Mikä siinä pienillä tuloilla pärjäämisessä on niin vaikeaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Vieras
En ole sitä ikinä tajunnut miksi ei muka pienillä tuloilla pärjäisi? kun tekee kotiruokaa,ostaa vaatteita kirppikseltä,käyttää esim.talon lämmitykseen puuta öljyn sijaan,marjastaa,sienestää yms niin aivan varmasti pärjää ihan hyvin.

No meillä ainoa lämmitysmuotomahdollisuus on sähkö. Marjastamaan en pysty, kun selkä on niin huono...ehkä juuri ja juuri saan yhteen piirakkaan marjat poimittua, mutta eihän siinä ole, kuin 2€ säästö. Sieniä meillä ei kukaan syö...ei edes koirat. Ovat pahoja. Enkä sienestämäänkään "myyntitarkoituksessa" pysty selän vuoksi.

Kotiruokaa teemme, kirppistäkin paljon käytämme. Mutta ei me kyllä järin hyvin pärjättäisi, jos yhtäkkiä tuloistamme kiskaistais vaikka 20% pois. Kun on tietty elintaso jolta yhtäkkiä putoaa, niin kyllähän se pärjääminen vaikeaksi muuttuu.

Silloin pärjättiin kyllä ihan hyvin, kun tulotaso oli lähtökohtaisestikin huono. Toimeentulotuella ollaan joskus elelty. Mutta jos NYT pitäisi takaisin sille tulotasolle tipahtaa, niin kyllä tulis paskat housuun, koska meidän kuukausittaiset menomme ovat sitä luokkaa, ettei ttt:llä niitä makseltaisi, vaikka istuisin marjamettässä 24/7.

No meillä on tässä yksi kirppis vieressä (jossa ei ole mitään). Talo jota voi lämmittää vain sähköllä. Asumiskulut yli 1000e kuussa, mutta kaikki tämän kokoiset asunnot täällä on tän hintaisia ja isompaakin tarvittaisiin.. Mies pyöräilee töihin ja mä kävelen joka paikkaan, eli autoa ei ole. Marjastus mahdollisuutta ei tässä ole, eikä sienestys. Kaikilla ei ole sitä mahdollisuutta elää niukasti.

Meillä tosin käytetään kestoja, tehdään kotiruokaa, kierrätetään ja muutenkin eletään tosi pienellä, eli mulla on mahdollisuus olla kotihoidontuella eikä nähdä nälkää. Mutta jos mies tienaisi ihan vähän vähemmänkin.. Juu ei.

Viimeksi muokattu:
Pakolliset menot ovat joskus isommat kuin pienet tulot. Joillakuilla on oikeasti niin pienet tulot, että ei ole yksinkertaista selviytyä niiden turvin. Tulee ehkä hammaslääkärilaskuja, lapsen kengät eivät kestäkään läpi talven, joku varastaa polkupyörän. Saat sairaskohtauksen ja ajat autosi rusinaksi. Vaikka olisi vakuutuksetkin, niissä on aina omavastuut.

Pienillä tuloilla selviytyy, liian pienillä ei

Minusta tuntuu, että he eivät näe sitä mikä on välttämätöntä ja mikä vähemmän välttämätöntä. Eivät osaa leikata kulujaan sieltä, mistä niistä olisi varaa ottaa reilustikin pois, koska pitävät itse tällaisia asioita välttämättöminä.

• Tykkää
Reactions: rops
Kunnan vuokrarivasissa asutaan. Kolmiossa nelihenkinen perhe.

Vuokra+vesi+sähkö+autopaikka = 980e/kk ja halvempaa ei kyllä ihan heti löydy
Auto on vanha vm 94. Miehellä työn takia pakko olla auto. Auton vakuutukset, huollot, katsastukset yms maksaa.
Lapsen pianotunnit 280e/vuosi, toisen jalkapalloharrastus noin 400e/vuosi.
Ruoka, laskut, vaatteet, terveydenhuoltomenot yms ovat yllättävän suuret, vaikka minä teen tosiaan kotiruokaa joka päivä ja minä jopa marjastan arkkupakastimen täyteen joka vuosi!

Toisinaan raha ei riitä, vaikka elelisi ja olelisi miten päin.

Alkuperäinen kirjoittaja hö;28853007:
Sen asumismuodon yms tulee suhteuttaa tulojen mukaan ja monet muutkin asiat voi samalla lailla suhteuttaa.

Oletko täysi idiootti? Meillä on asumiskulut 980e kuukaudessa ja tämän halvemmalla ei oikeastaan päästäisi. Kolmio 74m2 nelihenkisellä perheellä, jossa lapset 10v ja 14v.
Ei se nyt ihan niinkään ole, että aina voi vaihtaa asuntoa. Asuinnoista on pulaa, muuttaminenkin yleensä maksaa monestakin syystä ja nykyään on täällä maallakin jo niin kallista.

Sitä en tajua miksi pitää tehdä niin huonopalkkaista työtä, ettei sillä pysty hädintuskin edes elättämään perhettään? Miksi pitää asua isosti? Miksei vaihda pienempään ja muuta vaikka vuokralle? Miksi pitää lapsia tehdä jos tulotaso on muutenkin sitä luokkaa, että pitää elää kädestä suuhun? Ja miksi pitää ostaa niitä omakotitaloja lainarahoilla ja tehdä lapsetkin vielä siihen velkahelvettiin? Miksei asuta ensin halvemmin ja säästetä rahaa siihen taloon?
Ainiin, koska kaikki pitää saada heti.

Ei yhtään mikään. Minä olen pärjännyt hyvin vuosikausia pienillä tuloilla. Ensin kituutin opiskelijana, sitten pienipalkkaisena duunarina. Sen jälkeen vanhempainrahalla ja kotihoidontuella. Nyt teen osa-aikatyötä. Pihistely on mukavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja hö;28853007:
Sen asumismuodon yms tulee suhteuttaa tulojen mukaan ja monet muutkin asiat voi samalla lailla suhteuttaa.

No ehkä ongelma on se, että se asumismuoto on valittu esim. ennen lapsia, kun oli isommat tulot. Ei kukaan halua asua vuosia jossain kaupungin vuokraslummissa, vaan siksi että ehkä jossain kohtaa saadaan lapsia, ja tulot pienenee hetkellisesti.

Sit lapsi tulee, ei ole järkeä muuttaa vuoden/kahden takia halvempaan asuntoon, niin sitten kitkutellaan niillä pienillä tuloilla ja se on vaikeaa. Toiset sit pärjää, toiset ei.

Katsos kun ne elämäntilanteet muuttuu, ja voi muuttua yllättäenkin. Ei se aina mene niin että sä vaan säästät 10 000€:n puskurirahaston ja kämppä menee heti kaupaksi ylihintaan jos tarve jajajajaja.

[QUOTE="Vierailija";28853000]Minusta tuntuu, että he eivät näe sitä mikä on välttämätöntä ja mikä vähemmän välttämätöntä. Eivät osaa leikata kulujaan sieltä, mistä niistä olisi varaa ottaa reilustikin pois, koska pitävät itse tällaisia asioita välttämättöminä.[/QUOTE]

Tämä varmaan on syynä. Mieheni on juuri sellainen. Kun jäi työttömäksi, niin alkoi valittamaan, ettei rahat riitä, mutta ei älynnyt, että omaa kulutusta olisi ollut hyvin mahdollista pienentää. Tupakka ja alkoholi vie ison summan rahaa kuukaudessa. Samoin miehen kalliit harrastukset. Niistäkin voi tinkiä silloin kun on taloudellisesti tiukkaa, vaan miespä ei tätä ymmärrä. Yrittää vain tunkea minun (vielä pienituloisemman) kukkarolle.

[QUOTE="...";28853026]Sitä en tajua miksi pitää tehdä niin huonopalkkaista työtä, ettei sillä pysty hädintuskin edes elättämään perhettään? Miksi pitää asua isosti? Miksei vaihda pienempään ja muuta vaikka vuokralle? Miksi pitää lapsia tehdä jos tulotaso on muutenkin sitä luokkaa, että pitää elää kädestä suuhun? Ja miksi pitää ostaa niitä omakotitaloja lainarahoilla ja tehdä lapsetkin vielä siihen velkahelvettiin? Miksei asuta ensin halvemmin ja säästetä rahaa siihen taloon?
Ainiin, koska kaikki pitää saada heti.[/QUOTE]

Ei ole omaa asuntoa, palkan määrää työnantaja, en minä, enkä ihan heti varmaan ylilääkärin virkaakaan saa.... Säästössä on rahaa pahan päivän varalle, asumiskulut on pienet, mutta tiukkaa tekee koska tulotkin on pienet. Pärjätään. Lapsi tehtiin koska haluttiin, ja hän on parasta elämässämme. Hän ei ole kärsinyt tästä hetkellisestä kitkuuttamisesta, aina on puhdasta vaatetta päälle, lämmintä ruokaa massuun, syliä ja virikkeitä tarjolla.

[QUOTE="...";28853026]Sitä en tajua miksi pitää tehdä niin huonopalkkaista työtä, ettei sillä pysty hädintuskin edes elättämään perhettään?
[/QUOTE]

Öö, siksi ehkä, että ei ole just muuta nyt tarjolla? Tai no siis omasta mielestäni me miehen kanssa ihan ok pystytään elättämään perhettämme, vaikka tosi pienet palkat meillä onkin. Minulla keskimäärin 1100 euroa/kk ja miehellä joku 1300 euroa. Mutta kun minulle ei ole lisätunteja tarjolla ja mies ei saa palkankorotusta.

Toki koulutus on oma valinta. Mutta vaikka MINÄ kouluttautuisin uudelleen (itseasiassa niin teenkin), niin jonkun pitää aina ne matalapalkkahommatkin tehdä. Vaikka joka toinen suomalainen olisi lääkäri ja joka toinen juristi, niin ei niitä hommia kaikille riittäisi. Jonkun on aina lapioitava paskaa.

No lähihoitajia tarvitaan. Ymmärrät varmaan itse, että tämä on oleellinen ammatti? Lähäreiden bruttopalkka nyt yleensä on 1700-2200e. Olen lastehoitaja päiväkodissa.
Me asutaan nyt jo niin halvasti, kun asua voi. Kunnan rivitaloissa vuokralla. 2+3 ja neliöitä 77,5 m2. Eli tilaa ei todellakaan ole liikaa.

Meillä on myös yksi perheenjäsen pyörätuolissa ja kodissa on oltava estootön pääsy pyörätuolin kanssa huoneesta toiseen.

Vaikka itse olen aina saanut elää herroiksi, niin...

Luuletko, että:

A. Asuntoja on tarjolla tuosta noin vaan? Joskus on pakko ottaa se ainut, mikä on tarjolla. Ei se asunnon vaihtaminen halvempaan ole mahdollista

B. Joskus joku voi oikeasti joutua olemaan työtön, vaikka tekisi mitän

C. paskaduuninkin on jonkun hoidettava

D. Perheessä voi sattau sairaustapauksia, joissa jäädään ehkä sairauseläkkeelle tai hoitokulut ovat suuret

E. Kaikissa taloissa ei ole mahdollisuus lämmittää puilla. Vuokra-asunnoissa yleensä ainut vaihtoehto on sähkölämmitys. Uusissa taloissa on kallis vuokra ja pieni sähkölasku. Vanhassa talossa vuokra voi olla pieni, mutta sähkölasku sen 300e.

Muutettiin töiden perässä. Kaupungilla oli tarjota nelihenkiselle perheellemme tasan kolme asuntoa. Otettiin keskihintaisin, sillä halvimmassa olisi todennaäköisesti sähkölasku ollut kohtuuttoman suuri ja allergiselle perheelle epävarma vaihtoehto, sillä kylppäri esim. oli 70l alkuperäinen ja samoin lattiat.

Tyttären terveydenhuoltokuluihin menee omasta pussista 100e kuukaudessa. Tämä on asia, josta emme voi tinkiä.

Meillä ei ole tilaa arkkupakastimelle ja pakstinosuus on vain puolet jääkaapista. ei sinne mahdu vuoden marjat.

Terveellinen kotiruoka on kallista nykyään.

[QUOTE="...";28853026]Sitä en tajua miksi pitää tehdä niin huonopalkkaista työtä, ettei sillä pysty hädintuskin edes elättämään perhettään? Miksi pitää asua isosti? Miksei vaihda pienempään ja muuta vaikka vuokralle? Miksi pitää lapsia tehdä jos tulotaso on muutenkin sitä luokkaa, että pitää elää kädestä suuhun? Ja miksi pitää ostaa niitä omakotitaloja lainarahoilla ja tehdä lapsetkin vielä siihen velkahelvettiin? Miksei asuta ensin halvemmin ja säästetä rahaa siihen taloon?
Ainiin, koska kaikki pitää saada heti.[/QUOTE]

Miksi tehdä huonopalkkaista työtä? No jos vaikka muuta ei ole tarjolla.

Pienempään ja vuokralle vaihtaminen ei aina ole taloudellisesti järkevää. Meillä on asumiskulut tässä asunnossa nyt 380e/kk koko vuodelle jaettuna. Lapsia on kaksi, asunnosta ei ole lainaa.

Miksei ensin asuta halvemmin, jo kun on aika vaikea löytää edes vuokrakaksiota jossa vuokra olisi vähemmän kuin asumiskulut tässä nykyisessä omakotitalossa.

Ja se että siitä pienestä palkasta säästäisi rahaa taloon, voi olla monelle todella vaikeaa. Erityisesti niissä perheissä joissa toinen on kotihoidontuella ja toinen pienipalkkaisessa työssä/työtön rahaa ei todellakaan ole mitenkään ylenmäärin.

Meillä pieniin tuloihin on syynä se että lähdin opiskelemaan. Ehkä pitäsi vain olla työttömänä niin ei tulis ongelmia?

[QUOTE="vieras";28853168]Luultavasti sokeus niille kaikille asioille, joista oikeasti voisi pihistää ja säästää paljonkin pienellä vaivannäöllä.[/QUOTE]

Osa vinkeistä on hyvä, ja ihan positiivisessa sävyssä niistä on hyvä kertoa jos ihmisellä on talousvaikeuksia. Aina nuo ongelmat eivät kuitenkaan ratkea sillä että ostaa kirpparilta, sienestää ja marjastaa. Halvemman wc-paperin ostaminen on mielestäni säästönäpertelyä jos perheessä on vaikka auto, joka vie suuren osan kuukausituloista.

Mutta kun toisinaan se auto on pakko olla että pienituloinen pääsee työpaikalleen.

Vaikka pelkän kaurapuuron ja kananmunien syöminen olsii miten edullista niin kukaan tuskin jaksaa sitä loputtomiin pelkstään säästäväisyyden takia. Tai ainakin hyvin harva.

Yhteistyössä