Mikä voi aiheuttaa nokkosihottumaa?

ihkuraksupoksu

Aktiivinen jäsen
17.09.2006
4 888
0
36
Eilen ja tänään ollut tytöllä käsissä, siis kämmenselissä pientä rypyläistä näppyä, ja alue on punainen myös. Ei ole missään muualla. Yhdistän sen paljon ulkona olemiseen. Kerran aiemmin tullut tuota myös, pari-kolme vuotta siitä on jo...mutta silloin tuli koko vartalolle nokkosenpolttaman näköisiä läiskiä. Silloinkin oli alkukesä. Ei raavi eikä valita että kutiaa tms. Aamulla ei näy enää mitään (ainakaan tänä aamuna ei olut eilisiltaisista mitään).

Mietin vain voiko olla jonkin siitepöly tms. allergia tms? Itselläni ei ole mitään allergioita, siksi en noista tiedä, mutta isällään on heinäallergia, samoin mehiläisille&ampiaisille tosi allerginen. Muita oireita ei tytöllä näyttäs olevan.

Olisiko nk. aurinkoihottumaa.
Meidän tytölle ilmeisesti auringon uv-säteily aiheuttaa kyynärvarsiin kutiavaa nokkosihottumaa aina alkukesällä :(
Rasvausta ja pahimpaan kutkaan iltaisin Ataraxia

mun pojalle tuli kans viime vuonna näihin aikoihin nokkosihottumaa. allerginen ei ole millekään niin terkkari sanoi et on voinut tulla jostain ristikkäisallergiasta tms. eli siitepölyaikaan syönyt esim tomaattia niin se saattaa jollekin aiheuttaa reaktion vaikkei normaalisti olisi kummalekaan allerginen. meni itsestään ohi enkä siis oikeaa syytä tiedä mistä tuli.

Juu näyttäis ainakin itsestään menevän ohi. Mulla itsellä alkanut vanhemmiten tulla kaulaan ilmeisesti aurinkoihottumaa, ulkona oltua illalla kaulaa kutittaa ihan vietävästi, vaikka mitään ei näy. neiti ei vielä ainakaan oo valittanut kutinaa... No, tuskin kannattaa vielä huolehtia, kun ei mitään muita oireita oo... :)

Mulla nokkosihottuma vaivaa aina välillä. Oireena hyttysenpureman näköiset paukurat, jotka kutiaa aivan sairaasti! Niiden koko vaihtelee ihan pienestä kämmenen kokoiseen.

Lääkäri sanoi, että yleisimmät aiheuttajat ovat pesuaineet ja lisäaineet.
Joten melki mahdoton lähteä tutkimaan aiheuttajaa. Myös mustat vaatteet voivat olla syynä :o Niissä kai jotain ainetta tms.

Meidän tytöllä tuli flunssan yhteydessä ja se on kuulema ainaki yleistä.Monta kertaa päivänkin aikana näppylät tulivat ja menivät.Välillä katosivat kokonaan ja välillä vaan vaihtoivat paikkaa.Itselläni aurinkoihottuma myös nokkosihottumatyyppistä.

Yhteistyössä