miks ette käytä kestovaippoja lapsillanne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiuku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Opettelukysymys tämäkin; hyvin sujuu, täällä siis kestoillaan!

Ei oo tullut vaippaihottumaa; päinvastoin kertiksistä tulee,kun esmes viikon reissuilla niitä käytetty. Imee, kun tarpeeks laittaa imua, yksi yleisimpiä virheitä lienee liian vähät imut. Kyllä, paketti on hieman isompi kuin kertis, mutta entäs sitten? Eipä oo tarvinnut tuhlata kertakäyttövaippoihin tässä taloudessa kovinkaan paljoa! Alkuun voi olla vaikeuksia kun etsii sopivaa vaippamallia, mutta sinnikkyys palkitaan. Meillä on useammin falskannut kertikset kuin kestot! Monella kait se on se "hyi niitä kakkavaippoja en pese" mikä aiheuttaa kertakäyttöjen paremmuuden, luulen :)

Meidän neiti ei tosiaankaa oo märissä vaipoissa "aina" eikä vaihdeta vaippaa koko ajan! Tsempiä vierailijalle tulevaan kestoiluun, muista vaan hankkia useampaa sorttia valmiiks jos ei joku käykään!

Alkuperäinen kirjoittaja ---:
Onko tuo totta, että vaipat eivät ime ja vauvalla on koko aika märkä olla? Taaperon vaippa (kuivaksi opettelevan) kuuluukin olla märkä, että oppii menemään sinne potalle. Sen ymmärrän mutta siis eikö kestovaipat ime hyvin? Olemme tulevalle vauvallemme hankkineet kestoja valmiiksi mutta pahalta tuntuu, jos on aina märissä ja vaippaa vaihdetaan sen takia koko aika!

kyllä ne imee ja ihon ja vaipan välissä käyttään microfleece kankaisia kuivaliinoja jotka siirtää kosteuden iholta vaippaan pitäen ihon kuivempana. meillä esikoinen oli täysin kuiva 1,5 vuotiaana.

Pelkkä asiaan perehtyminen vie voimat. On hamppua, riisipaperia, villahousua, AIO, harsoa, lisäimua ja herra ties mitä. Vaipat maksaa ihan sikana, jopa käytetyt. Missä mä niitä edes kuivaisin, ei ole kuivuria ja ulkona ei siitepölyaikaan voi kuivata. Muutenkin pyykkiä tulee niin paljon.

Meillä sitäpaitsi vauvan iho menee rikki jo kosteasta paidasta jos vaikka maitoa valuu, en todellakaan jaksa uskoa että kestäisi mitään kestoja. Kertiksetkin joutuu vaihtamaan kohtuullisen taajaan. Ja sitäpaitsi, meilläpäin menee roskat polttolaitokseen, eli ensimmäistäkään vaippaa ei olla kaatopaikalle kärrätty maatumaan.

Tiesittekö, että kertakäyttövaipatkin maatuisivat, ellei niitä kaatopaikoilla laitettaisi liian tiiviisiin maakerroksiin? Itse käytän kertakäyttövaippoja siitä syystä, että en jaksa pyykätä kestoja. Hommaa on muutenkin ihan kiitettävästi.
Se, missä iässä vaipat jäävät käytöstä pois, riippuu pitkälti lapsen kehitysasteesta ja vanhempien aktiivisuudesta potattaa lastaan herkkyyskauden koettaessa. Kestoilla/kertakäyttöisillä vaipoilla ei ole mitään tekemistä sen asian kanssa.

No meidän vauva kakkaa 1-2 tunnin välein. Aiemmin kakkas yölläki tota tahtia. Tällä kakkaamistahdilla kestoilu ei onnistu. Vai onnistuisko? Haluaisin ihan oikeasti asiantuntevan vastauksen.

Alkuperäinen kirjoittaja Kerta riittää:
Pelkkä asiaan perehtyminen vie voimat. On hamppua, riisipaperia, villahousua, AIO, harsoa, lisäimua ja herra ties mitä. Vaipat maksaa ihan sikana, jopa käytetyt. Missä mä niitä edes kuivaisin, ei ole kuivuria ja ulkona ei siitepölyaikaan voi kuivata. Muutenkin pyykkiä tulee niin paljon.

Meillä sitäpaitsi vauvan iho menee rikki jo kosteasta paidasta jos vaikka maitoa valuu, en todellakaan jaksa uskoa että kestäisi mitään kestoja. Kertiksetkin joutuu vaihtamaan kohtuullisen taajaan. Ja sitäpaitsi, meilläpäin menee roskat polttolaitokseen, eli ensimmäistäkään vaippaa ei olla kaatopaikalle kärrätty maatumaan.

Mun käsityksen mukaan vaippoja ei saa laittaa energiajakeeseen.

Olen yrittänyt 1kk ikäisen vauvan kanssa aloitella kestoilua mutta tuo pissaa niin paljon etten tajua mikä imu tai vaippa toimisi. Kertakäyttövaippakin vaihdetaan vähintään joka 2-4 tunnin välein ja aina kuin kakkaa, mutta tuntuu että vaipat ovat usein täynnä pissaa. Kestoilla iho punoittaa enemmän. Kokeilussa ollut nallenöttösiä, bumgenius aio, harsot, äitiyspakkauksen vaipat. Jouduttiin kertseissäkin ostamaan melkein heti synnäriltä päästyä jo isompia kuin vastasyntyneen vaippoja koska ne tulvivat välillä yli.
Haluaisin kyllä kovasti käyttää kestoja mutta tuntuu hankalalta jos jo nyt imukyky ei meinaa riittää.

Alkuperäinen kirjoittaja toivotontako?:
Olen yrittänyt 1kk ikäisen vauvan kanssa aloitella kestoilua mutta tuo pissaa niin paljon etten tajua mikä imu tai vaippa toimisi. Kertakäyttövaippakin vaihdetaan vähintään joka 2-4 tunnin välein ja aina kuin kakkaa, mutta tuntuu että vaipat ovat usein täynnä pissaa. Kestoilla iho punoittaa enemmän. Kokeilussa ollut nallenöttösiä, bumgenius aio, harsot, äitiyspakkauksen vaipat. Jouduttiin kertseissäkin ostamaan melkein heti synnäriltä päästyä jo isompia kuin vastasyntyneen vaippoja koska ne tulvivat välillä yli.
Haluaisin kyllä kovasti käyttää kestoja mutta tuntuu hankalalta jos jo nyt imukyky ei meinaa riittää.

4 h välein?! Mä vaihdan vauvalle kestovaipan 1-2 h välein.

Me kestoillaan päivisin. Yökestoista tuli niin pahat ihottumat, että siirryttiin kertiksiin öisin. Ihan vaivatonta kestoilu mielestäni on. Meillä käytössä taskuvaipat mikrokuituimuilla, ei ole vaikeaa.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja Kerta riittää:

Mun käsityksen mukaan vaippoja ei saa laittaa energiajakeeseen.

KYllä saa meillä. http://www.tsj.fi/polttokelpoinen

Ja siis kertsikin vaihdetaan vähintään tuon 2-4h välein. Pisimmät unet ollut 6h (pari kertaa vasta)jolloin kertakäyttövaippakin on ollut aivan täynnä pissaa. Hyvät neuvot tervetulleita :) !

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
koska haluan käyttää energiani muuhun kuin vaippojen pesemiseen.. Siksi. Oma päätökseni. En vaan halua.

Sama syy. + Mä en kuuna päivänä pistäs niitä likasia vaippoja muun pyykin sekaan, joten oman koneellisensa vaatisivat kuitenkin. Ei voi vähempää kiinnostaa niiden vaippojen säilyttely niin pitkään, että saan sen koneen riittävän täyteen. Eikä nappaa tippaakaan se koko paskavaippojen pesuruljanssi. :xmas: Ja meilläkin tuota pyykkiä riittää ilmankin.

Plus kun ollaan liikenteessä jossain ja tarvii vaippa vaihtaa, en halua kantaa sitä likasta vaippaa koko päivää mukana.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
koska haluan käyttää energiani muuhun kuin vaippojen pesemiseen.. Siksi. Oma päätökseni. En vaan halua.

Sama syy. + Mä en kuuna päivänä pistäs niitä likasia vaippoja muun pyykin sekaan, joten oman koneellisensa vaatisivat kuitenkin. Ei voi vähempää kiinnostaa niiden vaippojen säilyttely niin pitkään, että saan sen koneen riittävän täyteen. Eikä nappaa tippaakaan se koko paskavaippojen pesuruljanssi. :xmas: Ja meilläkin tuota pyykkiä riittää ilmankin.

Plus kun ollaan liikenteessä jossain ja tarvii vaippa vaihtaa, en halua kantaa sitä likasta vaippaa koko päivää mukana.

veit jalat suustani. lisäksi meillä on muutenkin niin paljon pyykkiä ja itse lämmitetään vesi lämminvesivaraajassa ja vesimittariki luetaan.

petite, miten kantoliina on verrattavissa kestovaippailuun?
ei kerrassaan mitenkään.

meillä päiväkestoillaan. taskuvaipoilla nykyään, yli vuoden ikäinen lapsi, hyvin toimii. yöllä nukkuu 11-12h joten ei viitti pitää kestoa sillon - ehkä sitten kun alkaa olla yökuiva että vahinkoja käy harvemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja JanJade:
Alkuperäinen kirjoittaja Mari:
Ne on mulle edelleen hepreaa, että mitkä on hyviä ja mitä kannattaa ostaa ja mitä ylipäätään yhteen vaippaan kuuluu. Ois kiva, jos joku näyttäis kädestä pitäen. Oon lukenu kaikki sivustot ja silti tuntuu hankalalta, että mistä alottais. Ei viittis kovin montaa vikaostosta tehdä.

Sama täällä.

Täällä myös. Kiva idea ja mielenkiintoinenkin mutta epäselvää miten, mitä, koska jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Kestotkin rasittaa luontoa:
Kyllä kestotkin rasittaa luontoa jos peset ne jollain muulla kuin biologisesti hajoavalla pesuaineella... Ja kanniskelepa jotain paskaista kestovaippaa tuolla kaupungilla kun liikut. Ei sitä hajua kestä kukaan.

Hajua? Meiän taskuvaipat ei todellakaan haise! Usein ei edes huomata kakkaa kun taas kertakäyttösissä menee heti läpi. Ja jos nyt sattuisi kaupungilla kakkaamaan niin meillä on ihan vedekestävä vaippapussi mukana josta hajut ei tuu läpi.

Me pestään kestot pesupähkinöillä muun pyykin kanssa.