Miks mulla ei riitä maito!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mansikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mansikki

Vieras
Esikoiselle jouduttiin antamaan 3 vko:n ikäisestä pelkkää korviketta, kun ei kertakaikkiaan maitoa herunut, ei, vaikka yötäpäivää vauva oli tississä kiinni.

Nyt on toinen kahden viikon ikäinen, eikä maitoa vaan tule riittävästi. Imetetty, imetetty ja vielä vaan imetetty on, mutta ei niin ei. Neuvolassa on tarkistettu, että imuote ja kaikki on ihan kunnossa.

Ja jokapuolella vaan toitotetaan, että kyllä sitä maitoa tulee, kun vaan jaksaa yrittää ja imettää. Vaan kun ei tule! Nyt sitten siirrytään korvikkeeseen neuvolan ohjeiden mukaan, vituttaa. Ja pelottaa, minkälaiset vatsavaivat vauvalle tulee...

Se stressi imettämisestä voi olla myös syynä! Jokapuolella toitotetaan myös, että korvikevauvat olis jotenki huonompia, niin tottakai äideillä on stressiä. Surullista. Koita vaan ajatella, että näin meillä, kaikkeni oon yrittäny ja korvikkeella mennään kun muutakaan ei voi. Mitä se kenellekään kuuluu?

tuo imetys. Itsellä kokemusta vain yhdestä mutta kerronpa kuitenkin. Kun vauvaa odotin en ottanut minkäänlaista pulttia koko asiasta. Ajattelin että imetän jos vain onnistuu koska se on helpoin ja siistein ja paras ruoka lapselle. Ja maitoa tuli ihan itsestään ilman mitään kommervenkkejä. En tiedä mistä tuo helppous sitten johtui, vai oliko se vain sitä että otin asian ihan rennosti.

Pääasia, että vauva saa ruokaa :) Ei korvike välttämättä aiheuta vatsakipuja. J
a ihan yhtä hyvä äiti olet vaikket pystyisi imettämään, eivätkä korvikevauvat ole sen huonompia kuin imetetytkään.

Täältä palstalta saatat myös saada pjaskaa niskaasi kun annat lapsellesi korviketta, mutta älä välitä siitä :)

tuli muuten mieleen että oletko esim soittanut imetystukipuhelimeen? jos siis haluat imettää. kun monissa neuvoloissa tädit ei tiedä hölkäsen pölähdystäkään imetyksestä..

voi, olisinpa minäkin saanut näitä neuvoja. sain vain haukut kaikilta kun maito ei riittänyt. :( se on herkkää aikaa. älä huoli, syö ja juo itse hyvin ja yritä levätä mahdollisuuksien mukaan. jos ei riitä, ni korkiketta vain. se ei tee sinusta huonompaa kuin imettäisit. tsemppiä!

tiedän tunteen, sikoinen ei suostunut syömään rintaa kuin 3 vko ja sit se lopetti eikä millään suostunu syömään. tokaa imetin sit 5 kk, mikä oli kyl aivan ihanaa, mut nyt sit tää kolmas sai jo osastolla oleesa lisämaitoa ja 1 kk pystyin imettämään ja sit loppu maito, mut mulla se johtu siit et mulle ei vaan maito noussu missään vaiheessa kunnolla.

tsemppiä ja harmittaahan se mut jos oot kaikkes yrittäny niin parempi et vauva kasvaa sit sillä korvikkeella kunnolla kuin et rinatamidolla huonosti!

Saman olen kokenut neljä kertaa. Kyllä pistää siinä tilanteessa todellakin v*tuttamaan ne "kyllä kaikilla tulee maitoa, jos vain viitsii yrittää"-kommentit :( En siis osaa auttaa, mutta kerroinpahan vain, ettet ole ainoa :)

Mulla ei ensimmäisen kuukauden aika tullut riittävästi maitoa, vaikka kuinka imetin. Vauvan paino ei noussut lainkaan pelkällä rintamaidolla tai nousi vaan 10-20 g/vko. Jouduin siis antamaan lisämaitoa. Annoin sitä aina vaan n. 20-50 ml imetyksen perään ja vain silloin, kun tuntui, että vauva jäi nälkäiseksi. Näin tekemällä vauva intoutui jälleen n. tunnin päästä haluamaan maitoa, jolloin jälleen imetin ja tarvittaessa annoin pienen hömssyn lisämaitoa imetyksen perään. Pidin kirjaa lisämaidon määrästä pyrkimyksenä se, ettei lisämaitomäärät nousisisi kovin korkeaksi.

No vajaan kuukauden iässä sitä painoa alkoikin yhtäkkiä tulla rutkasti ja reilun kuukauden iässä pystyin jättämään lisämaidon pois. Meidän vaavi olikin sitten 6 kk ikään saakka täysimetyksellä ja ihan pullukka olikin.

Pointtina tässä siis se, että imetyksen, jopa täyssellaisen, onnistuminen on mahdollista lisämaidon avullakin, jos tuntuu, että jaksat vielä kokeilla muita temppuja. Tosilla vaan maidonnousu kestää, useita viikkojakin. Kannattaa siis soittaa imetystukipuhelimeen ja yrittää tosiaan pitää lisämaidon määrät minimissään, kuitenkin niin, että vauvan paino nousee riittävästi. Meillä pienet lisämaitohömssyt tuntuivat myös auttavan siinä, että vauva jaksoi paremmin syödä sitten myös rintaa.

Mulla oli käytössä myös muita apuja. Lämmitin rintoja ennen imetystä kauratyynyllä (toisilla toimii suihku tai saunakin) ja se tuntui auttavan alussa maidon herumiseen. Lisäksi ostin luontaistuotekaupasta imetysteetä. En tiedä, oliko sillä vaan lumevaikutus, mutta sekin tuntui auttavan. Kannattaa kokeilla!

Jos taas tuntuu, että et jaksa enää taistella imetyksen kanssa, ihan hyviä vauvoja kasvaa osittaisimetyksellä tai ihan korvikkeellakin. Tiedän kyllä tunteen, itkin ja potkin, kun en kerta kaikkiaan ymmärtänyt, miksi kaikki muut nukkuvat maitolammikossa ja käyttävät liivinsuojia, kun minulta ei tunnu tulevan mitään, vaikka imetän 24 h/vuorokaudessa. Tissi- ja pulloshow yhdistettynä on myös rasittavaa, mieluummin sitä tekisi vain jomminkummin :).

Yhteistyössä