Oon ihan hukassa, mikä nyt ois lapselle parasta ravintoa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="a p";27251732]Löytyypä nuo samat tiedot muualtakin kuin wikipediasta. Miksi Googlen kuvahaku ei olisi luotettava henkilöhaussa?[/QUOTE]

Siksi koska kuvahaun tulokset eivät todellakaan ole luotettavia.
Vaikka haet jonkun nimellä, saatat saada tuloksia aivan eri ihmisistä/tapauksiin liittymättömistä kuvista. Riittää kun esim jonkun sivun samalla artikkelisivulla lukee haetun nimi esimerkiksi sivupalkin uutisessa ja kuvahaku näyttää näin väärän artikkelin kuvan.

Haeppa vaikka huviksesi oma nimesi,saat kavereittesikin fb-kuvia jos facebookissa olet.

[QUOTE="jjjj";27251803]Siksi koska kuvahaun tulokset eivät todellakaan ole luotettavia.
Vaikka haet jonkun nimellä, saatat saada tuloksia aivan eri ihmisistä/tapauksiin liittymättömistä kuvista. Riittää kun esim jonkun sivun samalla artikkelisivulla lukee haetun nimi esimerkiksi sivupalkin uutisessa ja kuvahaku näyttää näin väärän artikkelin kuvan.

Haeppa vaikka huviksesi oma nimesi,saat kavereittesikin fb-kuvia jos facebookissa olet.[/QUOTE]

Mitä luulet, onko Suomessa monta ravinto"gurua", joiden nimi on Airi Rekilä-Aaltonen ja joiden ohjeet ovat vielä samat? Kyllä osaan googlea käyttää, kiitos vaan ;)

[QUOTE="a p";27251822]Mitä luulet, onko Suomessa monta ravinto"gurua", joiden nimi on Airi Rekilä-Aaltonen ja joiden ohjeet ovat vielä samat? Kyllä osaan googlea käyttää, kiitos vaan ;)[/QUOTE]

Pointti meni ohi niin että heilahti?

Hain nimellä kuvahakuja, tuli mm. mökkien kuvia, tämän naisen kuvia, jonkun blogista hänen reseptiään muunnellen tehtyjä juttuja.

Kuvahaulla sain myös kuvan mozzarellahampparista jonka jutussa ei sanallakaan mainittu ko nimeä. :D

Kyllä sitä elää vaikka suklaalla! Ei kovin hyvin ja tuskin kovin pitkään ja varmasti jossain vaiheessa elimistö lyö sairauksia päälle kun ei resurssit riitä, mutta elää. Teollisuus huijaa meitä mennen tullen luulemaan tarvitsevamme yhtä sun toista. En usko jos sanot ettei ole sinuun vaikuttanut! Kaiken tahana on raha ja valta, jopa ruuan.

Ja ihmisellä on sellainen tunne kuin nälkä joka kertoo milloin syödään. Ihminen nyt vaan sivuuttaa sen koska on opittu että ruoka- aikoina PITÄÄ syödä.

[QUOTE="Vieras";27251852]Kyllä sitä elää vaikka suklaalla! Ei kovin hyvin ja tuskin kovin pitkään ja varmasti jossain vaiheessa elimistö lyö sairauksia päälle kun ei resurssit riitä, mutta elää. Teollisuus huijaa meitä mennen tullen luulemaan tarvitsevamme yhtä sun toista. En usko jos sanot ettei ole sinuun vaikuttanut! Kaiken tahana on raha ja valta, jopa ruuan.

Ja ihmisellä on sellainen tunne kuin nälkä joka kertoo milloin syödään. Ihminen nyt vaan sivuuttaa sen koska on opittu että ruoka- aikoina PITÄÄ syödä.[/QUOTE]

Kyllähän ruoka-aikoina pitää syödä sillä muuten VOI tulla nälkä ja sehän on kamalaa se!!! :/

[QUOTE="väsynyt äiti";27251743]Sen enempää lukematta toisten kommentteja, sanonpahan vaan, et Afrikassa pienet lapset kuolee nälkään ja täällä hysteeriset mammat miettii tällaisia :( Noin se voi rueta "heittään" päästä, kun ei ole mitään todellista ongelmaa.[/QUOTE]

Mitä se afrikkalaislapsia hyödyttää että täällä porukka syö epäterveellisesti? Tai mitä se on heiltä pois jos täällä mietit mitä suuhusi pistät?

Mun mielestä ap:n ajattelema ruokavalio kuulosti ihan hyvältä. Netissä nyt saa tuosta sun tekstistä vähän nipottajan vaikutelman, mutta epäilen että tosielämässä otat rennommin :). Tarjoa lapsellesi monipuolisesti erilaisia ruokia ja makuja ja opeta hänet arvostamaan kaikkea ruokaa. Mikään ei ole nolompaan kuin joku huutamassa esim. valkoisen leivän olevan ihan huttua kun se voi olla jonkun lempiherkkua tai pahimassa tapauksessa jonkun pääasiallinen ravinto.

Tässä muuten mielenkiintoinen artikkeli Timesilta. 31 terveellisintä ruokaa: http://healthland.time.com/2012/10/01/guide-the-31-healthiest-foods-of-all-time-with-recipes/#68768-2

mun muksut on aina syöneet normaalia kotiruokaa, tosin pyrin käyttämään täysjyväriisiä ja pastaa, joskus on kaupan maksalaatikkoakin lämmitetty, ne saa laittaa ketsuppia, maito on rasvatonta, syödään lihaa, kalaa, kanaa, jopa sisäelimiä.. leipää, puuroa, mehuja, joskus herkkuja, joskus käydään pizzalla tai hampparilla. Lapsosilla ei ole mitään allergioita ja ne on olleet terveitä kuin pukit, lisäksi koko perhe voi hyvin kun äiti ei stressaa mitättömistä pikkuasioista. Tervettä järkeä hei vähän tohon touhuun!

[QUOTE="Vieras";27251962]Mun mielestä ap:n ajattelema ruokavalio kuulosti ihan hyvältä. Netissä nyt saa tuosta sun tekstistä vähän nipottajan vaikutelman, mutta epäilen että tosielämässä otat rennommin :). Tarjoa lapsellesi monipuolisesti erilaisia ruokia ja makuja ja opeta hänet arvostamaan kaikkea ruokaa. Mikään ei ole nolompaan kuin joku huutamassa esim. valkoisen leivän olevan ihan huttua kun se voi olla jonkun lempiherkkua tai pahimassa tapauksessa jonkun pääasiallinen ravinto.

Tässä muuten mielenkiintoinen artikkeli Timesilta. 31 terveellisintä ruokaa: 31 Healthy Foods You Should Be Eating Now | 31 Healthy Foods You Should Be Eating, with Recipes | Healthland | TIME.com[/QUOTE]

Kiitos :) Joo en ole tuomitsemassa kenenkään syömisiä tai tuputtamassa neuvojani ja nämä miettimäni linjat ovat arkikäyttöön tarkoitettu, eli niistä saa poiketa :)

Tuli mieleen nuista nykyihmisistä ja viljoista sun muista että ne viljathan on luultavasti olleet gluteenittomia, esim. durra.

Ja sitten jonkun mainitsemasta ketsupista tuli mieleen kun joku täällä yks ilta kyseli että ehkäiseekö tomaatti sydänsairauksia... Niin ketsuppi ja muut käsitellyt tomaattituotteet ovat tuoretta tomaattia lykopeenipitoisempia, ja tuo lykopeeni on siis se mikä sydänsairauksia ym. ehkäisee. Vai oliko se niin että lykopeeni imeytyy paremmin käsitellystä tomaatista...en musta. Kumminkin, siitä huolimatta että ketsuppi sisältääkin sokeria niin on ihan hyvä että muksut sitä vetää menemään.

[QUOTE="sondersson";27252069]Tuli mieleen nuista nykyihmisistä ja viljoista sun muista että ne viljathan on luultavasti olleet gluteenittomia, esim. durra.

Ja sitten jonkun mainitsemasta ketsupista tuli mieleen kun joku täällä yks ilta kyseli että ehkäiseekö tomaatti sydänsairauksia... Niin ketsuppi ja muut käsitellyt tomaattituotteet ovat tuoretta tomaattia lykopeenipitoisempia, ja tuo lykopeeni on siis se mikä sydänsairauksia ym. ehkäisee. Vai oliko se niin että lykopeeni imeytyy paremmin käsitellystä tomaatista...en musta. Kumminkin, siitä huolimatta että ketsuppi sisältääkin sokeria niin on ihan hyvä että muksut sitä vetää menemään.[/QUOTE]

Ahaa, aivan! Pitäisikin selvittää enemmän tuota vilja-asiaa. Jos vaikka kirjastosta löytyisi infoa siitä.

Minä olen myös kuullut että tomaatti muissakin muodoissa on terveellistä. Meillä onkin tomaattimurskat ja -pyreet käytössä ja ketsuppi myös.

[QUOTE="a p";27252095]Ahaa, aivan! Pitäisikin selvittää enemmän tuota vilja-asiaa. Jos vaikka kirjastosta löytyisi infoa siitä.

Minä olen myös kuullut että tomaatti muissakin muodoissa on terveellistä. Meillä onkin tomaattimurskat ja -pyreet käytössä ja ketsuppi myös.[/QUOTE]

Piti käydä tarkistamassa, eli joo imeytyy paremmin. Sama koskee kaikkia karotenoideja, eli myös esim. porkkana on terveellisempi kypsennettynä. Tästä olisi kiva kuulla mielipide joltain raakaravinnon suosijalta jos sellainen sattuisi paikalle.

Mielestäni olet todella valveutunut asiaa ja hyvä niin, älä anna näiden lannistaa sinua. Itse olen joutunut opettelemaan nämä asiat nyt kolmekymppisenä pakosta ja harmitellut että miksi en aikaisemmin tiedostanut tätä. Lapset syövät tietenkin suurimmaksi osaksi samoin kun minä, tosin joitakin poikkeuksia on.

Sain diagnoosin sairauteen mitä hoidettiin lääkkeillä, ei edes auttanut, mutta ruokavalio muutos taas auttoi kovasti. Arvatkaa kuinka moni lääkäri tätä suositteli tai edes ehdotti...
Niin monessa asiassa raha ratkaisee tutkimusten ja suositusten osalta. Mitä laadukkaampaa ruokaa söisimme, vähemmän tarvitsemme mahamme täyttämiseen. Myös terveellinen ja laadukas ruoka vähentää meidän lääkkeisiin käyttämiä rahojamme, mikä ei tietenkään ole lääketeollisuuden mieleen. Minä ainakin laitan ennemmin rahani parempaan ruokaan, kuin lääkkeisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä;27252154:
Mielestäni olet todella valveutunut asiaa ja hyvä niin, älä anna näiden lannistaa sinua. Itse olen joutunut opettelemaan nämä asiat nyt kolmekymppisenä pakosta ja harmitellut että miksi en aikaisemmin tiedostanut tätä. Lapset syövät tietenkin suurimmaksi osaksi samoin kun minä, tosin joitakin poikkeuksia on.

Sain diagnoosin sairauteen mitä hoidettiin lääkkeillä, ei edes auttanut, mutta ruokavalio muutos taas auttoi kovasti. Arvatkaa kuinka moni lääkäri tätä suositteli tai edes ehdotti...
Niin monessa asiassa raha ratkaisee tutkimusten ja suositusten osalta. Mitä laadukkaampaa ruokaa söisimme, vähemmän tarvitsemme mahamme täyttämiseen. Myös terveellinen ja laadukas ruoka vähentää meidän lääkkeisiin käyttämiä rahojamme, mikä ei tietenkään ole lääketeollisuuden mieleen. Minä ainakin laitan ennemmin rahani parempaan ruokaan, kuin lääkkeisiin.

Haluaisitko kertoa kuinka teillä syödään, olisi mukava kuulla? :) Ja mikä sairaus sinulla on? Muutitko lopulta itse ruokavaliota vai suositteliko sitä joku?

[QUOTE="a p";27252172]Haluaisitko kertoa kuinka teillä syödään, olisi mukava kuulla? :) Ja mikä sairaus sinulla on? Muutitko lopulta itse ruokavaliota vai suositteliko sitä joku?[/QUOTE]

Mitään isompaa ei olla jätetty pois, ainoastaan karsittu/korvattu joitakin raaka-aineita. Mahdollisimman tuoreena syödään ruoka, ei pitkälle jalostettuja ruokavalmisteita tai niitä sisältäviä tuotteita, ei tölkki tai tyhjiöpakattuja, ei tuotteita missä tunnistamattomia raaka-aineita, mahdollisimman paljon itse tehtyä ja luontaisesti gluteenittomana.

Myös monesta tuotteesta etsitään se niin sanottu paras versio, juustosta, riisistä, öljyistä, jogurteista, voista, kermasta jne, eroja kun on. Sitten monesta tuotteesta etsin edelleen tietoa, joten mielenkiinnosta olen tätä lukenut.

En halunnut hoitaa lääkkeillä sairauttani lopun ikää ja oli vain "kutina" että ruokavaliossa jotain mikä vähintään pahentaa sairauttani. Suunympärysihottumasta kaikki lähti, joka kuitenkin paheni muunlaiseen ihosairauteen ja lapsella ihosairaus myös, johon uusi ruokavalio toimii. Valitettavasti yksikään lääkäri (oma tai tyttären) ei edes maininnut ruokavaliota, itse kokeilemalla hakenut.

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä;27252493:
Mitään isompaa ei olla jätetty pois, ainoastaan karsittu/korvattu joitakin raaka-aineita. Mahdollisimman tuoreena syödään ruoka, ei pitkälle jalostettuja ruokavalmisteita tai niitä sisältäviä tuotteita, ei tölkki tai tyhjiöpakattuja, ei tuotteita missä tunnistamattomia raaka-aineita, mahdollisimman paljon itse tehtyä ja luontaisesti gluteenittomana.

Myös monesta tuotteesta etsitään se niin sanottu paras versio, juustosta, riisistä, öljyistä, jogurteista, voista, kermasta jne, eroja kun on. Sitten monesta tuotteesta etsin edelleen tietoa, joten mielenkiinnosta olen tätä lukenut.

En halunnut hoitaa lääkkeillä sairauttani lopun ikää ja oli vain "kutina" että ruokavaliossa jotain mikä vähintään pahentaa sairauttani. Suunympärysihottumasta kaikki lähti, joka kuitenkin paheni muunlaiseen ihosairauteen ja lapsella ihosairaus myös, johon uusi ruokavalio toimii. Valitettavasti yksikään lääkäri (oma tai tyttären) ei edes maininnut ruokavaliota, itse kokeilemalla hakenut.

Eli olette täysin gluteenittomalla ruokavaliolla ja vältätte lisäaineita?

Minulla ei ole lisäaineista kauheasti tietoa, kun ilmeisesti niitä on ihan haitattomiakin... En siis tiedä mitä kaikkia pitäisi välttää. Tuo E250 kai on se kaikkein pahin.

Meillä on suvussa sairauksia joiden ehkäisyssä ruokavaliolla on iso rooli. Se on minulla yksi syy miksi mietin näitä asioita.

Voi luoja!

En jaksa ees kaikkea lukea. Meillä lapset syö ruokaa, ihan normaalia kotiruokaa, samaa ruokaa jota minä ja mieheni syömme/ olemme syönneet lapsina. Samaa ruokaa jota valtaosa ihmisistä syö, ruokaa jota tarjotaan niin päväkodeissa kuin kouluissakin. Siis ihan ruokaa, helppoa!

• Tykkää
Reactions: PenteleenÄrhäkkä
En jaksanut lukea kuin eka sivun ja tämän sivun.
Mutta vaikuttaa hyvältä nuo sinun suunnitelmat ruokavaliosta. Meillä ei syödä viljatuotteita ollenkaan, eikä käytetä sokeria. Ainoa makeutus on hunaja ja steviaa tarkoitus kokeilla. Kaikki einekset ja lisäaineet on pannassa. Syödään luomua ja ostetaan lihat suoraan tilalta. Käytämme rasvaisimpia tuotteita (punaista maitoa, voita, kuohukermaa jne) Kaikki light tuotteet on ehdoton EI. Voidaan kaikki paljon paremmin nyt (siis jo vuosia), flunssat ym. jääneet historiaan ja aika päivää sitten. Vatsa voi paljon paremmin, samoin minun astma (lääkkeet saanu jättää melkein kokonaan pois). Koulussa syövät mitä tarjolla on, mutta nyt huomaan, että vanhin välttelee koulussakin jo perunaa/muuta sontaa ja korvaa ne reilulla satsilla salaattia, muut lisukkeet syö kuten muutkin.

Mä haluaisin tietää että miksi olisi terveellisempää syödä prosessoituja rasvoja, teollisia kevytmargariineja yms tavallisen voin sijasta? Itse en ole kovin perehtynyt asiaan, mutta tuntuisi ainakin terveellisemmältä syödä mahdollisimman puhdasta ruokaa.

En jaksanut lukea kuin eka sivun ja tämän sivun.
Mutta vaikuttaa hyvältä nuo sinun suunnitelmat ruokavaliosta. Meillä ei syödä viljatuotteita ollenkaan, eikä käytetä sokeria. Ainoa makeutus on hunaja ja steviaa tarkoitus kokeilla. Kaikki einekset ja lisäaineet on pannassa. Syödään luomua ja ostetaan lihat suoraan tilalta. Käytämme rasvaisimpia tuotteita (punaista maitoa, voita, kuohukermaa jne) Kaikki light tuotteet on ehdoton EI. Voidaan kaikki paljon paremmin nyt (siis jo vuosia), flunssat ym. jääneet historiaan ja aika päivää sitten. Vatsa voi paljon paremmin, samoin minun astma (lääkkeet saanu jättää melkein kokonaan pois). Koulussa syövät mitä tarjolla on, mutta nyt huomaan, että vanhin välttelee koulussakin jo perunaa/muuta sontaa ja korvaa ne reilulla satsilla salaattia, muut lisukkeet syö kuten muutkin.

Jaksaisitko laittaa esimerkkiä teidän päivän aterioista? Millä esim. korvaatte yleensä käytetyn leivän ja puuron?

[QUOTE="a p";27252646]Eli olette täysin gluteenittomalla ruokavaliolla ja vältätte lisäaineita?

Minulla ei ole lisäaineista kauheasti tietoa, kun ilmeisesti niitä on ihan haitattomiakin... En siis tiedä mitä kaikkia pitäisi välttää. Tuo E250 kai on se kaikkein pahin.

Meillä on suvussa sairauksia joiden ehkäisyssä ruokavaliolla on iso rooli. Se on minulla yksi syy miksi mietin näitä asioita.[/QUOTE]

Osa perheestä on täysin gluteenittomalla ja osa syö jotain täysviljatuotteita. On myös tiettyjä perus ruoka-aineita mitkä saattavat pahentaa sairautta,joten ne vähemmällä.
Riippuu miten ymmärtää lisäaineet, eikä itselläkään vielä tarpeeksi tietoa kaikesta ole. Jalostetuissa tuotteissa kun on paljon sellaistakin, mistä ei voi tietää mitä ne on, hyvä että lausua osaa, en puhu vain E-koodillisista. Yritän että syömämme ruoka on laadukasta ja terveellistä, vaikkakin sitten hiukan kalliimpaa.

Kyllä meillä syödään niin sanottuja herkkuja, pizza ja hampurilaiset tehdään itse ja suklaassa/ karkissa katson niitä laadukkaimpia. Joten ei lapset mistään paitsi jää, koululainen ei syö koulussa vaan vain kotona ja toinen lapsi syö vain yhden ruuan arkipäivisin muualla. Todettakoon että emme asu Suomessa.

Yhtä en ymmärrä, että miten sinun tai minun halu kiinnittää ruokaan normaalia enemmän (?) huomiota tekee syömishäiriöisiä lapsia, mutta ei erikoisruokavalioisista lapsista, siinä vanhemmat kun joutuvat pakosta tekemään saman.

Jokainen saisi perehtyä asiaan enemmän, se vain vaatii aikaa ja mielenkiintoa. Kuitenkin sullomme näitä aineita sisäämme harvase päivä useamman kerran, totta helkutissa sillä on merkitystä miten voimme. Ihan naurettavaa syyttää sinua niistä ikävistä asioista mitä täälläkin osa maininnut, järkevää ja lapsensa parastahan selvästi haluat.
Se ettei ota ensimmäistä maksettua "faktaa" totena, on vain järkevän ihmisen osoitus. Ei samoja asioita joka päivä tarvitse uudestaan selvittää ja pikkuhiljaa ruokavalio ohjataan oikeaan suuntaan, ei se viikossa tapahdu.

Yhteistyössä