miks ette käytä kestovaippoja lapsillanne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiuku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Just tuo tieto ongelma, et mistään ei löytynyt tietoa niin et ois ymmärtänyt mitä hankkia ja kuinka käyttää. Aluks yritti etsiä tietoa mut viisainta ois kun joku näyttäs kädestä pitäen et näin.

Alkuperäinen kirjoittaja petite:
Alkuperäinen kirjoittaja tiiru:
Alkuperäinen kirjoittaja pippamama:
Tässä on varmasti lueteltu jo kaikki mun syyt.
1. En jaksanut perehtyä
2. Pyykkiä on muutenki liikaa
3. Olisi pitänyt olla kamalan paljon rahaa käytettäväksi kerralla, tai sitten kestoiluun olisi pitänyt perehtyä pari-kolme vuotta ennen raskaaksi tuloa
4. Mulla ei ole säilytystiloja
5. En jaksaisi olla vaihtamassa vaippaa tunnin välein
6. Jos sitä kakkaa ei kestojen kanssa edes huomaa, kuten joku sanoi niin meidän tytöllähän olis koko ajan perse palaneena.

peesipeesi ja peesi...mieluummin biohajoavia jos joku kertois hyvän merkin...

Iso peesi!!!

Niistä biohajovista ei ole kaupungissa mitään iloa. Ne kun pitää laittaa sekajätteeseen ja samalla tavalla ne on ku muutkin sitten.

Mä luulen että monella on niin vahvat ennakkokäsitykset asiasta ja se tietämys niistä puuttuu: Voin sanoa että itse en täyskestottaisi kuopusta (ja nelosta osittain aikoinaan) ellei kaveri olisi näyttäny kädestä pitäen ja ommellukki ne vaipat. Se sanasto oli NIIN hepreaa silloin. Uskallus soittaa vaippavuokraamoon puuttui koska pelkäsi että ihmiset siellä luulee ihan toopeksi vaikka jälkeenpäin ajateltuna sitähän varten ne siellä on että ne opettaa kädestä pitäen. Kuopus on täyskestotettu reilun 1kk iästä (4.5kk nyt) ja tällä mennään. En koe ongelmaksi vaikka lapsia on 5 ja rumpuakaan ei ole. Ja kulkiessa tai lähipiirille en kestoja mainitse ellei joku kysy. Itseasiassa kovinkaan moni ei taida edes tietää että Taika käyttää kestoja yötäpäivää.

Alkuperäinen kirjoittaja pippamama:
Tässä on varmasti lueteltu jo kaikki mun syyt.
1. En jaksanut perehtyä
2. Pyykkiä on muutenki liikaa
3. Olisi pitänyt olla kamalan paljon rahaa käytettäväksi kerralla, tai sitten kestoiluun olisi pitänyt perehtyä pari-kolme vuotta ennen raskaaksi tuloa
4. Mulla ei ole säilytystiloja
5. En jaksaisi olla vaihtamassa vaippaa tunnin välein
6. Jos sitä kakkaa ei kestojen kanssa edes huomaa, kuten joku sanoi niin meidän tytöllähän olis koko ajan perse palaneena.

Tässä on taas niitä ennakkoluuloja ripakopallinen. Esimerkiksi en vaihda kestovaippaa tunnin välein, miksi pitäisi? 3-4h meillä on vaihtovälit, ihan samat kuin kerttikselläkin olisi. Tosin tämä neiti mouruaa kerttiksellä samantien kun ekat pissat tulee eli vaihtelisin puolikuivia vaippoja kokoajan.

Alkuperäinen kirjoittaja Taevahan Tosi:
Just tuo tieto ongelma, et mistään ei löytynyt tietoa niin et ois ymmärtänyt mitä hankkia ja kuinka käyttää. Aluks yritti etsiä tietoa mut viisainta ois kun joku näyttäs kädestä pitäen et näin.

No mä kaipaan kans opastusta. Olen vielä aikas pihalla noista vaipoista. Niitä on niin paljon erilaisia, joten mistä tiedän mikä on se mun. Mutta talvella etsin tietoa ja varmaan saan apua. Ainakin imetykseen on yksi kaveri luvannut tulla auttamaan, jos se ei meinaa onnistua.

Tarkotus oli ensin alkaa kestoileen, mutta mutta.. Miehen työkuvioiden vuoksi tulee oltua tämä syksy aika pitkälti mökillä, jossa ei ole pyykinpesumahdollisuutta, joten hylkään kestoilut ainakin näin alussa.

Koska ne ei meillä ikinä toimineet hyvin, pyykin säilytys ja kuivaustilat on rajalliset ja osin siksi että itsekin yhtä lasta täyskestottaneena aloin kyllästyä siihen et kestovaippailu on monelle kuin uskonto.

Meillä 10-kuukautinen on osittaiskestoilija. Öisin käytämme kertiksiä, kun ainakin viimeksi testatessa (tosin viime vuoden puolella) meni pylly punaiseksi yökestoilusta. Voisi kyllä testata uudestaan, sillä nykyään vauvan iho on paljon parempi. Kestot pesemme erikseen joka toinen tai kolmas päivä, kakkavaipoista kipataan vain kakka pönttöön ja laitetaan vaippakoriin odottelemaan kokonaista vaippakoneellista. Hajuongelmaa ei ole, tai sitten olemme liian tottuneita ja vieraat liian kohteliaita huomauttamaan ;D.

Minäkin kannatan kestovaippalainaamoa, on ihan älyttömän halpa ja kätevä tapa testata, minkälaiset vaipat sopivat juuri omalle lapselle! Meillä ostetaan vain käytettyjä vaippoja, tulee tosi halvaksi. Meidän lemppareita on tuplaläpälliset Ronja&Roopet, jotka imevät ihan sairaasti pissiä :), Imuhäsellystä ei synny, jos hankkii taittoimuja. Varsinkin hamppuiset ja bambuiset taittoimut sellaisenaan (siis 1kpl/vaippa) riittävät monesti taskuihin, joten eipä tuossakaan mitään työtä välttämättä ole.

En jaksanut alkaa "harrastaa" vaippoja. Kun aikoinaan kysyin neuvoja aiheesta, niitä tulee niin paljon, ja "sun vain pitää kokeilla ja kokeilla ja löytää Teidän vauvalle sopivat vaipat ja täytteet ja blaablaablaa". Menin ihan sekaisin. Ja se, että pitää etsiä omalle vauvalle toimivat vaipat tarkoittaa suomeksi sitä, että vuotoja tulee niin kauan ennen kuin löytää juuri omalle vauvalleen hyvät. Mä olin vain niin poikki kaikesta vauva-aikana, että en vain jaksanut selvittää ja suorittaa tässä kohtaa. Nyt onneksi vaippa-ajat ovat takana. Teemme ympäristötekoja monessa muussa (isommassa) asiassa, mutta tässä jäi tekemättä.

Me kokeiltu vauvalla ja taaperolla. Ei käytetä koska: lapsemme pissaavat paljon joten jotta vaippa ei valskaisi, niin pitää tehdä niin julmetun iso pakkaus, että lapsi on yhtä kestovaippaa, mikä hankaloittaa liikkumista ja tuntuu lapsesta kurjalta. Silti vaipat valskasivat vähän väliä. Kokeiltu on montaa merkkiä ja mallia vuosien varrella. Toinen (tai kolmas) painava syy on kuivausongelma: pieni asunto, jossa asuu 4 ihmistä, ei mahdollisuutta kuivattaa pyykkiä pyykkituvassa tai parvekkeella. Meillä on muutenkin jokapuolella pyykkiä kuivamassa, kestovaipat ylittivät kuivauskapasiteetin.

Mä aloitin kestoilun keväällä olisko ollut silloin 10kk ikäisellä. Kesä-heinäkuun vaihteessa iski järkyttävä vaippaihottuma, jota hoidetaan vieläkin kortisoonilla ajoittain. Ei auttanut mikään. Tämä helle ei varmaan tehnyt hyvää paksun keston kanssa. Luulen syyn olleen joidenkin vaippojen fleecepinnassa. On mulla myös ihan bambusia ja coolmax-pintaisia, mutta sama homma.

Odotan, että helteet menee ohi ja saan tuon alakerran lapselta kuntoon, niin koitan vielä keittopestä kaikki vaipat ilman pesuainetta ja varovasti aloittaa uudestaan kestoilu. Mä niin tykkäisin siitä, eikä ole mua ainakaan rasittanut pätkääkään. Mieskin osaa jo niitä käyttää ja pestä, kunhan mä laitan imut vaippoihin valmiiksi ;)

Ihan ensinnäkin niiden ostaminen tuntuu kertainvestointina isolta, vaikka tiedän että tulee pidemmän päälle halvemmaksi. Toiseksi mulla on tosi rajallisesti tilaa täällä ja jo nyt pyykin kuivaus kosteuttaa huoneilman trooppiseksi.

Lasta ei vielä ole, joten en tiedä mistään mitään :D mutta näin järjellä ajateltuna en keksi mitään syytä, miksi en koettaisi.

Juuri neuloin parit villahousut, ne ovat ainakin puoli-ilmaisia. Eikä se harsokaan taida konkurssiin viedä. Tarkoitus olisi vielä ommella taskuvaippoja, kaapissa odottaa isot määrät vanhoja pyyhkeitä ja sen sellaisia. En ole aiheeseen perehtynyt, mutta luulisin selviytyneeni elämässäni suuremmistakin älyllisistä haasteista kuin vaipan ompelusta. Muutama AIO-vaippa on ostettava ehkä ihan siksi, että ne ovat niin söpöjä.

Käytännöstä en osaa sanoa vielä yhtään mitään. Jos vaipat falskaavat tosi pahasti ja väsyn itse pahasti, en aio alkaa mitata ihmisyyttäni kestojen käytöllä vaan siirryn suosiolla kertiksiin. Mies on onneksi niin kypsä, että on luvannut vaihtaa vaippoja kuin vaippoja.

Alkuperäinen kirjoittaja toivotontako?:
Haluaisin edelleen vastauksen aiempaan: Siis herätätkö vauvan vaipanvaihtoon jos nukkuu pitempään? Mites yöllä?

Meillä vauva ei herännyt vaipanvaihtoon, joten helppo oli vaihtaa tarvittaessa tiheästikin vaippa. Silloin jos vauva nukkui esim. yöllä ja tuli kakka, putsasin pyllyn puhdistuspyyhkeillä ja sitten pesulle kun vauva heräili. Välillä tosiaan tuli vaihdettua vaippaa aika tiheästi :)

Kestoilusta... Kuopus oli siinä mielessä helppo lapsi, että hänelle kävi kaikki vaipat mitä ostin. Tosin vauvana ei taskuvaipat sopineet, falskas heti, mutta tämä on ollut monella muullakin ongelma. Taskut ei välttämättä pelitä niin hyvin ihan vauvalla. Sitten kun tajusin siirtyä sisävaippoihin ja kuoriin, niin ei ollut enää ongelmia.

En ole kokenut kestoilua hankalaksi. Pesin aina pelkästään vaipat noin kolmen päivän välein eli pari kertaa viikossa. Melkein täysi koneellinen tuli tavaraa :)

Ei naposta pissalla ja kakalla läärääminen, eikä jatkuva pyykkien kanssa touhuaminen (mielikuvani kestovaippailusta, saatan olla väärässäkin). Ja hei, on olemassa kertakäyttövaippoja kuivaksi opettelun vaiheeseen, jotka jäävät pintakosteaksi.

Mihin hittoon ne kakka ja pissavaipat säilöö ennen pesua!?? Ei tulis mieleen laittaa paitoja samaan pyykkipesuun läjän pissa ja kakkavaippoja...

Sitte se älytön määrä kuoria ja sisävaippoja ja ekstrasiipiä ja lisäosia, sekä materiaaleja... Kuka jaksaa siihen asiaviidakkoon edes paneutua. Pari kertaa yritin tosissani, mutta hepreaksi jäi, kertiksillä mentiin eikä kaduta!