mikä on työsuhteessa irtisanomisaika

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysymys

Vieras
työkkärin kautta palkkatukityö?
Työsopimuksessa lukee että kuukausi, voiko se olla oikeesti niin pitkä?
Entä jos saan ns. oikean työpaikan, mutta en voi mennä kun pitkä irtisanomisaika.

Ei Suomessa ole orjia, joten ei kukaan voi pakottaa työhön. Jos lukee, että kuukauden irtisanomisaika niin, niin kauan voit saada palkkaa. Mutta miksi ei voisi lähteä aikaisemminkin.

Kumman puolelta kuukausi? Pääsääntöisesti palkkatöissä tiettyyn pisteeseen työntekijän irtisanoutuessa irtisanomisaika on 2vk, työnantajan puolelta 1kk. Kun työsuhde on kestänyt määrän x vuosia, kasvaa aika yleensä tuplana. Työkkärin jutuissa ei luulisi olevan ainakaan pidempää? Kysy suoraan työkkäristä tai tarkista oman alan tessistä. Kai niidenkin on sitä pakko jollain tavalla noudattaa, ellet ole kirjoittanut jotain paperia jossa sitoudut huomattavasti kireämpiin ehtoihin?

Sain uuden työpaikan ja keskustelin toimitusjohtajan kanssa asiasta, hän ymmärsi minua ja suostui irtisanomaan minut ja viikon päästä olin jo uudessa paikassa.

Työnantaja noudattaa näin:
työsuhde on jatkunut enintään 1v = 14 päivää
yli 1 v, mutta enintään 4 v = 1 kk
yli 4 v, mutta enintään 8 v = 2 kk
yli 8 v, mutta enintään 12 v = 4 kk
yli 12 v = 6 kk

Työntekijä noudattaa näin

enintään 5 v = 14 päivää
yli 5 v = 1 kk

Alkuperäinen kirjoittaja näin;29135488:
Työnantaja noudattaa näin:
työsuhde on jatkunut enintään 1v = 14 päivää
yli 1 v, mutta enintään 4 v = 1 kk
yli 4 v, mutta enintään 8 v = 2 kk
yli 8 v, mutta enintään 12 v = 4 kk
yli 12 v = 6 kk

Työntekijä noudattaa näin

enintään 5 v = 14 päivää
yli 5 v = 1 kk

Ehkä jollain sopimuksella, mutta ei todellakaan ole yleispätevä joten pidä tunkkisi.

[QUOTE="ville";29135982]Tiedätkö, mitä tarkoittaa sopimus?[/QUOTE]

Tiesithän että laki on sopimusta voimakkaampi? Voimme vaikka sopia että tulet minulle töihin 12 tuntia päivässä seitsemän päivää viikossa ilman lomaoikeutta. Laki kuitenkin sanoo että tämä ei sovi jotenka sopimus ei ole tältä osalta voimassa.

Yhteistyössä