miks ette käytä kestovaippoja lapsillanne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiuku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ottaa vieläkin päähän... Ostin ison kasan Fuzzin uusia one size-vaippoja. Näiden mainostetaan kestävän koko vaippaiän säädettävän koon takia. Mielessäni näin niiden kestävän ehkäpä seuraavallekin käyttäjälle. Tai ainakin voisin myydä ne eteenpäin, koska olivat aika kalliita. Käytössä olivat hyvä, mutta noin puolen vuoden käytön jälkeen pul-kerros alkoi irtoamaan useammassa vaipassa. Käytetty täysin ohjeiden mukaan. Palasin kertisten käyttäjäksi välittömästi.

Mä en kyllä jaksa ymmärtää tota tekosyytä, että EI OO TILAA?? Me asuttiin kaksi aikuista ja vauva 42-neliöisessä, erittäin huonolla pohjaratkaisulla varustetussa asunnossa melkein 1,5 vuotta. Oli miniminipesukone eikä todellakaan tilaa rummulle (enpä sellaista ostais ikinä muutenkaan) ja silti onnistuttiin kestoilemaan oikein hyvin. Harsot kun kuivuu yön yli jopa pienessä, kosteassa asunnossa keskellä talvea. Kesällä ne laitettiin partsille.

Ja toi alkuinvestointi. Joo, jos on pakko ostaa niitä kaikkein hienoimpia AIO-vaippoja niin varmasti saa laitettua monta sataa niihin. Mä ostin kolme pakettia harsoja, äitipuoli kutoi parit villahousut, ja sit ostin muutaman kuoren lisäsksi. Varman 70 euroa meni yhteensä - yks harsopaketti saatiin lahjaksi, mutta se on sisällytetty tohon summaan. Myöhemmin ostin muutaman isomman taskuvaipan ja pari muuta "hienompaa" mutta ei ne mitenkään välttämättömiä olleet todellakaan. Ja harsot on olleet käytössä kotiutumisesta lähtien, ei tarvinnut ostaa isompia kertaakaan. Ja poika täysin kuiva nyt 1,5-vuotiaana. Totta kai oon aktiivisesti myös opettanut pottailua, mutta aivan satavarmana ei olisi vielä kuiva, jos olisi käytetty kertiksiä.

Ja toi tekosyy että on LAISKA?!! Voi luoja että mua raivostuttaa toi! Ihanaa kun te opetatte lapsillenne, ettei tarvii välittää ympäristöstään ollenkaan koska on HELPOMPIAKIN tapoja elää vaan siksi ettei HUVITA! Aarggh!

Ja mikä helvatan tekosyy sekin on, että "kun ne kestoilijat on niin fanaattisia"?? Eli te ette edes kokeile ihan vaan että teitä ärsyttää jonkun toisen käytös? Todella kypsää.

Kuivaksi oppiminen on kiinni ihan lapsesta ja siitä viitsiikö itse nähdä vaivaa opettamiseen. Omat lapset olleet täysin kuivia 1.6 v ja käyttäneet kertakäyttö vaippoja. En halua liata pesukonetta kakka ja pissavaipoilla,siinä syy.

Alkuperäinen kirjoittaja J:
Mä en kyllä jaksa ymmärtää tota tekosyytä, että EI OO TILAA?? Me asuttiin kaksi aikuista ja vauva 42-neliöisessä, erittäin huonolla pohjaratkaisulla varustetussa asunnossa melkein 1,5 vuotta. Oli miniminipesukone eikä todellakaan tilaa rummulle (enpä sellaista ostais ikinä muutenkaan) ja silti onnistuttiin kestoilemaan oikein hyvin. Harsot kun kuivuu yön yli jopa pienessä, kosteassa asunnossa keskellä talvea. Kesällä ne laitettiin partsille.

Ja toi alkuinvestointi. Joo, jos on pakko ostaa niitä kaikkein hienoimpia AIO-vaippoja niin varmasti saa laitettua monta sataa niihin. Mä ostin kolme pakettia harsoja, äitipuoli kutoi parit villahousut, ja sit ostin muutaman kuoren lisäsksi. Varman 70 euroa meni yhteensä - yks harsopaketti saatiin lahjaksi, mutta se on sisällytetty tohon summaan. Myöhemmin ostin muutaman isomman taskuvaipan ja pari muuta "hienompaa" mutta ei ne mitenkään välttämättömiä olleet todellakaan. Ja harsot on olleet käytössä kotiutumisesta lähtien, ei tarvinnut ostaa isompia kertaakaan. Ja poika täysin kuiva nyt 1,5-vuotiaana. Totta kai oon aktiivisesti myös opettanut pottailua, mutta aivan satavarmana ei olisi vielä kuiva, jos olisi käytetty kertiksiä.

Ja toi tekosyy että on LAISKA?!! Voi luoja että mua raivostuttaa toi! Ihanaa kun te opetatte lapsillenne, ettei tarvii välittää ympäristöstään ollenkaan koska on HELPOMPIAKIN tapoja elää vaan siksi ettei HUVITA! Aarggh!

Ja mikä helvatan tekosyy sekin on, että "kun ne kestoilijat on niin fanaattisia"?? Eli te ette edes kokeile ihan vaan että teitä ärsyttää jonkun toisen käytös? Todella kypsää.

Tämän luettuani asenteeni kestovaippailua kohtaan ei ainakaan parantunut. Myönnän, että olen sillä tavalla lapsellinen, että kun ärsyynnyn niin en halua edes yrittää toimia siten kuin minua ärsyttänyt henkilö haluaisi minun toimivan.

Mihin sinä oikein pyrit tällä kirjoituksellasi? Innostamaan epävarmoja ihmisiä valitsemaan kestovaipan? Ehkä hivenen vähemmän mitätöivä ja hieman enemmän ystävällinen ja ymmärtäväinen ote purisi paremmin.

Meillä kyse ei ollut tilaongelmista eikä rahastakaan, mutta ymmärrän, että joku voi kokea nimenomaan ne asiat kohdallaan haasteellisiksi. Heille se on ihan oikea syy olla käyttämättä kestovaippoja. Samoin taitaa olla laiskuuden laita. Vai mikä sitten on todellinen syy? Ihminen ei ole oikeasti laiska vaan todellisuudessa hän... ei vaan viitsi?

Hunaja houkuttelee enemmän kärpäsiä kuin etikka.

Alkuperäinen kirjoittaja anika harmaana:

Tämän luettuani asenteeni kestovaippailua kohtaan ei ainakaan parantunut. Myönnän, että olen sillä tavalla lapsellinen, että kun ärsyynnyn niin en halua edes yrittää toimia siten kuin minua ärsyttänyt henkilö haluaisi minun toimivan.

Mihin sinä oikein pyrit tällä kirjoituksellasi? Innostamaan epävarmoja ihmisiä valitsemaan kestovaipan? Ehkä hivenen vähemmän mitätöivä ja hieman enemmän ystävällinen ja ymmärtäväinen ote purisi paremmin.

Meillä kyse ei ollut tilaongelmista eikä rahastakaan, mutta ymmärrän, että joku voi kokea nimenomaan ne asiat kohdallaan haasteellisiksi. Heille se on ihan oikea syy olla käyttämättä kestovaippoja. Samoin taitaa olla laiskuuden laita. Vai mikä sitten on todellinen syy? Ihminen ei ole oikeasti laiska vaan todellisuudessa hän... ei vaan viitsi?

Hunaja houkuttelee enemmän kärpäsiä kuin etikka.

Usko tai älä, mua ei niinkään kiinnosta se, käyttääkö ihmiset lapsillaan kestovaippoja vai eivät. Totta kai musta olis hienoa, että kaikki käyttäisivät niitä, mutta tiedostan kyllä, että on ihan oikeitakin syitä olla niin tekemättä. Noi yllämainitut syyt nyt oikeesti on tekosyitä.

En pyri tolla kirjotuksella muuhun kuin päästämään vähän höyryjä. Raivostuttaa niin ihmisten asenteet. Että on ookoo olla laiska. Hienoa. Niinhän ne lapset oppii miten niitä opetetaan.

Mä olen kahden lapsen yksinhuoltaja (joista toisesta en saa edes elareita ja toisesta minimit, elän alle minimitulojen) ja kyllä se mun rahapussissa tuntuu kestovaippojen ostaminen. Mä en kyllä edes jaksanut lukea sun paasauksesta kun sanan sieltä täältä enkä edes tiedä miksi vastaan tähän.

Ja mulla on pyykkiä koko ajan jatkuvasti täällä kuivumassa ja täällä on ihan oikeasti tosi trooppinen ilma. (Jospa teillä on ollut hyvin tuulettuva asunto. Hyvä ilmanvaihto) Mä en pysty partsilla kuivattaa kun hyvin pienen osan ajan vuodesta, kun noi riippakoivut lennättää sinne kaikki siitepölyt, kirvat ja muut kivat roskat.

Ja sun teksti on kyllä niin fanaattista kun olla voi :D

Alkuperäinen kirjoittaja tiuku:
niin. itse koen kestovaippojen käytön lapsilla vaivattomaksi joten en ymmärrä miksi kaikki eivät niitä käytä. Mielestäni lapsi oppii kuivaksi nopeammin kun käyttää kestovaippoja. ainakin kun vertaan lähipiirini lapsiin. Ekologisuudesta puhumattakaan. En siis halua arvostella tai tuomita kertakäyttövaippoja käyttäviä mutta mietin vaan että miksei ihmiset ainakin kokeilis kestovaippoja? On helppoa nimittäin.

ei ainakaan mun lapsi oppinu nopeammin

Kyllä me osin kestoillaan :)

Eli yöt ja reissut mennään Liberon voimin, muutoin ollaan kestopeppuja :) Kokonaan ei kestoilla, koska taaperon yövaippa haisee aamulla ihan hirveälle jos päällä on ollut kestovaippa. Ja koska tykkään käyttää sisätäyttövaippaa ilman kuorta tms. niin ei se oikein kestäisi koko yötä :)

Ei tuo sinun vittuilusikaan mitenkän kypsää ole. En ihmettele, että teitä fanaatikkoja ei kukaan jaksa.

Miten niin tekosyy? Syy siinä missä mikä tahansa muukin. Miten se estää opettamasta lapselle muita tapoja olla ekologinen, jos ei kestoile?

Itse asiassa ei mulla vielä vaippaikäiselle ole edes voinut selittää ekologisuudesta mitään, aika paljon vaippaiän jälkeen on ymmärtänyt koko käsitteen, mutta ehkäpä kestoilijavauvojen käsitteiden ymmärryskin on ihan omaa luokkaansa =)

Alkuperäinen kirjoittaja tatskattu:
ai, että antaa olla vaan lits läts niinpaljon ku vaippaan mahtuu... yök, kokeiles itte olla sellanen kasteltu täys vaippa housuissa :x

No voihan ne vaipat vaihtaa.... ;)
Itse asiassa itse on tullut kokeiltua kestositeitä ja kokeilun jälkeen en enää suostunut käyttämään "tavallisia" muuta kuin äärimmäisessä hädässä. Vuosien jälkeen löysin kuukupin, mutta kestoja säästelen edellen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
on niitä pahempiakin saasteita kun vaipat.

Minä haluaisin kuulla nimeltä mainittavan muutamia niitä täällä pariinkin otteeseen mainittuja vaippoja suurempia ympäristörikoksia. Ja puhun nyt ihan lapsiperheiden elämänpiiriin kuuluvista asioista, en Kiinan hiilikaivoksista.

Alkuperäinen kirjoittaja xx:
on niitä pahempiakin saasteita kun vaipat.

Minä haluaisin kuulla nimeltä mainittavan muutamia niitä täällä pariinkin otteeseen mainittuja vaippoja suurempia ympäristörikoksia. Ja puhun nyt ihan lapsiperheiden elämänpiiriin kuuluvista asioista, en Kiinan hiilikaivoksista.

Ai miksi? Lapsiperheetkö ne tosiaan on maailman pahin ympäristörikos?

Mutta joo. Matkailu, lennot, turha shoppailu, kaikenlaiset sähköhärvelit, suihkun yms. veden lotraaminen, autoilu... Onhan niitä.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja xx:
Minustakin pienikin teko ympäristön hyväksi on aina eteenpäin. Mutta välillä tuntuu että joidenkin mielestä se teko ei missään nimessä saa olla kestovaippojen käyttö. Silloin riennetään kyllä vakuuttamaan kuinka hirveästi ne kestot saastuttavat ja kuinka kauheita sikoja ovat kestojen käyttäjät ja kuinka kaikki muut maailman jutut ovat merkittävämpiä.

Ja minusta tässäkin ketjussa on näyttänyt siltä, että kertakäyttövaippojen käyttö ovat pahinta, mitä ihminen voi koskaan tehdä. Ja AINOA kelvollinen ekoteko on kestovaipat.

xxn oma kommentti tuossa hetki sitten sotii muuten täysillä tätä hänen nyt kirjoittamaansa kommenttia vastaan...

Sori, vaihdoin ironian puolelle, ja se on tunnetusti vaikea laji. Välillä meinaa hermot mennä, kun jokaiseen kestoketjuun tulee ainakin yksi ihminen kertomaan miten "tutkimukset" ovat osoittaneet kestovaipat itse asiassa tuhoisiksi ympäristölle, ja miten kestoilijat ovat ihan kuuluisia lentomatkailustaan ja niin edelleen ja niin edelleen.

Me käytettiin esikoisella ja käytän tällä tulevallakin jos vaan onnistuu.

Nyt kun esikoisella vaan yövaippa, on kertsi käytössä. Siitä syystä että se aamuvaippa haisee niin yököttävälle :x

Alkuperäinen kirjoittaja Lokki:
No meidän vauva kakkaa 1-2 tunnin välein. Aiemmin kakkas yölläki tota tahtia. Tällä kakkaamistahdilla kestoilu ei onnistu. Vai onnistuisko? Haluaisin ihan oikeasti asiantuntevan vastauksen.

Onnistuu. Meillä oli viime vuonna vaipoissa vastasyntynyt joka kakkasi ihan joka vaippaan,ja lisäksi isompi lapsi. Vauva saattoi siis kakata joinain päivinä n.puolen tunnin välein - siitähän ois tullut tolkuton kasa kertakäyttövaippoja! Onneksi ei sentään joka päivä niin tiheään,toisina harvemmin. Eli meillä vaihdettiin vaippa joka kakan jälkeen,ja sit vaan painettiin kone päälle.

Onko kukaan muu vastannu tähän mun kakkaongelmaan, eli vauva kakkaa tosi tiheään. Usein joka päivä 2 h välein. Ainaki 7 kertaa tulee kakkaa klo 6-21 välisenä aikana. Meillä on suora sähkölämmitteinen talo = järkyttävät sähkölaskut ja päiväsähkö kallista = yösähköllä pitää pestä koneet. Onnistuuko edelleen tämä yhtälö? Mun mielestä ei.

onnistuu. Päivällä huuhtaiset ne kakat pois ja illalla lataat koneen täyteen. Pesee sitte yöllä sen vaippakoneellisen ja aamulla laitat kuivumaan.

Vaippoja tulee päivässä sitten varmaan kymmenkunta? Jos on tarpeeksi vaippoja, riittää varmaan joka toinen yö pestä vaipat.

Mä ainakin myönnän olevani niin laiska ja mukavuudenhaluinen että ihan sen takia en kestoile.

Itse asiassa esikoiselle kerran laitoin kestovaipan ja 10 min päästä oli pissat läpi... Saattaa olla että vaipat on niistä ajoista kehittyneet mutta ei jaksa kiinnostaa.

Me ollaan kestoiltu nyt 10kk tytön kanssa alusta asti. Poikkeuksena lähinnä matkat, niille emme ole kestoja mukaan ottaneet. Meillä on käytössä reilut 20 kpl Bumgeniukset taskuvaippoja, kauniita ja toimivia sekä helppokäyttöisiä. Kaupungilla mukanani on soma vedenpitävällä aineella vuorattu pussukka, jonne käytetyt kestot laitetaan. Ei ole siis hajuhaittoja kaupungilla, eikä myöskään kotona sillä pesemme koneellisen vaippapyykkiä joka ilta.

Mä olen ollut vaippoihin tosi tyytyväinen, varsin vaivatonta noiden käyttö. Hankintahan tuli toki kalliiksi mutta toisaalta ei olla aikoihin juuri vaippoja ostettu. Ja tytöllä ei ole ollut tietoakaan vaippaihottumista sun muista, hieno iho ollut koko ajan.

Kestovaippojen ympäristöystävällisyys on fakta. Toki niiden huoltaminen jonkin verran kuormittaa mutta alkaisiko kukaan puolustaa esim kertakäyttöisiä vaatteita, lakanoita tai vaikka astioita sillä perusteella että peseminen on niin saastuttavaa? Niinpä....

Jos joku tois mulle sen sopivan ja sataprosenttisesti toimivan vaippacombon, niin käyttäisin. Nimittäin se oikean yhdistelmän löytäminen ja etenkin etsintä kokeilun ja erehdyksen kautta vituttaa jo ajatuksena aika multimaalisesti. En mä halua joutua siivoamaan kymmeniä kertoja läpi ja ohi vuotaneita jätöksiä ja sijoittamaan isoja rahasummia virheostoksiin.