mikä on parasta pastaa: täysjyvä vai tumma?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja terveellisintä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

terveellisintä?

Vieras
Vai joku muu? Menee sormi suuhun makaronihyllyllä. On vehnänalkiota, proteiinipastaa, ruispastaa ja ties mitä.
Mutta kun minä nolo en edes tiedä mikä on täysjyvän ja tumman ero. Kumpi terveellisempää. Voisko joku laittaa kaikki nämä edellämainitut paremmuusjärjestykseen?

kärjistäen, terveellistä ruoka-ainetta ei olekaan, mutta kokonainen ruokavalio voi olla terveellinen. -eli se kokonaisuus ratkaisee. onhan noissa makaroneissa paljonkin eroa kyllä. sellaistakin juttua kulkee, että durumvehnästä tehty on parempi kuin vehnäjauhosta tehty. kyllä täysjyväpastaa aina suositellaan, eli jos vaikka vuorotellen käyttäisi näitä kaikkia, niin tulee tasapainoa

Käytän vähän kaikkea muuta paitsi valkoista halpaa höttöä. Riippuu vähän myös siitä mitä ruokaa tekee eli minkä kanssa sitä pastaa syödään, jokaiselle kun mun mielestä on se oma käyttötarkoitus - paitsi sille valkoiselle halvalle hötölle :)

Kiinnitä huomiota kuidun määrään pastassa, sillä potkit jo pitkälle terveellistä vaihtoehtoa valitessasi. Kuidun määrä ilmoitetaan yleensä hyvin selvästi paketin kyljessä, jos on kyseessä sellainen tuote, jossa sitä on terveellisiä määriä. Itse ostan ihan sekaisin ruispastaa, vehnänalkiopastaa, täysjyväpastaa jne. Valkoista höttöä en osta koskaan.

Alkuperäinen kirjoittaja valintatalossa:
kärjistäen, terveellistä ruoka-ainetta ei olekaan, mutta kokonainen ruokavalio voi olla terveellinen. -eli se kokonaisuus ratkaisee. onhan noissa makaroneissa paljonkin eroa kyllä. sellaistakin juttua kulkee, että durumvehnästä tehty on parempi kuin vehnäjauhosta tehty. kyllä täysjyväpastaa aina suositellaan, eli jos vaikka vuorotellen käyttäisi näitä kaikkia, niin tulee tasapainoa

No todellakin kärjistäen... :D asia nimittäin on ihan päinvastoin.

varauksena kuitenkin- mitäs ap noin mahtaa syödä.
tämä on vain esimerkki: eli jos nyt sattuisitkin jo valmiiksi saamaan ruuasta tooooosi paljon kuitua, niin silloin se lisäkuitu ei välttämättä ole hyödyksi. Vaan saattaa olla jopa haitaksi. Kuituhan heikentää ravintoaineiden imeytymistä, jos sitä saa liikaa.

Eli kokonaisruokavaliosi ratkaisee, mitä muuten syöt :) sen mikä on just sinulle terveellistä.
En ymmärtänyt tuota nina TT n kommenttia että asia on päinvastoin. mikä asia siis noista?

Alkuperäinen kirjoittaja valintatalossa:
varauksena kuitenkin- mitäs ap noin mahtaa syödä.
tämä on vain esimerkki: eli jos nyt sattuisitkin jo valmiiksi saamaan ruuasta tooooosi paljon kuitua, niin silloin se lisäkuitu ei välttämättä ole hyödyksi. Vaan saattaa olla jopa haitaksi. Kuituhan heikentää ravintoaineiden imeytymistä, jos sitä saa liikaa.

Eli kokonaisruokavaliosi ratkaisee, mitä muuten syöt :) sen mikä on just sinulle terveellistä.
En ymmärtänyt tuota nina TT n kommenttia että asia on päinvastoin. mikä asia siis noista?

Tt on nikki Terapian tarpeessa.

sorry, sekoitin nikit, aika ohimennen olen lukaissut -- muistan sen niinan palstailleen yöllä, eikä ole mielestäni kova puhumaan sekavia, mutta tässä alan itse putoamaan kohta kyllä tuonne punkan puolelle toivottavasti.
taitaisi ollakin hyvä nikki tuo terapian tarpeessa, sopisko koko palstan yhteisnikiksi?

aiheeseen takaisin: kirjoitin väärin tuossa vähän, "mitäs ap noin muuten mahtaa syödä" piti olla tuo.
on tosi vaikeaa tuo pastan valitseminen nykyään. ja jos ei voi kaloreita hirveesti syödä päivässä (jos ei liiku paljon esimerkiksi) niin silloin on hyvä kun noista erikoisversioista saa täysipainoisuutta ruokavalioon.
Itse olen luulossa, että täysjyvä- ja tumma pasta on molemmat suunnilleen yhtä terveellisiä. eli tuohon en pysty minä ainakaan vastaamaan.
ravitsemusterapeutti ehkä ... ? ne vehnänalkiopastat maistui hyviltä muistaakseni

Yhteistyössä