Miks mua niin ärsyttää...(kaveri ja tukiasia)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja zxc
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Z

zxc

Vieras
Yks kaveri saa asumistukea(kun muka tulot on niin pienet) mutta samalla teke töitä vanhempainvapaalla, ilmoitamatta siitä kenellekään....

Toisella kaverilla äiti on työtömänä jo tiesmontako vuotta "hakemassa töitä", totuus, että hän on melkein joka päivä hoitmassa kaverin lasta.

en tiedä miks mua niin v....ta se, eihän se varsinaisesti mun lompakosta pois, mutta mutta... varmaan ajattelen että jos tuttavapiirissä (joka on aika pieni) jo kaksi tälläistä tapausta, niin voi va kuvitella miten paljon näitä oikeasti on....Ja me(tällä hetkellä vain mies, ku olen äitiyslomalla) maksaa melkein 30% veroa, ja voin sanoa että meidän perheessa käteen jää saman verran ku sillä joka saa asumistukea....

No jos työttömyyden aikana hoitaa palkatta lapsenlapsiaan, niin on se musta hemmetin paljon parempi asia kuin että olisi esim. ryyppäämässä. Eli en näe tuota mitenkään suurena ongelmana, päinvastoin. Ei ne tuet niin isoja ole, että korvaisivat palkasta saadun tulon, joten turha näitä on murehtia. Meidän perheestä molemmat vanhemmat töissä ja 2 ja 3-vuotiaat tarhassa. Kaikesta maksetaan korkeimman taksan mukaan joten ymmärrän kyllä että tuollainen välillä ketuttaa.

Mutta ongelma ei ole noissa tukien saajissa koska tiedän että niissä on todella pienituloista sakkia ja tulot itsessään ovat pienet. Vaan siinä että sosiaalimenoissa ihan törkeän suuri määrä rahaa menee sen byrokratian pyörittämiseen, valvomiseen ja paperien selvittämiseen. Jos byrokratia poistettaisiin ja sääntöjä selkeytettäisiiin, niin voitaisiin laskea veroprosenttia ja antaa enemmän rahaa sitä oikeasti tarvitseville. On mielenkiintoista, että sen sijaan että vaadittaisiin parempaa politiikkaa tai selkeämpää selvitystä siitä, mihin verorahat menevät, ollaan saatu aikaan tilanne, jossa yhdet köyhät kadehtivat toisia köyhiä ja kinastelevat keskenään.

Siksi en itse anna muutamia tullaisia tapauksia ilmi. Niiden selvittäminen vie enemmän rahaa kuin mitä ne tuolla toiminnalla nettoavat ja niitä käytetään taas perusteena yhä uusien byrokraattien palkkaamiseen ja verojen korottamiseen..

Yhteistyössä