miks ette käytä kestovaippoja lapsillanne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiuku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Koska kestovaippahihhulit ärsyttää. Siis ne jotka moralisoi ja ihmettelee miksi ei käytetä kestoja. Ei kuulu teille, en mäkään ihmettele teidän vaippoja.
Toisekseen mies ilmotti ettei hän vaihda eikä pese ensimmäistäkään kestoa. Vaihtoehdot on joko kertikset tai hoitaa koko vaipparalli yksin.

Alkuperäinen kirjoittaja ---:
Onko tuo totta, että vaipat eivät ime ja vauvalla on koko aika märkä olla? Taaperon vaippa (kuivaksi opettelevan) kuuluukin olla märkä, että oppii menemään sinne potalle. Sen ymmärrän mutta siis eikö kestovaipat ime hyvin? Olemme tulevalle vauvallemme hankkineet kestoja valmiiksi mutta pahalta tuntuu, jos on aina märissä ja vaippaa vaihdetaan sen takia koko aika!

No esim. mikrokuitu imee nopeasti kun hamppu ja villa taas hitaasti. Meillä käytetään taskuvaippoja joissa päällä fleece joka tuntuu märkänäkin kuivalta ja sitten se alla mikrokuitu joka imee nopeasti (ihan takana voi käyttää hitaampia imuja lisäksi). Ei tunnu koko ajan märältä ja hyvin on pitänyt. Vaippa vaihdetaan n. 3-4 tunnin välein.

Alkuperäinen kirjoittaja joku:
Alkuperäinen kirjoittaja Kestotkin rasittaa luontoa:
Kyllä kestotkin rasittaa luontoa jos peset ne jollain muulla kuin biologisesti hajoavalla pesuaineella... Ja kanniskelepa jotain paskaista kestovaippaa tuolla kaupungilla kun liikut. Ei sitä hajua kestä kukaan.

Hajua? Meiän taskuvaipat ei todellakaan haise! Usein ei edes huomata kakkaa kun taas kertakäyttösissä menee heti läpi. Ja jos nyt sattuisi kaupungilla kakkaamaan niin meillä on ihan vedekestävä vaippapussi mukana josta hajut ei tuu läpi.

Me pestään kestot pesupähkinöillä muun pyykin kanssa.

Tää on yks syy miksi kartan vaistomaisesti kestoja. Kestojen käyttäjät vakuuttaa aina, ettei ne haise, ei ei. PASKA HAISEE. Niin myös pissa jos se on pitkään kankaassa.

Sitten nämä pesupähkinät. Kestoja käyttävät on aina jotenkin ylettömän megalomaanisen ekoilijoita ja alkaa hengästyttää jo muutaman lauseen jälkeen, jos jotain erehtyy siis kysymään. Jos mä kysyn perusjuttuja kestoilusta, en mä halua saada pesuaineluentoa tai pohjavesifaktaa siinä samalla. Ei mun rahkeet riitä yhtäkkiä tehdä täyskäännöstä elämässäni ja alkaa vetämään ituja nenäänkin.

Bonuksena tuo, että kertakäyttöisistä tulisi kakka "läpi". Miten se voi tulla läpi? Mitä se lapsi syö, jolla p*ska on niin löysällä (jatkuvasti)?? Ohi toki joskus mutta silloinkin yleensä liian pieni koko vaipassa.

Eli: kestoilijat tekee itse itselleen hallaa sillä fanaattisuudellaan. Itse asiassa aika samalla tavalla kuin imetyshirmulistalaiset omalla sarallaan. Hyvä asia, huono mainonta.

Kyllä kestotkin rasittaa luontoa jos peset ne jollain muulla kuin biologisesti hajoavalla pesuaineella... Ja kanniskelepa jotain paskaista kestovaippaa tuolla kaupungilla kun liikut. Ei sitä hajua kestä kukaan.

Ei oo muuten tullut vielä kukaan mukana kanniskelusta huomauttamaan.

Jos asuu kunnallisen vesijohtoverkon päässä,ja myös pesuvedet menevät jätevedenpuhdistamolle,niin siellä puhdistuu kyllä muutkin kuin biologisesti hajoavat pesuaineet.

Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
Koska kestovaippahihhulit ärsyttää. Siis ne jotka moralisoi ja ihmettelee miksi ei käytetä kestoja. Ei kuulu teille, en mäkään ihmettele teidän vaippoja.
Toisekseen mies ilmotti ettei hän vaihda eikä pese ensimmäistäkään kestoa. Vaihtoehdot on joko kertikset tai hoitaa koko vaipparalli yksin.

Meillä mies pesee vaipat :D Ehkä siksi kestoilu onkin niin helppoa!

Tässä on varmasti lueteltu jo kaikki mun syyt.
1. En jaksanut perehtyä
2. Pyykkiä on muutenki liikaa
3. Olisi pitänyt olla kamalan paljon rahaa käytettäväksi kerralla, tai sitten kestoiluun olisi pitänyt perehtyä pari-kolme vuotta ennen raskaaksi tuloa
4. Mulla ei ole säilytystiloja
5. En jaksaisi olla vaihtamassa vaippaa tunnin välein
6. Jos sitä kakkaa ei kestojen kanssa edes huomaa, kuten joku sanoi niin meidän tytöllähän olis koko ajan perse palaneena.

Alkuperäinen kirjoittaja pippamama:
1. En jaksanut perehtyä
3. Olisi pitänyt olla kamalan paljon rahaa käytettäväksi kerralla, tai sitten kestoiluun olisi pitänyt perehtyä pari-kolme vuotta ennen raskaaksi tuloa
6. Jos sitä kakkaa ei kestojen kanssa edes huomaa, kuten joku sanoi niin meidän tytöllähän olis koko ajan perse palaneena.

peesipeesi ja peesi...mieluummin biohajoavia jos joku kertois hyvän merkin...

Alkuperäinen kirjoittaja ---:
Onko tuo totta, että vaipat eivät ime ja vauvalla on koko aika märkä olla? Taaperon vaippa (kuivaksi opettelevan) kuuluukin olla märkä, että oppii menemään sinne potalle. Sen ymmärrän mutta siis eikö kestovaipat ime hyvin? Olemme tulevalle vauvallemme hankkineet kestoja valmiiksi mutta pahalta tuntuu, jos on aina märissä ja vaippaa vaihdetaan sen takia koko aika!

Mein vauvalle on vaihdettu tänään vaippa aamulla,puolenpäivän jälkeen,viiden maissa,seitsemän maissa ja nyt yövaippa. Meillä ei oo montaakaan kuivapintaista vaippaa,mutta muksu näyttää viihtyvän vallan mainiosti.
Jos olette uusia vaippoja ostaneet,niin ne vaativat kutienkin muutaman pesukerran ennen käyttöä,muuten voivat toimia huonohkosti.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Hajua? Meiän taskuvaipat ei todellakaan haise! Usein ei edes huomata kakkaa kun taas kertakäyttösissä menee heti läpi. Ja jos nyt sattuisi kaupungilla kakkaamaan niin meillä on ihan vedekestävä vaippapussi mukana josta hajut ei tuu läpi.

Tää on yks syy miksi kartan vaistomaisesti kestoja. Kestojen käyttäjät vakuuttaa aina, ettei ne haise, ei ei. PASKA HAISEE. Niin myös pissa jos se on pitkään kankaassa.

Sitten nämä pesupähkinät. Kestoja käyttävät on aina jotenkin ylettömän megalomaanisen ekoilijoita ja alkaa hengästyttää jo muutaman lauseen jälkeen, jos jotain erehtyy siis kysymään. Jos mä kysyn perusjuttuja kestoilusta, en mä halua saada pesuaineluentoa tai pohjavesifaktaa siinä samalla. Ei mun rahkeet riitä yhtäkkiä tehdä täyskäännöstä elämässäni ja alkaa vetämään ituja nenäänkin.

Bonuksena tuo, että kertakäyttöisistä tulisi kakka "läpi". Miten se voi tulla läpi? Mitä se lapsi syö, jolla p*ska on niin löysällä (jatkuvasti)?? Ohi toki joskus mutta silloinkin yleensä liian pieni koko vaipassa.

Eli: kestoilijat tekee itse itselleen hallaa sillä fanaattisuudellaan. Itse asiassa aika samalla tavalla kuin imetyshirmulistalaiset omalla sarallaan. Hyvä asia, huono mainonta.

En mä oo mitenkään fanaattinen. Kerroin vaan miten me toimitaan ja ettei kestoilu oo meille mikään ongelma. Kertakäyttövaipassa jotenkin ne kakat tulee selästä läpi, ei taida istua meiän laihalla tytöllä hyvin. Eikä kakka oo ees löysää! Kestovaippoja ei enää tartte edes huuhdella kun kippaa vaan kakan pönttöön, ei jää edes jälkeä vaippaan.

Kannattaa sunkin vaan rohkeasti kokeilla kestoilua, oonhan mäkin kokeillut kertäkäyttävaippoja. Siksi pystyn vertailla ;)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No meidän vauva kakkaa 1-2 tunnin välein. Aiemmin kakkas yölläki tota tahtia. Tällä kakkaamistahdilla kestoilu ei onnistu. Vai onnistuisko? Haluaisin ihan oikeasti asiantuntevan vastauksen.

Onnistuu. Meillä oli viime vuonna vaipoissa vastasyntynyt joka kakkasi ihan joka vaippaan,ja lisäksi isompi lapsi. Vauva saattoi siis kakata joinain päivinä n.puolen tunnin välein - siitähän ois tullut tolkuton kasa kertakäyttövaippoja! Onneksi ei sentään joka päivä niin tiheään,toisina harvemmin. Eli meillä vaihdettiin vaippa joka kakan jälkeen,ja sit vaan painettiin kone päälle.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Sä olet NIIN oikeassa!

Alkuperäinen kirjoittaja kk:
Alkuperäinen kirjoittaja toivotontako?:
Olen yrittänyt 1kk ikäisen vauvan kanssa aloitella kestoilua mutta tuo pissaa niin paljon etten tajua mikä imu tai vaippa toimisi. Kertakäyttövaippakin vaihdetaan vähintään joka 2-4 tunnin välein ja aina kuin kakkaa, mutta tuntuu että vaipat ovat usein täynnä pissaa. Kestoilla iho punoittaa enemmän. Kokeilussa ollut nallenöttösiä, bumgenius aio, harsot, äitiyspakkauksen vaipat. Jouduttiin kertseissäkin ostamaan melkein heti synnäriltä päästyä jo isompia kuin vastasyntyneen vaippoja koska ne tulvivat välillä yli.
Haluaisin kyllä kovasti käyttää kestoja mutta tuntuu hankalalta jos jo nyt imukyky ei meinaa riittää.

4 h välein?! Mä vaihdan vauvalle kestovaipan 1-2 h välein.

Haluaisin edelleen vastauksen aiempaan: Siis herätätkö vauvan vaipanvaihtoon jos nukkuu pitempään? Mites yöllä?

Mä en vaihtanut pojalle kestovaippaa öisin ollenkaan...en edes silloin, kun hän oli superpissaava taapero. Koskaan ei yövaippa falskannut.

Enkä päivisin tosiaankaan vaihtanut vaippaa 1-2 h välein, paitsi jos oli kakka, ne tietty pesin heti pois ja vaihdoin puhdasta päälle :)

Arvostan niitä, jotka tahtovat läträtä kestovaippojen kanssa, mutta itse en vain jaksa, enkä viitsi. Kyllä mä olen sitä mieltä, että se on paljon vaivalloisempaa ja työläämpää kestovaippojen kuin kertakäyttövaippojen kanssa. Ja ekologisuudesta en niin tiedä, kestovaippoja kun joutuu pyörittämään pesukoneissa jatkuvasti muun runsaan vauvapyykin lisäksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Brunette73:
Ja ekologisuudesta en niin tiedä, kestovaippoja kun joutuu pyörittämään pesukoneissa jatkuvasti muun runsaan vauvapyykin lisäksi.

Kestopeput tosin oppivat keskimääräistä aiemmin kuiviksi, joten se vaippapyykki ei kestä yhtä kauan kuin kertisten kerääntyminen kaatopaikoille. Ja harsovaippoja voi käyttää niiiin paljon muuhunkin kuin vaippailuun.

Nimim. poika 1,5v täysin vaipaton.

Siksi kun olen laiska. Siksi kun en halua niitä haisevia kestoja vessaani. Siksi koska en halua kanniskella sitä likaista vaippaa pussissa mukanani.

Mun tuttava piiriin valitettavasti kuuluu liian monta kestoilijaa jotka kuvittelevat olevansa parempia kuin muut ja väkisin tyrkyttävät ajatustaan. Ilman näitä kokemuksia olisin saattanut jopa joskus koittaa.

Varmaankin juu moni kestoilija oppii kuivaksi nopeammin, mutta tunnen myös lapsia jotka oppineet huomattavasti myöhemmin (ja ovat siis kestoilijoita) kuin muut ikäisensä.

Alkuperäinen kirjoittaja T:
Alkuperäinen kirjoittaja Brunette73:
Ja ekologisuudesta en niin tiedä, kestovaippoja kun joutuu pyörittämään pesukoneissa jatkuvasti muun runsaan vauvapyykin lisäksi.

Kestopeput tosin oppivat keskimääräistä aiemmin kuiviksi, joten se vaippapyykki ei kestä yhtä kauan kuin kertisten kerääntyminen kaatopaikoille. Ja harsovaippoja voi käyttää niiiin paljon muuhunkin kuin vaippailuun.

Nimim. poika 1,5v täysin vaipaton.

Mä en kyllä vaan millään usko tuohon. Mä tiedän ainaki kaks 1,5v. jotka on jo vaipattomia ja on käytetty kertakäyttövaippoja. Meillä oltu täysin vaipattomia kun on täytetty 2v eikä olla kestoiltu.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No meidän vauva kakkaa 1-2 tunnin välein. Aiemmin kakkas yölläki tota tahtia. Tällä kakkaamistahdilla kestoilu ei onnistu. Vai onnistuisko? Haluaisin ihan oikeasti asiantuntevan vastauksen.

Kotiolosuhteissa ei ole yhtään sen hankalampaa vaihtaa kestoa 1-2 tunnin välein kun kertistäkään. Kylillä liikkuessa ehkä vähän hankalampaa. Vauva on varmaan aika pieni vielä?

Alkuperäinen kirjoittaja ihmisetontyhmiä:
petite, miten kantoliina on verrattavissa kestovaippailuun?
ei kerrassaan mitenkään.

meillä päiväkestoillaan. taskuvaipoilla nykyään, yli vuoden ikäinen lapsi, hyvin toimii. yöllä nukkuu 11-12h joten ei viitti pitää kestoa sillon - ehkä sitten kun alkaa olla yökuiva että vahinkoja käy harvemmin.

Ai olen minä mielestäsi tyhmä. Mun mielestä ne kantoliinat ja kestovaipat kuulu vain aikasemmin samaan hörhöjen kastiin. Kummastakin vaahdotaan yhtä paljon. Siksi tuon mainitsin:) Toki myös mainitsin että jo niitä liinoja käytän, että ehkä minä joskus käytän sitten nuita vaippojakin. Voi anteeksi kun toin "väärän" sanan kestovaippa otsikon alle :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja tiiru:
Alkuperäinen kirjoittaja pippamama:
1. En jaksanut perehtyä

peesipeesi ja peesi...mieluummin biohajoavia jos joku kertois hyvän merkin...

Iso peesi!!!

Tarkoitus olisi käyttää. Vähän olen vaan vielä pihalla niistä. Hoidossa olen niihin törmännyt ja lapset ovat oikeasti nopeammin kuivia ku kertakäyttöisiä käyttävät (toki poikkeuksiakin löytyy). Pitää vaan etsiä paremmin tietoa kun se talvella alkaa olemaan ajankohtaista.