Alkuperäinen kirjoittaja J:
Mä en kyllä jaksa ymmärtää tota tekosyytä, että EI OO TILAA?? Me asuttiin kaksi aikuista ja vauva 42-neliöisessä, erittäin huonolla pohjaratkaisulla varustetussa asunnossa melkein 1,5 vuotta. Oli miniminipesukone eikä todellakaan tilaa rummulle (enpä sellaista ostais ikinä muutenkaan) ja silti onnistuttiin kestoilemaan oikein hyvin. Harsot kun kuivuu yön yli jopa pienessä, kosteassa asunnossa keskellä talvea. Kesällä ne laitettiin partsille.
Ja toi alkuinvestointi. Joo, jos on pakko ostaa niitä kaikkein hienoimpia AIO-vaippoja niin varmasti saa laitettua monta sataa niihin. Mä ostin kolme pakettia harsoja, äitipuoli kutoi parit villahousut, ja sit ostin muutaman kuoren lisäsksi. Varman 70 euroa meni yhteensä - yks harsopaketti saatiin lahjaksi, mutta se on sisällytetty tohon summaan. Myöhemmin ostin muutaman isomman taskuvaipan ja pari muuta "hienompaa" mutta ei ne mitenkään välttämättömiä olleet todellakaan. Ja harsot on olleet käytössä kotiutumisesta lähtien, ei tarvinnut ostaa isompia kertaakaan. Ja poika täysin kuiva nyt 1,5-vuotiaana. Totta kai oon aktiivisesti myös opettanut pottailua, mutta aivan satavarmana ei olisi vielä kuiva, jos olisi käytetty kertiksiä.
Ja toi tekosyy että on LAISKA?!! Voi luoja että mua raivostuttaa toi! Ihanaa kun te opetatte lapsillenne, ettei tarvii välittää ympäristöstään ollenkaan koska on HELPOMPIAKIN tapoja elää vaan siksi ettei HUVITA! Aarggh!
Ja mikä helvatan tekosyy sekin on, että "kun ne kestoilijat on niin fanaattisia"?? Eli te ette edes kokeile ihan vaan että teitä ärsyttää jonkun toisen käytös? Todella kypsää.
Tämän luettuani asenteeni kestovaippailua kohtaan ei ainakaan parantunut. Myönnän, että olen sillä tavalla lapsellinen, että kun ärsyynnyn niin en halua edes yrittää toimia siten kuin minua ärsyttänyt henkilö haluaisi minun toimivan.
Mihin sinä oikein pyrit tällä kirjoituksellasi? Innostamaan epävarmoja ihmisiä valitsemaan kestovaipan? Ehkä hivenen vähemmän mitätöivä ja hieman enemmän ystävällinen ja ymmärtäväinen ote purisi paremmin.
Meillä kyse ei ollut tilaongelmista eikä rahastakaan, mutta ymmärrän, että joku voi kokea nimenomaan ne asiat kohdallaan haasteellisiksi. Heille se on ihan oikea syy olla käyttämättä kestovaippoja. Samoin taitaa olla laiskuuden laita. Vai mikä sitten on todellinen syy? Ihminen ei ole oikeasti laiska vaan todellisuudessa hän... ei vaan viitsi?
Hunaja houkuttelee enemmän kärpäsiä kuin etikka.