mitään sovittua aikaa, että kauanko saa olla kaverilla. Tilanne meni niin, että lapsi lähti suoraan koulusta kaverille ja oli ollu siellä jo sen verran kauan, että soitin että nyt pitäs tulla kotiin. En itse muistanu koko liikuntakerhoa tuossa vaiheessa, jos oisin muistanu niin en ois soittanu että tulla kotiin vaan oisin ilman muuta olettanu, että lapsi menee suoraan sinne. Eli mitään varsinaista "yliaikaa" lapsi ei ollu kaverilla.

Yhteistyössä