Miksei kotiäiti saa väsyä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surullinen kotiäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surullinen kotiäiti

Vieras
Törmäsin tälläiseen outoon käsitykseen että lastenhoidosta ei saa "valittaa" koska itse olet ne lapset tehnyt.
No lähdetään nyt siitä liikkeelle että tämä koti on tällä hetkellä minun työpaikkani. Ja ilmeisesti siinä on eroa että työssä käyvä ihminen voi ja saa sairastua esim. masennukseen, loppuunpalamiseen jne.. Onhan tämä työnteko toisellakin ihan vapaaehtoista. Onhan hänkin ihan itse päättänyt mennä sinne töihin.

Mutta jos kotiäitiä väsyttää hän on surkea, turha valittaa itse olet lapset tehnyt tyyppi. Mun jakeluun ei mahdu mitä eroa meillä eri työtä tekevillä on?
Tai on yksi todella iso ero PALKKA. Ehkä sekin osaltaan edesauttaa kotiäitien motivaation katoamista kun yhteiskunta pitää työtä täysin pilkkanaan. Korvaus koitihoidosta on niin surkea että se antaa osaltaan suoran viestin, olette pohjasakkaa.. Surullista.

Kuitenkin käsitykseni tästä ihmisestä muuttui aika paljon ja pahoitin mieleni kyllä aika tavalla. Ja tilanne jossa asia tuli julki ei todellakaan edes ollut mikään valitustuokio vaan kertailin vaan päivän kulkua enkä edes millään tapaa negatiivisessa muodossa. Mutta tämä on turhaa valitusta ja näistä asioista ei kuulemma kannata huudella.. ihmettelen.

kyllä täällä vaan on yksi tosi väsynyt kotiäiti,väsynyt kotiäitiyteen 7v ollu kotona.töihin ei ole mahdollista lähteä...ei autoa eikä ajokorttia ja tääl maalla asutaan ettei edes julkiset kulje oikeeseen aikaan.olisipa edes isompi "palkka"niin innostaisi hieman mutta ei.lapsientekoa en kuitenkaan kadu yhtään.masennus meinaa vallata ihan kokonaan..apua on kuiteskin korkea kynnys lähteä hakemaan.

emmä ole huomannut, etteikö kotiäidit saisi väsyä.
enemminkin musta tuntuu, että nykyisin on "muotia" ( kärjistän ) valittaa miten rankkaa on kotona olla jne. se, että joku sanoo, että ihanaa olla kotona ja nauttii kotiäitiydestä, "tuomitaan" superäidiksi tai lytätään sanomalla "odotahan vaan kun lapselle/lapsille tulee sitä tai tätä " .

Nyt on joku kyllä purkanut pahan mielensä sinuun koska olet sattunut sopivasti olemaan siinä vieressä. Älä ota itseesi, ja pidä vaikka etäisyyttä tuohon ihmiseen.

Kyllä kotiäiti saa väsyä siinä missä muutkin. Kukaan ei jaksa ikuisesti, olipa työ mikä tahansa tai oli vaikka työtön. Jos oikein ruvetaan pilkkua viilaamaan niin kukaan meistä ei saisi ikinä koskaan valittaa mistään hiukkaakaan tai olla negatiivinen, koska maapallolta löytyy aina joku jolla on asiat vieläkin huonommin.

Ota suklaata, mieli muuttuu paremmaksi. :)

Minäkin olen väsynyt kotiäitiyteen ja inhoan kotona oloa mutta kun töitä ei löydy niin pakko olla kotona tosin ehkä ero helpompi jäisi lapsi isälleen ja saisi olla yksin.

Kyllä minäkin tykkään olla kotona ja nautin siitä mutta niin varmasti moni työssäkin oleva tykkää töissä käydä, mutta luulisin että siellä töissäkin on niitä huonoja päiviä. Ne on vaan hyväksyttyjä mutta kotiäidit "valittaa" näin annetaan ymmärtää. Ja paras kommentti oli se että oli sitten lapsia yksi tai 6 niin sama homma niistä on...

täälläkin 7v kotona. Ja ilman autoa. 4 ihanaa lasta, mutta aikaajoin voimat loppu. Kotityöt kaatuu niskaan ja jatkuva rahanpuute. Ja nuo kotityöt varastaa kaiken ajan, mieluummin juuri touhuaisi lasten kanssa. nyt taas tuntuu että kevätmasennus nostaa päätään ja voimat loppuu. onneksi tiedän että menee ohi.

Kyllähän sitä kummallakin on "oikeus" väsyä. Elämä nyt voi olla raskasta ajoittain olit sitten töissä tai lasten kanssa kotona, tietty yksilöllist sinänsä että yhdelle sopii yksi paremmin ja toiselle toinen.

Ja mitä tuohon vappaehtoiseen valintaan tulee niin siitähän on kysymys molemmilla. Ihan yhtälailla kun yksi on valinnut lapsimääränsä ja kotiäitiydensä on toinen itse valinnut sen työssäkäynnin ja vieläpä oman alansa ja työpaikkansa.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
ja väsyyhän ne työtä tekevätkin, niin miksei kotiäidit saa väsyä!!?

Aivan, mutta miksi kukaan ei silloin mene päätään aukomaan että voi voi, itsepä olet työpaikkasi valinnut.....

kotiäiti suomessa tarkoittaa sitä, että on vahva, ja ei väsy, ja kun "saa" olla kotona kaiken aikaa!!!

Kyllä se vaan taitaa olla niin yhä edelleen,että arvostusta ei näistä kotiäidin töistä saa jollei sitä itse vaan itselleen ota, se onkin niin hassua vaikka tässä tehdään ympäripyöreää päivää niin on olemassa ihmisiä jotka ei sitä osaa ottaa työnä, jospa se arvostus joskus löytyisi, itse arvostin omaa äitiäni kovasti , vaikka hän oli aina kotiäiti, meille lapsille se on antanut paljon. Minä en ymmärrä alkuunkaan ihmisiä jotka tulee sekopäisiksi kotona lasten kanssa, en ainakaan itse ole ehtinyt sekoilla kotona aina on puuhaa, yksikään päivä ei ole samanlainen. Tietysti jos on pikään sairastettu, ei olla päästy ulos, väsyyhän siinä , onneksi minulla on asiat niin onnellisesti että saan apua mieheltäni, että pääsen tuulettamaan itseäni vaikka lenkille, ja loppujen lopuksi kaikkihan on väliaikaista , väsyminenkin.

kotiäidit eivät väsy, koska ovat "vain" kotona :kieh:
Ja silti moni kaveri sanoi aikoinaan ettei heidän päänsä kestäisi kotona oloa (ihmettelivä kuinka itse jaksan).

Aivan, mutta miksi kukaan ei silloin mene päätään aukomaan että voi voi, itsepä olet työpaikkasi valinnut.....

Niinpä tätä just tarkoitin mutta meille kotiäideille on helppo tulla sanomaan että itse olet lapses tehnyt..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Niinpä tätä just tarkoitin mutta meille kotiäideille on helppo tulla sanomaan että itse olet lapses tehnyt..

Itse joskus purkauduin äidilleni, kun oikein väsytti tai otti päähän. Kommentti oli juurikin tuota kannustavaa ja empaattista "itse olet lapsesi tehnyt".
Kun hän valitti kiirettä töissä ja stressiä, väsymystä, sanoinko hänelle kertaakaan, että "itsepä olet työsi/alasi valinnut"? EN!!

Itse olen ollut ajoittain kotona, eli tehnyt töitä viikosta riippuen 2-5 pv. Tuntuu vaan hassulle sanoa, että äitiysloman loputtua työnteko oli lomaa. Sain pitää kahvi- ja ruokapaussini rauhassa...mitä harvoin kotona tapahtuu. Rakastan lapsiani, mutta tarvitsen työyhteisön ja myös kodin ulkopuolisen elämän. Nykyään töissä 26 t/ vko. Juuri sopivasti! Kyllä olin masentuneempi ja väsyneempi kotonaollessani kuin nytten töissä käydessäni. Mieskin on oppinut arvostamaan kotitöiden merkitystä, kun joutuu olemaan tïtteni vuoksi koti-isäna¨2-4 pv/ vko. Ei se koti pysy siistinä yksin eikä ruoka, puhtaat vaatteet ilmesty tyhjästä;)

Yhteistyössä