Hae Anna.fi-sivustolta

Mikä verikoe paljastaa syövän?

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä Valkosoluistako?, 27.12.2014.

1. Valkosoluistako? Vierailija

Mistä verikokeesta paljastuu syöpä? Jos otetaan ns. perusverenkuva, niin mikä niistä arvoista kertoo syövästä? Valkosolut koholla vai mistä lääkäri voi epäillä jotakin vakavaa ja lähettääkö hän vasta sitten jatkoverikokeisiin? Suuri kiitos tietäville etukäteen :) Pelottaa… :(

2. huppup Vierailija

Leukosyytit koholla reilusti. Lievempi voi olla joku tulehdus vaan.

3. huppup Vierailija

Itse kun olen joskus käynyt syövän vuoksi verikokeissa, niin niistä putkiloista jo näkee, että onko jotain häikkää. Kovin vaalea veri, niin saattaa olla jotain, mutta jos on tummanpunaista, niin pitäis olla ok.

4. vampyyri Vierailija

Riippuu syövästä. Ei mikään yksittäinen verikoe kerro kaikista mahdollisista syövistä. Osassa syövistä valkosoluarvot kohoavat jo hyvinkin alkuvaiheessa, joissakin syövissä vasta sitten, kun tilanne on jo pitkällä. Eli sulla voi silti olla syöpä jossakin, vaikka sun perusverenkuva on ihan ok. Toisaalta valkosolut saattavat olla koholla monesta muustakin syystä kuin syövän takia, joten pelkillä verikokeilla tilannetta on aika vaikea selvittää. Jatkotutkimuksiahan toki teetetään aina, mikäli verikokeissa löytyy selkeitä poikkeamia normiarvoista.

5. Valkosoluistako? Vierailija

Kiitos "huppup" ja "vampyyri" :) Minulle lääkäri sanoi, että valkosolut olivat koholla eli viittasi johonkin tulehdukseen. Mutta missä sellainen tulehdus muka vaanii, kun olin ns. muuten terve?? Ei siis flunssaa tai mitään. Täysin rutiinikokeet eli vuositarkastus. Eikös valkosolujen pitäisi silloin olla normaalit, kun ihminen on terve? Jos otatan arvot uudestaan, niin lähettääkö lääkäri viimeistään silloin jatkotutkimuksiin, mikäli valkosolut ovat edelleenkin koholla? Onko lääkäreillä siis jokin normitaulukko, josta he katsovat, että koska otetaan lisää näytteitä ja koska ei? Voiko tässä tulla hoitovirhe, jos onkin syöpää tai jotain ja potilas vain tyytyy lääkärin päätökseen olla otattamatta lisänäytteitä…? Mielestäni valkosolut eivät saa olla koholla, jos kerran on terve, eikä ole mitään outoja oireita! Tai ainakin lääkärin on tartuttava tähän asiaan paremmin! Näytteet otettiin julkisella puolella. Toimitaanko yksityisellä puolella jotenkin tarkemmin?

6. vampyyri Vierailija

Kuinka paljon ne leukkariarvot sitten olivat koholla? Lievästi koholla olevia arvoja kun saattaa aiheuttaa esim. tupakointi, allergiat, stressi tai muu fyysinen tai psyykkinen ponnistus tai joillakin jo pelkästään se, että on aterioinut vähän ennen näytteenottoa. Läheskään aina ei löydy mitään selkeätä syytä lievästi kohonneisiin valkosoluarvoihin.

7. Valkosoluistako? Vierailija

Lääkäri sanoi vain, että koholla, muttei sanonut sitä numero-arvoilla. Ilmeisesti eivät olleet siis mitenkään hälyttävän korkealla, silloinhan lääkärin velvollisuus on tottakai se sanoa. Onko siis olemassakaan mitään "normaali-arvoja" vai vaihteleeko ihmisillä nuo arvot, olematta kuitenkaan mitään vakavaa vai pitäisikö kaikilla terveillä henkilöillä olla aina samat taulukon mukaiset normiarvot? Jouduin myös paastoamaan 12 tuntia ennen näytteenottoa, mutta sen ei kai pitäisi vaikuttaa leukkareihin…?

8. tasty Vierailija

On olemassa raja-arvot, mutta ne ovat vain tilastollinen keskiarvo. olisit tämän googlettamallakin löytänyt, mutta laitan nyt linkin erikseen: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=snk03034

raja-arvo on keskiarvo. Tuolla vaihteluvälillä suurin osa ihmisistä on. Samalla se merkitsee sitä, että on olemassa ihmisiä, jotka alittavat tai ylittävät arvot ja että se on heille normaalia. minä kuulun heihin (leukosyyttini ovat "aina" olleet koholla ja syynä pidetään allergiaa. Sikainfluenssaa sairastaessani ne nousivat 10,2:een). Leukosyytithän ovat kehon terveyspoliiseja ja se on hyvä asia, jos arvot nousevat: tiedätpähän, että immuunipuolustus toimii. Tietenkin roima nousu on sitten eri asia. Esimerkiksi, kun mummoni sairastui leukemiaan, hänen leukosyyttiarvonsa oli sairauden alussa jotain 174 + sitten jotkin muutkin veriarvot olivat vinksallaan ja hän sai heti lähetteen erikoislääkärille sairaalaan). lääkäri arvoi tuollaiset tilanteet aina potilaan voinnin ja muiden verikokeiden tulosten mukaan. Ei siis pidä koskaan huolestua, jos veriarvoissa on jotain poikkeavaa, vaan muistaa, että poikkeava arvo voi itselle olla normaali. kaikki syövät eivät näy verikokeissa, joten ei ole mitään yleispätevää syöpäverikoetta. jos olisi, me kaikki kävisimme säännöllisissä syöpäverikokeissa.

9. olin käyny Vierailija

leikkauksessa, poistettiin suuri kysta ja oli pitkä arpi alavatsassa. Kun ei ollu mitään ihmeempiä oireita, en viittiny kertoa, että olin ollu leikkauksessa. Oli koholla leukosyytit. Arvelin sitte, että oli joku tulehdus kumminkin siellä alamahassa. Hiukan pissatessa kirveli. leikkauksesta oli ainaki pari kk menny, kun kävin syöpäkontrollissa. Tästä on jo vuosia. Kerroin vaan, että oli flunssa kova ollu, vaikkei ollutkaan. Hävetti, etten viittinyt tuosta leikkauksesta mainita.

10. Outoa sanoisin Vierailija

Miten ihmeessä hävettää kertoa lääkärille tai hoitohenkilökunnalle leikkauksesta. Se kyllä helpottaisi hoitohenkilökunnan työtä suuresti kun tietäisi mistä voisi olla kysymys.

11. Valkosoluistako? Vierailija

Kiitos "tasty" vastauksesta ja hyvää uutta vuotta! :)

12. olin käyny Vierailija

No, kun ne ajattelis, että taasko se on jossain leikkauksessa ollu. Mulle on tehty 1990-04 luvulla monta leikkausta ja korjausleikkauksia.

13. Samassa painin Vierailija

Terveyskirjasto kertoi si ullaan näin :
    Raskaus, fyysinen tai psyykkinen rasitus, ateriointi, tupakointi tai tablettikortisonikuuri voivat nostaa arvoja lievästi

14. Hoitajatar Vierailija

Ja tämä on aivan höpö höpöä, veren väri ei kerro sitä.

15. vierailija Vierailija

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari