Vaikea suositella mitään rotua,kun rodun sisälläkin jokanen koira on yksilö ja se kuinka koiralle osottaa paikan "hänen laumassaan" ja kasvattaa vaikuttaa niin paljon.Samoten perheen tottumukset:jotkut tykkää käydä 10km lenkeillä toiset taasen olla kotosalla,toiset käy töissä toiset ei...jne. =)
Mulla ollut bullterrieri ja staffi ja bullterrieristä haaveilen taasen...bulli on niin kovapäinen,että sen kasvatuksessa ei voi tehdä virhettä muutenkuin kohtelemalla sitä väärin,rakastaa laumaansa ja vahtii jokasta.Kuitenkin hälle on opetettava paikka laumassa ottaa helposti ylivallan muuten...laiska yleensä,meitin bulli nukku meidän välissä peittojen alla,ei suostunut vesisateella ulos jne. Juurikin noiden ominaisuuksien takia sopikin meille! =)
Staffi taasen oli hieman yliaktiivinen(harrastuksena lenkeillä esim.puissa roikkuminen ja niiden repiminen

mistä tuli sanomista meille!!)Hänellä myös kesti tajuta paikkansa laumassa yhden lapsista lähtiessä kävelemään(meillä siis 5 lasta),ei käsittänyt,että lapsi ylempänä laumassa.
Ite ollessani lapsi meillä oli aina sakuja,eikä niitä pahemmin koulutettu,mutta parempia kavereita en lapsena saanut edes ihmisistä! =) Yksikin pelasti henkeni,kun meinasin hukkua eikä sen jälkeen enää päästänyt mua uimaan vaan veti uimapuvusta rannalle...kai hän kelas ettei tälle lapselle sovi uiminen! :heart:
Jokasen eläimen voi pilata epäjohdonmukasella kasvatuksella(kuten lapsenkin),muttei se nyt mitään salatiedettä sentään ole!!! =)
Mua ärsyttää nää nk.eläinrakkaat jotka antaa sen karvaturrin vallottaa kotinsa ja sitten luopuvat siittä mahdottomana :kieh: Koira on laumaeläin ja sille on osoitettava paikkansa laumassa rakkaudella!!!